استاد حوزه اهل سنت:

مدرس حوزه علمیه اهل سنت با بیان اینکه اهل سنت همواره دوستدار اهل بیت(ع) هستند، پدید آمدن برخی گروه های افراطی از جمله داعش را به دلیل دوری مسلمانان از سیره سیاسی رسول اکرم(ص) دانست.

دوری مسلمانان از سیره سیاسی پیامبر(ص) سبب ظهور داعش شد

به گزارش گلستان 24 ؛ عصام الدین گوگلان مدرس حوزه علمیه ربانی شهرستان مراوه تپه  گفت: اعتقاد قلبی تمام مسلمانان این است که محبت اهل بیت بر ما واجب است، چون این استدلال وجود دارد که خداوند در سوره شوری آیه 23 می فرماید «من در قبال هدایتی که به شما می دهم، فقط می خواهم که محبت به اهل بیت و احترام به آنان را داشته باشید».

 

وی افزود: اهل سنت و جماعت همیشه محب اهل بیت بوده و هستند و این موضوع از اعتقادات قلبی آنان است، یعنی حب اهل بیت موضوعی نیست که بعد از انقلاب اسلامی به وجود آمده باشد بلکه از ابتدای اسلام وجود داشته و زمانی که به کتاب‌های روایی و تاریخی خودمان مراجعه می‌کنیم، می بینیم که بسیاری از روایات در حب اهل بیت آمده است.

این استاد حوزه های اهل سنت استان گلستان اضافه کرد: این موضوع را ابن اثیر دمشقی در کتاب خود به نام مسند ابن اثیر روایت کرده که حضرت رسول اکرم در روز غدیر فرمود «من به شما سفارش اهل بیت را می کنم که حتماً احترام آنان را داشته باشید» و هنگامی که به منابع بسیاری از بزرگان اهل سنت همچون زمخشری در تفسیر کشاف و امام قرطبی رجوع می‌کنیم، متوجه می شویم که درباره اهل بیت و محبت آنان چه روایاتی را ذکر کرده اند و هیچ کسی نمی‌تواند آن را انکار کند.

** به سیره سیاسی پیامبر اکرم عمل کنیم

گوگلان با تجلیل از برگزارکنندگان اجلاس محبان اهل بیت و مساله تکفیری ها که هفته گذشته در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه در دنیای اسلام پدیده‌ای به نام داعش به وجود آمد و اگرچه در فصل کوتاهی خودنمایی کرد و اکنون رو به نابودی است ولی باید بگویم علت اصلی پدید آمدن اینها به خود مسلمانان برمی‌گردد و آن دوری مسلمانان از سیره سیاسی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است.

وی تاکید کرد: اگر ما مسلمانان سیره آن حضرت را به نحو احسن مطالعه کنیم و ببینیم که پیامبر (ص) چگونه با مردم و اصحاب و یا با سایر ادیان و مسیحیت و یهود تعامل داشتند، متوجه می شویم که آن حضرت غیر از احترامی که به پیروان سایر ادیان می گذاشتند، باعث اتحاد و همبستگی میان مسلمانان شد و اگر ما به سیره نبوی برگردیم، عزت و عظمت خود را دوباره پیدا خواهیم کرد.

** شفاعت و توسل در نگاه اهل سنت

این استاد حوزه اهل سنت با بیان این که داعش و گروه‌های افراطی تلاش کردند تا اسلام را بدنام کنند و تا حدودی نیز تاثیرگذار بودند، در پاسخ به خبرنگار ایرنا به موضوع شفاعت و توسل از نگاه اهل سنت اشاره کرد.

گوگلان گفت: موضوع شفاعت و توسل یکی از اصول اعتقادی اهل سنت و جماعت است و ما همیشه اقرار به آن داشته‌ایم و اگرچه برخی مانند وهابیت آن را انکار می کنند ولی این مساله یک ریشه قرآنی داشته و در سنت پیامبر اکرم وجود دارد.

وی افزود: کسی که مسلمان باشد، احکام اسلامی و فرامین دینی را از قرآن و سنت می‌گیرد و گروه های افراطی بر اساس برداشت های خود عمل می کنند، همانند قوم یهود که قرآن در آیه 46 سوره نساء می فرماید «یحرفون الکلم عن مواضعه» یعنی به تحریف آیات الهی می پردازند و این گروه ها نیز بعضی از آیات و روایات را بر اساس دیدگاه خود تعبیر و تفسیر می‌کنند و ما آن را قبول نداریم.

اجلاس دو روزه محبان اهل بیت علیهم السلام و مساله تکفیری ها هفته گذشته با شعار«محبت اهل بیت نوید بخش وحدت و احیای تمدن اسلامی» در سالن اجلاس سران با حضور 500 میهمان خارجی برگزار شد و عصر پنجشنبه، دوم آذرماه با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

در این اجلاس کمیسیون‌های تخصصی «مفهوم‌شناسی و مبانی فکری اهل بیت و تأثیر آرای اندیشمندان و علما در شکل‌گیری امت واحده»، «تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی و پی ریزی تمدن نوین اسلامی»، «اتحاد و انسجام محبان اهل بیت برای تشکیل امت واحده اسلامی»، «بررسی چالش‌ها و تهدیدات پیش روی جهان اسلام» و «راهبردها و راهکارهای وحدت و انسجام محبان اهل بیت در تقابل با دشمنان امت اسلام» تشکیل شد و شرکت کنندگان به مسائل روز جهان اسلام پرداختند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم افتتاحیه این اجلاس، محبت اهل بیت (ع) و وجوب مودت آنان را مختص به شیعیان ندانست و آن را از مشترکات و ضروریات اسلام برشمرد.

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی با بیان این که «محبت اهل بیت(ع) از مشترکات و ضروریات اسلام است»، اظهار داشت: امروز می بینیم که جبهه استکبار جهانی با درک و ملاحظه ضرورت عظیمی که در مودت اهل بیت(ع) موجود است، درصدد است با ارائه نسخه های جعلی از اسلام تحریف شده در قالب اسلام تکفیری و برداشت انحرافی و غلط از مفاهیم اسلامی، جهاد و خلافت و دولت اسلامی با عناوین شومی همچون داعش و القاعده و مانند آن از تحقق ارزش های ناب اسلامی جلوگیری کند.

انتهای پیام /

منبع : فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار