گمانه‌زنی‌ها برای وزیر در راه

در نخستین ماه بازگشایی مدارس، آموزش‌وپرورش گرفتار فضایی متلاطم شده است، با عزل فانی این وزارتخانه در نخستین گام‌های سال تحصیلی جدید بدون وزیر و با سرپرست به راه خود ادامه می‌دهد و مخاطبان ۱۴ میلیونی آن منتظر بازگشت آرامش هستند.

مهر پرتلاطم به آموزش‌وپرورش آمد

به گزارش گلستان24، مهر95 هنوز به پایان نرسیده که موج تلاطم در بزرگترین وزارتخانه کشور آغاز شده است. 13.5 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی  در حالی سال تحصیلی 95-96 را آغاز کردند که از همان ماه نخست بازگشایی مدارس در وزارتخانه متبوعشان خبری از آرامش نیست.

وزیر

آموزش‌وپرورش که طی سه سال اخیر به عنوان یکی از آرامترین وزارتخانه‌های کشور شناخته می‌شد در سال آخر فعالیت دولت یازدهم و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید بر موج تلاطم سوار است و اخبار منعکس شده از این وزارتخانه خوشایند مخاطبان آن به ویژه نقش‌آفرینان اصلی یعنی معلمان نیست.

چند ماهی است که اخبار تخلفات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان به صدر موضوعات وزارت آموزش وپرورش تبدیل شده است، وزارتخانه‌ای که تا پیش از این عمده اخبار آن در رابطه با وضعیت نظام آموزشی، کمبود معلم، کتاب‌های درسی دانش‌آموزان، مطالبات فرهنگیان و کسری بودجه بود حالا در کنار تمام این مشکلات، میزبان فساد و تخلفات مالی نیز شده است.

** تمام انرژی وزیر صرف استیضاح

اخبار مربوط به برکناری و بازداشت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان، تمام مسائل و حتی برنامه‌های بزرگترین وزارتخانه کشور را تحت‌الشعاع قرار داد از سوی دیگر علی‌اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش به جای پرداختن به مسائل و مشکلات جدی این وزارتخانه از نیروی انسانی تا مطالبات فرهنگیان و رتبه‌بندی تمام انرژی خود را صرف پاسخگویی به استیضاح‌های مطرح شده در مجلس می‌کرد. علی اصغر احمدی مشاور فانی در این رابطه می‌گوید:‌در دو سال اخیر بخش زیادی از ذهن فانی به رفت و آمد و پاسخ‌دهی به سؤالات و استیضاح‌های نمایندگان معطوف بود و بخش زیادی از انرژی وی در این راه صرف می‌شد.

** آموزش‌وپرورش در نخستین ماه سال تحصیلی جدید بدون وزیر

در کنار اخبار مربوط به تخلفات مالی درصندوق فرهنگیان و استیضاح وزیر، مخاطبان 14 میلیونی این وزارتخانه اینبار با خبر عزل وزیرشان آن هم در نخستین ماه بازگشایی مدارس مواجه شدند. این خبر نیز فضای این وزارتخانه را آشفته‌تر کرد و بدین‌ترتیب آموزش وپرورش در ماه‌های آغازین سال تحصیلی 95-96 بدون وزیر و با سرپرست اداره می‌شود.

آموزش‌وپرورش سال تحصیلی 92-93 را نیز بدون وزیر و با سرپرستی فانی آغاز کرد و در نهایت وی پنجم آبان ماه سال 92 به عنوان وزیر آموزش و پرورش از مجلس رأی اعتماد گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تا به امروز 12 وزیر در وزارت آموزش‌وپرورش منصوب شده‌اند که عبارتند از غلامحسین شکوهی، شهید محمد علی رجایی، شهید محمدجواد باهنر، علی اکبر پرورش، سید کاظم اکرمی، محمدعلی نجفی، حسین مظفر، مرتضی حاجی، محمود فرشیدی، علیرضا علی احمدی، حمید رضا حاجی بابایی و علی اصغر فانی.

** طولانی‌ترین دوره وزارت از آن نجفی

طولانی‌ترین دوره وزارت از آن محمدعلی نجفی با 9 سال حضور در آموزش‌وپرورش بود.

اغلب وزرای آموزش‌وپرورش طعم استیضاح را چشیده‌اند که از جمله آنها نجفی، حاجی، فرشیدی، علی احمدی، حاجی بابایی و فانی بودند البته این استیضاح‌ها با رای مثبت نمایندگان به نتیجه نمی‌رسید.

در بین وزرای آموزش‌وپرورش محمود فرشیدی نخستین وزیر دولت احمدی نژاد برکنار و علی احمدی جایگزین وی شد. 

علی احمدی نیز به سرنوشت فرشیدی دچار و جای خود را به حمیدرضا حاجی بابایی داد که وی تا پایان دولت دهم در آموزش‌وپرورش باقی ماند. با روی کار آمدن دولت یازدهم نجفی به عنوان گزینه وزارت آموز‌ش‌وپرورش به مجلس معرفی شد اما رای اعتماد نگرفت و فانی به عنوان سرپرست فعالیت خود را آغاز و در آبان 92 از مجلس رأی اعتماد گرفت.

شاید بتوان بیشترین استیضاح را مربوط به علی اصغر فانی دانست، وی 4 کارت زرد و یک استیضاح نافرجام را در پرونده خود داشت و مجلس دهم نیز در تلاش برای استیضاح مجدد او بود.

** فضای متلاطم آموزش‌وپرورش و تبعات منفی آن

با مروری گذرا بر تمام این مشکلات این پرسش مطرح است «فضای متلاطمی که آموزش وپرورش در واپسین‌ ماه‌های فعالیت دولت یازدهم گرفتار آن شده است، چه تبعاتی منفی را برای دانش‌آموزان و معلمان به همراه خواهد داشت؟»،  اگر فانی در عملکرد خود ضعف‌هایی داشت که قطعاً اینگونه بود و کابینه در حوزه آموزش‌وپرورش نیاز به ترمیم داشت چرا این ترمیم ماه‌ها قبل یا حتی سال‌های قبلتر صورت نگرفت؟

با عزل فانی و آمدن وزیر جدید با توجه به مدت زمان باقی‌مانده از عمر دولت یازدهم چه تأثیر شگرفی را در وضعیت وزارت آموزش‌وپرورش که این روزها همانند کشتی به گل نشسته‌ است، شاهد خواهیم بود؟

آموزش‌وپرورش سال‌هاست که با مشکلات عدیده‌ و ریشه‌داری دست‌وپنجه نرم می‌کند و با آمدن فانی در رأس وزارتخانه این مشکلات همچنان پابرجا ماند و او نیز نتوانست نسخه کاربردی برای درمان آنها بپیچد.

ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اشاره به اینکه علاوه بر اصولگرایان، فراکسیون امید و اصلاح طلبان نیز تمایل به رفتن فانی از وزارت آموزش‌وپرورش داشتند، گفت:‌ به نظر می‌رسد این استیضاح با هدف این بود که به فرهنگیان بگویند مشکلات آنها را درک کرده و موافق باقی ماندن فانی نیستند در حالی که وزیر آموزش وپرورش در بسیاری از عزل و نصب‌ها اختیار نداشت و  برخی از همین افراد نیروهای خود را تحمیل کرده‌‌‌اند.

وی افزود:‌ فضای صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به شدت به اعتماد فرهنگیان لطمه زد و باعث روی گرداندن آنها از آموزش و پرورش شد، سود این صندوق از یک هزار و 150 میلیارد تومان به 400 میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر وعده‌هایی توسط مسئولان آموزش‌وپرورش مطرح شد که عملیاتی نشد.

سحرخیز با اشاره به اینکه 6 درصد از پاداش پایان خدمت فرهنگیان در سال 93 باقی مانده است،‌گفت:‌ پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال 94 نیز به طور کامل پرداخت نشده است. رتبه‌بندی فرهنگیان به صورت ناقص اجرا شد و آنها هنوز منتظر اجرای کامل آن هستند. میانگین حقوق فرهنگیان 2 میلیون و 200 هزار تومان بوده این در حالی است که بیش از 45 درصد آنها بالای 24 سال سابقه کار دارند و دریافتی اغلب فرهنگیان یک تا 1.5 میلیون تومان است همچنین خانواده‌ها از تضعیف مدارس دولتی گلایه دارند و اخذ پول و شهریه‌های آنچنانی در مدارس باب شده است.

** فرهنگیان خطاب به روحانی:‌ نیم نگاهی هم به آموزش‌وپرورش بیندازید

در حالی که تمام این مسائل و مشکلات از مدت‌ها قبل توسط کارشناسان آموزش وپرورش و رسانه‌ها منعکس شد و بارها فرهنگیان خطاب به رئیس‌جمهور مطرح کردند: «نیم نگاهی هم به آموزش و پرورش بیندازید و درکنار برجام و طرح تحول نظام سلامت، تحول نظام آموزشی را هم لحاظ کنید» اما توجه خاصی از ناحیه دولت به سوی آموزش‌وپرورش معطوف نشد تا اینکه در واپسین ماه‌های فعالیت دولت یازدهم فانی از آموزش‌وپرورش عزل شد.

اگر بخواهیم خوشبینانه به ماجرا نگاه کرده و برکناری وزیر در اواخر عمر دولت یازدهم را بی‌ارتباط به تلاش برای جلب آرای فرهنگیان در انتخابات ریاست جمهوری 96 بدانیم، این سؤالات اساسی به ذهن می‌رسد:

** وزیر جدید و چند سوال

فرد جدیدی که طی 6 ماه باقی‌مانده به عمر دولت یازدهم، سکاندار آموزش‌وپرورش می‌شود در زمان اندک چه اقدام تأثیرگذاری را برای این وزارتخانه خواهد کرد؟

آیا با آمدن وزیر جدید، نگاه دولت به آموزش‌وپرورش همانند گذشته خواهد بود یا قرار است برای جلب نظر فرهنگیان،حمایت‌های ویژه از آموزش وپرورش شود؟

آیا وزارت آموزش‌وپرورش همانند بخش بهداشت و سیاست خارجه در مدت باقی‌مانده از عمر دولت یازدهم اهمیت می‌یابد و رئیس‌جمهور حداقل به بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود در رابطه با آموزش وپرورش جامه عمل می‌پوشاند؟

** بخشی از صدها مشکل دیرین آموزش‌وپرورش

و دست آخر وزیر جدید برای هزاران مشکل این وزارتخانه که بخشی از آنها در زیر اشاره می‌شود، چه در آستین خواهد داشت؟

به کارگیری معلمان غیر تخصصی در پایه‌ها و رشته‌هایی که ارتباطی با رشته‌ تحصیلی و تجربه آنها ندارد، تدریس در کلاس‌های درس 40 نفره و گاه بالاتر، فضای آموزشی فرسوده در تهران و مناطق محروم و روستایی، رتبه‌بندی معلمان که ناقص اجرا شده است، بیمه تکمیلی ناکارآمد فرهنگیان، عدم اختصاص سرانه لازم به مدارس و مشکل آنها برای پرداخت هزینه‌های آب،‌ برق و گاز، دریافت پول در مدارس دولتی از خانواده‌ها که برخلاف اصل 30 قانون اساسی است، هزینه‌های عجیب مدارس غیردولتی، مطالبات فرهنگیان بازنشسته، عدم پرداخت حق‌التدریس معلمان، تجمع‌های مکرر نیروهای پیش دبستانی برای ورود به آموزش‌وپرورش، درخواست نیروهای حق‌التدریس برای تبدیل وضعیت و پیمانی شدن، مشکلات مدارس شبانه‌روزی، بی توجهی به کیفیت آموزشی به ویژه افت کیفیت در مدارس دولتی، اوضاع نامناسب ساماندهی معلمان و ....

** وزیر در راه کیست؟

به گزارش تسنیم، باید توجه داشت که آموزش و پرورش همانند سایر وزارتخانه‌ها نیست چرا که با حدود یک میلیون فرهنگی، بیشترین نیروی انسانی را در بین نهادهای دولتی به خود اختصاص داده و همین مسئله منجر شده است تا بخش عمده‌ای از بودجه این وزارتخانه صرف پرداخت حقوق پرسنل شود به گونه‌ای که 99 درصد بودجه این وزارتخانه صرف پرداخت حقوق پرسنل می‌شود و با یک درصد باقی مانده باید به کیفیت در این وزارتخانه اندیشید.

و در آخر سوالی که شاید برای بسیاری از فرهنگیان و خانواده‌های دارای دانش‌آموز مطرح باشد این است که جایگزین علی اصغر فانی در وزارت آموزش‌وپرورش کیست؟

البته حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور در توئیت خود از مردم تقاضا کرده است برای وزارتخانه‌های ارشاد، ورزش و آموزش و پرورش وزیر معرفی کنند.

طبق برخی اخبار دو گزینه جدی یعنی محمدعلی نجفی و فخرالدین دانش‌ آشتیانی برای تصدی وزارت آموزش وپرورش در نظر گرفته شده‌اند هر چند برخی شنیده‌ها از عدم تمایل نجفی برای تصدی این پست خبر می‌دهند اما دولت وعده داده است که طی هفته جاری وزرای سه وزارتخانه ورزش، آموزش‌وپرورش و ارشاد را به مجلس معرفی خواهد کرد.
منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار