توقیف قلم جناح مومن انقلاب:

نشریه دانشجویی مناره دقایقی پس از توزیع در دانشگاه گلستان توقیف شد. روز گذشته شماره دوم نشریه دانشجویی مناره به مدیر مسئولی سارابائی و سردبیری قدسیه کیخا به شماره مجوز 18690/32 از شورای ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه گلستان توسط حراست این دانشگاه و با هماهنگی مدیریت فرهنگی دانشگاه توقیف شد

در دانشگاه ظاهراً خفقان مبتنی بر لبخند استوار است

نشریه دانشجویی مناره دقایقی پس از توزیع در دانشگاه گلستان توقیف شد. روز گذشته شماره دوم نشریه دانشجویی مناره به مدیر مسئولی سارابائی و سردبیری قدسیه کیخا به شماره مجوز 18690/32 از شورای ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه گلستان توسط حراست این دانشگاه و با هماهنگی مدیریت فرهنگی دانشگاه توقیف شد و اجازه توزیع به این نشریه داده نشد. این نشریه در حالی توقیف می شود که هیچ بخش نامه، آیین نامه و قانونی به مدیریت فرهنگی و حراست دانشگاه اجازه نمی دهد مانع انتشار و توزیع نشریه های دانشجویی دارای مجوز شوند.

اگر امکان دارد بفرمایید این نشریه به چه علت توقیف شده است؟

به گزارش گلستان 24 ، متاسفانه دیروز با وجود هماهنگی با امور فرهنگی برای توزیع نشریه، همین مسولان محترم مدیریت فرهنگی دانشگاه جلوی اتوزیع نشریه را به استناد به اینکه باید ابتدا نشریه توسط  مدیریت حراست دانشگاه تایید شود گرفتند. و این درحالی بود که مدیریت حراست دانشگاه گلستان دیروز اصلا در دانشگاه حضور نداشته و با وجود اطلاع دادن به ایشان تا انتهای ساعت اداری به محل کار خود برنگشتند تا نشریه اصلا نتواند تاییدیه حراست را بگیرد. علی رغم اینکه هیچ نیازی بعه تایید و اجازه مدیریت فرهنگی و حراست دانشگاه طبق نص صریح قانون نیست.

مگر شما مجوز لازم برای انتشار این نشریه را از شورای ناظر بر نشریات دانشگاه گلستان دریافت نکرده بودید؟

نشریه مناره مهرماه سال 93 از این شورا کتبا و شفاها خواسته بود تا به دلیل تغییر مدیرمسئول، صاحب امتیاز و سردبیر نشریه مجوز انتشار جدید را صادر نماید. اما این شورا با سهل انگاری و پس از سه ماه پیگیری در هشتم آذر مجوز نشریه را صادر نمودند و حکم آن هم پس از چند روز صادر شد.

این درحالیست که طبق ماده 26 آیین نامه نشریات دانشجویی، "صاحب امتیازمی تواند درخواست خود را مبنی برانتقال امتیاز نشریه به دیگری یا تغییر مشخصات ذکر شده در فرم درخواست مجوز نشریه (اعماز مدیرمسئول ،نام نشریه ،دوره انتشار وزمینه انتشار )به کمیته ناظر ارائه کند وکمیته ناظر موظف است ظرف یکماه مراتب موافقت یاعدم موافقت خودرابه صورت مکتوب به صاحب امتیازاعلام کند".

 بنابراین ما می توانستیم همان موقع از این کمیته شکایت کنیم، چرا که باعث تاخیر در چاپ نشریه ای شد که از مهرماه آماده چاپ بود.

توضیحات و استدلال مدیریت فرهنگی دانشگاه در این رابطه چه بوده است؟

ایشان با بیان اینکه دانشجویان باید با ما تعامل کنند اجازه توزیع نشریه را ندادند. همچنین بنابه مصوبه کمیته ناظر بر نشریات که به ما هم ابلاغ شد باید هزینه 40 جلد نشریه را می پرداختند اما پرداخت کردن این هزینه بسیار ناچیز را منوط به ارائه فایل نهایی نشریه پیش از چاپ آن عنوان کردند و از ارائه این مبلغ خودداری کردند. این در حالیست که طبق شماره اول نشریه پیش از چاپ به تایید این کمیته رسیده بود و از لحاظ قانونی نباید محتوای شماره دوم پیش از چاپ مورد بررسی  قرار بگیرد.

طبق بند دوم ماده 27 آیین نامه نشریات دانشجویی، "هیچ مقام دولتی وغیردولتی حق نداردبرای چاپ مطلب یا مقاله ای درصدداعمال فشاربرنشریات برآیدیابه سانسور وکنترل محتوای نشریات مبادرت ورزد"

پس باز هم این نشریه مناره بود که حق اعتراض و شکایت داشت. اما این نشریه با چشم پوشی از این هزینه و با استفاده از هزینه شخصی دانشجویان به چاپ رسید.الان هم می خواهند بازهم اعنال فشار کند مناره پیگیری می کند.

حراست دانشگاه چه گفتند؟

آنها گفتند باید صبر کنیم تا مدیر حراست دانشگاه، آقای (ب ) به محل کار خود برگردد و نشریه را ببینید و بعد اجازه انتشار آن را بدهد. علاوه بر اینکه حراست برخورد بسیار تندی داشتند حرف از قانونی زدند که حراست ابتدا باید محتوای نشریه را تایید کند و بعد اجازه انتشار آن را بدهد و در مقابل آن آقای ( م ) ، بیان کردند که "هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد و فقط صحبت از تعامل با دانشگاه است."

البته تعاملی که فقط یکطرفه و از جانب دانشجویان است!

حراست میگوید اصلا مشخص نیست آقای (ب ) چه زمانی به محل کار خود برمیگردد و  باید تا آن زمان صبر کنید. که آقای ( ب ) دیروز اصلا به محل کار خود برنگشتند!

و همه ی اینها در حالیست که دو نسخه از نشریه قبل از چاپ در اختیار آقای ( م ) قرار گرفت و ایشان هم محتوایش را تایید کردند.

آیا قانونی وجود دارد که به مدیریت فرهنگی و حراست اجازه دهد مانع توزیع نشریه دارای مجوز شوند؟

خیر،طبق تبصره 6 ماده 1 آیین نامه نشریات دانشجویی، " علاوه برتوزیع نشریات دانشگاهی درمحل دفتر نشریه یادفترتشکل (اعمازتشکلهای اسلامی،شوراهای صنفی، انجمنهای علمی،کانونهای فرهنگی و... ) یادستگاه صاحب امتیازنشریه ،دانشگاهها موظف به تعیین محلهایی مناسب درداخل محدوده دانشگاه (براساس تعریف تبصره) برای توزیع نشریات دانشگاهی می باشند.توزیع نشریات درخارج ازاین مکانهاتخلف محسوب میشود."

که دانشگاه حتی این حق را هم از نشریه مناره گرفت و مانع توزیع در داخل دانشگاه شد. البته قبل از توزیع با هماهنگی مدیریت فرهنگی یک میز برای توزیع نشریه به ما داده شد که بعد از کمتر از یک ساعت از این کار هم جلوگیری کردند. ما همچنان منتظریم تا حراست این بند از قانون را به ما نشان دهد. به کدام قانون حراست در امور فرهنگی دخالت می کند؟! نشریه مناره قطعا این قضیه را از طریق مراجع صالح قضایی پیگیری خواهد کرد.

توقیف قلم

آیا این مساله تا به حال در دانشگاه سابقه داشته است، شما مطابق چه قانونی معتقد هستید که حراست و مدیریت فرهنگی تخلف کرده اند؟

خیر تا به حال سابقه نداشته است. همانطور که گفتم طبق بند 2 ماده 27 آیین نامه نشریات دانشجویی، " هیچ مقام دولتی وغیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یامقاله ای درصدد اعمال فشار برنشریات برآید یابه سانسور وکنترل محتوای نشریات مبادرت ورزد."

و همچنین طبق بند 3 همین ماده، " نشریات دانشجویی حق دارند نظرها، انتقادهای سازنده، پیشنهادها وتوضیحات دانشجویان ومسئولان دانشگاه رابا رعایت موازین اسلامی ومصالح دانشگاه وجامعه درج کنند. "

به نظر شما این برخورد با نشریه مناره یک بخورد سیاسی وجناحی است؟

امروز ظاهراً فضای خفقان مبتنی بر لبخند پیرامون نظرات دانشجویان حاکم است.

ارسال نظر

  • حسن
    0

    دولت تدبیر و امید و ادعای واهی

  • -
    0

    به امید روزی که همه مسئولین با تدبیر و بدون در نظرگرفتن خواسته های نفسانی فقط برای رضای خدا خدمت کنند...

آخرین اخبار