فعالیت مخالفان توافق در حالی است که کاخ سفید نیز با مذاکره با متحدان خود در کنگره سعی می‌کند از تصویب این طرح جلوگیری کرده و یا تصویب آن را به تعویق بیاندازد.

رای‌گیری حساس کنگره درباره ایران و اوباما

به گزارش گلستان 24، وب سایت خبری پولتکیو (politico) و روزنامه نیویورک تایمز (nytimes) دقایقی قبل خبر دیدار حساس شب گذشته رهبران مجلس سنا را در خروجی خود قرار دادند که بر اساس آن "باب کورکر" سناتور بانفوذ آمریکایی در تلاش است تا دموکرات ها را متقاعد کند که حق وتوی اوباما را از او سلب کنند.

 

پولتیکو نوشت: «قرار است روز سه شنبه عصر در کنگره لایحه ای به رای گیری گذاشته شود که در آن حق وتوی اوباما در مورد تحریم های ایران، از او سلب شود و اکنون باب کورکر  شب دوشنبه دیدار بسیار حساسی را با سناتورها و نمایندگان دموکرات برگزار کرد تا حمایت آنها را در این زمینه جلب کند.»

 

نیویورک تایمز نیز نوشت: «با وجود مخالفت شدید کاخ سفید در مورد تصویب این طرح در کنگره، "باب کورکر" و دیگر جمهوری خواهان کنگره که اخیرا توانسته‌اند حمایت برخی از سناتورهای دموکرات را نیز در این‌باره جلب کنند، در تلاشند تا این طرح را که به کنگره اجازه می‌دهد هرگونه توافق دولت باراک اوباما با ایران را لغو کند، تصویب کنند؛ اما به نظر می‌رسد کورکر برای خنثی کردن حق وتوی باراک اوباما نتوانسته است حمایت تعداد لازم سناتورهای دموکرات را جلب کند. اوباما پیش‌تر اعلام کرده بود که او هرگونه طرحی که در کنگره علیه توافق هسته‌ای با ایران تصویب شود را وتو خواهد کرد.»

 

این روزنامه در ادامه نوشت: «هم اکنون باب کورکر سعی دارد تا با وعده‌ اعمال تغییراتی در این طرح، حمایت دموکرات‌های کنگره را برای خنثی‌سازی حق وتوی اوباما جلب کند.

 

بسیاری از سناتورهای دموکرات اعلام کرده‌اند که تصویب این طرح نباید حق ویژه‌ رئیس جمهور آمریکا در وتوی طرح‌های کنگره و طرح بررسی 60 روزه توافق هسته‌ای ایران را از او سلب کند.»

 

پولتیکو نیز نوشت: «اخیرا کورکر ملاقاتی با "بن کاردین" سناتور دموکرات کنگره داشته و سعی کرده با ایجاد تغییراتی در این طرح، حمایت سناتورهای دموکرات دیگر را نیز جلب کند.»

 

یکی از مشاوران کنگره در این باره می‌گوید: «هم اکنون کورکر و کاردین در حال مذاکره با برخی از سناتورهای کنگره هستند؛ اما اختلافات جدی در این زمینه وجود دارد. کورکر برای خنثی کردن حق وتوی اوباما در مورد این طرح به حمایت و رای 13 سناتور دموکرات نیاز دارد.

 

فعالیت مخالفان توافق در حالی است که کاخ سفید نیز با مذاکره با متحدان خود در کنگره سعی می‌کند از تصویب این طرح جلوگیری کرده و یا تصویب آن را به تعویق بیاندازد، حداقل تا زمانی که آمریکا و ایران بتوانند به توافق اصلی دست یابند و کاخ سفید بتواند با دست بازتری جزییات توافق را در اختیار کنگره بگذارد.»

 

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار