ازجمله مشکلاتی که همواره در توسعه منطقه ما وجود دارد, موضوع فهم متقابل قانونگذاران وناظران بر اجرای قانون است.

طایفه گرایی و بازتاب های منفی آن در جامعه ترکمن ها

به گزارش گلستان 24، مجریان قانون میگویند, قانونگذاران بایستی سابقه اجرایی و تخصص کاری در زمینه نیازمند قانون را داشته باشند تا قبل از وضع یک قانون بتوانند ابعاد مختلف موضوع را دیده و در قانون مصوب بگنجانند.

مجریان میگویند: در فقدان این ویژگی , برخی برنامه ها یا قانونها قابلیت اجرایی ندارد چراکه در زمان وضع آن , تدوین کنندگان با تجربه و دیدگاه پخته ای نسبت به اجرا و مشکلات فرا روی قانون نداشته و لذا قانون وضع شده با واقعیت موجود وجاری تطابق نداشته وقابل اجرا نیست. 

بی‌گمان، مهارت، توانایی و معلومات تخصصی هر فرد در واقع، به مثابه دارایی و ثروتی است که در اختیار اوست و همان‌طور که دارایی را با توجه به بازده آن در فعالیت‌های اقتصادی به کار می‌اندازند، باید از مهارت و استعداد و معلومات تخصصی نیز به گونه‌ای در فعالیت‌های اقتصادی استفاده کرد.بدون شکبه کار گماردن کسانی که ازنظر فکر و فن اداره جامعه و تدبیر امور مالی و مدیریت اقتصادی و دیگر مسائلاجتماعی، تخصص‌های لازم را ندارند، باعث عقب‌ماندگی، نابسامانی، فقر ومحرومیت خواهد بود.

متاسفانه طایفه گرایی به عنوان شاخص غیر عقلایی رفتارهای انتخاباتی در بسیاری از مناطق کشور ، به خصوص منطقه ما(بندرترکمن و گمیشان وسیمین شهر و روستاهای آن) غلظت بیشتری داردودر انتخاب افراد بعنوان شوراهای محلی یا نمایندگی مجلس نقش تعیین کننده و البته بعضی اوقات منفی دارد. 

تحت تاثیر این شاخص داوطلبان نه بخاطر توانمندیهای علمی، تجربی، مدیریتی، بلکه صرفا به علت ارتباطات خویشاوندی وطایفه ای و وابسته به اشخاص خاص و منفعت طلبان مورد حمایت قرار می گیرند و نتیجه آن کاهش شانس افراد لایق و کاردان برای انتخاب شدن است. دراین فضا انتخاب نه براساس کارآمدی و تجربه و توانایی وتخصص وصداقت بلکه بیشتر مبتنی بر نسبتهای طایفه ای و هم محله ای و تشکیلات بازی انجام می گیرد که رفتاری ضد فرهنگی تلقی می شود. در فضاهای طایفه ای نیز شاخص مهم در رفتار انتخاباتی وابستگی طایفه ای است که نتیجه آن نامناسب بودن انتخاب و گاه پشیمانی رای دهندگان درسالهای بعد بوده است./ ترکمن سسی

ارسال نظر

آخرین اخبار