در حاشیه نشست خبری حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان:

محمد زاده در حاشیه نشست خبری حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان از نگاه ما به حوزه فرهنگ گلایه می کند. او می گوید مهمترین دغدغه ما این است که باید برای همه تعریف کنیم که کار ما هم جزو کار های فرهنگی است.

سید جواد محمد زاده: جامعه ما در تعریف معنای کار فرهنگی دچار اشتباه شده است

به گزارش گلستان 24، صبح امروز به مناسبت آغاز ترم بهمن حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان گلستان، اولین نشست خبری با حضور مدیر و مسئول این حوزه با خبرنگاران، رسانه ها  و صدا و سیما، در سالن رشد دانشگاه گلستان برگزار شد. حجت الاسلام  والمسلمین  قربان جلال، تاسیس این حوزه را یکی از مصوبات شورای انقلاب فرهنگی دانست و افزود: این حوزه پس از سفارش مقام معظم رهبری در 23 آبان 87، در سال 88 در استان گلستان شروع به کار کرد.

قربان جلال

وی همچنین با بیان این که همه دانشجویان هر مقطع، در هر رشته تحصیلی می توانند در این حوزه ثبت نام کنند، ادامه داد: شیوه تدریس در این حوزه به صورت مرسوم حوزوی و با مباحثه، تعقل و پرسش و پاسخ است.

حجت الاسلام والمسلمین، سید جواد محمد زاده، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان گلستان نیز، در این نشست خبری از اتمام دروه شش ترمی 50 نفر از دانشگاهیان تا کنون خبر داد و افزود: 300 دانشجو در ترم جدید در سراسر استان ثبت نام کرده اند که حدود هشتاد نفر از آن ها بعد از انجام آزمون و مصاحبه، به این حوزه را پیدا کردند.

نشست خبری حوزه علوم انسانی دانشگاهیان

وی با بیان این که روز های درسی این حوزه پنج شنبه و جمعه است تاکید کرد: نشست های بصیریتی، اجرای کرسی های آزاد اندیشی و همایش های تخصصی  و برگزاری هسته های اخلاقی و تربیتی از برنامه های جنبی این روز ها است.

کسب معرفت و دانش، نخبه پروری و ایجاد شبکه های نخبگان، بالاترین اهداف در این حوزه است.

سید جواد محمدزاده، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، با گلایه به نگاه ما به حوزه فرهنگ می گوید:  جامعه ما در تعریف معنای کار فرهنگی دچار اشتباه شده است. مسئولین ما کار فرهنگی را منحصر در شعائر دینی و مذهبی مثل محرم، ماه رمضان و مراسم های ملی و مذهبی تصور می کنند و با شکوه برگزار کردن این مراسم و سفرهای زیارتی همچون راهیان نور را جلوه بخشیدن به کار فرهنگی می دانند. اما برمبنای دیدگاه مقام معظم رهبری کار فرهنگی کاری است که اثر تربیتی داشته باشد. اما متاسفانه کارهایی مثل فعالیت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان که در نظام تربیتی حرکت می کند و دانشجو را تربیت کرده و بعد آموزش می دهد، نه حمایت می شود و نه به فعالیت آن نگاه فرهنگی می شود و این یک نگاه جفا آلود است.

محمد زاده

وی بزرگترین مشکل ما در این نظام مبارک اسلامی را این می داند که تعریف صحیحی از معنای کار فرهنگی نداریم. او می گوید مهمترین دغدغه ما این است که باید برای همه تعریف کنیم که کار ما هم جزو کار های فرهنگی است.

محمد زاده با بیان این که ما در جامعه ای زندگی می کنیم که همه نگاه ها به جمعیت و کثرت است، ادامه می دهد: در کارها همیشه باید گزارش داده شود که جمعیت و افرادی که در کار بوده اند چند نفر هستند و توجه نداریم که وقت خود را برای افراد و افسران جنگ نرم هزینه کرده و یک شبکه نخبگانی تشکیل دهیم. ما در کارهای فرهنگی به جای این که سراغ افسران و سرشاخه ها برویم، سراغ پایین دست ها و گروه های طبقه چهار و پنج می رویم. بنابر این کارهای فرهنگی ما نمی تواند هیچ اثری داشته باشد و هیچ شبکه نخبگانی هم در کشور ایجاد نمی شود.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

ارسال نظر

  • شیما
    0

    منم با نظر ایشون کاملا موافقم. ما دغدغه داریم کار فرهنگی کنیم. اما هنوز تعریف درستی از فرهنگ و کار فرهنگی نداریم.

آخرین اخبار