رقیه صالحی، فعال فرهنگی شهرستان گرگان، در گفت و گوی اختصاصی با گلستان 24:

سال هم دارد تمام میشود... حتما دین مان را نسبت به شهدا انجام بدهیم... و یادشان را همیشه در دلمان زنده کنیم...

دین خود را نسبت به شهدا ادا کنیم

رقیه صالحی، فعال فرهنگی شهرستان گرگان، در گفت و گوی اختصاصی با گلستان 24 می گوید:

 

سلام و عرض ادب. لطفا خودتون را معرفی کنید:

سلام، رقیه صالحی ،تحصیلات لیسانس مامایی

 

از چه سالی و چگونه وارد حیطه فعالیت فرهنگی شدید؟

از سال 83 با اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان شهرستان گرگان آشنا شدم و در آنجا فعالیت می کردم. ابتدای فعالیت علاقمند به کارهای هنری(فیلمبرداری و عکاسی) بودم و در این زمینه با انجمن اسلامی همکاری می کردم. بعد علاقمندیم نسبت به کارهای گرافیکی بیشتر شد تا اینکه وارد دانشگاه شدم.

ابتدای سال تحصیلی در دانشگاه با بسیج دانشجویی دانشگاه آشنا و بعنوان طراح و صفحه آرای هفته نامه خبری تحلیلی "مصباح" در  بسیج دانشگاه همکاری می کردم. مدتی هم بعنوان سردبیر هفته نامه خبری تحلیلی مصباح بودم.

بسیج دانشجویی زمینه ی رشد و فعالیت کردن برای من و امثال من را فراهم نمود. توانستم در دوران تحصیل، ایده های فرهنگی را در قالب هنر و گرافیک به مرحله ی اجرا در بیارم. در کنار فعالیت های فرهنگی و هنری، مدتی هم دربسیج دانشگاه فعالیت اجرایی داشتم.

 

چه کار های فرهنگی انجام دادید؟

سرپرست گروه جهادی بودم( اعزام گروه به روستاهای انبارالوم و مینودشت داشتم)

مسئول کمیته فرهنگی راهیان نور دانشگاه آزاد اسلامی گرگان

طراحی فلش کارت شهدای دانشجوی استان گلستان جهت استفاده در راهیان نور سال 91 با همکاری خانم فاطمه رضانژادی

طراحی فلش کارتهای حجاب و عفاف(سازمان ملی جوانان استان) و فلش کارت حیات مطهر(ویژه شهید مطهری)

طراحی پوستر ویژه شهدا استان گلستان( شهدای دانشجو، سردار و ...)

وبلاگ نویسی و...

بیشترین فعالیت های اخیرم طراحی و گرافیک بوده.

 

در این مدت، حمایت مسئولین استانی از فعالیت های فرهنگی شما چگونه بوده؟

با توجه به اینکه بیشترین فعالیت های بنده در سطح دانشگاه و مناطق محروم بود، با پیگیری های فراوان و از قبل ارائه شده خوشبختانه حمایت در حد انتظار انجام شد.

 

نقش زن ها در فرهنگ را چگونه می بینید؟

زن نقش بسزایی در ترویج و گسترش فرهنگ دارد، فرهنگ مقوله ایست که اگر خوب به آن نپردازیم به بد تبدیل شده و چه بسا با تغییر این حالت نقش زن هم در آن عوض می شود. پس بهتر است که فرهنگ خوب و اسلامی را بشناسیم و ببینیم که این فرهنگ از زنان چه انتظاری دارد.

اسلام می خواهد که زن در بالاترین حد جایگاه خودش به کمال برسد، پس بهترین ها را برای زنان می خواهد. زنان هم با توجه به این فرهنگ غنی و جامع اسلامی  می توانند برای ترویج آن از خانواده شروع کنند.

خانواده داری و فرزند پروری مهمترین و والاترین وظیفه ای است که می توانم برای زنان تعریف کنم. من خانواده را مثل تنگه احد می دونم که اگر از آن غافل شویم، عواقب جبران ناپذیری با خودش به همراه دارد.

زن در جامعه اسلامی باید برای تقویت اسلام تلاش کند. یعنی دنبال این باشد که ببیند اسلام از او چه می خواهد، همان را انجام بدهد. فرهنگ جهاد و مبارزه با ظلم و کفر، از دامن مادرانی سبز شد که آشنا به قرآن و اسلام بودند و توانستند برای تقویت اسلام فرزندان خود را فدا کنند.

 

عملکرد مسئولین استانی را در حیطه فرهنگ چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا عملکرد ها منطبق بر شعار سال و جهاد فرهنگی بوده است؟

قطعا همراه فعالیت های فرهنگی که در جامعه انجام می شود، فعالیت های ضد فرهنگی در سکوت و خاموشی نیستند.

در حال حاضر ارزیابی نسبتا به مسئولین استانی ندارم اما رسانه را در این جبهه در صدر می بینم . باید در این حیطه  تلاش و کار بیشتری شود، بخصوص شبکه استانی خودمان که امیدوارم برنامه تولیدی با محتوای خوب را از این شبکه بیشتر ببینیم.

مصاحبه

 

چه پیشنهادی برای بالاتر رفتن سطح فرهنگ در استان دارید؟

بی رو دربایستی میگویم اگر کمی از سطح توقع خودمان را پایین بیاوریم، می توانیم بیشتر برای فرهنگ زحمت بکشیم و نتیجه خوبی هم می بینیم. یعنی فکر کنیم که قرار است مزد و اجر کارمان را شهدا و امام زمان(عج) بدهند.  قطعا بیشتر برای رضای خدا کار می کنیم و هیچ توقعی هم از این و آن نداریم.

روز به روز ،آگاهی مان را نسبت به جامعه بیشتر کنیم که بتوانیم فرهنگ را در قالب و بسته ی به روزتری به مخاطبین ارائه بدهیم.

موضوعی که چندسال است برای من دغدغه شده است این است که ای کاش بشود برای اصناف و کسبه هم برنامه های فرهنگی و جامعی رو داشته باشیم . نمی دانم تا حالا چنین برنامه ای انجام شده یا نه؟ اما جای خالی این موضوع رو احساس می کنم.

 

آیا برای سال 94 برنامه خاصی دارید؟

برنامه شاخص فرهنگی که از امسال باقی مانده و فکر کنم تا سال ها ادامه دارد، مطالعه و مرور سخنان رهبری است  که ان شاا... بتوانیم با گوش به فرمان بودن و حرف شنوی از حضرت آقا ، راه را گم نکنیم و در مسیر اصلی انقلاب قرار بگیریم و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر...

ان شاا...

 

حرف آخر؟

جمله ایی در عکس یکی از رزمندگان دیده بودم که نوشته بود: " منو تو که پشت این میز نشسته ایم، مدیون هزاران شهید به خون خفته ایم"

سال هم دارد تمام میشود...

حتما دین مان را نسبت به شهدا انجام بدهیم...

و یادشان را همیشه در دلمان زنده کنیم...

ان شاالله موفق و موید باشید

اللهم عجل الولیک الفرج

 

ممنونم. انشالله سالی پر از موفقیت داشته باشید.

 

 

ارسال نظر

  • پایگاه خبری آبشار شهر خان ببین
    0

    مصاحبه با محمد جعفری امدادگر جمعیت هلال احمر:
    امدادگر به معنای واقعی یعنی دستان خدا بر روی زمین

    http://www.absharnews.ir/?p=5514

آخرین اخبار