مشاور دبیر و شورای هماهنگی معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه های منطقه ۲ کشور گفت: دشمنان به دنبال تغییر ارزش ها، هنجارها، سبک و الگوی زندگی جامعه دانشگاهیان بوده و می بایست در مقابل این هدف؛ بازسازی انقلابی فرهنگی اجتماعی نو مورد توجه قرار گرفته و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی گرانیگاه جامعه دانشگاهیان باشد.

فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باید گرانیگاه جامعه دانشگاهیان باشد

به گزارش گلستان24 به نقل از خبرگزاری فارس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۲۰ مهرماه امسال با فرا تحلیلی از وقایع اخیر در کشور، خطوط کلی و اصلی حرکت ملت، قوا و مدیران کشور را ترسیم کردند.

 جامعه دانشگاهی کشور بعنوان پیشگامان فعالیت های علمی و عملی کارهای اساسی و پیشرفت جامعه بیش از هر جوامع دیگر تاثیر گذار هستند.

با توجه به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی خبرنگار خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با حسن بیارجمندی مشاور دبیر شورای هماهنگی معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه های منطقه ۲ کشور و رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه گنبدکاووس درباره فعالیت های علمی و عملی اجتماعی فرهنگی دانشگاه ها در این راستا انجام داده که با هم می خوانیم.

فارس: تحلیلی بر سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۲۰ مهرماه امسال از وقایع اخیر در کشور داشته باشید؟

بیارجمندی: رهبر معظم انقلاب در این دیدار خطوط کلی و اصلی حرکت‌ملت، قوا و مدیران کشور را ترسیم نمودند که در این خطوط جامعه دانشگاهی بعنوان پیشگامان فعالیت های علمی و عملی کارهای اساسی و پیشرفت بیش از همه جوامع باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

رهبر معظم انقلاب در رابطه با اتفاقات اخیر در کشور توصیه کردند که همه ما باید حواس خود را جمع کرده و با این حوادث از کارها و فعالیت های اصلی غفلت نکنیم.یکی از اهداف دشمنان این است که با اجرای حوادث و اتفاقاتی، حواس مسئولان و مدیران را به ان مسائل معطوف کرده تا انها از فعالیت های اصلی و اساسی خود غافل شوند و کشور از سازندگی و پیشرفت عقب بماند.

فارس: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب این اتفاقات و حرکات اخیر دشمن مسلما در برابر موفقیت های بزرگ کشور در یکسال گذشته بوده در این رابطه توضیحاتی دهید.

بیارجمندی: مقام معظم رهبری در فراز بسیار مهمی از بیانات خودشان راهبرد کلان و نقشه راهی برای همه از جمله جامعه دانشگاهیان ارائه می کنند؛ راهبرد کلان و مورد عمل ملت ایران یعنی ابتکار عمل و کنشگری موثر بعنوان یک الگوی کامل در مسیر ترسیمی صدرالاشاره برای مدیران کشور. انسان وقتی نگاه می کند‌ می بیند این کاری که حالا دشمن دارد انجام می دهد در این زمینه یک کار انفعالی ، یک کار واکنشی و یک کار عکس العملی است. یعنی ملت ایران در فاصله کوتاه، چندتا حرکت بزرگ انجام داده ، این حرکت ها درست ۱۸۰ درجه نقطه مقابل سیاست های استکبار جهانی بوده و انها ناچار شدند برای پر کردن خلاهایی که در این حرکتها بوجود امده عکس العمل نشان دهند و برای همین برنامه ریزی کرده، هزینه کردند، افراد زیادی از شخصیت های سیاسی دنیا از کشورهای مختلف اروپایی، آمریکا و دیگر کشورها به میدان اورده و این اتفاقات را شروع کردند.

فارس: این حرکت های ملت ایران چقدر برای دشمنان مهم بوده است؟

بیارجمندی: نکته بسیار حائز اهمیت این است که این چند حرکت که رهبر معظم انقلاب در تبیین این راهبرد از ان یاد نموده و ملت ایران انجام دادند، همگی کارهای بزرگ اجتماعی و فرهنگی داخلی با اثار ملی و بین المللی بوده و همین کارها به چشم دشمنان امده و سبب شده که سکوت نکند و اول مهر را مورد هدف خود قرار دهند. دشمن در مقابل این حرکت های بزرگ برنامه ریزی کرده که مثلا اول مهرماه امسال اتفاقاتی نظیر اغتشاش را در کشور رقم بزند.نکته مهم این است که این حرکت دشمن انفعالی بوده و مردم ایران باید در مقابل چنین حرکاتی ابتکار عمل نشان دهند.

بنابراین می توان گفت گرانیکاه این ابتکار عمل و حرکت الهام بخش، برخورداری از یک برنامه جامع و ترکیبی فرهنگی و اجتماعی بوده که با توجه به شرایط و اقتضائات کنونی داخی از یک طرف و تحرکات دشمنان خارجی در فضای حکمرانی مجازی از طرف دیگر  و به تبع در محیط فیزیکی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی یک امر ضروری و مهم است.

فارس: به نظر شما در تدوین برنامه جامع و ترکیبی فرهنگی و اجتماعی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

بیارجمندی: در چنین برنامه های ابتکاری می بایست بر اساس ترکیبی از ظرفیت های مناطق ده گانه کشور و هم افزایی های درون منطقه ای و برون منطقه‌ای، معاونت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی برای رسیدن به شرایط مناسب و مطلوب، پرنشاط و امیدوارانه جمعی دانشجویی در سراسر کشور و تصویر سازی شناختی و ادراکی از ان با توجه به فضای فرهنگی و اجتماعی مورد انتظار شکل بگیرد. و نه در محیط درونی و برونی دانشگاه ها به یک جریان و گفتمان اجتماعی و فرهنگی غالب مبدل شود بلکه به یک رقابت سالم و پیش برنده در بین تمام دانشگاه ها مبدل و خود بستری مناسب برای پیش برندگی نهضت علمی مورد انتظار از جوانان در گام دوم انقلاب اسلامی مبدل گردد.

فارس: دشمن در اتفاقات اخیر چه نقشه ای برای جامعه دانشگاهیان دارد؟

بیارجمندی: آنچه مسلم است به دلیل شیوع بیماری کرونا خلاء و تغییرات سریع در عرصه مسائل عمده اجتماعی و فرهنگی دانشجویی و حتی اساتید و مدیران تحت آفند ترکیبی دشمنان در فضای مجازی با حمایت هوش مصنوعی و الگوریتم های باز مهندسی کننده اجتماعی و فرهنگی، تحت حباب های اطلاعاتی بخشی از جامعه دانشگاهی را شماره به شماره و کد به کد اساتید را تحت تاثیر قرار داده و به تبع آن، دشمنان به دنبال تغییر ارزش ها، هنجارها، سبک و الگوی زندگی جامعه دانشگاهیان بوده و هستند که خود ایجاب می کند در یک " بازسازی انقلابی فرهنگی و اجتماعی نو" و باز آرایش فرهنگی و اجتماعی همه این موارد مورد توجه قرار گیرد و به تعبیر مقام معظم رهبری نه تنها ابتکار عمل را از مهر تا مهر اینده با یک برنامه جهشی و جهادی تحول آفرینی را بدست بگیریم بلکه جامعه دانشگاهی در کنار ملت،  الگوی علمی و عملی برای دیگر جوامع باشند.

در چنین صورتی است که سهم مسائل فرهنگی و اجتماعی و بازسازی عرصه های آن در برنامه ریزی کلان وزارت عتف جایگاه اصلی و زیربنایی خود را پیدا کرده و خلاء چند سال اخیر کرونایی که  سبب شده سهم مسائل اجتماعی فرهنگی دانشگاهی تنزل پیدا کند، مرتفع خواهد شد.

فارس: در پایان به نیازهای اساسی در بازسازی عرصه های اجتماعی فرهنگی اشاره ای داشته باشید؟

بیارجمندی: در بازسازی عرصه های اجتماعی فرهنگی نیاز به یک بازتعریف و تعیین مسائل اجتماعی و فرهنگی عمده و واجد اولویت و نیز توجه به نیازهای روز و آینده نزدیک و پاسخگویی تکلیفی تبیینی به ابهامات و سوالات و مسائل داریم که صرفا از عهده یک استاد و یک گروه و یا دانشگاه بصورت جزیره ای و غیر شبکه ای خارج است و لذاونیاز به حمایت و پشتیبانی نرم افزاری شبکه ای و هم افزا در این جهاد تبیین و تحول اجتماعی فرهنگی همه جانبه داریم که الگو و شهیدی برای همگان باشد.

ارسال نظر

آخرین اخبار