کسانی که با قرآن و مفاهیم جاویدان و سعادت بخش آن آشنایی دارند، به این امر اذعان داشته اند که بخش اعظم قرآن به اصلاح عقیده پرداخته و بیشتر آیات قرآنی در همین شأن نازل شده است و قطعا جامعه اسلامی بر همین عقیده درست می تواند استوار بماند.

تأثیرات فضای مجازی بر اعتقادات جوانان

به گزارش گلستان 24، از آنجایی که دین اسلام دینی فراگیر و جهان شمول است و به صحیح و درست بودن عقیده و اصلاح آن اهمیت داده ، بر این مهم بسیار تاکید کرده است .

امروزه با توجه به تنوع و گوناگونی ارتباطات و دانش ها و تاثیر روز افزون رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی، جوامع بشری دچار بحران های فکری ،فرهنگی و روحی روانی فراوانی شده اند و انسانها با پریشانی ها و نا هنجاری های گوناگون دسته و پنجه نرم می کنند و در این میان تنها کسانی می توانند با آسایش و اطمینان خاطر زندگی کنند که به ریسمان محکم الهی چنگ زده و باعقیده ای مستحکم به خدا و رسول و روز جزا حرکت کنند.

یکی از بحرانهای روحی و روانی که بشر امروز را به شدت درگیر کرده و هر روز او را بیش از پیش به سمت قهقرا می کشاند "بی اعتقادی" است.

پدیده بی اعتقادی و کمرنگ شدن اعتقادات در بشر به ویژه در سالهای اخیر بخش عظیمی از جهان را در بر گرفته و حتی موجب به وجود آمدن مکاتب فلسفی الحادی و ایدئولوژی دین ستیز یا دین گریز گردیده است.

اما چرا انسان که ذاتا مشتاق دین است و فطرت او با درون مایه های دین پیوند تکوینی دارد به دین گریزی روی آورده است و چرا دین گریزی در بین جوانانن نمود بیشتری دارد.

درپاسخ باید گفت: در دین الهی هیچ گریزاننده ­ای وچود ندارد، اگر انسان با توجه به فطرت خدا جوی خود و با درکی عمیق به شناخت دین الهی بپردازد و معارف را همانگونه که هست دریابد ،هرگز از دین روی برگردان نخواهد شد .افزون بر درک و عقل درست، دین در جای خودش نیز به احساسات و عواطف بشر نیز توجه خاصی کرده است .که موجب حرکت و نشاط در زندگی انسانها می شود،بنابراین علت دین گریزی را باید خارج از قلمرو دین دانست و پیدا نمود.

بی تردید عوامل متعددی در بی اعتقادی نقش دارند که در این یاداشت به صورت بسیار مختصر به آنها اشاره میشود.

عوامل بی اعتقادی نسل جوان:

دشمن برای دور ساختن جوانان از دین، از راهها و شیوه ها استفاده می کند و به هر ترفندی دست می زند ،چرا که خود هم دریافته است که تنها راه درست و صحیح زندگی را دین به انسان می اموزد.

  1. تضعیف باورها و اعتقادات جوانان
  2. ارایه معیارهای فرهنگ غربی
  3. اشاعه فساد ابتذال و بی بند و باری
  4. ترور و تخریب شخصیتهای دینی_مذهبی
  5. استفاده ابزاری از گروههای مذهبی

تمامی مواردی که در بالا ذکر شد نقش بسیار عظیمی را در کمرنگ کردن و بی رنگ کردن اعتقادات به ویژه در نسل جوان ایفا میکند.

حال اگر علاوه بر همه ی ترفند های دشمن،عامل سریع و گسترده دیگری را به نام فضای مجازی یا فضای سایبری اضافه کنیم ،خواهیم دید که دشمن چگونه برای فرهنگ، اخلاق و دین جوانان ما نقشه کشیده است.

به طوری که چندی پیش رییس شورای عالی فضای مجازی هشدار داد که( با تغییر سبک زندگی خانوادها هویت ملی اسلامی و استقلال کشور با چالش مواجه میشود...

در فضای مجازی با چالش تضعیف اعتقادات و گسترش اباحه گری و شکاف نسل ها روبرو هستیم و کاربران این فضا با تهدیدهایی همچون اعتیاد اینترنتی،انحرافات اخلاقی و افت تحصیلی مواجه هستند.)

هر فضای مجازی و یا هر شبکه اجتماعی، فرهنگ و ارتباطات خاص خود را وارد می­کند،یعنی منش و گفتار مخصوص و منحصر به خود را برگزیده است ؛فرد با عضویت در هر شبکه اجتماعی درگیر نوع خاصی از فرهنگ ارتباطاتی می شود که شامل گزینه های مختلف است ..

پس هر شبکه اجتماعی هویت مطلوب به خود را ترویج می کند.

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این فضا به وجود آمده است و روز به روز در حال گسترش می باشد و به نوعی بخش عظیمی از زندگی شخصی،کاری یا حتی اجتماعی ما را فرا گرفته است.

پس چه بهتر میشود که با اطلاع از مشکلات و تاثیرات غلط اینگونه فضاها،خود را آماده رویارویی با هرگونه هجمه و معضلی کنیم و اخلاق و کرامت انسانی و اسلامی در فضای سایبری را گسترش دهیم.

محیط مجازی ضمن فراهم کردن امکانات و پیشرفتهای قابل توجه،آسیبهایی نبز همراه دارد.آسیب هایی که با ماهیت مجازی قرین است از جمله :امکان پنهان نگه داشتن هویت ،تضاد هنجاری، و نبود راهکارهای نظارتی کارآمد ..

دین دستاوردهای ارزشمندی برای تقویت رفتار افراد چه در بعد حقیقی و چه در بعد مجازی ارایه کرده است،چه بسا رفتار در این دو محیط لازم و ملزوم یکدیگر باشند .

فی المثل اگر کسی که خود را در فضای حقیقی به زینت اخلاق اسلامی آراسته باشد قطعا در فضای مجازی نیز با تقویت اخلاق دینی خود بسیار با کرامت و متخلق ظاهر میگردد.

تقویت اخلاق دینی در کابران وابسته به اعمال ذیل است :

اول: اینکه در فرآیندهای جامعه پذیری و تربیت کودکان،اخلاق دینی به صورت جدی و به عنوان یک هدف مورد توجه نهادهای تربیتی و عوامل جامعه پذیری قرار گیرد.

دوم:کاربران را با آثار وضعی و پیامدهای منطقی رفتارشان در محیط مجازی آشنا ساخت.

سوم :نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر در افراد جامعه بستر امنیت رفتاری کاربران محیط مجازی را تضمین می کند....

ارسال نظر

آخرین اخبار