حجت الاسلام موسوی مطرح کرد:

این روی خوش نشان ندادن به دشمن و پیروی و اطاعت نکردن از آنها نشان می دهد که جهاد کبیر...

انزوا و سکوت جریان انقلاب نتیجه حرکت برخلاف رویکرد جهاد کبیر
به گزارش گلستان24،جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه زیر بار حرف¬های زور دشمن و جبهه کفر نرفته و نخواهد رفت، بر همین اساس رهبر انقلاب چند روز پیش در مراسم دانش آموختگی دانشجویان امام حسین (ع) فرمودند: «علت اصلی دشمنیِ استکبار با نظام اسلامی، «ایدئولوژی» و تفکر اسلامی  این نظام است، این موضوع موجب شده تا ملت ایران زیر بار حرف زور جبهه کفر و استکبار نرود  و همین مسئله دشمنی آمریکا را با ملت ما بیشتر کرده است.»
 
 

ایشان در ادامه سخنان خود بر این نکته تاکید کردند که باید در چنین شرایطی جهاد کبیر را سرلوحه امور خود قرار داد زیرا به تعبیر رهبر انقلاب این مسئله موجب پایداری و حفظ هویت انقلابی و اسلامی ما می شود.

در همین ارتباط حجت الاسلام و المسلمین علی موسوی، معاون پژوهشی پژوهشکده  تمدن توحیدی پیرامون مسئله محوری جهاد اکبر و اصغر و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد کبیر با ما به بحث و گفتگو پرداخته است. هم اکنون این مصاحبه تفضیلی را پیش رو دارید.

ارتباط معنادار جهاد اکبر و اصغر با جهاد کبیر

صابرنیوز:ابتدا بفرمایید که به طور کلی چه تفاوت هایی بین جهاد اکبر با اصغر وجود دارد؟

در مقوله جهاد اکبر ما به دنبال رام کردن نفس سرکش خود هستیم اما در جهاد اصغر باید در میدان جنگ و پیکار با دشمن حاضر شویم اما یک جهاد دیگر هم وجود دارد به نام جهاد کبیر که رهبر انقلاب در رابطه با آن سخن گفته اند. اهمیت و درجه اعتبار جهاد کبیر از هر جهاد دیگری بالاتر است ولی در نهایت همه این جهادها به یکدیگر وابسته اند و مثل یک کلاس درس است.

 یعنی تا وقتی اول ابتدایی را تمام نکنی، نمی توانی به مقاطع بالاتر راه پیدا کنی. این مسئله را می توان به موضوع جهاد اکبر، اصغر و کبیر هم تعمیم داد. اگر انسان در جهاد اکبر بتواند بر نفس خود پیروز شده و این درون سرکش را رام سازد، آنگاه می تواند جان و مال خود را بر طبق اخلاص بگذارد و در جهاد اصغر به مقابله با دشمن بپردازد.

 در نهایت کسی که بتواند در جهاد اکبر و اصغر پیروز شود، می تواند در جهاد کبیر هم در مقابل حرف های بی پایه و اساس دشمن بایستد و به هیچ وجه از خواسته ها و مطامع دشمن پیروی نکند. پس مشاهده می کنید که همه این ها به هم وابستگی و ارتباط معنادار دارند. معمولا انسان های بی اعتقاد و یا مسئولان بی آرمان و اعتقاد از هیچ یک از این جهادها پیروی نکرده و از قدرت های جهان و تعامل گسترده با آنها دم می زنند.

صابرنیوز : به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد کبیر یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر و از خصمی که در میدان مبارزه قرار گرفته، بر این اساس بفرمایید که آیا مسئولان نظام اسلامی بر همین مبنا گام برداشته اند و یا در برخی برهه ها و بزنگاه های حساس به گونه ای دیگر عمل کرده اند؟

ببینید برای پاسخ دادن به این سوال باید ابتدا از دو جریان نام ببرم، یکی جریانی که در اداره کشور نقش داشته و در واقع معتقد به سازش و تسلیم در برابر غرب بود و یک جریان که اعتقادی به سازش ندارد و از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی معتقد بود که نباید در برابر غرب تسلیم شد و یا به آن بها داد و وارد مذاکره و تعامل با غربی ها شد. 

هم در دوره دولت موقت و هم بعد از این دولت، جریانی وجود داشت که معتقد بود باید با استکبار و غرب کنار آمد، اکنون هم هنوز این جریان زنده و پویاست و در فضای عمومی دنیا نفس می کشد و اعتقاد دارد این گفتمان رد خور نداشته و کلید حل مشکلات ایران است اما جریان انقلابی از همان ابتدا مهمترین کارکرد خود را ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن و سازش ناپذیری تعریف کرد.

 حال امروز هم عده ای از مسئولان هستند که رویکرد انقلابی نداشته و هنوز به دنبال سازش و تبعیت از دشمن هستند. متاسفانه این جریان هم پول و هم قدرت دارد و هم اتاق فکرهایی تشکیل می دهند تا گفتمان خود را به خوبی تبلیغ و ترویج کنند و اتفاقا موفق هم بوده اند چون گاه جریان انقلابی ما دچار غفلت هایی شده و خود را در برابر این مسائل تجهیز نکرده است. 

حال این جریانی که به دنبال سازش با غرب است، در این کشور ریشه دوانده و در برخی برهه ها و بزنگاه های حساس به گونه ای دیگر عمل کرده و به مقوله جهاد کبیر هم اعتقاد نداشته اند و طبعا در این مسیر هم حرکت نکرده اند.

حرکت برخلاف رویکرد جهاد کبیر موجب انزوا و سکوت جریان انقلاب می شود

صابرنیوز: امروز اگر برخلاف رویکرد جهاد کبیر حرکت کنیم، دچار چه خسارت هایی می شویم و چه هزینه هایی به نظام تحمیل می شود؟

اگر برخلاف رویکرد جهاد کبیر حرکت کنیم آنگاه با گذر زمان زیرپرچم استکبار جهانی قرار می گیریم و آنگاه جریان انقلاب به یک جریان ساکت و منزوی بدل می شود و این، آن چیزی نیست که رهبری مدام در رابطه با آن هشدار می دهند.

 ایشان چند روز قبل بر مسئله جهاد کبیر و اینکه این مقوله موجب اقتدار و پیشرفت نظام اسلامی می شود، تاکید کردند و این تاکیدات و هشدارها به خاطر این است که مسئولان ما و عناصر انقلابی و وفادار به نظام حواسشان به زنگ خطرها باشد و شرایط امروز کشور را به خوبی درک کرده و اوضاع منطقه را بسنجند.

 قطعا اگر برنامه ریزی های مفید و موثری از سوی جبهه انقلاب صورت بگیرد، جهاد کبیر بیش از این ها جایگاه واقعی خود را در کشورمان پیدا می کند و در این صورت دیگر جایی برای عرض اندام جبهه سازش پذیر داخلی و جبهه کفر باقی نمی ماند.

صابرنیوز:با کدام نوع از جهادها می توان به مقابله با نفوذ دشمنان و جنگ نرم پرداخت؟

قطعا به وسیله جهاد کبیر می توان به مقابله با نفوذ دشمن پرداخت. جهاد کبیر یعنی ما در برابر دشمن بایستیم و تبعیت نداشته باشیم بنابراین وقتی مقابل دشمن سرسخت و مقاوم باشیم دیگر عرصه ای برای جولان و نفوذ دشمن باقی نمی ماند.

صابرنیوز:در جهاد کبیر نباید در حوزه های مختلف به ویژه در عرصه سیاست و فرهنگ از دشمن تبعیت کرد، آیا این مسئله امروز در نظام اسلامی نمود دارد و ما به معنای واقعی کلمه شاهد عدم تبعیت از دشمن هستیم و در عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد انقلابی می اندیشیم؟

خوب طبعا همان طور که اشاره کردم، آن جریان وابسته به غرب و طرفدار سازش که گاها مسئولیت هایی هم در نظام اسلامی داشته و دارد، اعتقادی به مقوله جهاد کبیر ندارد و در حوزه های مختلف به گونه ای عمل کرده است که خوشایند غربی ها و دشمنان ما باشد.

در حالی که اگر بخواهیم هریک از عرصه های سیاست، اقتصاد و فرهنگ را بررسی کنیم، متوجه می شویم که کمتر به مسئله جهاد کبیر توجه شده است، به عنوان مثال در حوزه اقتصاد به میزان حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی، مشخص می شود که چقدر برمبنای جهاد کبیر عمل شده است. خوب طبعا وقتی عملکرد اقتصادی را مشاهده می کنیم، درمی یابیم که کمتر برپایه جهاد کبیر اقدام و عملی صورت گرفته است.

صابرنیوز:اکنون برای حرکت هوشمندانه و دقیق در مسیر جهاد کبیر باید چه کرد؟

ابتدا از همه باید به تبیین و روشنگری شعارهای انقلاب اسلامی پرداخت و از این انقلاب و نظام با مجموعه باورها و اعتقاداتمان پاسداری کنیم. این دو مورد نقش کلیدی و محوری در حرکت هوشمندانه و دقیق به سمت جهاد کبیر ایفا می کند اما در این زمینه نباید از اصل فرهنگسازی هم غافل شویم. 

صابرنیوز: از جمله اقداماتی که دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی انجام داده تا این نظام مقدس در مسیر جهاد کبیر حرکت نکند، شامل چه مواردی است؟

این سنگ اندازی هایی که طی 37 از ناحیه دشمن صورت گرفته و این تحریم ها و تهدیدها و ندادن پول¬های ایران و راهزنی بین المللی آنها از جمله اقداماتی است که دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی سالهاست انجام داده اند، در واقع دشمن این حرکات را به منظور نابودی روحیه مقاومت و ایستادگی ملت و نظام اسلامی انجام داد اما نتوانست به اهداف خود دست یابد.

 این روی خوش نشان ندادن به دشمن و پیروی و اطاعت نکردن از آنها نشان می دهد که جهاد کبیر علیرغم تمام فراز و نشیب ها و غفلت های مسئولان در کشورمان حاکم بوده است چون رهبری هوشیار، بصیر و آگاه داریم و این سرمایه نظام اسلامی است. 37 سال است که به خاطر داشتن چنین سرمایه ای در برابر دشمن مغلوب نشده ایم و با عزت و اقتدار و استقلال به اهداف خود دست یافته ایم و این مسئله به خودی و خود چیز کمی نیست.

منبع:صابرنیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار