احمد علوی در مصاحبه با گلستان24؛

پیاده روی اربعین امسال، چه نقاط ضعف و قوتی داشت؟

بررسی نکات قوت و ضعف پیاده روی اربعین امسال

احمد علوی، فعال فرهنگی شهرستان گرگان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24،  نکات قوت و ضعف حماسه بزرگ پیاده روی اربعین را ارزیابی می کند:

 

« ضمن سعادتی که به یمن حضور در این مراسم داشتم، سعی دارم در قالب فرصت ها و تهدیدات پیش روی این حرکت عظیم در حال رشد اربعین حسینی، نکاتی را عرض کنم. باشد که با عنایت بیشتر به آن ها و با کمک یکدیگر مخصوصا همکاری دو دولت ایران و عراق موجب تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف آن باشیم.

و اما در ابتدا نقاط قوت و فرصت های پیش روی این حرکت عظیم الهی:

1. حضور میلیونی مردم : این نکته بسیار مهم که میلیونها نفر در این موقعیت زمانی که بارها و بارها از سوی دشمنان اسلام و شیعه و عاشقان اهل بیت تهدید شده اند ، بدین صورت پرشور و باشکوهتر از سال های گذشته حضور بهم می رسانند، بسیار حائز اهمیت است که باید از آن بعنوان قدرت نرم جهان تشیع یاد کرد و بهره وافر را جست.

2. حضور ملیت های مختلف از کشورها و قاره های مختلف : حضور مردم از قاره های مختلف از جمله آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا در کنار هم و با یک پرچم اعتقادی مشترک "لبیک  یا حسین " در راه پیمایی و عرض ارادت به سرور و سالار شهیدان در حرم امن حسینی ، خود نوید آغاز یک حرکت عظیم جهانی و ضد استکباری را میدهد که باید به نحو مقتضی بهره برداری عقیدتی برد تا انشاء الله همگی زیر پرچم منجی عالم بشریت ارادت خود را به این دین و مذهب ضد سلطه پذیر در راستای نجات بشریت نشان دهیم.

3. عدم خاموشی چراغ حسین (ع) با وجود خفقان چندین ساله در سرزمین عراق : نکته ای که بیش از همه اندیشمندان و محققین جهان را باید شگفت زده و تعجب زده نماید این است که پرشور بودن بیش از حد انتظار خود مردم عراق که با وجود اینکه سالیان سال امکان ارادت به این خاندان را نداشتند، ولی در اولین فرصت ها مجددا این شور و هیجان خود را به نحو عالی بروز میدهند که خود اثبات این ادعاست که چنین اعتقادها و ارادت ها بخاطر ریشه ای و حق بودن از بین نمی رود و خشک نخواهد شد که خود نوید بسیار خوبی جهت پیروزی نهایی این حرکت عظیم الهی و آسمانی است.

4. اصرار به امر پیاده روی پیر و جوان : یکی دیگر از نکات حائز اهمیت این حماسه ، اصرار این عاشقان به تداوم پیاده روی از مسیرهای مختلف بسمت کربلای معلی هست بطوریکه نه فقط جوانان در این پیاده روی شرکت می کنند – که البته اکثریت این جمعیت میلیونی عاشق را تشکیل میدهند – بلکه حضور میلیونی زن و مرد ، پیر و جوان، جانباز، معلول و بیمار آن هم در تمامی ساعات شبانه روزی این ایام بود

 

سید احمد علوی اربعین

 

5. کمک بی دریغ مردم در قالب موکب و هیات مختلف از کشورهای مختلف جهان مخصوصا عراق : عمق کمک به مردم عزادار و عاشق امام حسین (ع) را تنها باید از نزدیک مشاهده کرد تا بتوان آن را متوجه شد. اولا اینکه در ابتکار بسیار جالب امکان خدمت رسانی از سوی هیئات و مردم کشورهای مختلف فراهم هست و ثانیا عمق این خدمت رسانی و کمک به زائران وصف ناپذیر است. بعنوان مثال در قالب ترکیبی از هیئت ایرانی و عراقی موکبی بنا شده است که جمعیت کمک رسان آن ایرانی و وسایل و مکان آن ازسوی شیعیان عراقی فراهم شده بود و یا خانواده ای که در کل این ایام بیش از ده روزه ، منزل مسکونی و خویشتن را در اختیار زائرین گذاشته و در طول این مدت خودشان بعنوان خدمتگزار مشغول تهیه غذا و شستن البسه عاشقان اربعین حسینی بودند.

6. همکاری تنگاتنگ بین نیروهای ایرانی و عراقی : نکته قابل توجه پایانی که مختص زائران ایرانی است این است که در مکان های مختلف از جمله در مرز بین اللملی مخصوصا مهران همکاری بسیاری خوبی بین نیروهای ایرانی و عراقی جهت انتقال زائران به خاک عراق و بازگشت به وطن وجود داشت که خود عامل موثری در سرعت بخشیدن به این امر بود که باید از این بابت کمال تشکر را از همه مسئولان دو کشور نمود.

 

اما متاسفانه در مقابل تمامی این فرصت ها که خود می تواند عامل محرک بسیار خوبی در تقویت این حرکت عظیم جهانی باشد ضعف ها و معایبی وجود دارد که در صورت برطرف نشدن آن، تبدیل به تهدیدهایی خواهد شد که خدای ناکرده بعضی از آنها شاید تا سرحد از رونق افتادن این شور و حرکت پیشروی کند که البته مرتفع کردن این ضعف ها تنها یک عزم و اراده مدیریتی می خواهد که به اقتضاء به بعضی از آنها اشاره می نمایم :

1. عدم رعایت تمیزی و اشاعه بیش از حد زباله در مسیرهای کاروان و خود شهر کربلا : یکی از مهمترین مسئله ای که بعنوان بزرگترین تهدید مخصوصا در سالهای آتی که هوا رو به گرمی می رود، این حرکت عظیم را تهدید میکند پخش بیش از حد زباله در سراسر مسیر پیاده روی و خود شهر کربلا هست که موجب اشاعه حیوانات موذی مانند مگس و ... خواهد شد. لازم بذکر است که با وجود کمک شهرداری های مشهد و تهران ، هنوز تا وضع مطلوب و خوب بسیار فاصله داریم که نیاز به یک فرهنگ سازی بالا جمع زباله و عدم پخش آن در خیابان ها و جاده ها دارد که مطلوبتر از همه مجبور ساختن همه موکب و هیئت ها به داشتن زباله دان بزرگ هست که باید در این راستا مدیرت تهیه زباله دان و جمع آن توسط مسئولین شهری و کشوری عراق انجام پذیرد.

2. عدم وجود برنامه منسجم جهت نگهداری کفشهای زائرین برای ورود به حرمین مطهر امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) : با توجه به کمبود کفشداری ها و عدم اجازه حمل کفش به درون حرم ، شاهد رها شدن کفش ها در اطراف حرم هستیم که هم برای زائرین موجب دردسر خواهد شد که هربار کفش خود را از دست می دهند و هم برای زیبایی اطراف حرم مساعد نیست که هر روز و هر ساعت شاهد پراکنده شدن کفش های متعدد در سطح خیابان و اطراف حرم هستیم که بنظر بنده باید تجربه کشور عزیزمان به دوستان عراقی انتقال داده شود که بعنوان مثال مکان های موقت از سوی مسئولین در بیرون از حرم جهت نگهداری کفش ها تعبیه شود و یا ممانعت حمل بعضی از کفش های سبک به داخل حرم برداشته و پلاستیک های مورد نظر به زائرین ارائه گردد.

 

سید احمد علوی اربعین

 

3. سرویس ناقص ایاب و ذهاب از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران جهت بازگشت زائرین به وطن : یکی از ابتکارات جالب دولت و یا ارگان های خصوصی و دولتی نظام جمهوری اسلامی ایران مثل شهرداری تهران و یا ... اعزام اتوبوس و کامیون جهت انتقال زائرین عزیز ایرانی به مرز مهران جهت بازگشت سریع عزیزان به خاک وطن هست. هرچند که بظاهر این امر پسندیده و مناسب است ولی ارائه ناصحیح و نامناسب آن بیشتر موجب نارضایتی زائرین عزیز خواهد شد تا حدی که بنظر حقیر عدم ارائه آن شاید بهتر از ارائه غلط و ناقص آن هست. بعنوان مثال بنده خود شخصا شاهد خرابی چندین اتوبوس واحد مذکور بودم که در بین راه و در دل شب مسافران را در جاده پیاده کردند که این عزیزان منتظر اتوبوس های دیگر توراهی بودند که اکثر اتوبوس ها با سرویس پر در تردد بودند و یا تردد اتوبوس هایی از شرکت واحد تهران در جاده های عراق و در دل شب که اصلا هیچ چراغ و لامپ و روشنایی نداشتند که این امر نارضایتی و نامنی زائرین را به مراه خواهد داشت.

4. عدم مدیریت خوب جهت انتقال زائرین از مرز مهران به شهر مهران : نکته ظریف و پایانی در این سفر معنوی این است که اگر مسئولین درصدد فراهم ساختن رفاه جهت بازگشت عزیزان به شهرهای خود هستند باید باتوجه به تجربه فراوانی که در بین مسئولین هست حال همه زائرین را در نظر بگیرند. باتوجه به اعزام تعداد زیادی از اتوبوس های شهری و بین شهری به مرز و عدم نظم واقعی در بازگشت این ها، عملا مسیر مرز تا شهر مهران قفل شده و اکثر زائران با پای پیاده به شهر برگشتند که توصیه می شود اولا از همین الان مسئولین استانی ایلام و شهر مهران در صدد تاسیس ترمینال بزرگ جهت پارک اتوبوس های بین شهری بوده و تنها اتوبوس هایی به مرز انتقال داده شوند که قصد برگرداندن زائرین به شهر مهران را دارند.

در پایان امید است با رفع این نواقص و همکاری تنگاتنگ دو دولت دوست ایران و عراق، شاهد رشد کمی و کیفی این حرکت عظیم جهانی باشیم تا خدای ناکرده دشمن با هیچ ابزاری نتواند شتاب این حرکت را کند نماید.»

ارسال نظر

آخرین اخبار