معصومه کشاورز، مدیرعامل و هیئت موسس کانون سبز تمیشه شهرستان کردکوی، در گفت گوی اختصاصی با گلستان 24

«در کل سعی می کنم همه روزه یک زمان حداقل نیم ساعته، به ورزش اختصاص دهم. زندگی من با ورزش گره خورده است.»

زندگی من با ورزش گره خورده است

معصومه کشاورز، مدیرعامل و هیئت موسس کانون سبز تمیشه شهرستان کردکوی، در گفت گوی اختصاصی با گلستان 24، از زندگی اش می گوید که سراتا سر با ورزش گره خوده است.

وی هجده سال است که به صورت حرفه ای ، کوهنوردی می کند و فتح قله های کلیمانجارو در قاره آفریقا، آرارات و آراگاتس در ترکیه ، ارجیس در ارمنستان و قله های ایرانی ، دماوند، سبلان، سهند , علم کوه، تفتان، بینالود، هزار کرمان، سیالان ، دنا، زرد کوه و اکثر قله های بالای 3000 متر در ایران را در کارنامه کوهنوردی خود دارد.

 

سلام. لطفا خودتان را معرفی کنید:

به نام او که هر چه داریم از نام و شوکت و جلال اوست.

من معصومه کشاورز ، مدیرعامل و هیئت موسس کانون سبز تمیشه شهرستان کردکوی، مدرس و مربی ایروبیک و آمادگی جسمانی هستم. در دانشگاه علمی کاربردی استان هم تدریس می کنم.

 

شما در چه رشته های ورزشی فعالیت دارید؟

رشته اصلی من در طی این هجده سال، کوهنوردی بوده است و در کنار آن ایروبیک، شنا ، یوگا ، سنگ داخل سالن و سنگ طبیعت کار می کنم.

 

معصومه کشاورز

شما ورزش را از چه سالی شروع کردید و چه شد که به کوهنوردی علاقه پیدا کردید؟

بخاطر علاقه ای که به طبیعت داشتم، به رشته کوهنوردی علاقمند شدم. از سال 69 ورزشم را آغاز کردم اما از سال 75 کوهنوردی را شروع کردم. تا دو سه سال اول، صعود های داخلی داشتم و بعد از آن، صعود های خارجی را هم شروع کردم و تا به حال 5 صعود خارجی داشتم.

 

چند نفر از خانم های شهرستان کردکوی، در رشته کوهنوردی فعال هستند؟

الان آمار دقیقی ندارم که بگویم دقیقا چند نفر هستند. قدمت کوهنوردی در کردکوی بیش از 70 سال است. الان تعداد خانم ها، نسبت به سال های قبل خیلی افزایش یافته است و به جایی رسیده که خیلی از خانم ها در شهرستان کردکوی، در این رشته فعالیت می کنند.

 

معصومه کشاورز

برخی معتقدند که رشته کونوردی، یک رشته سخت و سنگین است. نظر شما در این باره چیست؟

هر کاری سختی خودش را دارد. انسان ها با بقیه موجودات در خلقت الهی متفاوتند و برای انجام هر کاری استعداد خاص خودشان را دارند. اگر قرار است در کاری موفق باشیم، باید تلاش کنیم و سختی و رنج آن را تحمل کنیم. من همیشه به شاگردان خود می گویم، طعم شکست را در زندگی کسانی می چشند که در دو قدمی رسیدن به پیروزی، دست از تلاش می کشند.

من همیشه سعی کردم پشت کار داشته باشم و معتقدم سختی و رنج کار را، نباید رنج و سختی دانست و باید تلاش کنیم . وقتی به آن می رسیم خیلی شیرین است.

باید تمرین و ممارست داشت. کوهنوردی ورزشی است که وقتی از بیرون به آن نگاه می کنند گمان می کنند که خیلی سخت است، اما این گونه نیست. به نظر من لذت آن خیلی بیشتر از سختی هایش است.

 

شما در روز چند ساعت برای ورزش وقت می گذارید؟

چهار روز در هفته به صورت فیکس، با کلاس های داخل سالن و کوهنوردی پر می شود. حتی در ماه رمضان هم صعود های شبانه داریم. بقیه روز ها هم به شنا و یوگا می پردازم. در کل سعی می کنم همه روزه یک زمان حداقل نیم ساعته، به ورزش اختصاص دهم. زندگی من با ورزش گره خورده است.

 

معصومه کشاورز

در هیئت کوهنوردی شهرستان کردکوی، چه کارهایی انجام می شود؟

هجده سال است که به عنوان سرپرست این تیم کوهنوردی هستم. شاید برخی فکر کنند که هر جمعه این خانم ها و آقایون کوله هایشان را روی دوششان می گذارند و به کوهنوردی می روند. اما خیلی کارها در طی هفته باید محیا شود تا تیمی که دارد روز جمعه راهی کوهستان می شود، با یک مدیرت صحیح و برنامه ریزی درست حرکت کنند. مسئولیت این کار با من است. این برنامه ریزی ها و مراقبت ها در حین صعود هم ادامه دارد و حتی بعد از برگشتن از کوهستان، باید گزارش کاری تهیه کنم تا نقاط قوت و ضعف این برنامه ریزی و مدیریت را پیدا کنم.

یکی از مهمترین کارهای ما، حفاظت از محیط زیست است. طرح های مختلفی را در این مورد در سطح کشور انجام دادیم. ما با ادارت مختلف مثل بهزیستی، میراث فرهنگی، منابع طبیعی، اداره کل محیط زیست، شهرداری، فرمانداری و حتی بنیاد شهید، به عنوان مجری طرح ها همکاری می کنیم. اما عمده فعالیت من، زیست محیطی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی است. بیشتر هم در حوزه بانوان فعالیت می کنم. رشته من روانشناسی است. همه این فعالیت ها به هم وابسته است. اگر با محیط زیست همکاری می کنم، این به کوهنوردی من وابسته است.

 

کسانی که به ورزش کوهنوردی علاقه دارند، چگونه می توانند در گروه های کوهنوردی مربوط به هیئت ثبت نام کنند؟

من یک توصیه خیلی خیلی مهم دارم و آن این است که همین طوری بدون تحقیق و شناخت، در گروه های مختلف کوهنوردی شرکت نکنند. گروه ها همه خوبند اما باید حتما گروه را بشناسند و در گروهی شرکت کنند که آموزش دیده باشند. حتی اگر مسیر خیلی کوتاه و ساده است، حتما با افراد آگاه بروند.

با ما که تماس می گیرند، یک فرم تقاضا نامه پر می کنند تا ما با خصوصیات آن ها آشنا شویم. اگر بیماری دارند حتما باید سرپرست خود را در جریان بگذارند. حتما باید بیمه ورزشی داشته باشند و حتما هم کسی که می خواهد کوهنوردی کند، باید در هفته سه روز ورزش کند. فقط یک روز جمعه را به کوهنوردی بروند، اصلا فایده ای ندارد.

 

معصومه کشاورز

حرف آخر:

انسان ها دو دسته هستند.یک سری هایشان عبرتند و یک سری هم نعمت. من خودم شخصا سعی کردم، از هر دوی آن ها استفاده کنم. از آنان که عبرتند یاد می گیرم که چه کارهایی را انجام ندهم. و از تجربیات کسانی که نعمتند، استفاده می کنم.

یکی از آرزوهای من این است، که هیچ بانویی نباشد که در دنیا ورزش نکند. زیرا زمانی جامعه سالمی داریم که مادران سالمی داشته باشیم. برای رسیدن به سلامت و آرامش هم باید بدن سالم باشد و ورزش کنیم.

معصومه کشاورز

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    خیلی جالب بود
    بازم از این مصاحبه ها بذارین
    ممنون

  • ناشناس
    0

    با خوندنش کلی احساس سرزندگی بهم دست داد واقعا

  • سعید
    1

    مام بریم کوهنورد بشیم شاید اینجوری چندتا سفر خارجکی بتونیم بریم

  • نام شما
    0

    این کانون سبز تمیشه اصلا چی هستش؟

  • ناشناس
    0

    چرا با آقایونی که پیاده روی میکنند مصاحبه نمی کنین؟
    مثل آقای منوچهری که چندین ساله در کوهنوردی فعال هستن؟

  • نازیلا
    0

    با تشکراز مصاحبه قشنگتون

  • ksh
    0

    امه فاميللهههااااااا

آخرین اخبار