رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره تاکید کرد که وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به معنی شکست دیپلماسی است.

اوباما: تضمینی برای موفقیت مذاکرات وجود ندارد

به گزارش گلستان 24، باراک اوباما در کنگره آمریکا ششمین سخنرانی سالانه خود را در حالی آغاز کرد که این اولین سخنرانی سالانه وی پس از تسلط کامل جمهوریخواهان به کنگره آمریکا محسوب می شود.

تحریمهای جدید علیه ایران را وتو می‌کنم

رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی با تاکید بر اینکه در صورت وضع تحریم های جدید از سوی کنگره علیه ایران از وتو استفاده خواهد کرد، تاکید کرد که وضع تحریم‌های جدید عیله ایران به معنی شکست دیپلماسی است.

وی افزود: ما تا بهار فرصت داریم که در خصوص توافق کامل با ایران که این کشور را از دسترسی به سلاح هسته‌ای باز می دارد و امنیت آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل را تامین می‌کند گفت‌و‌گو کنیم.

باراک اوباما تاکید کرد که: هیچ تضمینی برای موفقیت مذاکرات وجود ندارد  و من همه گزینه‌ها را برای منع ایران از دست یابی به سلاح هسته‌ای بر روی میز حفظ می‌کنم.

رئیس جمهور آمریکا درباره وضع تحریم های جدید ضد ایرانی در کنگره گفت: تصویب تحریم‌های جدید توسط کنگره در این مقطع زمانی  شکست دیپلماسی را تضمین خواهد کرد، آمریکا را از متحدان این کشور جدا می‌کند و تضمین می‌کند که ایران بار دیگر برنامه هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت. این امر بی معناست به همین دلیل  من هر طرح تحریم جدیدی که این روند را تهدید کند وتو خواهم کرد.

باراک اوباما در ادامه گفت: مردم آمریکا از ما انتظار دارند تنها به عنوان گزینه آخر به سراغ جنگ برویم و من قصد دارم به این رویکرد عاقلانه وفادار بمانم.

بخش اعظم سخنرانی اوباما در کنگره که اکنون در اختیار جمهوری خواهان است به مسائل داخلی آمریکا به ویژه وضعیت اقتصادی این کشور اختصاص یافت.  اوباما با تاکید بر اینکه اقتصاد آمریکا از رکود خارج شده، به برخی آمارها از جمله کاهش بیکاری و رشد اقتصادی اشاره کرد.

کاهش وابستگی آمریکا به نفت وارداتی

اوباما با اشاره به افزایش تولید برق از انرژیهای پاک به خصوص از انرژی خورشیدی در آمریکا گفت: ما اعتقاد داریم که قادر به کاهش وابستگی به نفت از خارج هستیم.

سی ان ان پیش از این گزارش داده انتظار می‌رود اوباما در سخنرانی سه شنبه شب در کنگره پیشنهادهایی را در خصوص گسترش اعتبارات مالیاتی برای والدین، کارگران و دانشجویان، ارائه کند.

دیپلماسی هوشمند آمریکایی: ترکیب زور و دیپلماسی

اوباما درباره حضور آمریکا در عرصه جهانی گفت: زمانی که ما قدرت نظامی و دیپلماسی قدرتمند را ترکیب می کنیم، زمانی که قدرتمان را با ائتلاف سازی ترکیب می کنیم رهبری آمریکایی را بهتر اعمال می کنیم.

ادامه حمایت از معارضین سوری

اوباما درباره نحوه حضور آمریکا در مسائل خاورمیانه گفت به جای آنکه آمریکایی ها در دره های افغانستان گشت بزنند، ما نیروهای امنیتی آنها را آموزش داده ایم که اکنون امور را در دست گرفته اند.  در عراق و سوریه، هدایت آمریکا از جمله نیروی نظامی در حال متوقف کردن پیشرفت داعش است. به جای درگیر شدن در یک جنگ زمینی دیگر در خاورمیانه، یک ائتلاف را که شامل دولتهای عربی می شود  رهبری می کنیم تا این گروه تروریستی را تضعیف و در نهایت نابود کند. ما همچنین از معارضین میانه رو در سوریه حمایت می کنیم که می تواند در این راه کمک کنده باشد. این تلاش زمان بر خواهد بود و نیازمند تمرکز است. اما ما موفق خواهیم شد.  

روسیه منزوی شده

رئیس جمهور آمریکا همچنین از رویکرد این کشور در بحران اوکراین دفاع کرد و گفت: با مخالفت از تجاوز روسیه، حمایت از دموکراسی در اوکراین و اطمینان خاطر دادن به متحدانمان در ناتو، ما نشان می دهیم از این اصل حمایت می‌کنیم که ملتهای بزرگ نمی توانند به ملت‌های کوچک زور بگویند. سال گذشته در حالی که کار سخت اعمال تحریم  علیه روسیه را با متحدانمان پیش می بردیم برخی معتقد بودند که تجاوز آقای پوتین نمایشی ماهرانه از راهبرد و قدرت است. امروز اما آمریکاست که قدرتمند و همراه متحدانش باقی مانده  و روسیه منزوی شده و اقتصادش از هم پاشیده است.

مبارزه با حملات سایبری

اوباما همچنین نسبت به تقویت امنیت سایبری گفت: هیچ ملتی، هیچ هکری نباید قادر به از کار انداختن شبکه های ما باشد و از کنگره می‌خواهم قانونی را برای مقابله با تهدید روزافزون حملات سایبری تصویب کند.

بخش مهمی از سخنرانی سالانه اوباما در سال گذشته به تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران اختصاص داشت و تاکید کرده بود اگر کنگره بخواهد به موازات مذاکرات با جمهوری اسلامی اعمال کند، وتو خواهد کرد.

اوباما امسال هم تهدید کرده است در صورتیکه کنگره بخواهد تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کند، وتو خواهد کرد.

وی در کنفرانس خبری مشترک با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا گفته بود "کنگره باید بداند که اگر راه‌حل دیپلماتیک به شکست بینجامد، ریسک و احتمال این‌که در نقطه‌ای به یک رویارویی نظامی منجر شود بالا خواهد رفت. در این صورت مسئولیت متوجه کنگره خواهد بود".

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار