گزارشی از دهمین نمایشگاه کتاب گلستان

پس از سه روز برگزاری دهمین نمایشگاه کتاب گلستان نزدیک به 200 میلیون تومان بن کتاب به علاقه‌مندان عرصه کتاب و کتابخوانی ارائه شده است.

از بی‌مهری ادارات گلستان نسبت به برپایی نمایشگاه کتاب تا ارائه 200 میلیون تومان بن‌ کارت به کتابخوانان

دهمین نمایشگاه کتاب گلستان از چهارم آبان‌ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های کتاب گلستان فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش گلستان24، این نمایشگاه که در 260 غرفه برپا شده است، 500 ناشر در آن حضور دارند و آخرین آثار به چاپ رسیده خود را برای علاقه‌مندان ارائه کردند.

به گفته شهرام عالی‌پور سرپرست منطقه پنج بانک شهر که عامل اجرای فروش بن دهمین نمایشگاه کتاب گلستان است؛ در خصوص وضعیت استقبال مردم از خرید بن کتاب، اظهار کرد: در روز نخست برگزاری نمایشگاه 34 میلیون و 500 هزار تومان بن کتاب به فروش رفته است.

وی ادامه داد: در روز دوم نیز 65 میلیون تومان و در روز سوم 98 میلیون تومان بن کتاب فروش رفته که در مجموع طی سه روز گذشته از برگزاری دهمین نمایشگاه کتاب گلستان 4 هزار بن کتاب به فروش رفته است.

عالی‌پور بیان کرد: بانک شهر بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت ارشاد منعقد کرده است، به عنوان عامل اجرای طرح خرید و فروش بن کتاب در نمایشگاه‌های استانی تعیین شده و تمام تلاش ما این است که بتوانیم بهترین خدمات را در این رخداد بزرگ فرهنگی و کتاب‌خوانی کشور ایفا کنیم.

* احتمال برگزار نشدن نمایشگاه کتاب گلستان در سال 1396

معاون اداری و مالی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در خصوص دهمین نمایشگاه کتاب گلستان به خبرنگاران گفت: برای این نمایشگاه 500 میلیون تومان بن کتاب پیش‌بینی شده است که در صورت استقبال مناسب شهروندان ممکن است مدت این نمایشگاه یک روز دیگر یعنی تا 10 آبان‌ماه تمدید شود.

محمدعارف رشنوادی در خصوص هزینه برپایی دهمین نمایشگاه کتاب گلستان اضافه کرد: مرحله اول قرارداد با احتساب ارزش افزوده 66 میلیون تومان بوده که با افزایش ساعت بازدید 16 میلیون و 600 هزار تومان متمم به مبلغ قرارداد اضافه شد.

وی با تأکید بر اینکه از مجموع این مبلغ، 45 میلیون تومان آن پرداخت شده است گفت: نمایشگاه کتاب یک حرکت فرهنگی است که انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها پای کار باشند و تنها ارشاد وظیفه توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی را بر عهده ندارد.

رشنوادی اضافه کرد: بخش خصوصی نیز باید نگاه خود را نسبت به نمایشگاه کتاب تغییر دهد و نگاه تجاری به نمایشگاه کتاب نداشته باشد.

معاون اداری و مالی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اشاره به اینکه در نمایشگاه کتاب امسال حمایت در خور از سوی ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی انجام نشده است، خاطرنشان کرد: اگر حمایت مالی مناسب از برگزاری نمایشگاه کتاب استان برای سال آینده صورت نگیرد، ممکن است این نمایشگاه در سال آینده برگزار نشود.

* فرهنگ کتاب‌خوانی در بی‌مهری مدعیان فرهنگ‌سازی

بر اساس این گزارش، این در حالی است که تمام دستگاه‌های دولتی و بخصوص نهادهای اجرایی در سطح استان نسبت به مسائل اجتماعی و معضل‌های موجود در جامعه انتظار فرهنگ‌سازی در موضوعات مختلف را دارند.

اما متأسفانه هر زمان که موضوع اقدامات فرهنگی و حمایت از اقدامات مشابه انجام می‌شود، متولیان برگزاری برنامه‌های فرهنگی از موضوع بودجه و عدم حمایت مناسب دستگاه‌ها و دیگر نهادهای فعالی در استان گلایه‌مندند و این نشان می‌دهد نگاه جدی و عزم جمعی برای اقدامات فرهنگی در استان وجود ندارد.

از سوی دیگر آمار فروش بن‌های کتاب طی سه روز برگزاری نمایشگاه و تخفیف‌های ویژه جدای از تخفیف 30 درصدی نمایشگاه که بسیاری از غرفه‌های نمایشگاه برای فروش کتاب برای خریداران درنظر گرفته‌اند، نشان از علاقه بسیار بالای مردم استان گلستان به خواندن کتاب و موضوعات فرهنگی دارد.

حضور پرشور مردم در برنامه‌های جنبی نمایشگاه همانند برگزاری شب شعر، نقد کتاب، رونمایی از کتاب نویسندگان استانی، نشست‌ها و کارگاه‌های علمی و فرهنگی نیز تأییدکننده این ادعا است.

لذا انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی از این جشنواره بزرگ کتاب‌خوانی و فرهنگی حمایت ویژه و شایسته را داشته باشند تا بتوانیم این قدرت فرهنگی موجود در ایران اسلامی را با توسعه و ترویج فرهنگی کتاب‌خوانی برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

گفتنی است، دهمین نمایشگاه کتاب گلستان تا نهم آبان‌ماه صبح‌ها از ساعت 9 الی 12 و عصر از ساعت 15 و 30 الی 21 برپا است.

انتهای پیام

منبع: فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار