وزارت کشور در مورد بسیاری از افراد، مسائل حقوقی خاصی دارد که نامه اخیر معاون وزیر هم در همین راستا است. این موضوع مسئله جدیدی نیست. به عنوان مثال در همین استان خودمان هم شهرداران شهرهای کوچک با اینکه برای مدت 4 سال انتخاب می‌شوند ولی هر سال حکم فعالیتشان از سوی استاندار گلستان به عنوان نماینده وزارت کشور تمدید می‌شود.

مروتی: صادقلو شهردار گرگان باقی می‌ماند

به گزارش گلستان 24، مدیریت شهری گلستان روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و شهرداران 4 شهر بندرگز، کردکوی، گنبدکاووس و نوده خاندوز در ماه‌های اخیر به بهانه‌های مختلف کناره‌گیری کرده‌اند. همه این‌ها در حالی است که در همین مدت زمان موضوع ماندن شهردار گرگان در سمت خود نیز دچار حاشیه‌های فراوانی شده است که کماکان ادامه دارد.

پس از اینکه 9 عضو شورای شهر گرگان در نامه‌ای خواستار طرح سوال از شهردار گرگان شدند و رییس شورای شهر طبق تفسیر خود از قانون این سؤالات را به جریان انداخت نامه‌ای از وزارت کشور به استانداری گلستان رسید که در آن از پایان فعالیت یکساله شهردار گرگان خبر داده بود. موضوعی که مخالفان شهردار آن را بسیار مورد تمسک قرار دادند و حاشیه‌های پیرامون حسین صادقلو را دوچندان کردند.

از آن طرف موافقان شهردار نیز با بیان اینکه نامه‌ای به شورای شهر نرسیده است و این‌ها مسائل داخلی وزارت کشور است واکنشی به نامه مورد بحث نشان ندادند. اما سرانجام معاون عمرانی استاندار گلستان که مدیر بالادستی در بحث شوراها محسوب می‌شود در گفت و گویی اختصاصی با همشهری سکوتش را شکست و به نوعی آب پاکی را بر روی دست مخالفان ماندن شهردار ریخت.

معاون عمرانی استاندار گلستان با تصریح اینکه حکم تمدید فعالیت شهردار گرگان قطعاً از سوی وزارت کشور صادر خواهد شد به همشهری گفت: «صادقلو شهردار گرگان باقی می‌ماند.»

به گزارش همشهری، رضا مروتی در پاسخ به این پرسش که «وضعیت شهردار گرگان چه خواهد شد؟» گفت: «قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد. تا زمانی که صادقلو خودش استعفا ندهد یا از سوی شورای شهر گرگان استیضاح نشود کماکان شهردار این شهر است.»

وی در واکنش به نامه معاون وزیر کشور به استاندار گلستان در خصوص اتمام زمان یکساله فعالیت شهردار گرگان گفت: «این‌ها مسائل داخلی و حقوقی وزارت کشور است و اصلا ارتباطی به شورای شهر و شهردار پیدا نمی‌کند. در واقع طبق قانون شهردار برای 4 سال از سوی شورای شهر انتخاب می‌شود و هیچ موردی در قانون مبنی بر پایان فعالیت بعد از یک سال نیست.

وزارت کشور در مورد بسیاری از افراد، مسائل حقوقی خاصی دارد که نامه اخیر معاون وزیر هم در همین راستا است. این موضوع مسئله جدیدی نیست. به عنوان مثال در همین استان خودمان هم شهرداران شهرهای کوچک با اینکه برای مدت 4 سال انتخاب می‌شوند ولی هر سال حکم فعالیتشان از سوی استاندار گلستان به عنوان نماینده وزارت کشور تمدید می‌شود. اما این به آن معنا نیست که این شهرداران بعد از یکسال باید کناره‌گیری کنند. به صراحت عرض می‌کنم استانداری گلستان طبق قانون صادقلو را شهردار گرگان می‌داند.»

معاون استاندار در پاسخ به این سؤال که «پس اصولا چرا بعد از یک‌سال وزارت کشور چنین نامه‌ای زده است؟» گفت: «اولا اینکه هر نامه‌ای در صورت داشتن ابهامات قانونی نیاز به استفساریه دارد. دوم هم اینکه این نامه به استاندار گلستان زده شده است نه به شورای شهر و ما هم آن را به شورای شهر ارسال نکرده‌ایم که اصولا بخواهند در رابطه با آن تصمیمی بگیرند. با این موارد می‌خواهم نتیجه‌گیری کنم که نباید بر اساس هر نامه‌ای تصمیم گرفت.

نامه‌ای که شما اشاره کردید هم فقط به این دلیل صادر شد که حکم آقای صادقلو دیر به دست ما رسید و ما هم برای کارهای حقوقی نتوانستیم به موقع اقدام کنیم. اکنون نیز اصلا جای نگرانی نیست. نامه‌نگاری‌های لازم با وزارت کشور در این خصوص صورت گرفته است و قطعا حکم آقای شهردار به زودی تمدید می‌شود.

البته همانطور که گفتم هر چه قدر هم که نامه تمدید حکم صادقلو طول بکشد ارتباطی به شهردار و شورای شهر پیدا نمی‌کند و صادقلو کماکان باید به عنوان شهردار گرگان به کارش ادامه دهد.»

مروتی به پرسش دیگر همشهری مبنی اینکه «ظاهراً 9 عضو شورای شهر در مخالفت با شهردار گرگان نامه‌نگاری‌هایی با وزارت کشور انجام داده‌اند و نظر شما در این خصوص چیست؟» پاسخ داد و گفت: «این‌ها اصلاً ملاک و معیار برای وزارت کشور به حساب نمی‌آید و اعضا هر چند بار که می‌خواهند نامه بزنند.

قانون به صراحت ابزار عزل و استیضاح شهردار را در اختیار اعضای شورای شهر قرار داده است و اگر دوستان می‌خواهند که آقای صادقلو دیگر شهردار گرگان نباشد به راحتی و پس از طی مراحل قانونی ایشان را برکنار کنند. اما قطعاً وزارت کشور به جای شورا چنین کاری را انجام نمی‌دهد.»

معاون عمرانی استاندار افزود: «من این حاشیه‌سازی‌های اخیر را در شأن شهروندان و شورای شهر نمی‌دانم. اگر آقای صادقلو مشکلی دارد و نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند طبق قانون ایشان را استیضاح کنید. اما اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید این کار را انجام دهید نباید با حاشیه‌سازی به نوعی در مقابل آرای مردم گرگان بایستید.

البته استیضاح هم روش خود را دارد. ابتدا باید مسائل به صورت شفاهی مطرح شود و شهردار هم فرصتی برای رفع ابهامات داشته باشد. بعد از این موضوع اعضا پرسش‌هایشان را به صورت کتبی ارائه می‌دهند و شهردار هم باید کتباً پاسخ دهد. در مرحله آخر و در صورت قانع نشدن اعضا استیضاح می‌تواند صورت بگیرد.»

وی با اشاره به اینکه «موقع انتخاب شهردار گرگان هم ایشان و هم اعضای شورای شهر می‌دانستند که برای 4 سال شهردار انتخاب کرده‌اند.» گفت: «اصولا اگر قرار بر یکساله ماندن بود هیچ مدیری حاضر به قبول مسئولیت نمی‌شد.»

مروتی با تکذیب حمایت استاندار از شهردار گرگان ادامه داد: «این شایعاتی که می‌گویید به هیچ وجه درست نیست. شورا یک نهاد مستقل است. از آن گذشته نه استاندار و نه من به هیچ وجه وارد حمایت یا موضع‌گیری علیه شهردار گرگان نشده و نمی‌شویم. شهردار گرگان هیچ رابطه فامیلی و... با استاندار ندارد و همه این مسائل کذب است.

یک نفر از اعضای شورا نیست که بتواند ادعا کند در خصوص شهردار گرگان من یا استاندار تماسی گرفته‌ایم و خواستار استیضاح یا ابقای شهردار گرگان شدیم.»

معاون استاندار گلستان در پاسخ به این سؤال که «نظر شخصی شما درباره عملکرد شهردار گرگان چیست؟» گفت: «من نمی‌خواهم به صراحت وارد این بحث شوم چون در این شرایط امکان دارد موضوع حمایت مطرح شود. اما یک سوال از برخی از اعضای شورا دارم و آن هم اینکه به چه دلایلی شهردار را نمی‌خواهید؟ چرا این دلایل را شفاف به مردم نمی‌گویید؟

مردم حق دارند بدانند شهردارشان به چه دلیل مناسب نیست. اگر عملکرد ایشان واقعا نامناسب است به جای آوردن مسائل در رسانه‌ها و اقدام از طریق وزارت کشور دلایل نخواستن صادقلو را به مردم بگویید و ایشان را استیضاح کنید.»

با صحبت‌های صریح معاون استاندار گلستان به نظر می‌رسد فصل جدیدی در مسائل این روزهای شهردار گرگان گشوده شده است. فصلی که قرار است پایان بخش این مسائل باشد یا دست کم اثبات این موضوع شود که مخالفان شهردار برای کناره‌گیری وی نمی‌توانند مسائل مربوط به وزارت کشور را دستاویز قرار دهند. / همشهری گلستان

ارسال نظر

آخرین اخبار