بررسی محتوایی روزنامه های یکشنبه:

روزنامه های روز یکشنبه کشور مطالب و گزارش های از سفر رئیس جمهور به آمریکا و همچنین اخباری از حادثه منا منتشر کرده اند.

وحشت آل سعود از افشای علت فاجعه منا / شش روز سرنوشت ساز زنجانی

به گزارش گلستان24، 4 روز از فاجعه کشته شدن صدها زائر خانه خدا گذشته و عربستان تاکنون حاضر به پذیریش مسولیت آن نشده است. در همین زمینه روزنامه های ایرانی با رصد اخبار مربوط به این حادثه از لزوم پیگیری حقوقی آن گفته اند. در سوی دیگر، حسن روحانی و همراهانش در نیویورک به سر می برند تا در اجلاس سران به سخنرانی بپردازد. دیروز نیز دیدارهای با مقامات خارجی از جمله رئیس اتحادیه اروپا داشت که اخبار آن در روزنامه های ایران منعکس شده است.

شش روز سرنوشت ساز زنجانی/ خمینی ِنسل سوم/ پس از واقعه

روزنامه اصلاح طلب شرق در گزارشی مربوط به پرونده بابک زنجانی از "شش روز سرنوشت ساز زنجانی" گفته است که مربوط می شود به زمان باقی مانده به دادگاه او در 11 مهر:  ٦ روز تا برگزاری دادگاه بزرگترین فساد مالی چند دهه اخیر باقی مانده است. بر‌اساس اعلام مسئولان قضایی، ١١ مهر تاریخ برگزاری دادگاه بابک زنجانی است. در‌صورت برگزاری این دادگاه به‌صورت علنی، احتمالا بیش از آنچه در دو سال گذشته از متهم نفتی گفته شده، خواهیم شنید. پیش از این برخی نمایندگان مجلس از‌جمله حسین دهدشتی و امیرعباس سلطانی که عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی هستند بر برگزاری علنی دادگاه تأکید کرده بودند. نعمت احمدی، وکیل دادگستری، به «شرق» گفته بود: «دادگاه زنجانی براساس مبانی حقوقی، بی‌شک علنی برگزار خواهد شد و غیرعلنی‌بودن دادگاه شرایط ویژه‌ای می‌طلبد؛ اینکه علاوه بر قاضی، دادستان نیز باید تشخیص دهد دادگاه غیرعلنی باشد؛ اما بررسی حقوقی من در پرونده تخلف تاریخی زنجانی نشان می‌دهد هیچ تبصره‌ای برای غیرعلنی‌بودن دادگاه وجود ندارد». هفته پیش‌رو می‌تواند در روند این پرونده سرنوشت‌ساز باشد.  

این روزنامه در گزارشی تاریخی- تحلیلی، زندگی سید حسن خمینی را از کودکی تا به امروز مورد بررسی قرار داده است."خمینی ِنسل سوم"، عنوان این گزارش است: تقدیر چنین بود. به ستون‌های بازمانده از تمدن باستانی تکیه داده‌اند. یک ستون پدر و با کمی فاصله، پسر. آفتاب از مقابل می‌تابد. هر دو ابرو درهم‌کشیده و به روبه‌رو خیره شده‌اند. بی‌آنکه بدانند تصویرشان را چریک کوچه‌های جنوب لبنان ثبت می‌کند. صور، لبنان، سال ١٣٥٥.  قریب به ٤٠ سال از آن روز گذشته است. تصویر کودک موبلوندِ چشم‌روشن آن روزها، حالا بارها در قاب تصویرگران ثبت شده است. شاید اگر تنها روحانی‌زاده‌ای بود، می‌توانست از طریقت طلبگی سرباز زند، اما وقتی پدربزرگش به تأکید گفت: «حسن؛ آخوند شو!» تکلیف بر او روشن شد. به‌زودی جامه روحانیت بر تن کرد. تقدیر چنین بود درست در اولین روز ٥٠ سالگی پدر، جا پای او بگذارد و در جوان‌ترین روزهای زندگی، بازمانده نسلی باشد که پدربزرگش نقطه عطف تاریخ آن کشور شد. سیدحسن خمینی بی‌آنکه در طلبش بوده باشد، عنوان «یادگار امام» را از پدر به ارث گرفت. حالا او از تبار خمینی، نسل سوم روحانی است که در میانه دهه ٩٠ با همه شاخصه‌های آن، سعی دارد در عصر مدرنیته و دنیای مجازی امانت‌دار گفتمان نسل‌های قبل خود باشد. در میان انبوه قفسه‌های فلزی کتاب جامانده از پدر، سری هم در دنیای مجازی دارد. نشانه‌های پیوند با «باید‌های زندگی این‌روزها» و باید‌های مردمان امروزی. هرچه زمان می‌گذرد، بیشتر می‌کوشد در سخنانش پیوندی باشد بین آنچه پدربرزگش می‌گفت و آنچه امروز می‌طلبد. 

"پس از واقعه"، عنوان گزارش شرق از روزهای پس از حادثه منا و ابعاد فاجعه آمیز آن است: هنوز ابعاد گسترده‌ای از فاجعه‌ای که روز عید قربان در عربستان رخ داد پنهان مانده است. کشته‌شدن بیش از دوهزارنفر که در حال انجام مناسک حج بودند رخدادی تلخ و درعین‌حال بی‌نظیر است. بر اساس آخرین اخبار، ١٣٦ ایرانی در این حادثه جان خود را از دست داده و ١٠٣ نفر مصدوم و بیش از ٣٢٥ نفر مفقود شده‌اند. روز گذشته همچنین رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌و‌گو با شبکه خبر با اشاره به اینکه «فعلا نمی‌توان آمار قطعی جان‌باختگان و مجروحان حادثه منا را اعلام کرد» گفت: «به دلیل اینکه حجاج در حال بازگشت از منا به سمت کاروان‌های خود هستند، ترافیک جمعیتی بسیار زیاد است و سرکشی به بیمارستان‌ها با سختی مواجه شده است؛ به‌طوری‌که طی‌کردن مسیر یک ربعه، چهار الی پنج ساعت طول می‌کشد». حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر افزود: «بسیاری از افرادی که درحال‌حاضر در بیمارستان‌ها هستند، به دلیل گمشدن یا شکسته‌شدن موبایل‌هایشان هیچ امکان ارتباطی ندارند».

سبقت غیرمجاز دولت از برجام تصویب نشده!/ تا کجا می‌توان رفت؟!/ وحشت آل سعود از افشای علت فاجعه منا

روزنامه اصولگرای کیهان در گزارشی تحلیلی به اجرایی شدن برجام توسط دولت علی رغم طی نشدن مسیر قانونی آن در مجلس پرداخته و تیتر آن را "سبقت غیرمجاز دولت از برجام تصویب نشده!" برگزیده است: علی‌رغم آنکه برجام هنوز مسیر قانونی خود را نپیموده و مورد تصویب مجلس قرار نگرفته است، دولت در اقدامی عجیب وارد فاز اجرایی برجام و حتی عبور از آن شده است.در حالی که کمیسیون برجام به کار خود ادامه می‌دهد و سرگرم تهیه گزارشی است که به نمایندگان ملت جهت تصمیم‌گیری لازم ارائه شود، دولت یازدهم بدون اخذ مصوبه از مجلس، کار خود را از مدت‌ها پیش آغاز کرده و متن حاصل شده در وین را در مسیر اجرا قرار داده که بازدید آژانس از پارچین، مواضع دولتمردان و خط رسانه‌ای زنجیره‌ای‌ها در این راستا می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد.  آنچه که روشن و بدیهی است آن است که برجام براساس نص صریح قانون اساسی بایستی به مثابه همه توافقات بین‌المللی که تعهداتی برای جمهوری اسلامی دارد، در مجلس شورای اسلامی بررسی و پس از تصویب در مرحله اجرا قرار بگیرد ولی دولت و رئیس جمهور محترم از آن جایی که به این مسیر قانونی یعنی بررسی تعهدات بین‌المللی در مجلس اعتقادی ندارد از این رو به لوازم این بررسی نیز قائل نبوده و از آن عبور کرده است.

در ادامه می خوانیم: در این راستا رئیس جمهور در اولین برنامه سفر خود به نیویورک،  در دیدار مدیران و مجریان ارشد رسانه‌های آمـــــریکایی و بین‌المللی در جــــــواب سوالی درباره انتظار ایران از برجام گفت: مخالفت‌ها و موافقت‌ها در ایران و آمریکا طبیعی است. در ایران اکثریت بزرگی از مردم موافقند و اقلیتی هم مخالفند. مهم این است که برجام باید تا قبل از سال 2015 اجرایی شود و از نظر ما حتی می‌شود در نوامبر هم اجرایی شود. تا آن زمان، خیلی فاصله نداریم.

"تا کجا می‌توان رفت؟!"، عنوان یادداشت روز کیهان در نکوهش برخی از کشورهای اسلامی من جمله ترکیه است که به جای محکومیت فاجعه منا به تمجید از مقامات سعودی در برگزار ی مراسم حج پرداخته اند: این روزها و درحالیکه فاجعه جانسوز منا و قربانی شدن جمع کثیری از حجاج مظلوم خانه خدا، دل هر مسلمان و بلکه دل هر انسان آزاده‌ای را به درد آورده و هرکس بیش از هر وقت دیگر پی می‌برد که  حکام آل‌سعود، این خائنین به حرم امن الهی تا چه اندازه رذل و بی‌کفایت و خیانت پیشه‌اند، همدردی و همراهی با دل‌های اندوهگین و مصیبت زده، از یکسو تکلیفی انسانی و اخلاقی است و از سویی دیگر فریاد مطالبه حق مظلومانی است که در حرم امن الهی جان باخته‌اند. اغلب انسانها و رسانه‌های آزاده دنیا نیز از همین منظر وارد شده و ضمن همدردی با مردم داغدار، مسئولیت را مستقیما متوجه دولت آل سعود دانسته‌اند. حال اگر در چنین شرایطی، کسی از دولت عربستان بخاطر اقدامات خوب و ارزشمندش تمجید کند، درباره او چه فکری می‌کنید!؟ لابد با خود می‌اندیشید ممکن نیست کسی بهره‌ای از انسانیت برده باشد و چنین کند!ا ما خواهید دید که اینگونه نیست! روز گذشته و در حالیکه هنوز از سرنوشت صدها تن از حجاج مظلوم و مفقودالاثر اطلاعی به دست نیامده بود، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با تمجید از عربستان سعودی در برگزاری مناسک حج، معرفی کردن عربستان به عنوان مسئول حادثه منا را رد کرد! او گفت: «هیچ کس حق ندارد از تدابیر برگزاری حج انتقاد کند و من اطمینان دارم مقامات سعودی بطور کامل به وظایف خود عمل می‌کنند»! ین اظهارات عجیب که برای فطرت پاک بشری قابل پذیرش نیست، چند دلیل بیشتر نمی‌تواند داشته باشد؛ یا اردوغان اصلا خبر ندارد در منا چه اتفاقی افتاده! یا خبر دارد اما از عمق و وسعت حادثه خبر ندارد! یا عمق فاجعه را هم فهمیده، اما از ارزش جان انسان‌ها درکی ندارد یا... و یا به قول معروف، گریبان خود را پیش وهابی‌ها گرو گذشته است! پاسخ البته روشن است و احتمالات نخست منتفی است چرا که اگر نمی‌دانست و... اساساً اظهار نظر او معنایی نداشت! اتفاقا او خوب می‌داند که چه شده و به همین دلیل است که خود را موظف به تطهیر رژیم منحوس و خبیث وهابی‌های آل‌سعود می‌داند. اما چرا چنین می‌کند!؟ اصلا موجودی همچون اردوغان یا موجوداتی همچون حکام بی‌ارزش و جانی عربستان سعودی، چه ارزشی دارند که درباره آنها بگوییم و بحث و فحص کنیم که اردوغان چه گفت و چرا گفت و...!؟ واقعیت امر این است که هیچکدام از آنها کمترین ارزش و اهمیتی ندارند و آنچه در این نوشتار در پی آنیم، بررسی چرایی چنین رفتاری است ،فارغ از بی‌ارزشی مصادیق کنونی.

"وحشت آل سعود از افشای علت فاجعه منا"، عنوان گزارشی از کیهان در رابطه با عواقب و پیامدهای حادثه منا است: این در حالی است که ریاض همچنان در برابر تحقیقات مستقل از فاجعه مقاومت می‌کند.فشارهای جوامع اسلامی علیه رژیم پوشالی آل‌سعود در واکنش به ماجرای منا به حدی است که رسانه‌های غربی هم آن را پوشش دادند و «نیویورک تایمز» در این‌باره نوشت که حاکمان عربستان با فشارهای مضاعف پس از واقعه منا دست و پنجه نرم می‌کنند و از این بابت، به وحشت افتادند.در حال حاضر دولت ریاض علاوه بر اینکه به سوالات جدی کشورهای مختلف درباره ماجرا، پاسخ‌های مضحک و انحرافی می‌دهد، در ارتباط با چند و چون ماجرا هر لحظه که می‌گذرد اخبار تازه‌ای منتشر می‌شود، ماموران امنیتی سعودی در روز حادثه نه تنها به تیم درمانی مجهز و آماده ایرانی اجازه ورود به صحنه و مراکز درمانی نداده بودند، بلکه حتی آنها را تهدید به دستگیری و بازداشت هم کرده بودند.روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نیز فاش کرد، نیروهای سعودی مستقر در محل آموزش ندیده بودند و دو مسیر اصلی «منا» نیز به خاطر عبور اعضای خاندان حاکم عربستان، بسته شده بود.اما، پس از فاجعه نیز سعودی‌های جنایتکار اجازه ورود «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه و «علی جنتی» وزیر ارشاد اسلامی و هیئت همراه به عربستان برای بررسی چند و چون ماجرا را ندادند.

دیگر زمان سخنرانی رییس جمهور ایران صندلی ها خالی نمی‌شود/ دلالی با «بابک زنجانی»؟

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در گزارشی به سخنرانی حسن روحانی در اجلاس سران سازمان ملل اشاره کرده و به نقل از حقیقت پور، نماینده مجلس نوشته "دیگر زمان سخنرانی رییس جمهور ایران صندلی ها خالی نمی‌شود":  عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار داشت: رئیس‌جمهور باتوجه به فرصت ویژه‌ای که در حاشیه سفر به نیویورک و حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در اختیار دارد، باید ضمن بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران، دفاع از مظلومان منطقه و دست‌اندازی قدرت‌های بزرگ به تحولات سیاسی منطقه را مطرح کنند. به‌گزارش ایلنا، حقیقت‌پور با تاکید بر فرصت خوبی که در اختیار رئیس‌جمهور قرار گرفته، یادآور شد: شاید یکی از نکاتی که باید مدنظر دکتر روحانی قرار بگیرد، این است که راستی‌آزمایی رفتار غرب و به‌ویژه آمریکا درخصوص برجام را مورد توجه قرار دهد. آنچه مسلم است امروز مجامع بین‌المللی توجه ویژه‌ای به توافق هسته‌ای ما با کشورهای ۱+۵ دارند و تلاش می‌کنند با انجام نظارت‌ها و مراقبت‌های ویژه از عدول طرفین از چارچوب توافق جلوگیری کنند. عضو هیات رئیسه کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اضافه کرد: باتوجه به مطالبه ویژه رهبر انقلاب درخصوص لزوم پاسخگویی سیاستمداران کشورمان به درشت‌گویی‌های غرب، به‌گمان من اکنون فرصت مغتنمی است که رئیس‌جمهور پاسخ پاره‌ای از درشت‌گویی‌های مقام‌های آمریکایی را بدهد. 

"دلالی با «بابک زنجانی»؟"، عنوان گزارشی است که به اقدامات نمایندگان پیگیر پرونده زنجانی مربوط می شود: کمال الدین پیرموذن نماینده مجلس درگفتگو با آفتاب یزد :یکی از شعارهای محوری این ملت برقراری حکومت علوی است و حکومت علوی ایجاب می‌کند تا خارج از شعار، مفاهیم مبارزه با فساد حالت بگیرد و چه غم‌انگیز خواهد بود اگر این مبارزه در ذهن‌های تنگ مدیحه‌سرایان و فرصت طلبان بی‌اثر شود تا از موضوع خطیر مقابله با مفسدین اقتصادی ،باورسوزی آحاد ملت کلید بخوردابراهیم نکو نماینده مجلس در گفتگو با آفتاب یزد :یکی از این مسائل افشای فایل‌های صوتی مربوط به او است که هر بار بخشی از آن مطرح می‌شودتعدادی تلاش می‌کنند تا بابک زنجانی را همچنان به عنوان یک ابزار در دست خودشان نگه دارند تا بتوانند از طریق فایل‌ها و یا صداهایی که به صورت سریالی و نه یکباره از بابک زنجانی رو می‌کنند بقا و موفقیت خودشان و نامدار ماندن خویش را تضمین کنند و فکر می‌کنم که ما در آینده و با توجه به نزدیکی به انتخابات شاهد اتفاقاتی بیشتر از این قبیل خواهیم بودآفتاب یزد- امید کاجیان : این روزها چهره ای که او را کارگردان دوران تحریم و البته بدهکار تاریخی ایران معرفی می کردند ، خود تبدیل به بازیگری شده است که برای بقیه نقش بازی می کند و عده‌ای هم از بازی او نقش می گیرند تا خود را از طریقش، به عنوان ستاره عرصه سیاست معرفی کنند و از قبل مرد جوان متهم، نانشان رابه نرخ روز بخورند.
 
محاکمه/ چرا عربستان مسؤول است؟
 
روزنامه وطن امروز، در گزارشی با عنوان "محاکمه"، بازخواست ومحاکمه عاملان اصلی فاجعه منا را خواستار شده است:  تکلیف سعودی‌ها باید مشخص شود. یک رژیم دست‌نشانده که با توجه به حمایت‌های سیاسی ابرقدرت‌ها و نیز سرمایه هنگفت نفت و همچنین سیطره بر اماکن مقدس مسلمانان، انجام هر اقدامی را برای خود جایز می‌داند. به گزارش«وطن امروز»، در کنار پرورش گروه‌های تروریستی که موجب سوءاستفاده غرب برای مخدوش کردن وجهه اسلام و مسلمانان شده است؛ تصمیمات و تحرکات این رژیم، آل‌سعود را در چشم مردم مسلمان منطقه به نماینده تام‌الاختیار غرب در منطقه تبدیل کرده است. با این حال اما آنچه مسلمانان غیرتمند و با شرف را خشمگین کرده،  رفتارهای غیرانسانی آل‌سعود و عوامل‌شان نسبت به شعائر دینی است. برخورد زشت آل‌سعود با زوار بیت‌الله‌الحرام طی سالیان گذشته، نشان داد این رژیم دست نشانده نسبت به مباحث شرعی بی‌تفاوت است. از گزارشات متعدد از هتک حرمت زائران تا برخورد ناشایست با زوار بیت‌الله‌الحرام و عدم برخورد مناسب با این قبیل ناهنجاری‌ها نشان داده خاندان سعودی فاقد حساسیت‌های لازم نسبت به شعائر دینی هستند و تنها به دنبال سوءاستفاده سیاسی از سیطره خود بر این اماکن مقدس هستند. با این حال اما اتفاقاتی که در مراسم حج امسال رخ داد، خشم مسلمانان را بر انگیخته است؛آن عده از مسلمانان با شرف و با غیرت که نسبت به بی‌مبالاتی و سوءمدیریت آل‌سعود در حفظ جان زوار بیت‌الله‌الحرام خشمگین شده و فریاد اعتراض سر داده‌اند.
 
 
"چرا عربستان مسؤول است؟"، عنوان یادداشت روز وطن است: در پی حادثه روز پنجشنبه که منجر به کشته‌شدن بیش از 2000 زائر خانه خدا از جمله جمعی از هموطنان عزیزمان شد مقام معظم رهبری اطلاعیه‌ای دادند که در آن بیان داشتند: «دولت سعودی موظف است مسؤولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم و قاعده حق و انصاف عمل کند».معظم‌‌له در این پیام به مسؤولیت رژیم سعودی در قبال جان‌باختگان اشاره داشتند و تبعات و تکالیفی را که بنا به اصل حق و انصاف بر دولت سعودی بار است، گوشزد فرمودند. اما این لوازم و قواعد چیست و تا چه میزان دولت سعودی در قبال جان‌باختگان این حوادث مسؤول است؟مطابق قواعد حقوق بین‌الملل و عرف بین‌المللی، دولت پذیرنده موظف است اسباب و لوازم امنیت و آرامش مسافران و اتباع خارجی را که به صورت قانونی و طی تشریفات کنسولی وارد کشورش شده‌اند فراهم کند. اتفاقی که هنگام رمی جمرات در منا افتاد در واقع فارغ از اینکه ناشی از اقدام مستقیم دولت سعودی بوده است یا نه، مطابق با اصل پذیرفته شده  «خطر مسؤولیت» در حقوق مدنی، مسؤولیت این حادثه را متوجه دست‌اندرکاران سعودی می‌کند که باید با پیش‌بینی‌های لازم و تمهید راهکارهای مناسب برای شرایط بحرانی  از وقوع چنین حوادثی جلوگیری می‌کردند. بنا به این اصل چنانچه بر اثر عمل شخص یا اشخاص وابسته به او یا اشیای تحت تصرف او خسارتى به دیگرى وارد شود، عامل زیان، مسؤول به‌شمار مى‌رود و باید از عهده جبران زیان وارد شده برآید مگر آنکه بتواند خلاف آن را ثابت کند. با این حساب حتی مسؤولیت سقوط جرثقیل در مسجدالحرام متوجه رژیم سعودی است و نمی‌تواند به استناد سقوط جرثقیل ناشی از وزش باد یا  کشته شدن زوار در رمی جمرات به سبب ازدحام جمعیت، از مسؤولیت خود در قبال پیش‌بینی و انجام اقدام‌های لازم برای حفظ سلامتی و ایمنی زائران شانه خالی کند. تمام اشخاص و خانواده‌هایی که در این حوادث دچار زیان و آسیب شده‌اند می‌توانند مستند به این اصل در محاکم کشور عربستان اقامه دعوا کنند و دولت عربستان موظف به تامین خسارت‌های وارده است.

ارسال نظر

آخرین اخبار