متن‌ها و حاشیه‌هایی از مذاکرات هسته‌ای؛

شب گذشته دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 با دیدار ظریف و کری در نیویورک آغاز شد. وزیر خارجه آمریکا تلاش می‌کند مذاکرات را به موضوع یمن هم بکشاند اما ایران تأکید دارد که تنها درباره برنامه هسته‌ای با آمریکا مذاکره می‌کند.

حضور وزیر خارجه آمریکا در خاک ایران پس از 36 سال

به گزارش گلستان 24، دو ماه مانده به پایان مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی، موضوع برنامه هسته‌ای ایران به یکی از محوری‌ترین مباحث تبدیل شده است. پس از گفتگوهای هفته گذشته هسته‌ای در وین اتریش، وزیر خارجه ایران رایزنی‌هایش را در  نیویورک آمریکا آغاز کرد.

 

 

رسانه‌‌های غربی: برای اولین بار پس از انقلاب وزیر خارجه آمریکا وارد خاک ایران شد

 

شب گذشته وزرای خارجه ایران و آمریکا برای اولین بار پس از بیانیه سوئیس با یکدیگر دیدار کردند.

 

سایت بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) به حضور جان کری در منزل خوشرو، سفیر ایران در سازمان ملل اشاره کرده، نوشته است:«اولین بار از زمان قطع روابط دو کشور بود که یک وزیر خارجه آمریکا وارد یک ملک دیپلماتیک ایران می شود.»

 

سایت صدای آمریکا (VOA) هم این موضوع را مورد توجه قرار داده، آورده است: «این نخستین دیدار یک مقام ارشد دولت ایالات متحده از محل اقامت سفیر ایران در یک کشور خارجی، که خاک جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، پس از انقلاب ۱۳۵۷ محسوب می‌شود.»

 

بی بی سی در ادامه نوشته ساست: ««دیدار محمدجواد ظریف و جان کری در حاشیه کنفرانس عدم اشاعه سلاح های اتمی سازمان ملل انجام شد. کنفرانسی که هدف آن بازبینی دستاوردهای معاهده منع اشاعه سلاح های اتمی است که هر پنج سال یک بار برگزار می شود.

 

آقای ظریف و آقای کری اولین بار در پاییز سال ۱۳۹۲ - سپتامبر ۲۰۱۳ - در نیویورک دیدار کرده بودند.

 

آن اولین بار طی بیش از ۳۰ سال بود که مقام‌های ایران و آمریکا در یک چنین سطحی علنا درباره یکی از حساس‌ترین موضوعات مورد اختلاف دیدار و گفتگو می کردند.

 

نشست آن سال به شدت مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفت اما از آن زمان دیدارهای دو مقام در جریان مذاکرات اتمی ایران به روندی عادی بدل شده است.

 

هنوز جزئیاتی از دیدار دوشنبه عصر دو مقام منتشر نشده اما جان کری گفته بود در این دیدار از همتای ایرانی اش خواهد خواست برای بازگشت حوثی ها به میز مذاکره در یمن به آنها فشار آورد.»»

 

 

 

جان کری: مسأله یمن را پیش می‌کشم

 

جان کری در سخنانش در کنفرانس  کنفرانس عدم اشاعه سلاح های اتمی سازمان ملل گفت که جهان هرگز "به این اندازه" به رسیدن به یک توافق جامع اتمی با ایران نزدیک نبوده اما هنوز کار زیادی باقی است.

 

با وجود آنکه ایران بارها اعلام کرده است که موضوع گفتگو با مقامات آمریکایی تنها درباره برنامه هسته‌ای است، جان کری مدعی شد که مساله یمن را پیش خواهد کشید چون ایران از حوثی‌های یمن حمایت می کند.

 

وی گفت حوثی ها از توقف حملات هوایی تحت هدایت عربستان برای گسترش مناطق تحت کنترل خود استفاده کردند، درحالی که هدف کاهش بمباران علیه شورشیان یمن، ایجاد فضای لازم برای گفتگو و فرآیند سیاسی بود.

 

کری بدون اشاره به سهم آمریکا در افزایش خشونت در منطقه خاورمیانه، گفت که مسلما همه را ترغیب خواهد کرد "سهم خود را برای کاهش خشونت و ایجاد مقدمات لازم برای شروع مذاکرات ادا کنند."

 

آمریکا در جریان بحران یمن، از تجاوز سعودی‌ها به خاک این کشور حمایت و پشتیبانی لجستیکی کرد. در حملات هوایی پادشاهان منطقه به یمن تاکنون هزاران نفر شهید، مجروح و آواره شده‌اند.

 

 

 

اعتراف جان بینر: رأی لازم را نداریم

 

همزمان خبرگزاری بلومبرگ گزارش می دهد که جان بینر رئیس مجلس نمایندگان کنگره در مجلسی خصوصی اذعان کرده است که جمهوری خواهان رای لازم برای فائق آمدن بر وتوی رئیس جمهور بر هرگونه قطعنامه کنگره در مخالفت با موافقتنامه احتمالی با ایران را نخواهند داشت.

 

بنابه این گزارش آقای بینر روز شنبه در نشست غیرعلنی ائتلاف یهودیان جمهوری خواه در شهر لاس وگاس گفت که حتی اگر کنگره در مخالفت با توافق احتمالی با ایران رای دهد، انتظار ندارد رای لازم برای دور زدن وتوی رئیس جمهور وجود داشته باشد.

 

 

 

انتقاد جورج بوش پسر از اوباما: سیاست‌هایش ساده‌لوحانه است

 

جورج دبلیو بوش، رییس جمهوری سابق آمریکا در جلسه‌ای از سیاست‌های باراک اوباما، رییس جمهوری فعلی آمریکا در قبال خاورمیانه انتقاد کرد و روش او را در مورد مسائلی چون پرونده اتمی ایران و یا نبرد با داعش «ساده‌لوحانه» خواند.

 

به گزارش شبکه تلویزیونی بلومبرگ، بوش این سخنان را در گردهمایی حامیان مالی یهودی که روز پنجم اردیبهشت برگزار شد، ایراد کرده است.

 

این جلسه با حضور ائتلاف یهودیان جمهوریخواه و به ریاست «شلدون آدلسون» در هتل «ونیشین» در لاس‌وگاس برگزار شد. شلدون آدلسون از حامیان اصلی مالی حزب جمهوریخواه است و پیشتر گفته بود باید برای از بین بردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، باید با بمب اتمی حمله کرد.

 

بر اساس گفته‌های کسانی که در این جلسه حضور داشتند، بوش گفته است: «ایران یک رییس جمهوری جدید به نام حسن روحانی دارد. آدم ملایمی است. اما باید از خود بپرسید، آیا این یک سیاست است که عوض شده یا فقط سخنگو را عوض کرده‌اند؟»

 

آقای بوش گفته‌های باراک اوباما که گفته اگر ایران همکاری نکند، می‌توان تحریم‌ها را سرجای خود برگرداند را «قابل تامل» خوانده و گفته است چنین معامله‌ای (در پرونده اتمی با ایران)، معامله «بدی» است و در طولانی مدت برای منافع ملی آمریکا مفید نیست.

 

به گزارش بلومبرگ، آقای بوش گفته که روش فعلی رییس جمهوری آمریکا در اداره جهان را قبول ندارد و همچنین حاضر نشده مسئولیت برخی از سیاست‌هایی که خودش در آن نقش داشته را برعهده بگیرد.

 

 

صالحی: اجرایی شدن پروتکل، بعد از توافق در همه زمینه‌ها

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "سی‌سی‌تی‌وی" چین تصریح کرد که اگر درباره همه مسائل توافق حاصل شود، ایران پروتکل الحاقی را اجرایی خواهد کرد.

 

به نوشته سایت دویچه وله، پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از تمامی مراکزی را که آژانس بخواهد به این نهاد می‌دهد. دولت ایران این پروتکل را در سال ۱۳۸۲ امضا کرد اما اجرایی شدن آن منوط به تصویب در "مجلس شورای اسلامی" است.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به این نکته که تصویب پروتکل الحاقی این اجازه را به بازرسان آژانس می‌دهد که از مراکز غیرهسته‌ای ایران هم بازدید کنند، گفت:

«در پروتکل الحاقی این فرصت و امکان وجود دارد که از برخی سایت‌ها بازدید انجام شود اما این به تفاهم و توافق دوجانبه وابسته است. برای مثال فرض کنید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهند از یک مرکز یا تاسیسات غیر هسته‌ای بازدید کنند، ما مخالف این موضوع هستیم. مراکز و تاسیسات هسته‌ای در چارچوب توافق تامین امنیت تحت نظر قرار دارند. ما درباره مراکز غیر هسته‌ای صحبت می‌کنیم. بازرسان بر اساس پروتکل الحاقی می توانند از مناطق اطراف مراکز غیر هسته‌ای نمونه‌برداری کنند.»

 

 

 

 

دفاع وندی شرمن از توافق با ایران: دانش را نمی‌توان بمباران کرد

 

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در "مرکز عمل مذهبی یهودیت اصلاح گرا" در واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و گفت: اگر توافق هسته ای با ایران تا ۳۰ ژوئن (۹ تیر) کامل شود، آمریکا، اسرائیل [رژیم صهیونیستی]، منطقه و دنیا امن تر خواهند شد.

 

شرمن، که از مذاکره کنندگان اصلی با ایران بر سر پرونده هسته ای است، خطاب به منتقدان توافق هسته‌ای با ایران گفت: «در صورت اقدام نظامی تنها می توانستیم برنامه هسته ای ایران را به تاخیر بیاندازیم. برای اینکه دانش را نمی توان بمباران کرد.»

 

معاون وزیر امور خارجه آمریکا، همچنین با رد دیدگاه معتقدان به ادامه تحریم ایران گفت: «تحریم ها تاثیرگذار بودند، اما فقط برای آوردن ایران به پای میز مذاکره.»

 

وی با ذکر اینکه "تحریم ها چندان نمی توانستند در جلوگیری از برنامه هسته ای ایران موثر باشند" افزود: «تنها چیزی که توانست برنامه اتمی ایران را متوقف کند، توافق اولیه هسته ای بود.»

 

وندی شرمن درباره طرح سنا برای نظارت بر توافق با ایران که این هفته در سنا به رای گذاشته می‌شود، گفت: «صادقانه بگویم که [طرح] متمم های بد زیادی هم دارد.»

 

به نوشته بی بی سی، این دیپلمات آمریکایی گفت که آقای اوباما طرح اصلاح شده را امضا می کند، اما اگر طرح «تبدیل به چیز دیگری شود در آن صورت رئیس جمهور دوباره گزینه هایش را در نظر خواهد گرفت.»

 

طرح کورکر-کارتر از رئیس جمهور آمریکا می خواهد ظرف پنج روز پس از رسیدن به توافق هسته ای نهایی با ایران، متن موافتنامه را برای بررسی تسلیم کنگره کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار