حسن عارف، مدیر موسسه قرآنی شهرستان کردکوی، در گفت و گو با گلستان 24 :

ما در این موسسه ازکسی پولی نمی گیریم. در اولین وحله به پرورش نخبه های قرآنی می اندیشیدم. به این معنی که حدود ده دوازده نفر حافظ و قاری قوی قرآنی داشته باشیم که بعدا در مساجد و موسساتی که نیاز به قاری قرآن داشتند بتوانیم آن ها را هم تغذیه کنیم.

به پرورش نخبه های قرآنی می اندیشم

حسن عارف، قاری قرآن و مدیر موسسه قرآنی شهرستان کردکوی، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، از زندگی قرآنی و پر برکتش برای ما می گوید:

 

چگونه به فعالیت های فرهنگی و قرآنی روی آوردید؟

من در یک خانواده قرآنی متولد شده و رشد کردم. همه اعضای خانواده ام هم، اکنون جزو نیرو های قرآنی این شهر هستند. من از دوران دبیرستان، در مسجد الرضای کردکوی، قرآن را تدریس می کردم. فعالیت های ما در آن زمان به صورت قرآن خوانی هفتگی بود که بیشتر به رفع اشکال بچه ها و روان خوانی می گذشت.

از اواخر دوران دبیرستان، از سوی پایگاه بسیج، قرآن تدریس می کردم.   از آن جایی که در دوران دانشگاه، از حضور اساتیدی همچون مهدی قره شیخ لو، که  الان رئیس دارالقرآن سازمان تبلیغات کل کشور هستند و آقای خدام حسینی که استاد خیلی از قاریان مطرح کشور هستند بهره گرفتم، انگیزه بیشتری پیدا کردم. از دانشگاه که فارق التحصیل شدم، کار را بسیار جدی تر پیگیری کردم.

حسن عارف

چه شد که به فکر تاسیس یک موسسه قرآنی افتادید؟

در سال 89 از سمت سازمان تبلیغات گفتند، یک موسسه قرآنی را تاسیس کنید که کارها و فعالیت ها تان نظم پیدا کند. در سال 1390، این موسسه قرآنی را تاسیس کردیم. وقتی به ما مجوز تاسیس این موسسه را دادند، پرسیدند که مکان شما کجاست؟ و ما جواب دادیم که تمام مساجد و حسینه ها مکان فعالیت ماست. دفتر موسسه ما در کتابخانه مسجد الغربا بود، اما عملا ما در سازمان تبلیغات، سپاه و در بقیه الله کلاس داریم. جلسه اعضای ما گاهی به صورت خانگی برگزار می شود.

 

در این موسسه چه فعالیت هایی انجام می دهید؟

فعالیت ما در سطح روخوانی، روان خوانی، تجوید، صوت و لحن و مفاهیم قرآنی است. بچه هایی که در موسسه ما فعالیت می کردند، در سطح مسابقات رتبه های خوبی دریافت کردند. برای مثال خانم فاطمه نصیری، نفر اول مسابقات قرائت اوقاف در استان و نفر سوم مسابقات هلال احمر کل کشور هستند. حسین عارف نفر اول ترتیل زیر شانزده سال استان است. آقای سجاد مازندرانی نفر سوم مسابقات اوقاف استانی هستند. مسابقات برای من گوشه ای از کار هستند. بعضی از نوجوانان نیز مشغول به حفظ قرآن در رشته های یک جزء ، دو جزء ، پنج جزء و هشت جزء هستند.

حسن عارف

شما از برگزاری و انجام این فعالیت ها چه هدفی را دنبال می کنید؟

هدف اصلی من از این کار ، تشکیل یک گروه از نوجوانان و جوانان بود. حدود چهار، پنج سال است که با همین گروه کار می کنیم و بالا می رویم. سرود کار می کنیم و اردو می رویم. هدف ما این است که انشاالله یک جامعه قرآنی تشکیل دهیم.

در اولین وحله به پرورش نخبه های قرآنی می اندیشیدم. به این معنی که حدود ده دوازده نفر حافظ و قاری قوی قرآنی داشته باشیم که بعدا در مساجد و موسساتی که نیاز به قاری قرآن داشتند بتوانیم آن ها را هم تغذیه کنیم. البته تا یکی دو سال آینده این نوجوانان که هر کدامشان برای خود یک استاد شده اند، می توانند در سطح شهر، در آموزش قرآن کار کنند.

 

کار این موسسه محدود به سطح شهر است؟

خیر. برای  سرویس دهی برای روستا ها هم الحمدالله فعال هستیم. روستا هایی که برای محافل انس با قرآن، راه اندازی جلسات قرآن و مشورت های قرآنی جلساتی برگزار می کنند. حدود یک سال است که در روستای دنگلان هم فعالیت می کنیم و منتج به این شد که کلنگ ساختمان جامعه القرآن این روستا زده شود. دیشب گلریزان قرآنی داشتند. در روستاهایی مثل ولاغوز و سرکلا هم فعالیت داریم. همچنین با برگزاری محافل انس با قرآن و فرستادن قاری و حافظ به روستاها، کمک می کنیم که یک جریان سازی قرآنی شکل بگیرد و این بچه ها عامل قرآنی باشند.

در این موسسه از کسی پولی نمی گیریم. ما تنها موسسه قرآنی هستیم که در جواب والدین که می پرسند، برای ثبت نام چه مدارکی لازم است و چه قدر شهریه می گیرید می گوییم هیچ شهریه ای ندارد. ما حدود صد نفر شاگرد داریم. اما از هیچ کدام آن ها تا به حال پولی دریافت نکردیم. الحمد الله یک سری از خیرین به ما برای تهیه جوایز و رفع هزینه های موسسه کمک می کنند.

حسن عارف

تاثیر قرآن در زندگی شما چگونه بوده است؟

تمام موجودیت من از قرآن است.  تمام شناخت مردم از من و همه هستی ام، از برکت قرآن کریم است. همین جلسات و فعالیت های قرآنی باعث شده است که تمام زندگی خود را به سمت قرآن بکشم. الان کارشناس ارشد علوم قرآنی هستم و در امتحان دکترای علوم قرآن و حدیث شرکت کردم. همه خانواده من هم قرآنی هستند به حمدالله. جلسات قرآنی مان را هم، همه با هم شرکت می کنیم. برکت، پیشرفت و آرامشی که در زندگی دارم را مدیون وجود قرآن هستم. فرهنگ قرآنی باعث شده است که در زندگی مان هیچ کم کسری نداشته باشیم. نور قرآن باعث شده است محله ما که یک محله در گوشه شهر است و مسجد بقیه الله، محل صادر نیروهای قرآنی باشد.

 

خدا شما را حفظ کند و موفق باشید.

ممنونم. امیدورام خدا توفیق دهد که بیشتر در خدمت قرآن باشیم.

 

 

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    حسن عمو دمت گرم
    موفق باشی انشاالله

  • ناشناس
    0

    خدا شما را حفظ کند انشاالله

آخرین اخبار