عضو شورای دانش آموزی مدرسه شهید هاشمی نژاد

آبان ماه در مدارس همواره یکی از ماه های پر خاطره برای دانش آموزان است چرا که در این ماه 10 میلیون دانش آموز در رقابتی با شرکت بیش از یک میلیون کاندیدا، 70000 عضو شورای دانش آموزی را با رای های خود انتخاب می کنند.

شوراهای دانش آموزی باید از حالت تشریفاتی خارج شوند

به گزارش گلستان24، اعضای شورای مدرسه نیز با تشکیل گروه مشاوران مدیر مدرسه ، منطقه ،استان وکشور و فعالیت مجلس شورای دانش آموزی با 150 عضو یکی از رویدادهای ملی مهم درحوزه دانش آموزی را رقم می زنند.

عضو شورای دانش آموزی مدرسه شهید هاشمی نژاد

استفاده از این موقعیت استثنایی و ظرفیت های شورای دانش آموزی نیازمند برنامه ریزی اساسی و جدی تری است و باید برای این مهم تاملی اساسی و برنامه ریزی کیفی ترنمود . متاسفانه در حال حاضر شورای دانش آموزی حالت فرمالیته و نمایشی دارد و بسان برخی طرح های کمرنگ در آموزش بیشتر جنبه بخشنامه ای دارد و اگر جا داشته باشد برخی مدیران آن را نیز همانند بی پاسخ گذاشتن بسیاری از نامه های اداری ، بایگانی می کنند!

به منظور آشنایی با ایده ها و نظرات دانش آموزان در بحث شورای دانش آموزی،  گفتگوی کوتاهی با روح الله خراسانی از اعضای شورای مدرسه شهید هاشمی نژاد شهرستان علی آباد کتول انجام داده ایم که حاوی نکات قابل تاملی است.

- چرا برای شورا کاندیدا شدی؟

ضمن عرض سلام به همه خوانندگان این نشریه. حس رقابت و شرکت در فعالیت های دسته جمعی یکی از علاقه مندی های من است و همیشه دوست دارم در فعالیت های مختلف اجتماعی شرکت کنم. شرکت در انتخابات شورای مدرسه نیز یکی از بزرگترین فعالیت های اجتماعی درون مدرسه ای است که فکر کردم می توانم با شرکت در این رقابت حساس بخشی از خواسته هایم را جامه عمل بپوشانم.

- از وظایف یا به عبارتی ظرفیت شوراهای مدارس اطلاع داری؟

 بله من بخشنامه شورای دانش آموزی را مطالعه کردم و از بخشنامه اطلاع کامل دارم. ولی متاسفانه شوراها در اکثر مدارس نمایشی هستند بیشتر حالت بخشنامه ای و تشریفاتی دارند که باید از این حالت خارج شوند. ولی مدیر مدرسه ما آقای ابراهیم زنگانه با ما روابط دوستانه ای دارد و از همان روز اول حساب ویژه ای برای شورا و اعضای شورا باز کردند و به نظرات و ایده های من و سایر اعضای شورا اهمیت می دهند.

- برای رای آوردن در انتخابات چقدر هزینه کردی؟

من فقط یک بنر یک متر در یک متر در مدرسه نصب کردم و هیچ هزینه دیگری نکردم. فکر کنم بچه ها بیشتر به نظرات و توانایی های  من اعتماد کردند و رای دادند.

- چه برنامه هایی برای مدرسه دارید؟

حقیقت امر این است که اگر بخواهیم برنامه های مورد علاقه خودمان را در مدرسه اجرا کنیم نیمی از ساعات درس اشغال می شود و بنابراین باید خودمان را بیشتر با برنامه های مدرسه تطبیق دهیم. اما برنامه هایی در دست مطالعه و اجرا داریم که اگر بودجه، وقت و حجم بالای کتابهای درسی اجازه دهند آنها را در مدرسه اجرا می کنیم.

برنامه هایی مثل برگزاری مسابقات ورزشی بین والدین و بچه ها ، درختکاری در محوطه مدرسه و مزین کردن آنها با نام شهدای مدرسه یا محله، برگزاری مسابقه با ماشین های کنترلی، برگزاری لیگ گل کوچک در زنگ های تفریح، پیاده روی صبحگاهی درماه های فروردین واردیبهشت، برگزاری مسابقات علمی و فرهنگی با جوایز چشمگیر از محل فروش اوراق سوالات مسابقه، تشویق اولیا جهت اهداء کتاب به مدرسه با ممهور نمودن مهر به نام دانش آموز مربوطه برروی کتاب، چاپ عکس دانش آموزان ممتاز در مجلات و روزنامه ها، آموزش قرائت صحیح نماز و قرآن با دعوت از روحانیون و امام جمعه شهر، مکاتبه با افراد ثروتمند شهر و تلاش در جهت آزادی حداقل یک زندانی، تشکیل نمایشگاه از کارهای دست ساز دانش آموزان و فروش آنها جهت امورات خیرخواهانه، نصب تابلوی جملات بزرگان و نوشتن جمله جدید به صورت روزانه، انتخاب دانش آموز برتر ماه با نظر دبیران و کادر مدرسه ، دعوت از مسئولین ادارات جهت سخنرانی به مناسب های مختلف در صبحگاه، تلاش در جهت جذب اسپانسر برای مدرسه نصب پرده  برای هر کلاس توسط یک پرده سرا ، تلاش در جهت تهیه برخی وسایل ورزشی مثل فوتبال دستی، کیسه بوکس، میز پینگ پونگ سیمانی یا وسایل بدن سازی ویژه پارک ها و استفاده در زنگ های تفریح و .... از برنامه های در دست اقدام ما هستند.

- مطمئن هستی که این طرح ها در مدرسه قابل اجرا هستن؟

اگر برنامه ریزی باشد و حمایت، همه این طرح ها را می توان در مدرسه اجرا کرد. به عقیده من در مدرسه باید برنامه هایی اجرا شود که هر روز صبح دانش آموزان برای اجرای آنها با شور و شوق به مدرسه بیایند و در کنار این طرح های شاد و خلاقانه درس هم بخوانیم. نه اینکه نه ماه سال درس بخوانیم و لابلای درس های حجیم و زیاد چهار تا مراسم هم اجرا شود. تازه آن هم در برخی مدارس!

- دوست داری بزرگتر که شدی برای شورای شهر یا مجلس هم کاندیدا شوی؟

هنوز به این موضوع فکر نکردم. ولی حالا که مطرح کردید، باید روی آنها هم فکر کنم. شاید یک روز با شما به عنوان عضو شورای شهر یا نماینده مجلس مصاحبه کنم!

- سخن پایانی

ضمن تشکر از شما و همه دوستانم که به من اعتماد کردند، امید وارم بتوانم فضایی شاد و مفرح برای بچه ها در مدرسه ایجاد کنم و سالی با خاطرات خوب در کنار حمایت مدیر ، معاونین و معلمان عزیزم رقم بزنیم.

مصاحبه و گزارش: وحید حاج سعیدی


منبع : گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار