48 ساعته نمی‌توان شهرک موشکی ساخت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اعلام اینکه ایران در مورد تاسیسات موشکی در برجام تعهدی نداد، گفت: رونمایی از شهرک موشکی مهندسی‌شده بوده و نمی‌توان طی 48 ساعت آن را تاسیس کرد.

علت رونمایی از شهر موشکی پس از برجام

رونمایی از شهرک موشکی ایران در اعماق 500 متری زمین کار شگرفی بود که در آستانه رأی مثبت نمایندگان خانه ملت به برجام، تعجب همگان را به همراه داشت.

به گزارش گلستان24، با توجه به شرایط پساتحریم و لزوم مراعات ایران در رعایت مفاد برجام، برخی افراد معتقدند رونمایی از این شهرک موشکی کار شایسته‌ای نبوده ولی در مقابل بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گیران این حرکت را به‌جا و منطقی اعلام کردند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با پرداختن به زوایای مختلف رونمایی از شهرک موشکی کشور، گفت: ایران در مورد تاسیسات موشکی در برجام تعهدی نداده و در آن بیان نشده که دستاوردهای گذشته خود را رونمایی نکند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا افزود: با عدم رونمایی از شهرک موشکی امکان داشت کشورهای خارجی با جاسوسان و ماهواره‌های خود کشورمان را رصد کرده و از آن علیه ایران استفاده کنند.

* علت رونمایی از شهر موشکی 48 ساعت پس از برجام

وی با اشاره به اینکه آنچه از موشک‌هایی که رونمایی شد نتیجه توافق و رأی مثبت به برجام طی چند روز گذشته نبوده و نیست، ادامه داد: نمی‌توان در چند روز گذشته که برجام به تصویب درآمده و تعهدآور شد به چنین دستاوردهای عظیمی رسید و آن را متعلق به پس از برجام دانست.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون این مشکل و نگرانی وجود داشت که اگر دستاوردهای موشکی یک سال آینده رونمایی می‌شد، نمی‌توانستیم دلیل قانع‌کننده مبنی بر این‌که موشک‌ها بعد از برجام ساخته نشده و قبل از آن ساخته شد، بیاوریم.

این مسئول با پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رونمایی از شهرک موشکی اقدامی مهندسی شده بود، بیان کرد: بله، در شرایط فعلی چاره‌ای جز آن نبود تا دستاوردهای موشکی کشور 48 ساعت بعد از تصویب برجام رونمایی شود زیرا این تولیدات و موشک‌ها را نمی‌توان طی یک شب ایجاد کرد، اگر این حرکت در آینده رونمایی می‌شد واکنش‌های تندی را به همراه داشته و کشورهای خارجی اصرار به تولید آن بعد از توافقات برجام داشتند.

* شهرک موشکی، آمریکا را متوجه ایران قبل از برجام کرد

یوسفیان‌ملا تصریح کرد: در شرایط فعلی حفر تونل‌های بزرگ در 500 متری زمین امری نیست که به‌تازگی اتفاق افتاده باشد همچنین با نمایش موشک‌ها هم نمی‌توان آنها را طی چند روز ساخت پس مسئولان ارشد کشور ناگزیر به رونمایی آن بودند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان این رونمایی را تخریب فعالیت‌های دولت، بی‌سلیقگی و ضربه به برجام لحاظ کرد، خاطرنشان کرد: مسئولان ارشد کشور هم چاره‌ای جز رونمایی از دستاوردهای موشکی نداشتند زیرا فقط کافی بود حدود سه ماه آینده این اتفاق می‌افتاد هزینه‌های زیادی برای ایران داشت و آن را نمونه‌ای از تخطی ایران از برجام اعلام می‌کردند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: با رونمایی از شهرک موشکی کشور حداقل آمریکا و دیگر کشورها متوجه شدند که دستاوردهای ایرانی‌ها در این زمینه برای قبل از برجام است و توافقات ارتباطی ندارد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار