علیرضا فرساد خطاب به مدیر کل میراث فرهنگی گلستان؛

خوب است بدانید مدافعان میراث فرهنگی و مدافعان آثار تاریخی در این کشور در اصل شهدا بودند که با مجاهدت و بذل جان عزیز خود در راه خدا نگذاشتند که دشمن با پیشروی خود آسیبی به هیچ یک از اموال این مملکت بزند .

شهدا مدافعان واقعی میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشور هستند/ اگر توانایی مدیریت را ندارید که استعفا دهید

علیرضا فرساد فعال فرهنگی اجتماعی شهر گرگان در خصوص برخی حواضی پیش آمده در خصوص تدفین دو شهید گمنام در " تپه شهر" سرخنکلاته یادداشتی خطاب به ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی استان گلستان نوشت .

به گزارش گلستان24، متن یادداشت به شرح ذیر است:

بسم الرب الشهدا و الصدیقین

جناب آقای مهندس ابراهیم کریمی ( مدیرکل محترم میراث فرهنگی استان گلستان )

جناب آقای دکتر عبدالرضا چراغعلی ( مدیرکل محترم اجتماعی استانداری گلستان )

سلام علیکم

احتراما ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ، این نامه بر اساس تکلیف شرعی و به دور از سیاسی بازی در جهت حواشی به وجود آمده در رابطه با تدفین شهید گمنام در شهر سرخنکلا به قلم تحریر در آمده است .

در ابتدا لازم میدانم ماجرایی تاریخی را به شما عزیزان یادآور شوم ؛ هجوم مغولان به ایران یکی از مهم ترین حادثه های تاریخ این مرز و بوم است ، از پیامدهای حمله مغولان قتل و غارت شهرها و روستاهای ایران ، انهدام زیرساخت های اقتصادی ، تخریب مراکز فرهنگی ، تمدنی و کشتار علمی ، آتش زدن کتب فرهنگی و کتابخانه های ایران ، برقرای موقت سنت برده داری ، وضع مالیات سنگین از مردم و ده ها مسئله دیگر اشاره کرد .

وقتی چنگیز به ایران هجوم آورد همه آثار فرهنگی تمدنی و زیرساخت های اقتصادی این مرز و بوم را شخم زد و هیچ چیز باقی نگذاشت . ترمیم این خسارات ناشی از هجوم مغولان به ایران ده ها سال به طول انجامید.

شهدای دفاع مقدس

اما در سال 1359 حمله دیگری به ایران توسط زورگویان عالم آغاز گردید ، حمله ای که اگر دلاور مردانی که مولا و مقتدایشان امیر المومنین بوده و هیهات من الذله را از حسین بن علی آموختند روبروی شان نمی ایستادند ، وضعیتی بدتر از حمله مغولان به ایران بوجود می آمد چون این بار نه یک قوم یا کشور ، بلکه جنگی جهانی علیه کشورمان صورت گرفت .

شهدای مدافع حرم گلستان

خوب است امروز ببینید که داعش همه زیرساخت های اقتصادی و فرهنگی و تمدنی سوریه و عراق را نابود کرده است و آن کسانی که آنان را از دام اسارت رهایی بخشیده اند ، همانا مدافعان حرم و شهیدان دفاع از حریم آل البیت بوده اند .

اما آنچه سوال از شما عزیزان است این است که : 

اگر شهیدان گرانقدر ما نبودند آیا امروز میراث فرهنگی نیز وجود داشت ؟اگر آنان نبودند امروز عده ای پشت کرسی های مدیریتی خود نشسته بودند ؟

اگر آن غیور مردان بی ادعا روبروی لشکری بدتر از مغولان نمی ایستاند آیا امروز ایران مرکزی فرهنگی را در خود می دید ؟خوب است بدانید مدافعان میراث فرهنگی و مدافعان آثار تاریخی در این کشور در اصل شهدا بودند که با مجاهدت و بذل جان عزیز خود در راه خدا نگذاشتند که دشمن با پیشروی خود آسیبی به هیچ یک از اموال این مملکت بزند .

شهدای گمنام

این روزها که قرار است گلستان یک بار دیگر عطر ایثار و شهادت به خود بگیرد و تپه ای در شهر سرخنکلا هم میزبان به وجود ذیقیمت شهیدی گمنام گردد ، عده ای به بهانه های واهی راه مخالفت را پیش گرفته اند.

اولا : خوب است گزارش کاری از وضعیت گردشگری در استان گلستان داده شود که بدانیم مدیریت محترم این سازمان در استان چه اقداماتی در رابطه با توسعه گردشگری و صنعت توریسم در استان انجام داده اند و سپس ببینیم اقدامات انجام شده چه میزان خروجی داشته است.

ثانیا: فکر می کنم مدیرکل محترم نمی دانند که نفس آثار تاریخی گرگان مدت هاست که به شماره افتاده است و آن را  با تنفس مصنوعی زنده نگاه داشته اند .

بعضی از آثار تاریخی را نیز که عده ای به قتل رساندند یا به دلیل رسیدگی نکردن جان دادند.دیوار دفاعی گرگان که بعد از دیوار چین بزرگترین دیوار دفاعی جهان است را به حال خود رها کردید و دارد خاک می خورد و در حال نابودی است.

خوب است نگاهی کنید که کشور چین از طریق همان دیوار دفاعی سالها چند صد هزار توریست را به خود جذب می کند و منابع مالی بسیاری را نیز از همان طریق به دست میاورد.

ثالثا : خوب است به تصاویر مربوط به تپه مقصودی در شهر سرخنکلا نگاهی بیاندازید ، از بی توجهی مدیران شما آنجا تبدیل به پاتوق موتور سواران و محلی برای پیاده سازی زباله شده است.تا امروز کجا بودید و چرا چشمانتان را نسبت به تخریب این میراث فرهنگی بسته بودید ؟!

اگر توانایی مدیریت را ندارید که استعفا دهید تا کسانی که توانمند هستند بر سر کار آیند و اگر مدعی هستید پس چرا رسیدگی نکردید ؟خوب است بگویید برای حمام قدیمی رامیان و سیاه مرگو و آسیاب روستای محمد آباد کتول و آب انبار محله درب نو و ... که همه اینها از مهم ترین آثار تاریخی این منطقه است چه کردید ؟

همین حالا بروید ببینید پل تاریخی آق قلا چه وضعیتی دارد و کمرش زیر بار مرمت غیر اصولی دارد می شکند و رو به نابودی است و یحتمل شما از آن خبر دقیقی هم ندارید .

حرف بسیار است و مواردی که ناشی از ضعف مدیریتی است که دارد نفس های آثار تاریخی و میراث فرهنگی استان را می گیرد بسیار .اما تپه ای که به دلیل بستن چشم ها تا سرحد نابودی پیش رفته بود ولی امروز آن تپه خودش پاسدار حفاظتش را فرا می خواند زیرا آن تپه هم فهمیده است که تنها کسی که میتواند آبادش کند همان شهیدی است که روزی برای حفاظت از او رفته است .

رهبر معظم انقلاب فرموده اند که چند موضوع می‌تواند در معنویت مردم تاثیر گذار باشد یکی موضوع تدفین و تشییع شهدا و دیگری مسئله اردوهای راهیان نور است .

حالا امروز با دفن یک شهید گمنام در آن منطقه به غیر از اینکه آبادی و ترمیم آن اثر تاریخی را خواهیم داشت و حضور همین شهید عزیز باعث ماندگاری این اثر خواهد شد ، مگر اینکه عده ای میراث فرهنگی را بهانه ای کرده باشند برای مخالفت با شهدا .امید دارم با قرائت دقیق این نوشته ، پیام اصلی نامه را دریابید و به همه حواشی ایجاد شده در این زمینه پایان داده شود .

علیرضا فرساد فعال فرهنگی و اجتماعی

انتهای پیام /

ارسال نظر

  • ایرانی
    0

    مدیریت محترم خبرگزاری گلستان 24
    سلام علیکم
    با احترام و آرزوی توفیقات الهی، اینجانب یکی از جوانان استان گلستان از جنابعالی به عنوان مسئول یکی از منابع خبری موثق در این استان خواهشمندم در خصوص چهره هایی که خبری از انها منتشر می نمایید تحقیق و تفحصی هر چند سطحی داشته باشید، که خدای ناکرده به اعتبار این خبرگزاری لطمه ای وارد نشود، انتشار خبر بر جسته کردن شخصیت های ریا کار و فاقد صلاحیت علمی و قانون گریز باعث بدبینی مردم نسبت به چهره های مذهبی و انقلابی خواهد شد.

آخرین اخبار