علی بن محمد(ع) مشهور به امام هادی النقی (ع) کنیه‌شان ابوالحسن ، امام دهم شیعیان است.

امام هادی(ع) و اوج کار تشکیلاتی

به گزارش گلستان ۲۴؛ مجتبی لشکربلوکی مدرس معارف انقلاب اسلامی، در سالروز شهادت امام علی النقی هادی(ع) نوشت: آن حضرت در سال ۲۱۲ ه.ق در شهر صریا (نزدیک مدینه) دیده به جهان گشود و در سال ۲۲۰ ه.ق امامت جامعه را برعهده و در سال ۲۵۴ ه.ق به دست معتمد عباسی به شهادت رسیدند که مدت امامت آن حضرت حدود ۳۴ سال بود .

امام علی النقی(ع) برای نشر احکام اسلام ، آموزش و پرورش ، شناساندن مکتب و مذهب جعفری و تربیت شاگردان و اصحاب گرانقدر ، گامهای بلند برداشت و لحظه ای از آگاه کردن مردم و آشنا کردن آنها با حقایق مذهبی نایستاد.

همگان ، به خصال پسندیده و مراتب زهد و دانش امام اقرار داشته و این فضیلتها و قدرتهای علمی و تسلط وی را بر مسائل فقهی و اسلامی به تجربه ، آزموده و مانند نیاکان بزرگوارش در مجالس مناظره و احتجاج ، وسعت دانش وی را دیده بودند.

پس از شهادت امام نقی (ع)  امام حسن عسکری(ع) پیشوای حق شد و بار تعهد امامت را بر دوش گرفت. و در همان خانه ای که در آن بیست سال زندانی و تحت نظر بود ، سرانجام حضرت را به خاک سپرد .

امام هادی تلاش وافری در جهت حفظ و تقویت تشکیلات شیعه به دور از چشمان خلافای عباسی نمود تا اسلام حفظ شده و جامعه اسلامی برای عصر غیبت آماده شود ، عصری که جامعه اسلامی باید غیبت امام را تجربه و تشکیلات می بایست اسلام را حفظ کند تا زمان ظهور قطب عالم امکان ‌ .

مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند :

در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام ، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری (ع) نبوده است.

این مجاهدت و تلاش ائمه (ع) نه فقط تشیع بلکه قرآن ، اسلام و معارف دینی را حفظ کرد ، این است خاصیت بندگان خالص و مخلص و اولیای خدا. 

اگر اسلام انسان‌های کمر بسته نداشت ، نمی‌توانست بعد از هزار‌ و‌ دویست ، سیصد سال تازه زنده شود و بیداری اسلامی به وجود بیاید ؛ باید یواش یواش از بین می‌رفت. 

اگر اسلام کسانی را نداشت که بعد از پیغمبر این معارف عظیم را در ذهن تاریخ بشری و در تاریخ اسلامی نهادینه کنند ، باید از بین می‌رفت ؛ تمام می‌شد و اصلاً هیچ چیزش نمی‌ماند. 

اگر هم می‌ماند ، از معارف چیزی باقی نمی‌ماند ؛ مثل مسیحیت و یهودیتی که حالا از معارف اصلی‌شان تقریباً هیچ چیز باقی نمانده است.         ( کتاب : انسان 250 ساله )

سالروز شهادت امام علی النقی هادی علیه السلام بر عموم مسلمین جهان تسلیت باد .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار