نامه‌ای برای دعوت به حقیقت

علی‌رغم سانسور و بایکوت خبری نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به عموم جوانان در اروپا و آمریکای شمالی،کارشناسان تأثیر این نامه را در جهت مقابله با اسلام ستیزی و گرایش جوانان به حقیقت، راهبردی و مهم دانسته‌اند.

نظر ۱۳ شخصیت بین‌المللی درباره نامه اخیر رهبر معظم انقلاب

نامه امام خامنه‌ای به عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی یکی از مهمترین رخدادهای سال جاری بود که به گفته کارشناسان مسائل استراتژیک، می‌توان آنرا به یکی از راهبردی ترین اقدامات معظم‌له در راستای آشنا ساختن مردم جهان با حقیقت توصیف کرد.

به گزارش گلستان 24، گرچه اکثر رسانه‌های مطرح غرب تصمیم به بایکوت کامل و برخی نیز انتشار تحریف‌شده این نامه کردند اما برخی کارشناسان بین‌المللی، اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی و اجتماعی در جهان،بایکوت کامل چنین پیام‌هایی را غیر ممکن توصیف و از طرفی دیگر برخی شخصیت‌ها تاثیر این نامه را برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در مسیر دفاع از حقیقت، بسیار راهبردی خواندند.

گزیده‌ بازتاب نامه رهبر معظم انقلاب از دیدگاه برخی شخصیت‌های خارجی به شرح زیر است:


ریچارد فالک استاد و پروفسور آمریکایی: این نامه، حاوی مطالبی زیبا و انسانی است و اگرچه خطاب به جوانان نوشته شده اما برای همه ما اهمیت دارد. محورهای این نامه را می‌توان سنگ بنای معنوی و اخلاقیِ جوامع قرار داد و آن را به کلّ بشریت وسعت بخشید. وجود چنین احساسی در این برهه زمانی بسیار ضروری‌ست، چون قادر است با از بین بردن بی‌اعتمادی‌ها، به خلع سلاح هسته‌ای در دنیا و امنیت کمک کند. من 84 سال دارم ولی حس می‌کنم به اندازه کافی جوان هستم که این نامه، مرا مخاطب قرار داده باشد و بخواهم به پیام پرمعنای آیت‌الله خامنه‌ای پاسخ دهم.(خبرگزاری مهر)

سارا فلاندرز عضو ارشد مرکز اقدام بین‌المللی: رسانه‌های آمریکایی که در کنترل و تحت حمایت نیروهای نظامی هستند درصددند تا مردم این کشور به‌ویژه جوانان که مخاطب نامه حضرت آیت‌الله 'سید علی خامنه‌ای' هستند، از محتوای این نامه ارزشمند آگاه نشوند. این نامه را خوانده‌ام و با در نظر گرفتن محتوای آن، در زمان بسیار مناسبی منتشر شده است. این فعال آمریکایی تأکید کرد که هدف دشمنان اسلام، ایجاد زمینه برای ادامه تجاوزهای خود به کشورهای اسلامی است.(ایرنا)

 دریک فورد مدرس دانشگاه سیراکیوز آمریکا: "نامه رهبر ایران می‌تواند زمینه‌ساز کاهش احساسات ضداسلامی در غرب شود و ایجاد پلی بین اسلام و دنیای غرب یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دوران کنونی است. در این نامه اسلام‌هراسی به‌عنوان بخشی از فرآیند تاریخی گسترش ترس و وحشت به تصویر کشیده شده است. و آنچه می‌تواند به تمایز بیشتری بین اسلام و داعش بینجامد اقدامات ایران است، اینکه ایران خود یکی از سرسخت‌ترین مخالفان داعش است". ما باید سؤالات مهم مطرح‌شده از سوی رهبر ایران را از یکدیگر، دوستان، بستگان، نزدیکان و همکارانمان بپرسیم."تصویر منحرف و معوج از اسلام که نه تنها از سوی داعش، بلکه از سوی رسانه‌های آمریکایی بازتاب داده می‌شود، یکی از شدیدترین نیروهایی است که بین مردم آمریکای شمالی و اروپا در جریان است. در واقع امر، اسلام‌هراسی  ــ و نه اسلام ــ یک باور تروریستی است. اسلام‌هراسی توجیه کننده تروریسمی است که توسط قدرت‌های جهانی و ارتش‌های استکباری آنها به دامان مردم خاورمیانه افتاده است. اگر مردم نگاهی واقعی به تاریخ غنی تفکر اسلامی بیندازند، می‌توان با این دکترین خطرناک اسلام‌هراسی مبارزه کرد".(در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در واشنگتن)

 آلیسون ویر ژورنالیست آزاد آمریکایی: نامه ‌ایت‌الله خامنه‌ای جوانان سرزمین مرا به چیزی که نیاز دارند، دعوت می‌کند.به باور وی رسانه‌های جریان اصلی به‌هیچ‌وجه علاقه‌ای به پوشش نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی ندارند.این نامه تلاش نمی‌کند که جوانان دین خود را به اسلام تغییر دهند، بلکه آن‌ها را به آزاداندیشی دعوت می‌کند. تصور من آن است که رسانه‌های جریان اصلی اصلا علاقه‌ای به پوشش این نامه ندارند. آن‌ها اگر این نامه را پوشش دهند باید درباره آن هم بیشتر صحبت کنند. تصور من آن است که در این شرایط بهترین راه منتشر کردن این نامه از طریق شبکه‌های اجتماعی است چرا که ما در آن شبکه‌ها دوستان بسیاری داریم که از طریق آن این نامه بارها و بارها خوانده می‌شود.(در گفت‌وگو با تسنیم)

 تیزینا کاواردینی انسان‌شناس فرهنگی و مدیر دفتر انسان‌شناسی آنسیس در  ایتالیا: نامه رهبری به جوانان اروپا و آمریکایی یک "نامه تاریخی" است. این پیام بازتاب‌های گسترده‌ای را در سطح بین‌الملل داشته است. مهربانی و فداکاری که در اسلام خواندم را در دین دیگری ندیدم چیزی که در نامه نوشته شده است کاملا درست است. ما بایستی بدنبال منبع اصلی برویم.من خودم هم امیدوارم که این نامه بتواند جوانان را با وجود این هجمه تبلیغاتی که بر علیه اسلام وجود دارد، به خود جذب کند و آنان را متقاعد سازد که حداقل یک بار این کتاب را مطالعه کنند. آقای خامنه ای بر این عقیده هستند که اطلاعات غلطی از اسلام در غرب به مردم داده می شود. متاسفانه درست است. بحث رسانه ها را لحظه ای کنار بزاریم. مشکل فراتر از این حرفاست. در برخی مواقع مشکل از مبلغان دینی اسلام نیز هست.چرا که برخی از این افراد خود به مطالبی که میگویند اشرافیت کامل ندارند. مطالبی گاهی اوقات گفته میشود که خود باعث اسلام هراسی میشود. در صورتی که بر اساس مطالعات فرهنگی و انسان شناسانه بنده، اسلام را دین مهربان و انعطاف پذیری یافتم.

برندن هریس فعال مسیحی آمریکایی در گفتگو با حلقه وصل: نامه خوبی بود و من با تمام مطالب آن موافقم. من درباره اسلام مطالعه کرده‌ام و می‌دانم دنبال گسترش انسانیت، صلح و دوستی است و هرگز خشونت و تروریسم را ترویج نمی‌کند.

به نظر من آیت‌الله خامنه‌ای یک رهبر روحانی و عالی‌قدر است و چنین شخصیتی نمی‌تواند برای آمریکا (آن‌چنان‌که رسانه‌های غربی القا می‌کنند) یک تهدید باشد.

 ابوذر محمدهاشمی مدیر شبکه نور افغانستان: جوانان جوامع شرقی با در اختیار داشتن منابع، آشنایی بیشتری با اسلام دارند و خطاب این نامه بیشتر به جوانان غربی بود که دسترسی کمتری به منابع اسلامی دارند واین نامه بازتاب بسیار خوبی هم در پی داشته است.در این وهله  نامه رهبر معظم انقلاب آب حیاتی برای وجدان های جویای حقیقت به شمار می آید و دعوتی است به خصوص برای جوانان غربی که اسلام را از منابع اصلی و معتبری که اصل اسلام را معرفی میکند جستجو کنند.(سایت بوتیا)

مصطفی مصدق پور مدیر شبکه الاتجاه عراق: نامه رهبر انقلاب وسیله‌ای برای دفاع از اسلام و مسلمین است، و می‌تواند سرآغاز یک وحدت انسانی شود و فراتر از چهارچوب اسلامی تأثیرگذار باشد. مردم دنیا به دنبال یک حامی و ناجی می‌گردند؛ مقام معظم رهبری مقام اعظم جهان اسلام محسوب می شوند و هیچ کسی غیر از ایشان در دفاع از اسلام نتوانست این چنین موضع گیری کند، نه فقط جوانان غربی بلکه تمام مسلمانان دنیا از طریق این نامه  پی بردند که یک حامی و رهبر معنوی دارند و علاقه و شناخت آن ها به ایشان بیشتر شد.(سایت بوتیا)

دکتر محسن صلاح، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه بیروت: ترجمه و پیاده سازی گفتگوی تصویری گزارش شبکه کوثر در مورد نامه رهبر معظم انقلاب
 این نامه طبیعتا سعی می‌کند راه شناخت اسلام واقعی را به جوانان معرفی نماید. من این نامه را نامه‌ی یک عالم برای طلبه‌ی علم می‌دانم.
 ایران کشوری است که در سایه ولایت در حال رشد است. و منار علمی برای جهان و جهانیان است، و اگر غرب می‌خواهد اسلام و دنیای اسلام را بشناسد باید به نقطه‌ی نورانی جهان اسلام(ایران) بنگرد(در گفت‌وگو با شبکه کوثر)

دکتر شیخ حسن طریکی- لندن: این یک نامه استراتژیک و بسیار مهم است نامه رهبر معظم انقلاب در شرایطی بسیار حساس نگاشته شده و وقت بسیار مناسبی برای صدور نامه بود. این نامه در شرایط حادثه تروریستی فرانسه صادرشده که اسلام و مسلمین هدف حجمه جامعه جهانی غربی قرارگرفته و این نامه می‌خواهد بگوید اسلام و مسلمین از این اقدامات خشونت‌بار و تروریستی مبرا هستند.

زینب الصفار" فعال رسانه شاغل در شبکه المیادین: امروز جبهه استکبار تلاش می‌کند داعش را در برابر جمهوری اسلامی علم کنند و با این بهانه که جمهوری اسلامی دولتی شیعی است اهل سنت را تحریک و تشویق به پیوستن به داعش می‌کنند. باید برنامه خاصی برای تحقق اهدافی که در این نامه به‌یادماندنی وجود دارد وضع شود. باید با جوانان اروپایی و غربی گفتگو شود تا آرای آن درباره این نامه مشخص شود.

بسام هاشم  مسئول حزب جریان آزاد ملی با احزاب ملی لبنان و گروه‌های فلسطینی: نامه حضرت آیت‌الله 'سید علی خامنه‌ای' رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غرب، تمدن اصیل اسلامی را به جهان عرضه کرد. جهان که اکنون با پدیده تروریسم و اندیشه تکفیری مواجه است، باید قدردان آیت‌الله خامنه‌ای باشد که با این اقدام بزرگ، جوانان را به شناخت اسلام ناب و اصیل دعوت کرده‌اند(خبرگزاری مهر)

 "اسماعیل احمداف" ، فعال فرهنگی تالشان جمهوری آذربایجان: اگر حقیقت اسلام برای جوانان غرب آشکار شود، نظام سلطه در سیاست بدنام کردن اسلام ناب شکست خواهد خورد. ورود فرقه های انحرافی و هدایت تروریست ها، برنامه ای از پیش تعیین شده برای منحرف کردن اذهان جوانان از اسلام واقعی است(رادیو تالشی برون مرزی صدا و سیما)

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار