گپ تاریخی، عقب ماندگی‌ها و محرومیت‌های انباشته شده در بخش های مختلف استان گلستان، کار دولت دوازدهم را برای اینکه بتواند تحولی در بخش‌های مختلف گلستان ایجاد کند، سخت کرده است.

استاندار جدید گلستان وعده‌های دولت را در استان عملی کند

به گزارش گلستان24، پس از کشمکش‌های فراوان و حواشی زیادی که پیرامون انتخاب استاندار گلستان ایجاد شد، وزارت کشور چهارشنبه هفته گذشته با انتصاب "سیدمناف هاشمی" به عنوان دومین استاندار در دولت تدبیر و امید و هشتمین استاندار گلستان به همه این قائله‌ها پایان داد.

"گلستان" ایرانی کوچک را در دل خود جای داده و میزبان اقوام و مذاهب مختلفی است که هم می‌توانند به عنوان فرصت بی‌بدیل برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان به شمار بروند و هم در صورت بی‌توجهی ظرفیت تبدیل شدن به تهدید را هم دارند. حالا که "هاشمی" به عنوان استاندار گلستان انتخاب شده، باید بداند که در زیر برگ‌های سبز جنگل‌های هیرکانی، دردها و محرومیت‌های بیشمار و زخم‌های کهنه‌ای وجود دارد.

سال‌ها ممنوعیت برای استقرار صنایع، این استان را در رده‌های انتهایی برخورداری از شاخص‌های صنعتی قرار داده و محرومیت گسترده در برخی از بخش‌های شمالی و شرقی استان، بیکاری بالاتر از میانگین کشوری به ویژه بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، بی‌بهره بودن از صنایع مادر، فقر اقتصادی گسترده، درآمد سرانه اندک، آمارهای نگران‌کننده رشد آسیب‌های اجتماعی مانند حاشیه‌نشینی، زنان سرپرست خانوار، طلاق و مهاجرت و غیره، مشکلات و بحران‌های محیط زیستی از جمله خشک شدن خلیج گرگان، از بین رفتن ذخایر آبزیان دریای خزر به ویژه ماهیان خاویاری، بحران کم آبی، آبرسانی سیار به بیش از 100 روستا، بلاتکلیفی جزیره آشوراده، عدم اجرایی شدن طرح مجتمع پتروشیمی گلستان پس از گذشت یک دهه، معطل ماندن احداث کارخانه فولاد 2 میلیون تنی بخشی از موضوعاتی است که از این پس "مناف هاشمی" باید برای حل آنها برنامه داشته باشد.

وضعیت بحرانی آسیب های اجتماعی در گلستان

در حوزه اجتماعی بنا به گفته مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری 5 آسیب اصلی استان را به شدت در معرض خطر قرار داده که طلاق، خودکشی، مفاسد اخلاقی، حاشیه‌نشینی و اعتیاد از جمله مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که گریبان‌گیر استان شده است.

به گفته عبدالرضا چراغعلی نسبت ازدواج به طلاق از سال 75 تا 95 به ازای هر 19 ازدواج یک طلاق به 3.4 ازدواج یک طلاق رسیده که یکی از پیامدهای آن افزایش زنان سرپرست خانوار در  است. براساس آمارهای موجود بیش از 50 هزار زن سرپرست خانوار در استان وجود دارد.

در موضوع حاشیه‌نشینی نیز طبق آمارهای موجود باید گفت نرخ این پدیده در استان از میانگین کشوری که 11 درصد است بیشتر بوده و به 15 درصد می رسد. براین اساس در 62 نقطه حاشیه‌نشین و سکونتگاه غیررسمی استان بیش از 200 هزار نفر سکونت دارند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان با اشاره به پایین آمدن سن اعتیاد  در استان حداکثر 15 دقیقه را مهلت زمانی دسترسی به انواع موادمخدر در استان به ویژه در شهر گرگان اعلام کرده است. وجود کودکان کار، افزایش حضور سازمان یافته متکدیان، مهاجرت‌های بی‌حساب و کتاب و وجود 8 تا 10 هزار کودک بازمانده از تحصیل از دیگر موضوعات اجتماعی است که گلستان با آنها دست و پنجه نرم می‌کند.

رکود بخش صنعت و نبود صنایع بزرگ و مادر در گلستان

در حوزه اقتصادی، نبود صنایع سنگین با گردش مالی بالا، خرد بودن صنایع موجود، عدم ظرفیت سازی مناسب در بخش صنایع تبدیلی متناسب با پتانسیل های استان از جمله موضوعاتی است که باید در چهارساله دوم فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از گذشته توجه شود.

استان گلستان در حوزه صنعت در جایگاه نوزدهم کشور قرار دارد که بنا به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارتقاء 6 پله‌ای استان در این سال‌ها مربوط به شاخص‌های عملکردی از جمله صدور مجوزها و کوتاه کردن زمان صدور جوازهای تأسیس و غیره بوده است.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت و معدن استان گلستان سال 93 زمانی که به عنوان رئیس سازمان منصوب شده بود، قول‌های زیادی به مردم استان داد که از جمله آن تعیین تکلیف مجتمع پتروشیمی استان، احداث کارخانه فولاد 2 میلیون تنی، ایجاد شهرک متالورژی، ایجاد شهرک پتروپالایش بود. وعده‌هایی که مردم گلستان به آنها دلخوش کرده بودند اما هیچ کدام اجرایی نشده است.

افزایش صادرات از گمرکات استان نیز جزء برنامه های وعده داده شده بود که براساس گفته قوانلو در 4 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 14 درصدی داشته است. رکود حاکم بر صنعت، تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی از جمله کارخانه فولاد نورد مینودشت، انحراف بخشی از تسهیلات پرداختی در طرح رونق تولید و غیره مشکلاتی است که در بخش صنعت، معدن و تجارت استان وجود دارد.

کشاورزی در استان گلستان صرفه اقتصادی ندارد

کشاورزی هم مهم‌ترین محور توسعه استان به شمار می‌رود که بیش از 120 هزار بهره‌بردار در بخش‌های مرتبط با این حوزه فعالیت دارند. بنابر آمارها نزدیک به 30 درصد اشتغال استان نیز در بخش کشاورزی است. سالانه بیش از 4.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود که ارزش افزوده بسیاری از آنها در جیب استان‌های دیگر و دلالان می‌رود.

از جمله این محصولات استراتژیک، گندم است که در چند سال اخیر تولید تا بیش از یک میلیون و 300 هزار تن افزایش یافته اما با وجود ظرفیت‌سازی خوبی که در این بخش شده، تنها 250 تا 300 هزار تن از گندم تولیدی در کارخانجات استان تبدیل به آرد شده و بقیه از استان خارج و ارزش افزوده آن نصیب استان‌های دیگر می‌شود.

صنایع تبدیلی کشاورزی در استان گلستان وجود ندارد

نبود صنایع تبدیلی در برخی از بخش‌ها مانند تولید چیپس سیب‌زمینی، وجود تنها یک کشتارگاه صنعتی دام، سنتی بودن کشاورزی و پایین بودن ضریب مکانیزاسیون در استان، هدررفت 10 درصدی محصولاتی مانند گندم، جو و کلزا، پایین بودن راندمان آبیاری و غیره از دغدغه‌های جدی در این حوزه به شمار می رود.

ضمن اینکه استان گلستان روزگاری سرزمین طلای سفید بود که دولت یازدهم به رغم وعده‌هایی که برای احیاء کشت پنبه در گلستان داده بود، اقدام موثری انجام نداد.

نرخ بیکاری در گلستان بالاتر از میانگین کشوری است

نرخ بیکاری در استان براساس گفته‌های سعید مازندرانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان بالاتر از میانگین کشوری بوده و به 12.8 درصد می رسد. هرچند که طبق اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان در بهار امسال 13.7 درصد بوده است. علاوه براین گلستان با 19.1 درصد بالاترین نرخ اشتغال ناقص را در استان دارد.

مازندرانی معتقد است نبود صنایع مادر در استان و عدم اجرای پروژه‌های اقتصادی بزرگ در سال‌های اخیر به بالا رفتن نرخ بیکاری دامن زده و از سویی دیگر وی می‌گوید: با وجود کاهش تورم هنوز رکود بر بنگاه‌های اقتصادی حاکم است و بسیاری از کارخانجات با مشکل فروش تولیدات خود مواجه‌اند.

زیرساخت‌های گردشگری در گلستان مهیا نیست

حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله ظرفیت‌هایی است که در سند آمایش استان هم به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه مدنظر قرار گرفته اما در این حوزه نیز تا رسیدن به اهداف تعیین شده و شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

به اذعان استاندار سابق گلستان سالانه بیش از 15 میلیون مسافر از این استان گذر می‌کنند اما تعداد اندکی از آنان گلستان را به عنوان مقصد سفر بر می‌گزینند.

شاید بخشی از این مسئله به عدم معرفی جاذبه‌های استان، بخشی به عدم ایجاد جذابیت برای مسافران و گردشگران و بخشی نیز به دلیل نبود زیرساخت های لازم برای حضور و اقامت گردشگران باشد. طبق گفته مسئولان باید دراین حوزه بیش از 10 هزار شغل ایجاد شود اما زیرساخت های مرتبط با آن فراهم نشده است. باید در این بخش بلاتکلیفی طرح گردشگری آشوراده را هم دولت در سال 93 اجرای آن را مصوب کرده بود اضافه کرد.

بیش از 430 هزار گلستانی در مناطق محروم زندگی می‌کنند

بنا به گفته علی نصیبی، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان براساس شاخص‌هایی که مدنظر هیئت دولت است، 31 دهستان در 10 شهرستان استان ( به جز گرگان، کردکوی، بندرگز و بندرترکمن) جزء نقاط محروم به شمار می‌روند که میزان برخورداری ساکنان آن از امکانات و خدمات زیربنایی پایین‌تر از متوسط استانی و کشوری است. در این مناطق به گفته وی بیش از 430 هزار نفر سکونت دارند که تقریبا یک چهارم جمعیت استان را شامل می‌شود.

در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست هم استان با چالش‌های عدیده‌ای روبروست که خشک شدن خلیج گرگان و پسروی آب دریای خزر، بحران کم آبی، شرایط نه چندان مساعد تالاب‌ها، ورود آلاینده‌ها به خلیج گرگان و سواحل  دریای خزر، استفاده زیاد از سموم و کودهای شیمیایی، وقوع حریق های متعدد در عرصه های جنگلی و مرتعی استان، چرای بیش از حد دام در مراتع و تخریب آن، وقوع سیلاب‌های متعدد در طول یک‌سال، گسترش بیابان و وقوع پدیده ریزگرد از جمله موضوعات جدی  در این حوزه است.

"سید مناف هاشمی"، استاندار جدید گلستان برای اینکه بتواند تحولی در بخش‌های مختلف استان ایجاد کند، کار سختی را پیش رو داشته باشد زیرا گپ تاریخی و عقب ماندگی‌ها و محرومیت‌های انباشته شده استان توان زیادی را از تیم مدیریتی استان خواهد گرفت و به نظر می‌رسد وی باید پاشنه کفش‌هایش را وربکشد و برای حل مشکلات و آسیب‌های موجود در استان کمر همت را ببندد.

انتهای پیام/ تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار