مدیر کل بیمه سلامت گلستان با بیان اینکه بیماران خاص و صعب‎العلاج تحت پوشش بیمه سلامت می‎تواند از بسته‎های حمایتی برخوردار شوند، گفت: مسیر بیمه سلامت برای تمام افرادی که فاقد هر گونه پوشش بیمه درمانی هستند باز است.

بیماران خاص و صعب‎العلاج از خدمات بیمه سلامت برخوردار می شوند/ بیش از 65 درصد مردم گلستان تحت پوشش بیمه سلامت هستند

به گزارش گلستان 24 ؛ سازمان بیمه سلامت ایران فعالیت خود را از مهر ماه سال 1391 آغاز کرد و قرار بود با فعالیت این سازمان فردی بدون پوشش بیمه درمانی در کشور نباشد.

توسعه کمی و کیفی خدمات بیمه سلامت، دستیابی به پوشش فراگیر و عادلانه خدمات سلامت، رفع هم‎پوشانی تمام بیمه‎های درمانی، کاهش سهم پرداختی از مردم و گسترش برنامه پزشک خانواده در قالب نظام ارجاع از جمله اهداف بیمه سلامت ایران می‎باشد. در همین رابطه گفتگویی با سید محمد حسینی مدیر کل بیمه سلامت گلستان در خصوص درصد دستیابی به اهداف بیمه سلامت در سطح استان انجام شده است که در ذیل می‎خوانید.

فارس: چه تعداد از جمعیت گلستان تحت پوشش بیمه سلامت هستند؟

حسینی: از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری گلستان حدود یک میلیون و 300 هزار نفر، بیش از 65 درصد تحت پوشش بیمه سلامت هستند، از این تعداد کل جمعیت روستاییان، شهرهای زیر 20 هزار نفر، کارکنان دولت و افرادی که در شهرها زندگی می‎کنند و فاقد هر گونه پوشش بیمه درمانی هستند چهارمین صندوق بیمه سلامت را تشکیل می‌دهند، پنجمین صندوق نیز بیمه سلامت ایرانیان می‎باشد افرادی که می‎خواهند دفترچه بیمه سلامت دریافت کنند و با پرداخت حق بیمه از خدمات بخش خصوصی و دولتی بهره‎مند شوند جمعیت این صندوق را تشکیل می‎دهند.

فارس: آیا برای صدور دفترچه بیمه سلامت هزینه‎ای از مردم دریافت می‎شود؟

حسینی: این مسأله بستگی به این امر دارد که شخص جزو کدام یک از صندوق‎های بیمه سلامت باشد با این وجود افرادی که در روستاها زندگی می‎کنند همچنان بیمه روستایی آنها رایگان می‎باشد اگر فردی نیز در شهر زندگی می‎کند و از سال 1393 به بعد دفترچه سلامت همگانی دریافت کرده است می‎تواند همچنان دفترچه دریافت و از خدمات استفاده کند، افرادی که نیز فاقد برخورداری از شرایط هرگونه بیمه هستند می‎توانند از طریق بیمه سلامت ایرانیان با تخفیف 50 درصدی از سوی دولت و پرداخت ماهیانه 22 هزار تومان به ازای هر یک از اعضای خانواده، خود را بیمه کنند.

فارس: چه تعداد از مراکز درمانی و داروخانه‎های سطح استان با بیمه سلامت قرارداد دارند؟

حسینی:مؤسسات درمانی به مؤسسات درمانی که زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی هستند یا بخش خصوصی تقسیم می‎شوند در واقع ما با صد در صد بیمارستان‎ها، داروخانه‎ها و آزمایشگاه‌ها طرف قرارداد هستیم بیش از 93 درصد از مؤسسات درمانی که در سطح استان فعالیت می‎کنند طرف قرارداد بیمه سلامت هستند که تعداد این مؤسسات 993 مؤسسه است.

فارس: آیا پرداخت ما به تفاوت هزینه‎ها به داروخانه‎ها و مؤسسات درمانی طرف قرارداد بیمه سلامت در سطح استان به روز است؟

حسینی: بابت سال 1396 هنوز مقدار کمی بدهی داریم در سال جاری پرداخت‎ها خیلی منظم شده است در حوزه دانشگاه علوم پزشکی تا پایان تیرماه سال جاری 100 درصد بدهی‎ها به بیمارستان‎های دانشگاهی و 80 درصد علی‎الحساب بابت مرداد و شهریور پرداخت شده است، تاکنون 60 درصد بدهی‎ها به داروخانه‎ها و سایر مؤسسات نیز پرداخت شده است.

فارس: بیمه سلامت در طرح پزشک خانواده چه نقشی ایفا می‎کند؟

حسینی: پزشک خانواده در دو استان مازندران و فارس در شهرهای آن اجرا  می‎شود و در بقیه استان‎ها در صد در صد روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر در حال اجرا شدن است بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی در ارائه خدمت به روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر شریک هستند طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع الکترونیک در گلستان به صورت پایلوت در حال اجرا شدن است، این طرح به طور مشترک توسط دانشگاه علوم پزشکی و بیمه سلامت گلستان انجام و منابع این طرح از طریق بیمه سلامت تأمین می‎شود، سال گذشته نیز 86 میلیارد تومان در این رابطه به دانشگاه علوم پزشکی گلستان پرداخت شد.

فارس: آیا بیمه سلامت خدماتی به بیماران خاص ارائه می‎دهد؟

حسینی: قطعأ بله، ما بیماران خاص و صعب‎العلاج داریم که از هم متمایز هستند، بیماران خاص تحت عنوان بیماری تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، پیوند کلیه و ms تعریف می‎شوند که برای این بیماران و بیماران صعب العلاج بسته‎های حمایتی تعریف شده است در واقع تعرفه بیمه این نیست که فرد بیمه شده از دفترچه و خدمات آن استفاده کند بلکه فرد در زمان سلامت مبلغی ولو اندک پرداخت می‎کند این منابع جمع می‎شوند و برای افرادی که باید هزینه بالا در خصوص بیماری‎ خود پرداخت کنند صرف می‎شود.

انتهای پیام/ فارس

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار