فعال فرهنگی شهرستان کردکوی:

به بهانه برگزاری همایش ملی مطالعه فرقه‌های نوظهور در استان گلستان و هزاران همایش نظیر آن سؤالی از جنس دیگر مطرح می کنیم.

راه حل محار فرقه های نو ظهور، توجه به بستر های این تفکرات است

آقای موسوی، فعال فرهنگی شهرستان کردکوی، در مصاحبه با گلستان 24، به بهانه  برگزاری همایش ملی مطالعه  فرقه‌های نوظهور در استان گلستان و هزاران همایش نظیر آن سؤالی از جنس دیگر مطرح می کند.

وی می گوید: آنان که در فضای واقعی فرهنگی ،اجتماعی جامعه­ امروز ما زندگی می­ کنند، به این حقیقت اذعان دارند که برخی رفتارها و گرایش­ های رفتاری و عقیدتی در حال شکل گیری در بین عده­ ای از شهروندان از طیف­ های مختلف است که دارای رنگ و بویی متفاوت می­ باشند.

فرقه های نو ظهور

موسوی معتقد است که اگر چه مروجان این گونه روش­ ها و منش­ ها از هر کسی که به ایشان تمایل پیدا کند استقبال می ­کنند اما شواهد بیرونی و شیوه­ های تبلیغاتی آنان حاکی از آن است که جوانان، همان گروه مورد علاقه­ آنان می­ باشند و ما می ­دانیم جوان، یعنی آینده و این بدان معناست که آنان برای آینده­ کشور و نظام نیز برنامه ریزی نموده­ اند.

درست است خیلی از این گفتارها و پندارهای غیر نیک، ریشه­ ای برون مرزی و دژخیمانه دارد اما لطفا به سؤال زیر توجه کنید:

* بستر­های اجتماعی،  سیاسی که باعث پذیرش و گسترش این مسائل شده چیست؟

موسوی در توضیح این سوال می گوید: همه­ صاحب نظران عرصه­ مطالعات اجتماعی و جامعه شناسان، بدون هیچ اختلافی این را قبول دارند که هیچ پدیده اجتماعی، خلق الساعه نخواهد بود. به زبان ساده ­تر شما هیچ پدیده­­ اجتماعی را در جامعه نخواهید یافت که یک دفعه به وجود بیاید.

تمام پدیده­ های اجتماعی برای ایجاد، ظهور و گسترش خود نیاز به مراحلی دارند که بسته به نوع آن پدیده، در برخی موارد ممکن است سال­ ها و حتی قرن­ ها طول بکشد.

وی با بیان این که پیدایش و گسترش رفتار­ها و پندارهایی که در مورد آن سخن می­ گوییم نیز یک پدیده­ اجتماعی است که نیاز به طی مراحلی دارد، ادامه می دهد: شاید بد نباشد که در کنار برگزاری همایش­ های مختلف و تلاش منفعلانه برای شناخت و احیانا رد و پاسخ دادن به سؤالات مربوط به آنان، به این مطلب نیز رسیدگی شود که چه اتفاقی در لایه­ های اجتماعی شکل گرفته تا فضا برای پذیرش این گونه تفکرات باز شود.

فرقه های نو ظهور

این فعال فرهنگی می گوید: از مزدک تا علی محمد باب و ...، تا تاریخ بوده این فرقه سازی وجود داشته است. اما در برخی از برهه ­های تاریخی گرایش به این فرقه­ ها زیاد شده و مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. این همان چیزی است که می­ گوییم احتمالا طراحان آن پدیده­ ها به آن توجه کرده ­اند . ما از آن غافل شده ­ایم و آن چنان که باید و شاید به آن نپرداخته­ ایم.

وی معتقد است اگر بتوان بستر رشد این­گونه تفکرات را یافت، می­ توان آن را محار و کنترل نمود. و حتی در مراحل بعدی، با پیش بینی آن به اتخاذ تصمیمات اقدام کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار