دوازدهمین نمایشگاه کتاب گلستان

حجم مراجعه به غرفه‌های ناشران کتب کمک درسی به حدی بود که برخی از این غرفه‌ها تا یک قدمی تخریب سازه‌ها پیش رفت و تلاش مسوولان غرفه‌ها و مدیران نمایشگاه برای انضباط‌بخشی به این امر بی‌فایده بود.

حواشی نمایشگاه کتاب گلستان در ایستگاه سوم/ ضبط کارت مراجعان توسط عابر بانک تا هجوم مردم تا یک قدمی تخریب غرفه

به گزارش گلستان 24 ؛ سومین روز نمایشگاه کتاب گلستان در شرایطی آغاز شد که در دو روز نخست فعالیت این نمایشگاه 340 میلیون تومان از مجموع 650 میلیون تومان بن کتاب در نظر گرفته شده به فروش رفت که این نشان از افزایش استقبال علاقه‌مندان از نمایشگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

بدون اغراق بیش از 80 درصد مخاطبان در دو روز نخست به سمت ناشران کتب کمک درسی رفته و تولیدات این ناشران را خریداری کردند و این استقبال در روز سوم به اندازه‌ای بود که حتی مراجعه‌کنندگان اجازه باز کردن بارهای جدید رسیده را به غرفه‌داران نمی‌دادند.

حجوم جمعیت به سمت این غرفه‌ها بخصوص دو ناشر معروف کتب کمک درسی به اندازه‌ای بود که هر لحظه امکان آسیب رسیدن به غرفه و فرو ریختن سازه‌های جداکننده غرفه‌ها وجود داشت و حتی این وضعیت اعتراض‌های مختلفی را از سوی مردم، غرفه‌داران ناشران کتب کمک درسی و حتی غرفه‌داران مجاور غرفه این ناشران به اوج خود رسیدو بارها مسوولان نمایشگاه را وادار به واکنش کرد.

اما بر اساس مشاهدات و مستندات ثبت شده توسط خبرنگار خبرگزاری فارس، غرفه‌های دیگر از استقبال سرد و کمی برخوردار بود و نارضایتی دیگر ناشران را به همراه داشته است.

این تمام مشکل مسوولان نمایشگاه نبود، دستگاه عابر بانک مستقر در محوطه محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی در مدت زمان کوتاهی کارت تعدادی از مراجعه‌کنندگان را ضبط کرد و مردمی که از نقاط مختلف استان به آنجا مراجعه کرده بودند دچار مشکل شدند.

 

به گفته یکی از این افراد، نزدیک به یک ساعت در محل نمایشگاه برای حضور مسوولان بانک و گرفتن کارتش معطل شده که این وضعیت باعث نارضایتی تمام این افراد شده بود و اعتراضات خود را به غرفه اطلاعات ومدیریت نمایشگاه اعلام می‌کردند اما با یک جمله مواجه می‌شدند، به ما ارتباطی ندارد و باید تا رسیدن مسوولان بانک منتظر بمانید.

براساس تصمیم مدیریت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی گرگان، توزیع غذا در غرفه‌ها به دلیل رعایت نظافت ممنوع است و برای صرف غذا، در جنب سالن نمایشگاه سالنی برای این موضوع پیش‌بینی شد اما اعتراض غرفه‌داران در این خصوص این بوده که اکثر غرفه‌ها یک نفر فروشنده دارند و نمی‌توانند غرفه را برای ناهار رها کنند.

از سوی دیگر معتقدند رفتن به سالن برای صرف ناهار و برگشتن حداقل نیم ساعت تا 45 دقیقه زمان می‌برد و زمان فروش را از دست می‌دهند، البته این مشکل از فردا تا پایان تاریخ نمایشگاه برطرف می‌شود چون ساعت بازدید نمایشگاه در سه روز پیش رو از ساعت 9 صبح تا 12 و 30 دقیقه و از ساعت 16 تا 20 و 30 دقیقه است و روز پنجشنبه و جمعه، دو روزی بود که نمایشگاه از ساعت 10 صبح تا 20 و 30 فعالیت کرد.

عصر جمعه با بارش باران همراه بود و این موضوع در ورودی خودروهای مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی گرگان، محل برگزاری نمایشگاه کتاب مشکلاتی را ایجاد کرد و جمع شدن آب باعث ایجاد مشکل در رفت و آمد خودروها و مردم بود.

این نکته قابل ذکر است، هر خودرو برای ورود به محوطه نمایشگاه و استفاده از پارکینگ باید یک هزار تومان پرداخت کند و حداقل بر اساس شماره نوبت گیری بانک عامل توزیع بانک، طی این سه روز در هر روز نزدیک به 3 هزار نفر وارد نمایشگاه شده‌اند، البته عده‌ای هم برای خرید بن دریافت نمی‌کنند و برخی نیز تنها برای بازدید وارد نمایشگاه می‌شوند و می‌توان به این نتیجه رسید تعداد بازدیدکنندگان بیش از این است.

 

از سوی دیگر نمایشگاه دائمی بین‌المللی گرگان در تاریخ‌های مختلف میزبان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف است که به طور قطع برای بازدید از آن نمایشگاه‌ها نیز از مراجعه کنندگان هزینه ورودی دریافت می‌کند.

نکته مورد نظر و بیان شده از سوی مردم این است، دریافت ورودی برای ارائه خدمت مناسب و صحیح به شهروندان است و چرا با این موضوع باید وضعیت ورودی نمایشگاه به این صورت باشد و تدبیر لازم برای این موضوع اتخاذ نمی‌شود.

نبود اینترنت مناسب برای اهالی رسانه و خبرنگاران موضوع مهم دیگری بود که در سومین روز برگزاری نمایشگاه کتاب، خبرنگاران را دچار مشکل کرد و گاهی برای ارسال مطلبی کوچک و حتی ارسال یک عکس، اهالی رسانه باید از داخل نمایشگاه به داخل حیاط مراجعه کرده و نسبت به ارسال مطالب خود اقدام می‌کردند که حتی این امر روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان را نیز با چالش روبرو کرد.

حضور کمرنگ مدیران و مسوولان دستگاه‌ها در بازدید از نمایشگاه امری جالب توجه بود که حتی مورد توجه غرفه‌داران قرار گرفت و این سوال برای همه مطرح بود که سه روز از نمایشگاه گذشته و کمترین حضور مسوولان را در این سه روز شاهد بوده‌ایم در حالی که سال گذشته حضور پررنگ مسوولان را در روزهای مختلف نمایشگاه شاهد بوده‌ایم.

امید بر اینکه این چالش‌ها و مشکلات از روز چهارم یعنی صبح شنبه تا پایان روز نمایشگاه یعنی 23 مهرماه برطرف شده و در روزهای باقی‌مانده شاهد اتفاقات خوبی در این رخداد بزرگ فرهنگی باشیم.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار