نامزد پایتخت کتاب ایران در کانون بی‎توجهی فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان قرار گرفت.

نامزد «پایتخت کتاب ایران» در کانون بی‎توجهی ارشاد گلستان

به گزارش گلستان 24، شهرستان گنبدکاووس سومین نامزد نهایی کسب عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد که با بهره‎گیری از ظرفیت‎های بومی و مردمی توانست در زمره یکی از شهرهای فعال کشور در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی قرار بگیرد اما این شهر افتخارآفرین اکنون در کانون بی‎توجهی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان قرار گرفته است.

سازمان یونسکو سالانه طی مراسمی پایتخت کتاب جهان را معرفی می‎کند که کشور ایران در سال‎های گذشته با کسب امتیازات ناچیزی از غافله کشورهای نامزد دریافت این عنوان جاماند.

برگزاری مراسم پایتخت کتاب جهان از سال 2011 توسط سازمان یونسکو کلید خورد و هر شهری که در راستای تقویت جایگاه و ترویج مطالعه کتاب گام‎های ارزنده‎ای بردارد شایسته کسب عنوان این جشنواره می‎شود؛ هدف سازمان یونسکو گسترش فرهنگ مطالعه از طریق اجرای برنامه‌های فرهنگی و ارتقای شوق مطالعه عمومی بوده است.

یونسکو هر سال یک شهر را با کمک سه مرکز بین‎المللی کتاب از جمله انجمن ناشران بین‌المللی کتاب، اتحادیه بین‎المللی فروشندگان کتاب و اتحادیه بین‎المللی انجمن کتابخانه‎ها انتخاب می‎کند که طی این سال‌ها شهرهای مادرید اسپانیا، اسکندریه مصر، دهلی‌نو هندوستان، آنتروپ بلژیک، مانترال کانادا، تورین ایتالیا، بورگوتا در کلمبیا، آمستردام هلند، بیروت لبنان، لبلینا اسلوونی، بوینس‎آیرس آرژانتین حتی ایروان ارمنستان به عنوان پایتخت جهانی کتاب انتخاب شدند.

استان تهران نیز در سال‎های 2006 و 2011 برای کسب عنوان پایتخت کتاب جهان تقاضای حضور در جشنواره مذکور را داد اما با اختلاف کمی از گردونه رقابت‎ها حذف شد. در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌جاری تصمیم گرفت شهرهای کشورمان را درگیر موضوع انتخاب پایتخت کتاب ایران کند تا شهرهایی که بیشترین و بهترین برنامه را در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی ارائه کنند در زمره کسب این عنوان قرار بگیرند تا علاوه بر ایجاد انگیزه در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در شهرهای مختلف کشور، ایران نیز آماده دستیابی کسب جایگاه پایتخت کتاب جهان شود.

خبرنگار فارس در راستای درخشش شهرستان گنبدکاووس به عنوان یکی از نامزدهای پایتخت کتاب ایران مصاحبه‎ای با مسئولان مختلف گلستان انجام داد که ماحصل آن در ذیل آمده است.

گنبدکاووس قابلیت‎های زیادی در سطح ملی و بین‎المللی دارد سید حسین علوی مدیرکل کتابخانه‎های عمومی گلستان ضمن تبریک و ابراز خرسندی از کسب جایگاه پرافتخار شهرستان گنبدکاووس در جشنواره پایتخت کتاب ایران به تلاش‌گران و فعالان این عرصه گفت: ایجاد رقابت در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی کمک می‎کند فعالیت‎ها به شکل منظم‎تر و سازماندهی‎شده‎تر پیش برود تا در سایه این اتفاق سرانه مطالعه و زیرساخت‎های حوزه کتاب و کتاب‌خوانی گسترش یابد. وی ادامه داد: شهرهای مختلف کشور در سال‌جاری برنامه‎های ابتکاری و خلاقانه خود را به دبیرخانه جشنواره پایتخت کتاب ایران ارائه کردند در گلستان نیز شهرهایی نظیر گمیشان، فاضل‎آباد، رامیان و گنبدکاووس وارد گود رقابت‎ها شدند که بر اساس نظر هیئت داوران، اهواز پیروز این جشنواره شد و پس از آن شهرستان‎های نیشابور و گنبدکاووس نیز مورد تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده یونسکو قرار گرفتند.

علوی حضور یک تیم منسجم، قوی و فعال را در انجمن کتابخانه‎های عمومی و کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان گنبدکاووس مهم خواند و افزود: انجام برنامه‎های ابتکاری و خلاقانه در شهرستان گنبدکاووس تاثیر به‌سزایی در مستندسازی و ارسال آن به تهران ایفا کرد. وی ادامه داد: فرماندار شهرستان گنبدکاووس به عنوان رئیس انجمن کتابخانه‎های عمومی و رئیس کمیته نهضت مطالعه مفید، شجاعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه داورزنی رئیس سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان، نقی‎نسب رئیس اداره کتابخانه‎های عمومی گنبدکاووس و سایر متولیان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در کسب این اتفاق مهم سهم به‌سزایی داشتند.

علوی قرار گرفتن گنبدکاووس در تراز پایتخت کتاب ایران را به فال نیک گرفت و گفت: کسب این جایگاه محصول یک تلاش جمعی در شهرستان گنبدکاووس بوده و نشان می‎دهد این شهرستان قابلیت‎های بالقوه زیادی دارد که در صورت توجه هر چه بیشتر مسئولان امکان رقابت در سطوح ملی و جهانی را برای شهرستان گنبدکاووس فراهم می‎کند.

طرح‎های کم‎هزینه و مشارکت‎جویانه نقش مهمی در کارنامه موفق گنبدکاووس داشت مدیر کتابخانه‎های عمومی شهرستان گنبدکاووس در گفت‎وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: موضوع جشنواره پایتخت کتاب ایران آذر ماه جاری به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد که برای حضور در این جشنواره با همکاری داورزنی رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گنبدکاووس جلساتی با فعالان فرهنگی شهرستان گذاشتیم تا نظرات صاحبان ایده را در این بخش جویا شویم که ماحصل این مهم انتخاب پنج طرح ابتکاری بود. زهرا نقی‎نسب در خصوص دلایل انتخاب شهرستان گنبدکاووس به عنوان نامزد سوم این جشنواره گفت: طرح‎های ارائه شده به جشنواره قابلیت اجرای بالا، هزینه کم و مشارکت عمومی را در کارنامه داشت و این مسائل در انتخاب شهرستان گنبدکاووس نقش مهمی ایفا کرد.

وی با ابراز خوشحالی از اینکه شهرستان گنبدکاووس در زمره پنج شهر راه‎یافته به مرحله نهایی جشنواره پایتخت کتاب ایران قرار گرفته است، ادامه داد: گنبدکاووس در بین شهرهایی که از نظر زیرساخت‎ها بسیار قوی بودند قابلیت‎های خود را به خوبی نشان داد.

نقی‎نسب با بیان اینکه اداره کتابخانه عمومی در شهرستان گنبدکاووس نوپا و تازه تاسیس است، گفت: گنبدکاووس با کمک فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت مسئولان به رشد و بالندگی رسیده و نیاز به توجه بیشتری دارد. این مقام مسئول افزود: در حال حاضر گنبدکاووس چهار کتابخانه نهادی و سه کتابخانه مشارکتی دارد؛ در اسفند ماه جاری نیز یک کتابخانه در روستای داشلی‎برون به بهره‎برداری خواهد رسید و چهار کتابخانه روستایی دیگر تا سال 94 به مجموع کتابخانه‎های این شهرستان افزوده می‎شود.  

گنبدکاووس سومین نامزد پایتخت کتاب ایران معرفی شد محمدرضا داورزنی رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس در گفت‎وگو با خبرنگار فارس ضمن تبریک این موفقیت ارزشمند گفت: در کسب عنوان پایتخت کتاب ایران فقط یک شهر انتخاب می‎شود که اهواز توانست این عنوان را به دست آورد و شهرهای نیشابور، گنبدکاووس، بوشهر و یزد به ترتیب در رده‎های دوم تا پنجم از میان 63 نامزد رقابت‎کننده قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در انتخاب پایتخت کتاب ایران برخورداری از امکانات سخت‎افزاری مهم نبود، افزود:برنامه‎ریزی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از مسائل مهم انتخاب در این جشنواره به شمار می‎رفت حتی ظرفیت شهر از لحاظ جمعیت، ملاک عمل داوران قرار نگرفت. داورزنی تصریح کرد: به اتفاق انجمن کتابخانه‎های گنبدکاووس و همکاری اداره‌کل کتابخانه‎های عمومی و فرمانداری این شهرستان برنامه‎های خوبی در سه سال اخیر اجرا شد و گنبدکاووس با ارسال پنج طرح به جشنواره مذکور و انتخاب تمامی طرح‎ها توانست جزو سومین نامزد جشنواره پایتخت کتاب ایران انتخاب شود.

به گفته وی جایگزین کردن کتاب‎های جیبی به جای کارت دعوت‎های گران‎قیمت، برپایی جلسات کتاب‌خوانی در محافل مختلف، کتاب‌خوانی در محلات، راه‎اندازی موزه کتاب و سوق دادن جرایم نقدی برای خرید کتاب در زندان‎ها، کلانتری‎ها، مساجد و روستاها از اقدامات خلاقانه‎ای بود که توانست شهرستان گنبدکاووس را در زمره سومین نامزد این جشنواره قرار دهد.

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس با اشاره به جزئیات طرح‎های خلاقانه هنرمندان این شهرستان در حوزه ترویج کتاب و کتاب‌خوانی گفت: با پیاده کردن یک ایده توانستیم کتاب را جایگزین کارت دعوت کنیم. داورزنی ادامه داد: کتاب‎های جیبی به شکل پاکت طراحی شد و صفحه نخست آن حکایت از دعوت‌نامه داشت و در ادامه مسائلی نظیر نکاتی درباره زندگی زناشویی، مبارزه با مواد مخدر، طلاق، آموزش‎های خانواده و سایر مسائل مورد نیاز خانواده‎ها در این کتاب جیبی که یک‎هزار تومان بیشتر قیمت نداشت اشاره شده بود.

وی برگزاری جلسات کتاب‌خوانی را نیز اقدامی اثرگذار خواند و گفت: این برنامه با جمعیت پنج نفری کلید خورد که اکنون با سپری شدن زمان به 100 نفر در خانه‎ها، محلات و مساجد افزایش یافته است در این طرح افرادی کتاب‎هایی را مطالعه و مختصری از آن را در مدت زمان کوتاهی در اختیار دیگران می‎گذارند به این ترتیب در مدت کوتاهی سطح آگاهی افراد در حوزه‎های مختلف افزایش می‎یابد.

داورزنی یکی از محاسن طرح مذکور را افزایش اعتماد به نفس افراد عنوان کرد و ادامه داد: در مدت کوتاهی یک دانش‎آموز توانست از این طریق 300 عنوان کتاب مطالعه کند و حتی افرادی توانستند از این طریق به سخنرانان ماهر تبدیل شوند. وی با بیان اینکه طرح گلریزان کتاب یکی از برنامه‎های موفق در شهرستان گنبدکاووس بود، اظهار کرد: این طرح با سه موضوع در مصلا‎های نماز جمعه «هر نمازگذار یک اهداکننده کتاب»، در دستگاه‎های دولتی «هر کارمند یک اهداکننده کتاب» و در مدارس «هر دانش‎آموز یک اهداکننده کتاب» اجرا شد که با تبلیغات گسترده در این زمینه کتاب‎های زیادی جمع‎آوری و در اختیار کتابخانه‎های روستایی و مدارس قرار گرفت؛ این طرح در گنبدکاووس بسیار موفق انجام شد.

مجازات نقدی جایگزین خرید کتاب شد رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس از محاسن طرح‎های انجام شده را عدم نیاز به اعتبارات دولتی عنوان کرد و گفت: طرح‎هایی که برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در این شهرستان انجام گرفت با استقبال خوبی مواجه شد.

داورزنی در خصوص جزئیات طرح مجازات نقدی جایگزین خرید کتاب تصریح کرد: ما تبصره‎ای در قانون قضایی پیدا کردیم که بعضی از محکومین به پرداخت جرایم نقدی می‎توانند به جای آن‌ که مبلغ مجازات را به حساب دولت واریز کنند مبادرت به خرید کتاب کرده و از این طریق کتابخانه‎های زندان‌ها، کلانتری‎ها، مساجد و روستاها تجهیز و بهره‎مند از این مهم می‌شوند. وی با بیان اینکه پنج طرح ابتکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گنبدکاووس در جشنواره پایتخت کتاب ایران جزو طرح‎های برتر قرار گرفت، اظهار کرد: حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آیین افتتاحیه جشنواره درباره استفاده از تبصره قانونی جزای نقدی برای تجهیز کتابخانه‎ها ابراز خرسندی کردند.

داورزنی از مسئولان دولت تدبیر و امید خواست جایگاهی که در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به واسطه تلاش‎های گذشته توسط شهرستان گنبدکاووس کسب شد تثبیت و ارتقا داده شود. موفقیت گنبدکاووس شایسته برگزاری جشن باشکوه بود رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس با بیان اینکه کسب این موفقیت، افتخار بزرگی برای گلستان محسوب می‎شود، عنوان کرد: این فعالیت‎ها بدون صرف اعتبارات دولتی انجام گرفت و اگر خیرین در این راستا درگیر موضوع شوند اتفاقات خوشایندی در سال‎های بعدی خواهد افتاد.

وی اظهار کرد: انتظار می‎رفت به واسطه این موفقیت بزرگ جشن باشکوهی در گنبدکاووس برگزار شود اما هنوز خبر رسمی از کانال ادارات و نهادهای متولی ارائه نشده است. داورزنی گفت: گنبدکاووس در بین شهرهای بزرگی همچون اصفهان، شیراز، قم، یزد و خلاصه اینکه در بین 63 شهر کشور به این جایگاه رسید که انتظار بود از زحمات مسئولانی که در این زمینه نقش‎آفرین بودند، تقدیر شود. گفتنی است؛ شهرستان گنبدکاووس در جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران و با اعلام نظر هیئت داوران جزو سه شهر برتر در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی انتخاب شد و مورد تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده سازمان یونسکو قرار گرفت./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار