سید محسن طاهری، در مصاحبه با گلستان 24:

مقام معظم رهبری، در بیانات آغاز سال 94 فرمودند: « مردم کارفرما و دولت کارگزار است.» مسئولین باید خود را در خدمت مردم ببینند و با صداقت خود محبت ملت را جلب کنند.

مسئولین باید خود را در خدمت مردم ببینند

حجت الاسلام والمسلمین سید محسن طاهری، مسئول حوزه علمیه امام صادق (ع) گرگان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، درباره شعار سال 94، می گوید: شعاری که امسال مقام معظم رهبری، مطرح فرمودند، شعار دولت و ملت، همدلی و همزبانی است . با توجه به این که همواره در طول تاریخ انقلاب، دشمن در صدد ایجاد شکاف دولت و ملت و اختلاف دولت و مردم بوده است، این موضوع همیشه اهمیت داشته است. اما در شرایط جدید احساس می شود که تلاش بیشتری از سوی دشمنان صورت می گیرد که این دوگانگی میان دولت و ملت بوجود بیاید. لذا مقام معظم رهبری این شعار را برای امسال انتخاب کردند.

وی در ادامه با بیان این که خوب است فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص پشتیبانی ملت از مسئولین فرمودند را یاد آوری کنیم، می گوید: ایشان می فرمایند : « رمز موفقیت دولت ، قوه قضاییه و مقننه، در پشتیبانی قاطبه ملت از آن هاست. هر حرکت و گفتاری که روح اعتماد مردم به این قوا و کارگزاران آن را متزلزل و در این پشتیبانی اندک خللی ایجاد کند، حرام شرعی و خیانت ملی است» این تعبیری که حضرت آقا بکار بردند و شرعا این حرکت را حرام کرده و آن را به عنوان خیانت بزرگ و ملی بشمار آورده اند، نشان دهنده ارتباط صمیمانه دولت و ملت است.

همزبانی و همدلی

طاهری در ادامه می گوید: حضرت آقا در بیانات دیگر خود نیز، شیوه حکومت را در دنیا به سه دسته تقسیم می کنند. یک شیوه، شیوه استبدادی است که از زور و ابزار قدرت برای اعمال حاکمیت در آن استفاده می شود و مردم، از روی اجبار چنین دولتی را می پذیرند. قسم دوم حکومت هایی که امروز در جهان میبینیم،  حکومت دموکراسی به شیوه غربی است که هر چند در ظاهر مردم مخالفت آشکاری با حکومت ندارند، ولی در واقع این حکومت ها از طریق فریب دادن افکار عمومی، و ابزار های مختلف تبلیغاتی و فرهنگی، خود را بر ملت ها مسلط می کنند . در واقع یک نوع دیکتاتوری پنهان است که چه بسا از دیکتاتوری های مرسوم خطرناک تر هم است. نمونه آن را امروز در کشور های غربی و آمریکا مشاهده می کنیم.

وی ادامه می دهد: اما شیوه سوم حکومت، شیوه ای است که ادیان الهی پایه گذاری کردند و در عمل هم در تاریخ، چنین حکومت هایی وجود داشته است و نمونه بارز آن حکومت پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) است. در زمان ما این مدل حکومت، توسط امام (ره) طراحی شد و این شیوه تا امروز ادامه داشت. در این شیوه که می توان گفت بهترین شیوه حکومتی است، رابطه بین کارگزاران و مسئولین با مردم، یک رابطه دوستانه و همراه با محبت است و بر اساس واقعیت است نه فریب کاری مردم. لذا در دولت اسلامی و حکومت دینی، همواره مسئولان باید به گونه ای رفتار کنند که بتوانند محبت مردم را جلب کنند و متقابلا مردم هم به عنوان یک وظفه دینی از مسئولان با کفایت خودشان حمایت کنند و آن ها را قلبا دوست داشته باشند. این وظیفه دو طرف را خیلی سنگین می کند.

مسئول حوزه علمیه امام صادق (ع) گرگان ادامه می دهد: جمله دیگری که حضرت آقا در همین بیانات نوروزی خود داشتند این بود که « مردم، کارفرما هستند و دولت کارگزار است.» به نظر من این جمله یک جمله کلیدی است. همیشه مسئولین در همه قوا، باید خود را در خدمت مردم ببینند و بر اساس اهداف مورد نظر مردم و خواسته های آن ها کار کنند. امروز مردم ما خواستار اجرای احکام اسلامی در کشور هستند.

وی معتقد است که اگر بخواهیم این جمله آقا را (مردم کارفرما هستند و دولت کارگزار است) در کنار شعار امسال( دولت و ملت، همدلی و همزبانی) قرار دهیم، به این نتیجه می رسیم که دولت و مسئولین ما، باید واقعا خواسته های واقعی مردم را درک کنند و خودشان را با این خوسته ها تطبیق دهند. خواسته های مردم هم مشخص است. اولا قانون اساسی چیزی است که مورد تایید مردم بوده و ثانیا شعارهایی که مردم همواره در راهپیمایی ها مطرح کردند. این موضوع باید مد نظر مسئولین ما باشد.

سید محسن طاهری

طاهری می گوید: گاهی کسی در صدد تخریب دولت و مسئولین بر می آید، این همان چیزی است که حضرت آقا فرمودند حرام شرعی و خیانت ملی است. تضعیف مسئولینی که باید برای مردم کار کنند، یعنی تضعیف خدمت رسانی به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی، که مفسده دارد و خیانت است. اما گاهی بحث انتقادی از روی انصاف و با استدلال و در نظر  گرفتن نظام و مردم است. طبیعتا انتقاد سازنده و منصفانه تخریب و تضعیف نیست و خود مسئولین و کسانی که طرفدار آن ها هستند، مثل حامیان دولت و سایر مسئولین، نباید آن ها را به عنوان تخریب جلوه دهند. گاهی وقت ها انتقاد ها را بزرگ نمایی می کنند و آن ها را توهین و تخریب نشان می دهند و این خودش ایجاد شکاف می کند. لذا از مسئولین انتظار می رود انتقاد پذیر باشند و نسبت به منتقدین خودشان، با ملاطفت و محبت برخورد کنند. اگر انتقاد وارد است، باید رسیدگی کنند تا برطرف شود و اگر انتقاد وارد نیست، باید پاسخ دهند. با برخورد تند نمی شود با منتقدین برخورد کرد. لذا مقام معظم رهبری هم امسال تاکید داشتند که نسبت به دلواپسان نباید موضع تند بگیریم. دلواپس بودن بد نیست. امیدواریم که خداموند متعال، به همه ما توفیق دهد به گونه ای رفتار کنیم که این شعار امسال تحقق عینی پیدا کند.

ارسال نظر

آخرین اخبار