حمله صریح جلیلی به قبیله گرایی و جناح زدگی

جلیلی درپاسخ به سوالی پیرامون حضورش در انتخابات نیز گفت: انتخابات یک فرصت برای شفاف سازی است تا کسی مبتنی بر توهمات بحثی را مطرح نکند . دغدغه اصلی ما بیشتر از حضور افراد در انتخابات باید شفاف سازی مواضع افراد و ترویج رویکرد های صحیح برای جامعه باشد تا نزدیک انتخابات رسانه های غربی نتوانند با فضاسازی کاذب و القائات نادرست، مسیر افکار عمومی را منحرف کنند.

ابتدا گفتند با برجام چرخ کارخانه ها بهتر خواهد چرخید، امروز میگویند با برجام چرخ تانک ها نچرخید و جنگ نشد!
به گزارش گلستان24،سعید جلیلی که به دعوت دفتر تحکیم وحدت در نشست سالانه این تشکل در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافته بود، گفت: مساله ی فساد چپ و راست نمی شناسد زیرا شیطان قسم نخورده که فقط یک جناح را وسوسه کند بلکه برعکس، «لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ».
 
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بیان اینکه برخورد جناحی  و مقطعی با مساله فساد خود یک فساد خسارت بار است، گفت: آرمانگرایی عین فراجناحی بودن است و با جناح گرایی قابل جمع نیست و جناح زدگی یا به تعبیر مقام معظم رهبری،  «قبیله گرایی» با آرمان گرایی در تقابل است.
 
جلیلی افزود: صرف انتساب به یک جناح نباید موجب مصونیت افراد شود و برای مقابله با فساد باید آرمانها و الگوهای انقلابی را شناسایی و به جامعه معرفی کرد.
 
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «آلوده دامن ها» هر چقدر هم که اختلاف داشته باشند در نهایت در یک جناح قرار می گیرند، گفت: جناح های سیاسی قبل از آنکه به فکر غلبه بر رقیب سیاسی خود باشند باید به حذف عناصر آلوده درون خود اقدام کنند.
 
 
جلیلی در ادامه با اشاره به دو آیه قرآن کریم «لایجرمنّکم شنئان قوم علی ان لاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتّقوی» و « یا ایهاالذین امنوا کونوا قوامین بالقسط شهداءلله ولو علی انفسکم اوالوالدین و الاقربین»، افزود: آرمان عدالت بر اساس قرآن کریم دو قید روشن دارد و اگر جناح ها به این توصیه قرآن عمل کنند بسیاری از جدالهای بیهوده کمرنگ شده و مسایل اصلی کشور مطرح و حل و فصل خواهد شد زیرا بر اساس قرآن، همه باید مبارزه با فساد و اجرای عدالت را از خود و نزدیکان شان شروع کنند و البته در این مسیر نیز نباید دست به هر اقدام غلط و دور از تقوا زده شود.
 
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه تاکید کرد: بی تقوایی سیاسی عدم شفافیت ایجاد می کند و باعث می شود یک نفر راجع به موضوع واحد در طول زمان و به تناسب شرایط مواضع متناقض بگیرد و یک جامعه را دچار سرگردانی کند و البته عاقبت چنین رفتاری نیز بی آبرویی است.
 
جلیلی افزود: شفافیت سیاسی یعنی صادقانه پای مواضع خود بایستیم و مسئولیت مواضع خود را برعهده بگیریم.
 
وی ادامه داد: با ایجاد شفافیت سیاسی باید مشخص شود افراد و جریان های مختلف در مواضع خود چقدر نوسان دارند و تا چه میزان در حرفهای خود صادق و پایدار هستند.
 
جلیلی با بیان اینکه باید توجه داشت عدم اصرار بر اشتباه خود نمونه ای از صدق است و اگر کسی متوجه شود در گذشته موضع اشتباهی اتخاذ کرده و امروز حرف خود را اصلاح کند، باید از آن استقبال کرد و آن طرف نیز باید اشتباه خود را جبران کند، گفت: اما برخی که در گذشته با مواضع نادرست  خود یک جامعه را دچار اشتباه و تردید کردند، بعد از مدتی بگونه ای مواضعشان تغییر می کند که انگار در گذشته هم موضع امروز را داشته اند و این مساله نمونه ی دوری از شفافیت و صدق است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: شفافیت سیاسی به اندازه شفافیت اقتصادی مهم است زیرا با «دو رویی سیاسی» منافع ملی در ابهام قرار گرفته و گاه خسارت های بزرگ و غیر قابل جبرانی بوجود می آید.
 
جلیلی در ادامه گفت: یکی از مهم ترین رسالت های جنبش دانشجویی  می تواند مطالبه صدق و شفافیت باشد، بگونه ای که بین مواضع و رفتار چهره های سیاسی  و یا حداقل در مواضع آنها یک هماهنگی و تناسب وجود داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه دانشجویان باید همزمان مطالبه شفافیت در عرصه سیاسی و اقتصادی داشته باشند، گفت: هم عدم شفافیت اقتصادی به فساد سیاسی و مدیریتی در کشور دامن می زند و هم عدم شفافیت سیاسی به بر باد رفتن سرمایه ها و منافع ملی کشور می انجامد.
 
 
جلیلی در ادامه با بیان راهکارهای ایجاد شفافیت و صدق در جامعه تصریح کرد:  باید دوباره به مفاهیم و ادبیات زنده و حیات بخش قرآن و اهل بیت برگردیم و امروز بهترین فرصت برای عبور از فضای عدم شفافیت سیاسی و اقتصادی پدید آمده است و با توجه به نهج البلاغه و نامه حضرت علی علیه السلام به عثمان ابن حنیف و خطبه شقشقیه می توان به معارفی دست یافت که داروی مسایل امروز کشور است.
 
وی تاکید کرد: همانقدر که باید مفاسد مشترک همه جناح ها را با یک چشم دید باید عناصر مومن انقلابی خدوم و پاک دست  را که در همه جناح ها حضور دارند را هم دید و آنها را به جامعه نشان داد.
 
جلیلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مبارزه با فساد یک بن بست نیست زیرا اساسا در اندیشه دینی چیزی به نام بن بست وجود ندارد، گفت: وقتی شاخص های قرآن در این مسیر به معنای واقعی کلمه به کار گرفته شود و جنبش دانشجویی نیز مطالبه شفافیت در عرصه های مختلف را انجام دهد مبارزه با فساد نیز بسیار بهتر از امروز انجام شده و پیش خواهد رفت.
 
مسئول سابق تیم مذاکره کننده ی هسته ای کشورمان در پایان با ذکر مثالی از نمونه های انقلابی و پاکدست گفت: در همین دانشگاه شهید بهشتی فردی به اسم دکتر مجید شهریاری وجود داشت که بزرگترین خدمات را به کشور انجام داد و باعث شد تا کشور به توان غنی سازی 20% برسد و در مقابل این خدمت خود نیز یک ریال پول دریافت نکرد، لذا این افراد باید به عنوان الگو به جامعه معرفی شوند تا در مقابل کسانی نباشند که بابت کارهای بیهوده خود حقوق های نجومی بگیرند و حتی مدعی مردم و نظام هم باشند.
 
در ادامه، جلیلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که درباره بدعهدی امریکا در برجام و امکان بازگشت پذیری ایران سوال کرده بود، گفت: یکی از موضوعاتی که به بحث شفاف سازی کمک می کند همین موضوع هسته ای و برجام است و جنبش دانشجویی می تواند در این باره به شفاف سازی بسیار کمک کند.
 
وی افزود: مثلا باید نگاه های مختلفی که درباره برجام وجود داشت بدون هیچ حب و بغضی بررسی و شفاف شود و الان با گذشت یک سال از توافق هسته ای،  مشخص شود کدام نگاه درست و کدام غلط بود؟ تا خدای ناکرده اشتباهات تکرار نشود.
 
جلیلی با بیان اینکه یکی از برکات اتفاقات چند سال گذشته، بیان شفاف نگاه های مختلف درباره مساله هسته ای بود، گفت: برخی ادعا می کردند اگر در این باره کمی عقب نشینی می کردیم تحریم ها لغو می شد اما همانها امروز می گویند آنطور که توقع بود امریکا به تعهداتش عمل نکرده است! بر مبنا ی چه تحلیل  و محاسبه ای این توقع از سوی برخی چهره های سیاسی وجود داشته است؟ پس امروز باید این افراد شفاف به مردم بگویند که نگاه ما  و توقع ما در این باره اشتباه بوده است. 
 
,جلیلی افزود: برخی دیگر در ابتدا گفتند باید بگونه ای عمل کرد که چرخ کارخانه ها بچرخد، امروز می گویند برجام انجام شد تا چرخ تانک ها نچرخد و جنگ نشود! البته باید همان زمان نیز مشخص می شد که نچرخیدن چرخ برخی کارخانه ها چقدر با چرخش سانتریفیوژهای ما ارتباط داشت اما امروز باید شفاف سازی شود که بعد از برجام، آیا چرخ کارخانه ها بهتر می چرخد یا نه؟
 
 
وی در ادامه گفت: سال گذشته برخی افرادی که از برجام دفاع می کردند امروز می گویند برجام این ایرادات را هم دارد و اصلا قرار نبوده با توافق هسته ای چرخ زندگی مردم بچرخد! در حالی که باید پرسید چه کسی وعده حل مسایل اقتصادی را بواسطه توافق هسته ای  مطرح کرد و این توقع را در جامعه و مردم بوجود آورد؟
 
جلیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت تحریم ها و برجام گفت: بنده سال قبل در مجلس و محیط های دیگر  بر اساس متن برجام، و ان شاالله صادقانه آنچه را فهمیدم بیان کردم و گفتم که این مقدار از تحریم ها باقی می ماند و حتی خاطرم هست یکی از روزنامه ها از قول من تیتر زد که تحریم ها باقی می ماند و از قول دیگری تیتر زد که تحریم ها لغو می شود . خوب  است امروز بررسی شود که آیا تحریم ها باقی مانده یا لغو شده است؟
 
جلیلی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره فرجام برجام گفت:
 
در برجام خلل و فرج جدی وجود دارد و طرف مقابل برجام را به مثابه ابزاری برای مهار ایران و یک اهرم فشار بر مردم ما می خواهد.که با هم بستگی و انسجام ملی نباید این اجازه رابه او داد.
 
جلیلی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری، ضمن پیشنهاد به دانشجویان برای مطالبه تخصصی و توجه به مشکلات واقعی کشور گفت: باید درباره قراردادهای جدید نفتی، نظام تحول سلامت، مسایل کشاورزی مانند موضوع تراریخته و... توسط دانشجویان بحث های دقیق و کارشناسی پیگیری شود تا با شفاف سازی در این موارد کشور با سرعت بیشتری به پیشرفت خود ادامه دهد و در صورتی هم که این مسایل دچار ایراد است، جلوی آنها گرفته شود.
 
وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری که پرسید شما در سخنان تان گفتید در اندیشه دینی چیزی به نام بن بست وجود ندارد اما به نظر می رسد در مذاکرات هسته ای زمان شما بن بست ایجاد شده بود، گفت:
 
 اتفاقا من از شما دانشجویان می خواهم روند تحولات مذاکرات هسته ای در آن دوره را مرور کنید و قضاوت کنید که برای چه کسی بن بست بوجود آمده بود؟ زیرا از سال 87 که گفتگوهای ژنو یک برگزار شد تا بهار سال 92  و مذاکرات آلماتی 2، این 5+1 بود که قدم به قدم عقب نشینی می کرد و همانهایی که قبل سال 84 می گفتند ایران باید تاسیسات هسته ای خود را تعلیق، تعطیل و سپس تخریب کند به جایی رسیده بودند که با ما بر سر غنی سازی 20% مذاکره می کردند و به جای نطنز درباره فردو گفتگو را ادامه می دادند.
 
جلیلی با اشاره به عقب نشینی امریکا در سال 87 نیز گفت: آنها قبل از مذاکرات ژنو یک می گفتند ایران باید قطعنامه های قبلی شورای امنیت را اجرا کند تا ما بر سر میز گفتگو با ایران حاضر شویم اما در عمل حرف خودشان را نقض کردند و نماینده فرستاده و در گفتگوهای با ایران حضور پیدا کردند.
 
مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه گفت:  سال 87 در نشست خبری با سولانا وقتی یک خبرنگار پرسید چرا روند مذاکرات به نتیجه نمی رسد و طولانی شده؟ پاسخ دادم دیپلماسی حوصله و صبر می خواهد و مثل قالی ایرانی است! یعنی با ظرافت و به تدریج جلو می رود ولی در نهایت نتیجه آن زیبا خواهد بود و برخلاف آنها که تلاش داشتند با دستپاچه کردن ما پرونده هسته ایران را به یک مساله امنیتی برای جهان جلوه بدهند، ما در این باره عجولانه رفتار نمی کردیم چون  طرف مقابل بود که تلاش داشت با دستپاچه کردن ما سریع به نتیجه برسد و بگوید جامعه جهانی نگران پرونده هسته ای ایران است! معتقد بودیم بر اساس بیانیه کشورهای عضو اجلاس عدم تعهد که دو سوم جهان را شکل می دادند، پرونده هسته ای ایران کاملا مورد حمایت جامعه جهانی و  صلح آمیز است.
 
وی افزود: خود آنها در آن زمان بیان کردند که عقربه ساعت هسته ای ایران تندتر از عقربه ساعت فشارهای به ایران حرکت می کند و علت آن هم این بود که با ملتی مواجه بودند که در برابر تهدیدها و فشارها نمی ترسید و منطقی از حقوق خود دفاع می کرد.
 
 
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پایان در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری درباره حضور وی در انتخابات آینده گفت: انتخابات یک فرصت برای شفاف سازی است  تا کسی مبتنی بر توهمات بحثی را مطرح نکند . دغدغه اصلی ما بیشتر از حضور افراد در انتخابات باید شفاف سازی مواضع افراد و ترویج رویکرد های صحیح برای جامعه باشد تا نزدیک انتخابات رسانه های غربی نتوانند با فضاسازی کاذب و القائات نادرست، مسیر افکار عمومی را منحرف کنند.
 
وی درباره وحدت اصولگرایان و ائتلاف های انتخاباتی نیز گفت: وحدت و هم افزایی برای پیشبرد کارها امری ضروری است اما وحدت حول چه مساله ای باید باشد و آیا می توان قایل به وحدت قبیلگی بود و همزمان مدعی شفافیت، صدق و آرمانگرایی نیز بود؟ باید شاخص های وحدت که برگرفته از مواضع رهبر معظم انقلاب است مبنا باشد ، نمی توان با کسی که برنامه دیگری دارد و مواضعش نیز نه تنها با گفتمان انقلاب تطابق ندارد، بلکه بعضا در نقطه مقابل قرار دارد وحدت کرد. در  این صورت آن وحدت صرفا تلاشی برای کسب قدرت به هر قیمت است. این خلاف شفافیت و صداقت است و باید با مردم صادقانه رفتار کرد.

منبع:رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار