پروژه انتخاباتی «ترمیم» انجام شد

با برکناری سومین وزیر دولت، گام اول پروژه انتخاباتی ترمیم کابینه برداشته شد.

 فانی، باقی نماند/ عزل محترمانه یا استعفای غیرداوطلبانه؟!

به گزارش گلستان24، در حالی که از روز گذشته اخبار منتشره حاکی از کناره گیری سه نفر از وزرای کابینه –ارشاد، آموزش و پرورش و  ورزش بود؛ وزرات آموزش و پرورش این خبر را تکذیب می کرد. استعفای جنتی و گودرزی همان دیروز به تایید نهایی دولت رسید و صبح امروز جلسه هیئت دولت بدون حضور این دو وزیر تشکیل شد.

 فانی

اما فانی، مانند همه وزرا به جلسه هیئت دولت آمد و این حضور، استعفای وزیر آموزش و پرورش را در ابهام قرار داد. در همه این مدت سایت های خبری اصلاح طلب به استعفای فانی و لزوم ترمیم کابینه اشاره می کردند در حالی که اساسا استعفایی صورت نگرفته بود.

 

امروز نیز معاون علمی رئیس جمهور در دیدار با رهبر انقلاب تلویحا به عدم حضور فانی در کابینه اشاره کرد. همه این ها در حالی است که برخی نمایندگان مجلس در همین هفته طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را کلید زده بودند و قرار بود هفته آینده فانی برای محک اطمینان مجدد نمایندگان به مجلس برود.

 

وزیر آموزش و پرورش عصر امروز با نگارش نامه ای خطاب به رئیس جمهور؛ شائبه ها را تا حدودی برطرف کرد. مشخص است که دولت در این چند روز می کوشید تا فانی، خود هزینه حذفش از کابینه را بپردازد اما فانی به سادگی زیر بار نرفته است. آن چه واضح است این که رئیس جمهور از مدت های پیش تصمیم به ترمیم کابینه –خصوصا سه وزارتخانه رای ساز در انتخابات- گرفته بود اما وزیر آموزش و پرورش روحانی مثل دو وزیر دیگر حرف گوش کن نبود و همین باعث شد پرده از اختلافات برداشته شود.

 

نامه اخیر فانی و اعلام آمادگی او برای ادامه حضور در کابینه و پاسخگویی به مجلس در استیضاح هفته آینده نشان می دهد؛ فانی علی رغم فشارهای رسانه های حامی دولت، به میل خود حاضر به استعفا نبوده است و احتمالا دو وزیر دیگر نیز به همین سرنوشت دچار شده اند و واژه استعفا، برای این اقدام سه وزیر، لفظ مناسبی نیست و یا حداقل باید گفت این وزرای دولت، مجبور به استعفا شده اند.

 

رئیس جمهور سرانجام و در پاسخ به نامه وزیر آموزش و پرورش، وزیر خود را برکنار نمود و بطحایی به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد تا ختمی بر ماجرای پرکش و قوس و هفته سخت و طاقت فرسای فانی باشد.

 

و اما همه این ها در حالی است که عدم تاثیر برجام و وضعیت نامساعد اقتصادی کشور در این روزها که خود دولتمردان به آن معترفند، بیش تر ضرورت ترمیم کابینه در حوزه های اقتصادی را می طلبید؛ حوزه ای که از قضا مردان آن در کابینه اختلاف دیدگاه های زیادی با هم دارند که از اول دولت نیز دردسر ساز شده بود. به هر حال فانی هم باقی نماند و به جمع دو وزیر معزول پیوست و باید تا تعیین جایگزین های این وزرا صبر کرد و دید آیا واقعا این تصمیم رئیس جمهور، برای «ترمیم کابینه» بوده است یا تحرکی انتخاباتی.

منبع:خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر

آخرین اخبار