نگرانی هنرمندان نسبت به کمرنگ شدن تولیدات ارزشی

قسمت تلخ داستان این است که در کشور اسلامی فضا برای کار کردن نیروهای ارزشی کم است و آنقدر که به سایرین اجازه فعالیت می دهند و حمایتشان می کنند از آنها حمایت نمی کنند.

مسئولان به هنرمند غربی بیشتر از هنرمند متعهد توجه دارند/ با وجود تمام مشکلات، ناامید نیستیم

به گزارش گلستان 24، مسئله توجه مسئولان به تولیدات ارزشی از قدیم همواره یکی از دغدغه های اصلی قشر هنرمند متعهد کشور بود. در سال های اخیر اما به گفته ی همین هنرمندان این نگرانی بیشتر شده است و راه برای ساخت فیلم های ارزشی باریک تر. اما آن ها معتقدند با تمامی این سختی ها این راه را ادامه خواهند داد.

علی ملاقلی پور فرزند مرحوم رسول ملاقلی پور با طرح این مطلب که بارها این سئوال را از خودم پرسیده ام که چرا فیلمهای خوب و ارزشی دیده نمی شوند؟ افزود: ما نمی گوئیم که تنها به فیلمها و یا فیلمسازان ارزشی اجازه کار کردن داده شود بلکه می خواهیم همانقدر که به سازندگان فیلم فارسی و یا فیلم سازان غربی ارزش و بها داده می شود به ما هم درهمین حد فضا داده شده و یا لااقل حمایت کنند.
وی با دعوت فیلمسازان ارزشی به صبردر برابر ناملایمت و نامهربانی ها گفت: فیلمسازان ارزشی ما بدانند اگر حرف حقی زده اند خلاصه این حرف بر جامعه تاثیر خود را خواهد گذاشت. 
ملاقلی پور که فیلمش در جشنواره بین المللی شهر برنده جایزه ویژه دبیر جشنواره شده است از مهیا نشدن شرایط اکران فیلمش گلایه کرد و عنوان کرد: من اگر اعتراضی هم می کنم  از سر ناراحتی و عصبانیت نیست بلکه این یک خواسته است تا دست اندرکاران به ما هم توجه کنند. آنهم وقتی که مخاطب با اثر ما ارتباط برقرار می کند و آنرا می پسندد. لذا از سایر همفکرانم دعوت می کنم به این که ما باید خودمان از مسئولان بخواهیم تا اثرمان را ببینند.
وی در تبیین برخی از ویژگیهای فیلمساز ارزشی اظهار داشت: فیلمساز ارزشی باید در وهله اول شناخت خودش را رشد دهد، سپس بسیار پر تلاش باشد و با مخالفتهای روبرو از میدان بدر نرود و اگر اعتراضی هم می کند از سر نا امیدی نباشد. باید ایمان داشته باشد که حرف حق در جامعه می ماند و اثر خودش را خواهد گذاشت.
وی برای بیان دغدغه های فیلمسازان ارزشی  و کمک به رساندن حرفهایشان به مسئولان گفت: مسئولان باید بدانند که نسل جدید دغدغه ارزشها را دارد و می خواهد بر اساس همین نگاه فیلم بسازد و در عرصه فرهنگ و هنر قدم بردارد.
محمد رضا عباسیان مدیر سابق رسانه های تصویری و مستند ساز  در پاسخ به سئوال اینکه چرا طی سالهای گذشه فیلم های ارزشی کمتردر سینمای ما تولید شده، گفت:  مهمترین دلیل آن بدین واسطه است که به طور خاص انگیزه در بین مسئولان ما برای ساختن فیلم ارزشی کمرنگ شده است و اگر کاری هم ساخته می شود در قالب طنز به خورد مردم داده می شود.
 محمدرضا عباسیان با انتقاد از عدم توجه مسئولان به مستند و مستند سازان گفت: علی رغم این اثر گذاری مثبت ، خدمت به گسترش آرمانهای انقلاب و آگاهی بخشی به مردم از اتفاقات بین المللی متاسفانه دست اندرکاران امر کمترین توجه را به مستند و مستند سازان دارند و در واقع آنچنان اشتیاقی را که برای عکس گرفتن با یک بازیگر و یا کارگردان نام آشنا را دارند، برای نشستن با یک مستند ساز در جهت تامین منافع نظام ندارند.
مدیرعامل سابق موسسه رسانه های تصویری همچنین از اینکه دست اندرکاران برگزاری مراسم تجلیل از هنرمندان عرصه انقلاب از هیچ مستندسازی دعوت و تجلیل نکردند گلایه کرد. 
وی به تهاجم شدید غرب و همپیمانانش به محور مقاومت در منطقه اشاره کرد و عنوان داشت: مسئولان هنری ما برای فعالیت در این عرصه هیچ استراتژی مشخصی ندارند. سالهاست که عراق؛ در اشغال آمریکائی ها و بود جنایات زیادی در آن رخ داد. افغانستان هم همینطور، الان سوریه در گیر جنایات داعش با حمایت غرب است اما باز ما حرکتی در حد سفارش یک فیلمنامه هم نمی بینیم. به نظر من در هیچ یک از نهادهای مسئول که بودجه های کلان فرهنگی هم در اختیار دارند،اراده ایی برای کار در این عرصه وجود ندارد.   
دانش اقباشاوی کارگردان تاج محل، فرد دیگری بود که  از نگرانی های خود در این عرصه گفت. وی با بیان اینکه هنوز خود را در ابتدای فعالیت در سینما و شاگرد اساتید این عرصه می داند اظهار داشت: مادامی که مسئولین و دست اندرکاران امر دغدغه ساخت فیلم ارزشی برای گسترش آرمانهای انقلاب و نظام نداشته باشند، ما همچنان شاهد مهجوریت نیروهای ارزشی سینمای ایران خواهیم بود.
کارگردان فیلم تاج محل به مشکلات پیش آمده در سر راه ساخت فیلم جدیدش اشاره کرد و افزود:فیلمنامه فیلم 57 را وقتی بخشی از اساتید سینما دیدند از آن استقبال کردند اما همچنان منتظریم تا حمایتهای لازم برای ساخت این فیلم از ما صورت بگیرد که متاسفانه خبری نیست.
وی با بیان اینکه معتقدم همچنان که در سینمای جمهوری اسلامی اجازه ساخت به فیلمهای خیانت محور و دارای بارمنفی اجتماعی داده می شود، باید فضا را برای کار کردن نیروهای ارزشی نیز هموار کنند افزود: قسمت تلخ داستان این است که در کشور اسلامی فضا برای کار کردن نیروهای ارزشی کم است و آنقدر که به سایرین اجازه فعالیت می دهند و حمایتشان می کنند از آنها حمایت نمی کنند.
 اقباشاوی با اشاره به گذشت دو سال از ساخت و یک سال و سه ماه ازصدور پروانه نمایش  " تاج محل " و با انتقاد از عدم صدور مجوز اکران در خصوص موضوع این فیلم اظهار داشت: این فیلم در باره مردمی است که هنوز بر سر آرمان‌هایشان ایستادگی می‌کنند. یک خانواده متوسط شهرستانی  که جنگ را پشت سر گذاشته‌ و در دل این جنگ، ایثار، انفاق و  بزرگی را تجربه کرده اند.
کارگردان تاج محل که برای همین فیلم جایزه طلایی بهترین فیلم جهان اسلام در مالزی را کسب کرده است، گفت: بنده ارتباط با سینمای دنیا را نفی نمی کنم، ضمن آنکه آن را برای رشد آرمانهای کشور مفید می دانم اما نباید تنها با نگاه آنها و برای جشنواره های خارجی فیلم ساخت.
وی با بیان اینکه فیلم تاج محل تاکنون در جشنواره های خارجی زیادی از جمله مونترال کانادا و کمبریج انگلیس به نمایش درآمده اظهار داشت: به ما فضا برای ساخت ، تولید و عرضه اثر ارزشی و مطابق با آرمانهای انقلاب بدهید آنگاه بگذارید مخاطب خودش انتخاب کند که طرفدار فیلم های ارزشی است یا فیلمهای غربگرا .
اقباشاوی با بیان اینکه نیروهای ارزشی در بین جریانی که  مجددا ً در پی بازتولید فیلم فارسی دوران طاغوت است و جریان غربگرا مهجور مانده اند گفت: مسئولان زمینه ایی را ایجاد کنند تا فرصتها بین همه طرز فکرها عادلانه تقسیم گردد.
دستیار کارگردانانی همچون ابراهیم حاتمی کیا و احمدرضا درویش در پایان این گفت و گو با بیان اینکه گوش شنوائی برای شنیدن درد دل های نیروهای ارزشی وجود ندارد، اظهار داشت: با این حال ما خسته نمی شویم و تلاش خود را برای انتقال ارزشها و آرمانهای نظام از طریق سینما ادامه خواهیم داد./سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار