وبلاگ "پلاک اول" نوشت:

این گروه از یهودیان پس از جنگ بدر، به گزارش تمامی تواریخ، سر ناسازگاری با پیامبر را گذاشتند و بعد از جنگ بدر پیمان پیامبر را شکستند، پیامبر آنها را نصیحت فرمودند و از آنها خواستند که از سرنوشت قریش عبرت بگیرند ولی آنها دست برندارشتند و حتی به پیامبر گفتند خیال نکن که چون بر اعراب چیره شدی، بر ما نیز چیره می شوی!

روباهان پیر ، یادگاران بنی قینقاع

یک نفر از مراجع عظام تقلید درمورد بازگشایی سفارت روباه پیر جمله زیر را گفتند مادامی که ما با این کشورها رابطه سیاسی و سفارت داریم، این دولتها از نظر اسلام جزو “دول متعاهد” تلقی می شوند ولو اینکه برخی رفتارهای سوء با ما داشته باشند، تا مدامی که متعاهد هستند باید در امنیت باشند.

این مرجع تقلید بیان داشتند: حفظ جان و مال آنها بر ما واجب است. من بر اساس این اصل بود که در قضیه حمله به سفارت انگلیس، پیام دادم و آن را اقدامی خلاف دانستم؛ زیرا دولت انگلیس متعاهد با ما بود و حفظ امنیت آنها در تعهد ما بود.

اما در جواب به این مرجع عزیز بنده  ابتدا توصیه میکنم مواضع انگلیس و کارشکنیهای انگلیس در قبال کشورمون را مرور کننند.

نمونه بارزشم نقش بی بدیل این سفارت در فتنه۸۸ می باشد

در انتها فقط یک روضه تاریخ از رفتار پیامبر را با یهودیان مدینه وقتی کار شکنی و پیمان شکنی انجام دادن بازگو می کنم.

نبرد با بنی قینقاع: این گروه از یهودیان پس از جنگ بدر، به گزارش تمامی تواریخ، سر ناسازگاری با پیامبر را گذاشتند و بعد از جنگ بدر پیمان پیامبر را شکستند، پیامبر آنها را نصیحت فرمودند و از آنها خواستند که از سرنوشت قریش عبرت بگیرند ولی آنها دست برندارشتند و حتی به پیامبر گفتند خیال نکن که چون بر اعراب چیره شدی، بر ما نیز چیره می شوی! و سپس از قدرت شمشیر خود سخنها گفتند و با این سخنان قدرت خود را به رخ پیامبر کشیدند.

بعد از این ماجرا و در همین حالی که دشمنی و پیمان شکنی نشان می دادند، روزی در بازار یکی از یهودیان به یک زن مسلمان هتک حرمت کرد، که یک مرد مسلمان به خشم آمد و او را کشت، یهودیان بنی قینقاع هم او را کشتند و اعلان جنگ کردند و به درون حصار خود رفتند و حالت جنگی گرفتند، و پیامبر نیز متقابلاً آنها را محاصره کرد، و بعد از مدتی با اجازۀ اینکه هر چه می توانند بار شترهایشان بکنند بروند، اخراج شدند.

(مغازی واقدی، ص۱۲۸-۱۲۷، و با توضیحات کمتر و گاهاً کمی متفاوت در سیره ابن هشام، ص۳۱۵-۳۱۴؛ طبری، ج۳، ص۹۹۷؛ الکامل ابن اثیر، ج۳، ص۹۷۱-۹۷۰)

پ ن: ایا بعد از این واقعه پیامبر اجازه بازگشایی سفارت را به قبیله بنی قینقاع دادن؟

ارسال نظر

آخرین اخبار