ماجرایی که هنوز تمام نشده است؛

چهار ماه پس از بازداشت تحقیرآمیز ده ملوان آمریکایی که وارد آب‌های ایران شده بودند، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا فرمانده یگان مربوطه را اخراج کرد.

چه کسی می‌تواند تصاویر ناخوشایند ملوانان آمریکایی در ایران را فراموش کند؟

به گزارش گلستان24،با وجود آن‌که چهار ماه از ماجرای دستگیری ملوانان متجاوز آمریکایی به خاک ایران گذشته، آمریکایی‌ها هنوز نتوانسته‌اند این موضوع را فراموش کنند.

 

به همین دلیل است که تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا روزگذشته با انتقاد از دولت اوباما به دلیل "معتدل" و "میانه‌رو" خواندن دولت ایران، در روزنامه نیویورک تایم نیوز نوشت: «چه کسی می تواند تصاویر ناخوشایند چند ماه پیش ملوانان آمریکایی را زانو زده در مقابل تفنگ شرکای "میانه رو" ما که سر آن ها را نشانه رفته بود فراموش کند؟»

 

چهار ماه پس از بازداشت تحقیرآمیز ده ملوان آمریکایی که وارد آب‌های ایران شده بودند، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا فرمانده یگان مربوطه را اخراج کرد.

 

به نوشته دویچه وله، در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه توسط نیروی دریایی آمریکا در رسانه‌ها منتشر شد، علت اخراج فرمانده اریک راش که افسر اجرایی اسکادران بوده "سلب اعتماد از او برای توانایی رهبری" عنوان شده است.

 

در بیانیه همچنین آمده که اریک راش مسئول آموزش و آماده‌سازی بیش از ۴۰۰ ملوان در یگان خود بوده است. یک مقام نیروی دریایی آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفته است که در این افسر نیروی دریایی "فقدان رهبری موثر" و "عدم حفظ استانداردها" در یگان مشهود شده است. اریک راش از سمت فرماندهی برکنار و به پست دیگری منصوب شده است. شماری از ملوانان نیز توبیخ‌نامه‌ی اداری دریافت کرده‌اند.

 

تحقیقات درباره‌ی این حادثه همچنان ادامه دارد و احتمالا تا پایان این ماه جریان خواهد داشت. انتظار می‌رود که تصمیمات انضباطی درباره‌ی افراد دیگر نیز اتخاذ شود.

 

به گزارش Navy Times نیروی دریایی آمریکا قصد دارد تا پایان این ماه گزارشی درباره‌ی این پیشامد ارائه کند.

 

 

بی بی سی در گزارشی از این ماجرا با نشان دادن تصاویری از ملوانان آمریکایی که دست بر سر دارند، گفت: این صحنه برای آمریکایی‌ها خیلی سنگین آمده است؛ حالتی از تسلیم شدن. آن هم در شرایطی که هیچ درگیری اتفاق نیفتاده بود. یا صحنه عذرخواهی اریک رش به دلیل ورود اشتباهی.

 

بی بی سی هم نوشت: ایران ۹ ملوان مرد و یک ملوان زن سوار بر دو قایق گشتی نیروی دریایی آمریکا را روز سه شنبه ۲۲ دی در نزدیکی جزیره فارسی گرفت، اما کمتر از ۱۶ ساعت بعد آزاد کرد. دو قایق گشتی از نوع ریوراین از کویت به بحرین می رفتند که محل استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکاست.

 

به گفته پنتاگون بررسی قایق ها پس از آزادی نشان داد که به جز ناپدید شدن دو سیم کارت تلفن های ماهواره ای، تمامی سلاح ها، مهمات و تجهیزات ارتباطی آنها سر جایش بود.

 

سردار علی رزمجو، فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه، بعدا - اسفند ماه - گفت که هزاران صفحه اطلاعات "قابل استفاده" از تجهیزات الکترونیکی ملوان های آمریکایی که برای ساعاتی در ماه ژانویه در خلیج فارس تحت بازداشت ایران درآمدند تخلیه شده است. با این حال او برداشتن دو سیم کارت را تکذیب کرد.

 

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، حدود سه هفته پس از حادثه به فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران و تعدادی دیگر از اعضای این نیرو که در بازداشت ملوانان نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس نقش داشتند، نشان فتح داد.

 

در پایان گزارش بی بی سی هم آمده است: کل ماجرا ظرف 16 ساعت جمع شد. دیپلماسی سطح بالا میان ظریف و کری و البته همکاری سپاه ماجرا را سریع جمع و جور کرد. ولی برکناری اریک رش نشان داد که ماجرا هنوز برای آمریکا تمام نشده است.

 

 

 

گزارش بی بی سی

 

به نوشته صدای آمریکا، ۱۹ فروردین امسال نیز، روزنامه واشینگتن پست در گزارشی خبر داد، شاید ملوانان آمریکایی که ایران بازداشت کرد با برخورد کیفری مواجه شوند. این روزنامه نوشت:‌ یافته های محقق های نیروی دریایی آمریکا در مورد چگونگی بازداشت ۱۰ ملوان در پی منحرف شدن قایق های آنها به داخل آبهای ساحلی ایران، برای افسران ارشد فرستاده شده است و ارتش به فاش کردن جزئیات بیشتری در باره حادثه نزدیکتر می شود.

 

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده آن زمان گفته بود تصاویری که ایران از ده ملوان آمریکایی در بازداشت نیروهای سپاه منتشر کرد، او را "ناراحت" و "خشمگین" کرد.

 

   

  

 

منبع:جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار