اوج فتنه‌ها علیه نظام اسلامی مربوط به سال ۸۸ بود

دشمنان نظام اسلامی از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حوادث تلخ و دردناکی را به این نظام تحمیل کردند و فتنه و فتنه انگیزی مهمترین حربه دشمن برای مقابله با حرکت پرشتاب انقلاب اسلامی بوده است اگرچه دشمنان ما هیچ گاه نتوانسته اند مانع حرکت پرشتاب انقلاب اسلامی شوند اما گاه توانسته اند در این مسیر خللی ایجاد کرده و مسیر حرکت این انقلاب را با کندی مواجه سازند.

 سخن مقام معظم رهبری برای مردم ما فصل الخطاب است

به گزارش گلستان24،دشمنان نظام اسلامی از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حوادث تلخ و دردناکی را به این نظام تحمیل کردند و فتنه و فتنه انگیزی مهمترین حربه دشمن برای مقابله با حرکت پرشتاب انقلاب اسلامی بوده است اگرچه دشمنان ما هیچ گاه نتوانسته اند مانع حرکت پرشتاب انقلاب اسلامی شوند اما گاه توانسته اند در این مسیر خللی ایجاد کرده و مسیر حرکت این انقلاب را با کندی مواجه سازند. 

در همین ارتباط و به مناسبت هفتمین سالگرد فتنه ۸۸ خبرنگار الف با، «محمدحسن رجبی دوانی» که از مورخان و پژوهشگران تاریخ اسلام است، پیرامون موضوع فتنه ۸۸ و شکل گرفتن فتنه ها طی سالهای اخیا به بحث و گفتگو پرداخته است.

*آیا فتنه بیشتر از جانب عوام بروز می کند یا از جانب خواص و بعد بفرمایید ما در سالهای اخیر چه فتنه هایی داشتیم؟
فراموش نکنیم که فتنه ها از ناحیه خواص بی بصیرت آغاز می شود، در قضیه فتنه ۸۸ هم این خواص بی بصیرت که ذره ای درد دین و ملت را نداشتند و دلشان با نظام اسلامی و آرمان های انقلاب و امام راحل نبود، با وادادگی به دشمن چراغ سبز نشان دادند و هرچه در چنته و توان داشتند برای زیرسوال بردن نظام اسلامی و به طورکلی از پای درآوردن این نظام مقدس به کار گرفتند.

همواره این خواص هستند که برای رسیدن به قدرت و منافع خود دست به فتنه می زنند و سال ۸۸ هم خواص بی بصیرت با مطرح کردن ادعای تقلب در انتخابات آب در آسیاب دشمن ریختند و همین اقدامات آنها باعث تشدید تحریم ها ظالمانه علیه جمهوری اسلامی شد و دشمن وقیح را پر روتر کرد. اما اگر بخواهیم به فتنه هایی که طی سالهای اخیر به نظام اسلامی تحمیل شده باید از فتنه ۷۸ و ۸۸ و فتنه منافقین در سال ۶۰ و یا فتنه های مجلس ششمی ها اشاره کرد.

اما به هرحال می توان گفت، اوج فتنه‌هایی که علیه نظام اسلامی صورت گرفته به سال ۸۸ مربوط می شود. این فتنه اگر مقام معظم رهبری آن را مدیریت نمی کردند، ممکن بود خسارات سنگین ترین به بار آورده و مشکلات بیشتری را به نظام اسلامی تحمیل کند.

* چرا فتنه ۸۸ رخ داد؟ چه عواملی در شکل گرفتن فتنه ۸۸ دخیل بود؟
فتنه ۸۸ به این علت رخ داد که عده ای خواص بی درایت و بی بصیرت منفعت خود را بر منافع و مصالح ملی ترجیح دادند و طاقت نداشتند ببینند اسم آنها از صندوق رای بیرون نیامده برای همین شیرینی انتخابات را به کام مردم تلخ کرده و با همراهی نظام سلطه و وضد انقلاب به دنبال براندازی نظام اسلامی بودند. فتنه گران این تصور را داشتند که اگر یک فتنه به راه بیندازند و خیابان ها را به آتش کشیده و مردم را فریب داده و با خود همراه کنند، می توانند به قدرت برسند در حالی که این طور نشد و تمامی نقشه هایشان نقش برآب شد چون آنها درک درستی از حمایت جانانه مردم از این انقلاب و نظام و پیوندشان با ولایت فقیه نداشتند.

* آیا به اعتقاد شما فتنه ۸۸ آثار مثبتی هم داشت؟ ارزیابی شما از این مسئله چیست؟
مهمترین اثر مثبت فتنه این بود که سران فتنه به عینه دیدند و فهمیدند جایی در میان مردم ندارند و این مردم حرف و سخن ولی فقیه برایشان فصل الخطاب است، این مسئله را قدرت های جهان هم درک کردند و از طرف دیگر ما شاهد بودیم که هم عناصر فتنه گر داخلی و هم خارجی دریافتند که برای مردم ایران، ارزش های اسلامی و انقلابی اهمیت والایی دارد و نمی توان از کنار این باورها و اعتقادات انقلابی به سادگی گذشت چون ملت ایران برمبنای همین اعتقادات انقلابی، رژیم شاهنشاهی را سرنگون کردند.

این مسئله که به آن اشاره شد، مهمترین اثر مثبت فتنه ۸۸ برای نظام اسلامی بود و توانست توان و قدرت بالای جمهوری اسلامی را در زمینه برچیدن بساط توطئه ها و فتنه ها به جهانیان نشان دهد.

* مجازات متناسب برای سران فتنه چیست؟ حصر کنونی یا ...؟
ببینید در این ارتباط باید گفت که هیچ‌گاه و تحت هیچ شرایطی مجازات سران فتنه قابل بخشش نیست و آنهایی هم که از مجازات سران فتنه حرف می زنند به دنبال ایجاد و شکل گیری فتنه های جدید هستند. و اگر قرار باشد مجازات واقعی برای این افراد در نظر گرفته شود، قطعا باید اعدام شوند چون این ها محاربه با نظام انجام دادند و خون ها ریخته اند و خیابان ها به آتش کشیده اند و با دشمنان بیرونی همدست بوده اند و می خواستند نظام اسلامی را در مسیر براندازی قرار دهند. 

فتنه ۸۸ حادثه ای نبود که به یکباره بعد از انتخابات برگزار شود بلکه این مسئله توطئه‌ای بود که دشمنان ما از سالیان قبل یعنی حداقل ۲۰ سال پیش برای آن هدفگذاری و برنامه ریزی انجام داده بودند، و در این میان همان عده ای که در نظام اسلامی سابقه رییس جمهوری و نخست وزیری داشتند از خط قرمزهای نظام عبور کرده و در خط دشمن بازی کردند. آنها که روزگاری داعیه انقلاب در سر داشتند چون فرد مخالفشان رای آورد دست به غوغا زده و ولایت فقیه را هم مورد حمله قرار دادند لذا حصر کمترین مجازات اینهاست .

*رهبر معظم انقلاب در مدیریت فتنه ۸۸ چه نکاتی را مدنظر قرار دادند؟
رهبر انقلاب در همان جریان فتنه تلاش کردند میزان بصیرت مردم را ارتقاء داده و با گفتن واقعیت ها دست فتنه گران را برای مردم رو کنند. ایشان از سوی دیگر گذاشتند فتنه گران تمامی برگ های برنده خود را که در واقع به ضررشان شد رو کنند و درآن زمان بود که مردم متوجه شدند این ها که دم از تقلب در انتخابات می زنند، فتنه گر هستند و برای منافع خود به آب و آتش می زنند حتی می خواهند در مسیر براندازی نظام اسلامی و ولی فقیه گام بردارند. بعد از آن کار زشت فتنه گران در روز عاشورا دیگر همه مردم مطمئن شدند این ها درد دین هم ندارند و فقط از عناصر فتنه گر خارجی خط می گیرند.

* به نظر شما در این برهه، چه فتنه ای نظام اسلامی و مسئولان ما را تهدید می کند؟
مهمترین فتنه ای که در شرایط فعلی مسئولان و دست اندرکاران نظام اسلامی را تهدید می کند همین به فراموشی سپردن اهدافی است که ما به خاطر آن انقلاب کردیم، اگر این ها از خاطر برود دیگر نفوذ و فتنه انگیزی برای دشمن سهل ترین کار ممکن است. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند «ما در هر جا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هر جا از انقلابی‌گری و حرکت جهادی غفلت کردیم عقب ماندیم».

لذا برمبنای این سخن رهبری می توان اینگونه نتیجه گرفت که بزرگترین فتنه ای که ممکن است اکنون نظام اسلامی و مسئولان ما را تهدید کند همین فتنه دوری از اهداف انقلاب و انقلابی گری و حرکت های جهادی است. دور شدن از این مباحث مثل سمی مهلک است و عرصه را برای تاخت و تاز و جولان دشمن فراهم می سازد.

لزوم پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب
پنج شاخصه انقلابی گری از دیدگاه رهبر انقلاب شامل «پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب، هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها، پایبندی به استقلال همه‌جانبه‌ی کشور،عدم تبعیت از دشمن و جهاد کبیر و تقوای دینی و سیاسی است». لذا هرکدام از این شاخصه ها باید در میان مسئولان ما وجود داشته باشد، این پایبند بودن به ارزش های انقلاب، تلاش برای حفظ استقلال و پایبند ماندن به این مسئله و اطاعت نکردن از دشمن میتواند ضمن اقتدار و پیشرفت کشور جلوی فتنه ها را بگیرد.

*مهمترین شروطی که باعث می شود، بساط فتنه و فتنه گران از نظام اسلامی جمع شود، چیست و شامل چه مواردی است؟
باتوجه به پاسخ هایی که در سوال قبل دادم در این رابطه هم می توان گفت که برای جمع شدن بساط فتنه و فتنه گران باید بر همان شاخصه های انقلابی گری تکیه کرد، وقتی ما در این مسیر گام برمی داریم و همچنین بر مسئله استقلال و عزت و اقتدارمان متکی هستیم دیگر فرصتی برای جولان و نفوذ دشمن باقی نمی ماند. این ها خصیصه هایی است که باید حفظ شود. بی شک تا زمانی که مسئولان ما رویکرد انقلابی دارند، قطار انقلابی اسلامی زنده و بالنده حرکت خواهد کرد. و وقتی این قطار پرشتاب حرکت کند، فضا برای جولان فتنه گران فراهم نخواهد بود.

منبع:الف

ارسال نظر

آخرین اخبار