تذکر عضو ستاد استفتائات رهبر معظم انقلاب درباره استفاده ابزاری از فتاوای رهبری در حالیکه وزیر ارشاد صدور مجوزها را مبتنی بر آرای فقهی مقام معظم رهبری اعلام می کند، قطعا دارای پیام های روشنی است و باید دید آیا وزیر ارشاد فرافکنی درباره موسیقی را ادامه خواهد داد؟

وزارت ارشاد مسیر مهاجرانی را می‌رود؟

روز گذشته علی جنتی در حالیکه از استانداران میخواست تا از مجوزهای صادر شده توسط وزارت ارشاد دفاع کنند، صدور مجوزها را مبتنی بر نظرات و فتوای مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: «فتاوای آقایان علما برای ما محترم است و همه معزز هستند، اما در عین حال آنچه برای وزارت ارشاد ملاک است، نظرات مقام معظم رهبری است.»

به گزارش گلستان 24، در همین حال روز گذشته حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده که عضو ستاد پاسخگویی به استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب است، بعد از مدتها با حضور رسانه ای درباره موضع صدور مجوز برای برخی آثار در حوزه موسیقی گفت: مسؤولان نباید با استفاده ابزاری از فتوای برخی مراجع به ویژه رهبر معظم انقلاب اهداف خود را پیش ببرند.

اعلام نظر جنتی درباره تکخوانی زنان در روزهای آغازین مسئولیت

در ماههای اخیر موضوع موسیقی و اتفاقاتی که در حوزه تکخوانی زنان رخ داده است به حاشیه پررنگ تر از متنی برای وزارت ارشاد تبدیل شده است.

نزدیک به یکسال روزهایی که وزیر ارشاد و رییس جمهور گفتند:" کارت زرد مجلس برایشان مهم نیست" می گذرد.

 علی جنتی مدتی بعد در اظهار نظری که خبر از برخی ساختار شکنی ها در آینده می داد، گفت: روحانی پیشتاز است و ما پشت سر او حرکت می کنیم.

جنتی در یکی از روزهای آغاز مدیریتش اعلام کرد که تکخوانی زنان اشکال ندارد. وی در یک اظهار نظر غیرکارشناسی می گوید:«اجماعی در بین مراجع درباره حرمت تک‌خوانی خانم‌ها وجود ندارد؛ از این رو، اگر مفسده‌انگیز نباشد اشکال ندارد».

این موضع گیری جنتی نیز باعث شد تا مراجع به شدت اعلام موضع کنند. آیت الله مکارم پس از این اظهار نظرها از سوی جنتی گفته بود "این اظهار نظرها سابقه ندارد" وی در ادامه در مورد حرمت تکخوانی زنان گفت:"   وزارت ارشاد بداند تکرار این کار‌ها سبب می‌شود که مردم فاصله بگیرند."

عملی شدن تکخوانی زنان

نزدیک به یکسال پس از آن ماجرا چند بار چند تکخوانی و آواز زنان در برخی کنسرت ها و آلبوم ها اتفاق افتاد که موضع وزارت ارشاد درباره همه آنها "تکذیب" بود. وزارت ارشاد در حالی این تکخوانی زنان و آوازها را تکذیب می کرد و می کند که صوت آن ها در شبکه های اجتماعی به راحتی دست به دست می شد.

ادعای استفاده از فتوای رهبر معظم انقلاب در صدور مجوزها

بعد از اینکه تکذیب ها موثر نیافتاد، جنتی تصمیم گرفت در مقابل علما و مراجع روش دیگری به کار گیرد و به خاطر همین در حالیکه پیش از این بارها «تکخوانی زنان» را به شدت تکذیب کرده بود روز گذشته با اعلام این که در این حوزه صرفا از نظرات مقام معظم رهبری استفاده می کند، گفت: «برخی ممکن است موسیقی را حرام بدانند. اما اینجا حکومت اسلامی است و در راس این حکومت اسلامی فردی قرار دارد که مرجع تقلید، هنرشناس و ولی فقیه است و در بین روحانیت قاطعانه می‌گویم که هیچ شخصیتی را نمی‌شناسم که به اندازه مقام معظم رهبری شعر، فیلم و موسیقی بشناسد یا کتاب بخواند. بنابر این ملاک در این زمینه فتاوای سخنان مقام معظم رهبری است و ایشان حدود 74 جلسه درسی خود را به موضوع غنا و موسیقی اختصاص دادند و نظرات ایشان در این زمینه کارشناسی است.»

علی جنتی که با استفاده ابزاری از فتوای رهبری تلاش در شرعی نشان دادن همه مجوزهای صادر شده در ارشاد داشت، در ادامه گفت: بر همین اساس فتاوای آقایان علما برای ما محترم است و همه معزز هستند، اما در عین حال آنچه برای وزارت ارشاد ملاک است، نظرات مقام معظم رهبری است.

واکنش عضو ستاد پاسخگویی به استفتائات رهبر انقلاب به استفاده ابزاری از فتاوای رهبری

اظهاراتی از این دست و توجیه های پیش از این علی جنتی و مجموعه وزارت ارشاد درباره فتوای رهبر معظم انقلاب درباره موسیقی و تکخوانی زنان که صدور مجوزها را تایید شده از سوی ایشان تلقی می کرد باعث شد تا حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده عضو ستاد پاسخگویی به استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب در گفتگویی با اشاره به صدور مجوزهای وزارت ارشاد به کنسرت‏های موسیقی با خوانندگی زنان در این باره بگوید: در ایام گذشته سؤال‏های بسیاری مبنی بر تک خوانی و آواز‏خوانی بانوان در مجامع عمومی شده است که لازم است به آنها پاسخ داده شود.

آوازخوانی بانوان در مجامع عمومی غالبا با مفسده همراه است

عضو ستاد پاسخگویی به استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به فتوای کتاب اجوبه‏ الاستفتائات به نشانی سوال ۱۱ص ۴۶ از در بحث خوانندگی بانوان گفت: ایشان در پاسخ به این سؤال آوازخوانی برای بانوان در مجامع عمومی را اگر غنایی نباشد و شنونده نیز به قصد لذت و ریبه به آن گوش ندهد و مفسده‏ای نیز بر آن مترتب نباشد حلال می‏دانند. اما همه آگاه هستند که آوازخوانی بانوان در مجامع عمومی غالبا با مفسده همراه است بنابراین مسؤولان ذی ربط باید در ترویج این نوع فعالیت‏ها تأمل کنند.

حجت الاسلام فلاح زاده مشخصا و با اظهار نظر درباره مجوزهایی که برای کنسرت ها صادر می شود، گفت:  صدور مجوز و درآمد ناشی از این کنسرت‏ها نیز منوط به حکم خود کنسرت است؛ بنابراین اگر کنسرت طبق حکم شرعی حرام باشد صدور مجوز و درآمد ناشی از آن نیز حرام و در غیر این صورت حلال خواهد بود.

فرافکنی ها ادامه دارد؟

تذکر عضو ستاد استفتائات رهبر معظم انقلاب درباره استفاده ابزاری از فتاوای رهبری در حالیکه وزیر ارشاد صدور مجوزها را مبتنی بر آرای فقهی مقام معظم رهبری اعلام می کند، قطعا دارای پیام های روشنی است و باید دید آیا وزیر ارشاد فرافکنی درباره موسیقی را ادامه خواهد داد؟ فرافکنی‌هایی که در دوره تصدی مهاجرانی در وزارت ارشاد هم وجود داشت تا سعی کند مسیر فرهنگ کشور منحرف کند./سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار