دکتر طاهری در گفتگو با هفته نامه نماینده :

نماینده مردم گرگان در گفتگو با هفته نامه «نماینده» دلایل پشت پرده عزل فرماندار اعتدال‌گرای گرگان را بیان کرده و به بازگویی برخی حواشی ایجاد شده در آستانه دور دوم انتخابات پرداخت.

وزیر کشور به من گفت در این ایام تعویض فرماندار نداریم / فرماندار گرگان فرد متدینی بود که زیربار خواسته نامشروع نرفت

به گزارش گلستان24، شنیدن خبر عزل فرماندار اعتدال‌گرای گرگان در فاصله چند روز مانده به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ما را بر آن داشت تا برای آگاهی از چندوچون این قضیه به سراغ نماینده این شهر در مجلس نهم برویم تا «حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری» فضای سیاسی اجتماعی این خطه را در برهه انتخابات و حاشیه‌های پس‌ازآن را برای مخاطبان هفته‌نامه «نماینده» روایت نماید.

 طاهری در گفتگو با هفته نامه نماینده


رسانه‌های محلی خبر عزل «یحیی خاکی»، فرماندار گرگان را به بمب خبری تشبیه کردند.

گفتگو با حجت الاسلام طاهری را با همین موضوع آغاز کردیم ولی حاشیه‌های انتخاباتی در این حوزه به همین‌جا ختم نمی‌شود، در ادامه نیز به تحلیل وضعیت جناح‌های سیاسی در استان گلستان پرداختیم. حاصل این گپ و گفت به شرح زیر است:

عزل فرماندار گرگان از حواشی مرحله اول انتخابات در استان گلستان به شمار می‌رود، تحلیل شما از پشت پرده‌های این رخداد مشکوک چیست؟

بعد از برگزاری مرحله اول انتخابات، جمعی از سیاسیون افراطی با هدف تغییر نتایج، فشار زیادی به فرماندار گرگان آوردند. این در حالی است که فرماندار در دولت آقای روحانی منصوب‌شده و از لحاظ سیاسی با این دولت نیز همسو بود.

خواسته این افراد این بود که فرماندار با باطل کردن صندوق‌ها نتایج را طوری تغییر دهد تا این‌جانب (سیدعلی طاهری) که به‌عنوان نفر چهارم در انتخابات گرگان برگزیده شدم و به دور دوم راه یافتم، از راه‌یابی به دور دوم انتخابات باز بمانم.

به جهت اینکه فرماندار شخص متدینی بود در برابر این خواسته و فشارها برای تضییع حق‌الناس مقاومت کرد و زیر بار این خواسته غیرقانونی و نامشروع نرفت.

متأسفانه اخیراً شاهد بودیم که فرماندار گرگان را عزل کرده و شخصی را به‌عنوان سرپرست بجای وی منصوب کرده‌اند. این‌جانب در خصوص این رفتار عجیب با وزیر کشور صحبت کردم و شخص وزیر هم متعجب شد و گفت: «ما معمولاً در این ایام تعویض فرماندار نداریم.»

ولی عزل فرماندار گرگان مصادف با سفر وزیر کشور و رئیس‌جمهور به پاکستان شده بود و از این فرصت استفاده شد تا فرماندار عزل شود.

تأثیر این عزل و نصب بر روی مردم چه بود؟ افکار عمومی چه برداشتی از این رویداد داشت؟

تعویض فرماندار حق قانونی استاندار یا وزیر است؛ ولی اینکه عزل و نصب فرماندار بین مرحله اول و دوم انتخابات صورت بگیرد با سابقه‌ای که به دلیل فشار سیاسی برخی افراطیون در گرگان ایجاد شد، این ذهنیت و شائبه در مردم ایجاد می‌شود که این عزل و نصب جنبه سیاسی دارد؛ بنابراین به‌هیچ‌عنوان اقدام درستی صورت نگرفت.

در دولتی که شعارش تدبیر و امید است چنین تصمیمی از طرف استاندار اقدام همراه با تدبیری محسوب نمی‌شود.

آیا غیر از عزل فرماندار، حاشیه دیگری در خصوص انتخابات استان گلستان وجود دارد یا خیر؟

بله، روز دوشنبه شاهد بودیم که یکی از نامزدهایی که به سمت دولت و یک طیف تندروی سیاسی گرایش شدیدی دارد در جلسه شورای اداری استان حضور پیدا می‌کند درحالی‌که هیچ مسئولیتی ندارد. این مسئله نیز موجب می‌شود تا تعویض فرماندار هم معنا پیدا کند و به گونه‌ای گویا استاندار به جامعه پیام می‌دهد که مردم نفر بعدی را از چه طیفی انتخاب کنند.

حضور یکی از کاندیداهای نزدیک به جریان دولت که از طرف یک طیف تندرو هم حمایت می‌شود، ذهنیت تعویض فرماندار با اغراض انتخاباتی را تقویت می‌کند. از وزیر کشور انتظار می‌رود نسبت به این قضایا بی‌تفاوت نباشند و با حساسیت موضوع را پیگیری نمایند.

مردم خواستار این هستند که وزارت کشور و شورای محترم نگهبان به‌طور مستقیم بازرس ویژه برای برگزاری انتخابات داشته باشد.

ضمناً لازم است تذکر قاطعی به استاندار داده شود تا پس از این شاهد این‌گونه طرفداری از نامزدها توسط برگزارکننده انتخابات نباشیم. وقوع این مسائل ممکن است موجب ناامیدی مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی شود و این اصلاً به صلاح کشور نیست.

مشاهده چنین موضوعاتی در مجموعه برگزارکنندگان انتخابات در استان برای شخص رئیس‌جمهور و وزیر کشور مناسب نخواهد بود.

آرایش سیاسی نامزدهای راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در استان گلستان به چه صورت است؟

در مرحله اول انتخابات مجلس در استان گلستان از کسانی که به مجلس راه پیدا کردند، در حوزه آزادشهر و رامیان یک اصولگرا به مجلس راه‌یافته، در حوزه گنبد یک چهره مستقل، در علی‌آباد کتول یک چهره مستقل متمایل به اصولگرایی و نتیجه انتخابات در سه حوزه دیگر یعنی گرگان، مینودشت و کردکوی به دور دوم کشیده شده است.

در حوزه انتخابیه گرگان باید از چهار نامزد موجود دو نماینده در دور دوم انتخاب شوند.

از کاندیدهای موجود یک نفر اصولگرا، یک چهره مستقل متمایل به اصولگرایی و دو نفر باقی‌مانده در جبهه اصلاحات تعریف می‌شوند. در حوزه مینودشت یک نفر متمایل به جناح اصولگرایی هستند. در حوزه انتخابیه کردکوی و بندرگز نیز یک چهره مستقل و یک اصولگرا به مرحله دوم راه پیدا کرده‌اند.

با توجه به اینکه نتیجه حدود ۲۵ درصد کرسی‌های مجلس در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد، ضرورت توجه اصولگرایان به انتخابات پیش رو چیست؟

در مرحله اول در برخی از حوزه‌های انتخابیه شاهد تعدد نامزدهای اصولگرا بودیم و این امر موجب شد در تعدادی از حوزه‌ها نتیجه به نفع اصولگرایان رقم نخورد.

انتظار این است که در مرحله دوم حوزه‌هایی که تعدد حضور اصولگرا وجود داشته و هم‌اکنون یک چهره اصولگرا حاضر است یک وحدت منطقی بین اصولگرایان ایجاد شود تا بتوانیم در مرحله دوم شاهد راه‌یابی نامزدهای اصولگرای بیشتری به مجلس باشیم.

با توجه به حساسیت مجلس و ترکیب فعلی قطعاً به حضور بیشتر اصولگرایان در مجلس دهم نیاز است. امیدواریم شاهد مجلسی با اکثریت قاطع اصولگرایان باشیم.

از طرف برخی نمایندگان فعلی که در انتخابات رأی نیاوردند شاهد هستیم که از تریبون مجلس به رأی مردم اهانت می‌کنند و روز انتخابات را سیاه می‌نامند، تحلیل شما در این رابطه چیست؟

چنین ادبیاتی در شأن مردم کشور ما نیست بلکه همه و ازجمله نمایندگان باید به رأی مردم احترام بگذارند. لازم است دلایلی که موجب عدم رأی‌آوری افراد شده بررسی شود، اگر گمان می‌کنند تخلفی صورت گرفته، از ظرفیت شورای نگهبان استفاده کنند ولی چنانچه شورای نگهبان نتایج را تأیید کرد باید به رأی مردم احترام بگذاریم.

اگر نکته پایانی وجود دارد بفرمایید

امیدوارم وزارت کشور اتفاقاتی که در گرگان رخ داده را به دقت مورد بررسی قرار دهد و مراقب باشند تا در سایر حوزه‌های انتخابیه کشور نیز چنین شائبه‌هایی در ذهن مردم ایجاد نشود.

 

 

منبع: نماینده

 

ارسال نظر

آخرین اخبار