دست برتر رئیسی در 11 استان کشور

اگرچه حسن روحانی توانست آراء لازم برای باقی ماندن در پاستور را کسب کند، اما نتایج به دست آماده در بسیاری از استانها حاوی پیام روشنی برای تحلیل گران سیاسی و رئیس جمهور خواهد بود. اگرچه در انتخابات سال 92 حسن روحانی توانسته بود بیشترین آرا این خطه را به خود اختصاص دهد، اما این بار مردم خراسان رئیسی را به عنوان کزینه مطلوب خود معرفی کردند و کارنامه چهارساله روحانی موجب شد تا با ریزش آرا مقبولیت خود را در این ناحیه از دست بدهد.

رکورد شکنی خراسانی ها برای رئیسی؛ رای قاطع 60 درصدی دیار خورشید به سیدمحرومان/ کارنامه 4 ساله روحانی در خراسان نمره قبولی نگرفت

دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و مردم یک بار دیگر به حسن روحانی فرصت دادند تا در مدتی چهارساله شاید به وعده های گذشته و جدید خود عمل کند. اگرچه روحانی تواسنت رای لازم برای باقی ماندن در ساختمان پاستور را کسب کند، اما نتایج به دست آمده در برخی از استانها پیام مشخصی برای تحلیل گران سیاسی خواهد داشت.  

به گزارش گلستان 24،​ شمال شرقی ایران محلی بود تا در سال 92 زمینه را برای ورود روحانی به پاستور فراهم سازد. سه استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی اگرچه چند سالی است که از یک دیگر تفکیک شده اند، اما با این حال اشتراکات فرهنگی باقی مانده در این سه استان باعث شده است تا در موارد مختلف شاهد کنش گری های سیاسی و اجتماعی واحدی از سوی ساکنان خراسان باشیم.

 

در سال 92 حسن روحانی در سه استان فوق توانسته بود در صدر آراء قرار گیرد. به نحوی که در خراسان شمالی با کسب 226 هزار رای، خراسان رضوی با کسب 529 هزار رای و در خراسان جنوبی نیز با کسب 192 هزار رای به عنوان گزینه نخست انتخاب شود. با این وجود کارنامه چهارساله روحانی نتوانست از سوی مردم این خطه نمره قبولی کسب کند و همین باعث شد تا با ریزش آرا مواجه شود و سید ابراهیم رئیسی این بار رتبه نخست را در هر سه استان کسب کند.

 

برهمین اساس محمدرضا صالحی ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی اظهار کرد: حجت‌الاسلام رئیسی با کسب ۲۷۲ هزار و ۶۹۷ رای و ۵۳ درصد آرا و پس‌ازآن حجت‌الاسلام روحانی با کسب ۲۳۱ هزار و ۳۱۳ رای دومین رای را در استان کسب کرد و بعدازآن میر سلیم با کسب ۶ هزار و ۲۸ رای و نیز هاشمی طبا با ۲ هزار ۱۱۶ رای در مراحل بعدی قرار دارند.

همچنین سید علی اکبر پرویزی  استانندار خراسان جنوبی صبح شنبه در نشست خبری اظهارکرد: مجموع آرای اخذ شده در استان ۴۷۰ هزار و ۷۵۹ رای بوده است.از مجموع آرای ماخوذه پنج هزار و ۳۷۶ رای باطله و ۴۶۵ هزار و ۳۸۳ رای صحیح بوده است.

 وی عنوان کرد: از مجموع آرای صحیح ماخوذه  سید ابراهیم رئیسی ۳۰۱ هزار و ۹۷۶ رای را کسب کرده که ۶۴.۹ درصد ارای مردم استان را شامل می شود. همچنین حسن روحانی ۱۵۹ هزار و ۴۳۳ رای را در استان کسب کرد که ۳۴.۲ درصد کل آرا بوده است. سید مصطفی آقا میرسلیم دو هزار و ۹۱۶ رای با ۰.۶درصد ارا و سید مصطفی هاشمی طبا هزار و ۵۸ رای با ۰.۳ درصد ارا را کسب کرد.

از سوی دیگر خراسان رضوی نیز رئیسی را به عنوان نامزد مطلوب خود برای ریاست جمهوری معرفی کردند. در همین راستا بر اساس آخرین خبری که علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی بیان کرده است: از مجموع ۴ هزار و ۵۷۲شعبه اخذ رای خراسان رضوی تا کنون  آرای  چهار هزار و ۵۲۴ شعبه صورت جلسه  شده  که  از سه میلیون و ۴۱۳ هزار و ۹۵۲ رای ماخوذه، سه میلیون ۳۵۵ هزار و ۵۰۵ رای صحیح محاسبه شده است.

وی گفت: از مجموع آرای صحیح یک میلیون و ۸۸۵ هزار و ۸۳۸ رای به حجت الاسلام رئیسی، یک میلیون و ۴۲۲ هزار و ۱۱۰ رای به حجت الاسلام روحانی، ۳۳ هزار و ۲۷۰ رای به آقای میرسلیم و ۱۳ هزار و ۹۲۹ رای به آقای هاشمی طبا اختصاص یافته است.

 

منبع: رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار