در سال‎های اخیر به دلیل مشکلاتی همچون پسروی آب دریای خزر، کاهش ذخایر آبزیان، آلودگی آب دریا و فعالیت صیادان غیرمجاز موجب شده تا معیشت صیادان گلستانی با مشکل مواجه و این شغل برای آنها مقرون به صرف نباشد.

تور خالی صیادان و انبوه مشکلات معیشتی/ نرخ بالای حق بیمه، دغدغه اصلی صیادان گلستانی

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ صیادی در کنار کشاورزی و دامپروری یکی از مشاغل اصلی مردم ساحل‌نشین گلستان محسوب می‎شود، با این وجود در سال‎های اخیر به دلیل مشکلاتی هم‎چون پسروی آب دریای خزر، کاهش ذخایر آبزیان، آلودگی آب دریا و فعالیت صیادان غیرمجاز موجب شده تا معیشت صیادان گلستانی با مشکل مواجه و این شغل برای آنها مقرون به صرف نباشد.

علاوه بر این مشکلات، صیادان از عدم امنیت شغلی خود رنج می‎برند از آنجایی که صیادان تنها در 6 ماه از سال مشغول به فعالیت هستند و در 6 ماه دیگر عملأ هیچ گونه فعالیتی ندارند پرداخت نرخ بالای حق بیمه برای آنها بسیار مشکل است به گفته صیادان پرداخت نرخ بالای حق بیمه حتی در فصل صید برای آنها بسیار گران تمام می‎شود چرا که درآمد حاصل از صید بیشتر اوقات برابر با پرداخت نرخ حق بیمه برای آنهاست.

در همین رابطه یک صیاد گلستانی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: پانزده سال مشغول به صیادی هستم اما هر سال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش چشمگیر صید هستیم که عمده‎ترین دلیل این امر نبود آب در رودخانه‎ها و فعالیت صیادان غیرمجاز است.

اسد کر، گرانی نرخ بیمه‎ها و درآمد پایین صیادان را از جمله مشکلات مهم این قشر برشمرد و گفت: در فصل غیر صید بیکار هستیم اما برای نرخ حق بیمه خود باید 300 هزار تومان پرداخت کنیم این نرخ حتی زمانی که مشغول به کار هستیم برای ما بسیار گران است چرا که بیشتر اوقات درآمد ماهیانه ما در فصل صید بیشتر از این مبلغ نیست.

*فعالیت یک هزار و 420 صیاد مجاز در گلستان

معاون صید شیلات گلستان با اشاره به مهمترین وظایف حاکمیتی اداره شیلات در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: تأمین بخشی از گوشت سفید مورد نیاز مردم، حفاظت از ذخایر آبزی دریای خزر، بازسازی ذخایر آبزی در گلستان و نظارت بر عملیات صید و صیادی از جمله مهمترین وظایف اداره شیلات گلستان محسوب می‎شود.

محسن یحیایی تصریح کرد: در گلستان یک هزار و 420 صیاد مجاز اقدام به صید می‎کنند علاوه بر این شغل تعداد زیادی از مردم در بازار وابسته به  صید می‎باشد.

وی با بیان اینکه امسال شاهد کاهش صید ماهی استخوانی در استان بودیم، افزود: میزان صید در سال 1396 نسبت به سال 1395 حدود 10 درصد کاهش یافت در حالیکه  سال 1395 میزان 283 تن صید در استان داشتیم اما در سال 1396 مقدار 253 تن صید را شاهد بودیم.

معاون صید شیلات گلستان با اشاره به دلایل کاهش صید در استان خاطرنشان کرد: ماهی‎ها دوست دارند خود را به آب شیرین برسانند وقتی رودخانه‎های ما به اندازه کافی آب نداشته باشد ماهی‎ها نیز به سواحل ما مهاجرت نخواهند کرد از سویی در سنوات اخیر شاهد پسروی آب دریای خزر بودیم از آنجایی که شیب دریا در استان گلستان بسیار کم می‎باشد پسروی آب بسیار مشهود است.

*کاهش ذخایر آبزی در گلستان/ عدم استقبال صیادان گلستانی از طرح‎های جدید شیلات

یحیایی یکی دیگر از دلایل کاهش صید در استان را صید غیرمجاز عنوان کرد و افزود: سال گذشته 51 هزار رشته دام توسط شیلات جمع‌آوری شد متأسفانه در زمانی که حداقل رواناب در «گرگانرود» و  «قره‌سو» وجود دارد و در فصل تکثیر طبیعی ماهیان، با وجود اطلاع‌رسانی زیاد از سوی شیلات، شاهد آن هستیم افرادی که حتی شغل آنها صیادی نیست مبادرت به صید غیرمجاز می‎کنند این امر موجب شده تا امروز با کاهش ذخایر ماهی در استان مواجه باشیم که این عامل به نوبه خود بر درآمد صیادان ما تأثیرگذار بوده است.

وی بیان کرد: کاهش درآمد جامعه صیادان در پرداخت حق بیمه آنها تأثیرگذار خواهد بود متأسفانه قوانین سخت و دست و پاگیری در رابطه با بیمه صیادان وجود دارد، 27 درصد حقوق مبنا شامل پرداخت نرخ حق بیمه می‎شود که بیشتر اوقات حقوق این افراد کفاف لازم برای پرداخت حق بیمه را ندارد.

معاون صید شیلات گلستان توضیح داد: در سال 1388 از دولت وقت مصوب گرفتیم تا پرداخت حق بیمه صیادان از 27 درصد به 17 درصد کاهش یابد اما تا کنون این اتفاق محقق نشده است در واقع به همکاری بیشتر نمایندگان مجلس نیاز داریم.

یحیایی با بیان اینکه برای جبران کاهش درآمد صیادان بارها از آنها تقاضا کردیم تا به طرح‎های جدید هم‎چون ماهی در قفس روی آورند، افزود: هم چنین از صیادان درخواست کردیم تا در سایت میگو مشغول به فعالیت شوند متأسفانه شاهد استقبال صیادان از طر‎ح‎های جدید شیلات نیستیم زمانی که سرمایه گذار قادر به تأمین نیرو از داخل استان نباشد بدون تردید مجبور است برای ادامه فعالیت خود از خارج استان نیرو استخدام کند.

*نرخ حق بیمه صیادان 27 درصد است

رئیس شعبه تأمین اجتماعی بندرترکمن در خصوص نرخ بالای حق بیمه پرداختی صیادان گفت: نرخ حق بیمه‎ای که برای کارکنان شرکت تعاونی پره مصوب شده 27 درصد است در صورت پرداخت این حق بیمه از مزایای بیمه تأمین اجتماعی و کمک هزینه‎های درمانی هم صیادان و هم افراد تحت تکلف آنها برخوردار خواهند شد.

حمید قربانپور تصریح کرد: از آنجایی که صیادان در شرکت تعاونی پره سهامدار هستند خویش‌فرما محسوب می‎شوند و نرخ حق بیمه آنها 27 درصد است حتی سختی کار شامل آنها نمی‎شود.

وی با بیان اینکه از مهر ماه سال 1362 قانون سختی کار برای صیادان برداشته شد افزود: قانون سختی کار به این شکل است که اگر یک فرد بیمه شده، یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد یک و نیم برابر آن نرخ حق بیمه محسوب می‎شود اما در سال 1362 طبق بازرسی‎های انجام شده، کمیته‎های استانی مصوب کردند صیادان خویش‌فرما هستند و از قانون کار خارج شده و مشاغل سختی کار شامل آنها نمی‎شود.

رئیس شعبه تأمین اجتماعی بندرترکمن خاطرنشان کرد: افرادی که در شرکت تعاونی پره مشغول به فعالیت هستند دوره فعالیت آنها از بیستم مهر تا بیستم فروردین سال بعدی است در واقع 6 ماه از سال را تحت عنوان خویش‌فرما بر مبنای 27 درصد حق بیمه پرداخت می‎کنند و می‎توانند از دفترچه‎های بیمه درمانی و دیگر مزایا استفاده کنند، در 6 ماه بعدی که فصل تعطیلی صیادان است قرارداد مشاغل آزاد با آنها بسته می‎شود که نرخ حق بیمه در نظر گرفته شده برای آنها کمتر از 27 درصد است.

بر اساس این گزارش، از آنجایی که شغل تعداد قابل توجهی از ساحل‌نشینان گلستان به صید و مشاغل وابسته به آن در ارتباط است انتظار آن می‎رود مسوولان امر توجه بیشتری برای رفع مشکلات صیادان داشته باشند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار