ششمین نشست چهارشنبه های انقلاب اسلامی با موضوع مدارس در گنبد کاووس برگزار شد.

برگزاری چهارشنبه‌های انقلاب در گنبدکاووس +تصاویر

به گزارش گلستان 24 ؛ درنشست این هفته  که با حضورحجه الاسلام و المسلمین حسین زاده مسئول پایگاه فرهنگی سید آباد و بدلجه، سید علی کریمیان فرمانده پایگاه منتظران مهدی (عج) مسجد حضرت ابوالفضل (ع) ومشاور فرهنگی و امورکتابخوانی فرماندار گنبد کاووس وخانم کریمی مدرسه سرزمین سبز ،حاج عباس دانشمند از بازاریان ، فعالین و مبارزین انقلاب اسلامی وخانواده های از محله سید آباد (منطقه طرح شهید شوشتری)برگزار گردید آقای محمدرضا الله یار دبیر و فرهنگی بازنشسته به خاطره گویی پرداخت.

محمدرضا الله یار در خصوص چهل سالگی انقلاب اسلامی و خدمات آن در بخش مدارس گنبدکاووس چنین گفت: یکی از نعمتهای بزرگی که بعد از انقلاب اسلامی ایران را فرا گرفت بحث آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی بود دقیقا به خاطر دارم در زمان تحصیلات ما مدرسه سعدی آن زمان واقع در خیابان گلشن غربی مدرسه چوپی بود مانند بعضی از خانه های که امروز هم در گمیشان و بندر ترکمن هنوز دیده می شود . این مدرسه ازچوپ و تخته ساخته شده بود.

این فرهنگی بازنشسته در ادامه گفت :چند سال بعد در قسمت قبرستان روبروی همین مدرسه که در تصرف شهرداری بود مدرسه جدیدی ساخته شد خاطره ای از ساختن این مدرسه دارم که برایتان تعریف می کنم. بیاددارم که مدیر مدرسه وقت برای سر زدن به نحوه پی ریزی و شفته ریزی رفته بود به مدرسه جدید که در همین حین مدیر آموزش پرورش زنگ میزند .( این را هم بگویم آن زمان همه تلفن نداشتن ،بیشتر مدارس ، ادارات و خانواده های پولدار تلفن داشتن)،دفتردارگوشی را بر می دارد و می گوید بفرمائید: نفرپشت تلفن می گوید گوشی رابدهید به مدیر مدرسه . دفتردار می گوید: ایشان نیستند ( دفتر دار نفر پشت خط تلفن را نمی شناسد)رئیس آموزش و پرورش می پرسد کجا رفته؟دفتردار می گوید: رفته قبرستان! ( منظورش توهین نبوده چون محل احداث مدرسه در حال تاسیس را آن زمان  به  عنوان قبرستان می شناختند)رئیس عصبانی می شود و چند دقیقه بعد که مدیر مدرسه به محل کارش بر می گردد وبا اداره تماس می گیرد رئیس باعصبانیت می گوید امروزدر نبود شما کی بود گوشی را جواب داد؟ مدیر می گوید احتمالا دفتر دار بوده .چطور مگه  جسارتی صورت گرفته؟ رئیس می گوید: پدر سوخته در جواب من که پرسیدم شما کجا هستید گفت رفته قبرستان! مدیر مدرسه هم که متوجه ماجرا شده خنده اش می گیرد که باعث عصبانیت بیشتر رئیس می شود. ولی وقتی مدیر توضیح می دهد که دفتر دار قصد جسارت نداشته قربان بلکه این محل احداث مدرسه جدید را به اسم قبرستان می شناسند. که رئیس هم خنده اش می گیرد.

الله یار بعد ازتعریف این خاطره مقایسه ای از مدارس قبل و بعد انقلاب داشتندو چنین گفتند: این مدرسه چوبی نمونه ای از چند مدرسه آن زمان بود اما امروزه مدارس بسیاری با تجهیزات لازم توسط نظام جمهوری اسلامی ساخته شده . حتی در روستا های دور دست نیز مدارس خوبی ساخته شده هر چند هنوز برخی نقاط خیلی دور دست نیاز به رسیدگی و ساخت مدرسه جدید دارند اما وضعیت مدارس در زمان شاه و قبل انقلاب خیلی ضعیف بود خصوص در روستا ها بسیاری از روستا ها مدرسه نداشتن و همین امر باعث رشد بی سوادی بود.

این دبیربازنشسته و پیشکسوت در پایان گفت: در ماجرای آب و برق و گاز وتلفن که امروزه همه خانواده حتی خانواده های بسیار ضعیف از لحاظ مالی از آن برخوردارند در قبل انقلاب، اکثرا خانواده های سرمایه دار و کارمندان دولت از این نعمت برخوردار بودند.

در ادامه حاج عباس دانشمند چندین شماره از نشریات آن زمان را که در آرشیو خود نگهداری می کرد را برای حضار نشان داد و خاطراتی را بازگو نمود.

درپایان این نشست حجه الاسلام و المسلمین حسین زاده ضمن تقدیر و تشکر از انجمن دوستداران کتاب مهر  وتقدیر ویژه از آقای محمد رضا الله یار دبیر بازنشسته گنبدی، برگزاری چنین برنامه های خاطره گویی و مقایسه خدمت قبل وبعد انقلاب را باعث روشنگری برای مردم و بخصوص جوانان و نوجوانان دانست و گفت:این کار شما بهترین نوع اطلاع رسانی می باشد از خوبی برنامه شما این است که این خاطرات و روایت ها را از زبان خود مردم بیان می کنید و راوی آن خود مردم هستند.

در پایان حکم مسئولیت خانم آیدا کریمی به عنوان مسئول "کمیته رایانه و فضای مجازی" انجمن دوستداران کتاب مهر گنبد کاووس اهدا شد و به چند تن از مهمان های این جلسه از سوی انجمن نفری یک جلد کتاب اهدا شد.

photo_2019-02-04_13-29-36

photo_2019-02-04_13-29-44

photo_2019-02-04_13-29-47

photo_2019-02-04_13-29-55

photo_2019-02-04_13-29-52

photo_2019-02-04_13-29-55

photo_2019-02-04_13-30-02

photo_2019-02-04_13-30-10

photo_2019-02-04_13-30-13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار