مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از تخصیص اعتباری بالغ بر 7 میلیارد تومان به منظور ساماندهی بافت تاریخی گرگان از سوی شهرداری این شهر خبر داد.

تخصیص اعتبار 7 میلیاردی شهرداری گرگان برای ساماندهی بافت تاریخی/ بهره‌برداری حداقل یک هتل بزرگ و مجهز در گنبدکاووس تا پایان سال

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ استان گلستان، نگارستان ایران زمین بدون تردید یکی از سرزمین‌های پُرنعمت و سرشار از ظرفیت‌های مختلف است که در هر گوشه و کنارش نام و آوازه بزرگمردان تاریخ ایران و اماکن، فرهنگ‌ها، رسوم و مولفه‌های بی‌نظیری دیده می‌شود که در تاریخ ماندگار و جاودانه است.

یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های این استان در کنار تنوع اقلیمی، تنوع اقوام و مذاهب و مردمانی فهیم، بی‌شک حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که اگر از همان ابتدا مورد توجه قرار می‌گرفت امروز گلستان قطب گردشگری خاورمیانه بود و اقتصاد کشاورزی محور این استان در نوسانات ذخایر آبی کشور دچار التهاب نمی‌شد.

اما به هر تقدیر از زمان حضور ابراهیم کریمی در مسند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با وجود نگرانی‌های شدید کارشناسان و رسانه‌ها از احتمال سیاست‌زدگی این اداره کل به دلیل سوابق سیاسی تند و تیز او، اما این اداره‌کل آرام آرام راه خود را با تعامل و همکاری با همه ظرفیت‌های انسانی استان گلستان آغاز و توفیقات نسبتا خوبی را در سال‌های اخیر به دست آورد که هر چند انتقاداتی نیز در مجموع عملکرد این اداره کل وجود دارد.

در راستای پاسخگویی به رسانه‌ها و دیدار و گفت‌و‌گویی صمیمی با خبرنگاران ابراهیم کریمی در دفتر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس و در میان خبرنگاران شرق استان حاضر شد تا به همراه رئیس اداره شهرستانی خود در گنبدکاووس درباره پاره‌ای از مسائل با آنها گفت‌و‌گو کند.

* تعامل و شفافیت 2 محور اصلی عملکرد ماست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در این نشست با اشاره به اینکه فعالیت‌های ما در اداره کل به طور کلی بر دو پایه استوار است، اظهار کرد: نخستین محور و پایه فعالیت ما شفافیت در عملکرد و گزارش به مردم است و دومین محور نیز تعامل و مشارکت با همه نهادها و دستگاه‌های خدمت‌رسان به مردم خواهد بود.

ابراهیم کریمی با بیان اینکه اگر در حوزه خدمت به مردم مشارکت و تعامل حضور جدی نداشته باشیم بدون تردید به هیچ توفیقی دست پیدا نخواهیم کرد، افزود: بنده در طول سالها خدمتم در استان گلستان در مسندهای متفاوت در هر کجا بوده‌ام تعامل و مشارکت را در دستور کار خودم قرار دادم که عامل موفقیت بنده نیز قطعا همین موضوع بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر رسانه‌ها و گروه‌های مردمی با راه‌اندازی یک نظرسنجی از مردم و مسوولان، بهترین دستگاه‌ها را در حوزه تعامل انتخاب کنند تردیدی نداریم که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جایگاه‌های نخست قرار خواهد گرفت، ادامه داد: ما معتقدیم که اگر تعامل و همراهی نهادهای خدمت‌رسان با همت و تلاش مضاعف تلفیق شود قطعا نتایج درخشانی در حوزه توسعه استان گلستان رخ خواهد داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از شهرداری و شورای اسلامی شهر گرگان به عنوان یکی از برترین دستگاه‌ها در تعامل با این اداره‌کل نام برد و گفت: این تعامل که منجر به بازدید مشترک از بافت تاریخی یزد و الگوبرداری برای توسعه و ساماندهی بافت تاریخی گرگان شد یکی از گام‌های بزرگ در این حوزه به شمار می‌رود.

* کلنگ‌زنی 30 پروژه میراث فرهنگی در گرگان با مشارکت شهرداری/ ساخت 2 هتل بزرگ و مجهز در گنبدکاووس/ در سال جاری حداقل یکی از این هتل‌ها به بهره‌برداری می‌رسد

کریمی از اعطای 7 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی بافت تاریخی گرگان از شوی شورای اسلامی و شهرداری این شهر خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر این کلنگ 30 پروژه اجرایی میراث فرهنگی با حمایت این دو نهاد مردمی و خدمت‌رسان در گرگان زده شده است.

وی با اشاره به اینکه در گنبدکاووس نیز در دوره چهارم شورای شهر اقدامات خوبی از جمله واگذاری زمین برای موزه بزرگ گنبدکاووس صورت گرفت، تصریح کرد: امیدواریم در این دوره نیز همکاری‌ها و تعامل با همان همت ادامه یافته و صمیمت و یکپارچگی برای توسعه گردشگری در این شهر نیز تداوم رو به رشدی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با بیان اینکه معرفی گنبدکاووس به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن می‌تواند ظرفیت بزرگی برای جذب گردشگر و توسعه گنبدکاووس باشد، گفت: به طور مثال در حال حاضر شهر «لاله‌چین» در همدان به عنوان شهر جهانی سفال انتخاب شده است که موجب شده این شهر به مقصد گردشگری و فروش ویژه صنایع دستی تبدیل شود اما این موضوع در گنبدکاووس به علت عدم حمایت و تعامل همه جانبه دستگاه‌ها در حد یک عنوان نمادین باقی مانده است.

کریمی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و تراوش درونی عشق به شهرستان و هویت اجتماعی درونی مردم، خاطرنشان کرد: در کنار همه ضرورت‌های زیرساختی و توسعه‌ای باید به نقش خود مردم در تبدیل یک شهر به مقصد گردشگری نیز اشاره کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس نیز در این نشست با تقدیر از همراهی و همیاری رسانه‌های شهرستان در مسیر پیشبرد اهداف این اداره، افزود: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید بگوئیم که خبرنگاران و اهالی رسانه‌های گنبدکاووس همواره به عنوان یکی از حامیان عرصه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کنار ما بوده‌اند.

امیرعلی گلچشمه با اشاره به طرح برخی موضوعات از جمله عدم رونق بازارچه صنایع دستی در گنبدکاووس، تاکید کرد: بنده بارها در این حوزه جلسات متعددی را برگزار کردم تا با کمک بخش خصوص مشکلات را حل کنیم اما متاسفانه جز تعداد معدودی از بانوان هنرمند صنایع دستی کسی در جلسات حاضر نشد و از سویی دیگر، مشکلات فضای فیزیکی فعلی مانع از رونق این بازارچه شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های این اداره در آینده نزدیک، ادامه داد: در حال حاضر به صورت جدی و تمام وقت ساخت دو هتل بزرگ و مجهز را در گنبدکاووس در دستور کار قرار داده‌ایم که با کمک به بخش خصوصی امیدواریم در سال جاری حداقل یکی از این هتل‌ها به بهره‌برداری رسیده و آرزوی گنبدی‌ها بعد از چند دهه انتظار برآورده شود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

آخرین اخبار