گفتگویی صمیمی با امام‌جمعه گنبدکاووس؛

به مناسبت فرارسیدن بزرگداشت 5 مرداد سالروز اقامه اولین نمازجمعه کشور و حضور حجت الاسلام و المسلمین ترابی برای سومین سال در جایگاه امامت جمعه گنبدکاووس، گفتگویی صمیمی و جذاب را با امام جمعه در ادامه می خوانید.

از شفافیت مالی تا سوابق علمی و سیاسی!

 

به گزارش گلستان24؛به مناسبت فرارسیدن بزرگداشت 5 مرداد سالروز اقامه اولین نمازجمعه کشور و حضور حجت الاسلام و المسلمین ترابی برای سومین سال در جایگاه امامت جمعه گنبدکاووس، گفتگویی صمیمی و جذاب را با امام جمعه در ادامه می خوانید؛

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

یکم آبان ماه 1339 در روستای میقان از توابع شهرستان شاهرود به دنیا آمدم و تا چهارم ابتدایی در آنجا درس خواندم.

پنجم ابتدایی تا دیپلم را در علی آبادکتول گذراندم و سپس برای تحصیل در دانشگاه به مدرسه عالی شهید مطهری تهران رفتم.

یک سال آنجا تحصیل کردم که دانشگاهها به علت انقلاب فرهنگی تعطیل شد و من هم به قم آمدم و در مدرسه رسالت که پاتوق انقلابیون بود مشغول به تحصیل درس طلبگی تا سال 74 شدم، 15 سال قم بودم و از محضر اساتیدی مانند آقای صالحی مازندرانی، حاج آقای راستی و شب زنده دار استفاده کردم و درس خارج را هم خدمت آیت الله تبریزی و آذری قمی می رفتم. 

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره زندگیتان را بیان کنید؟

پیروزی انقلاب اسلامی به واقع یکی از شیرین ترین خاطره های زندگی من بود، در آن زمان انقلابیون فکر نمی کردند انقلاب پیروز شود، ما به همراه دوستانمان ورزش رزمی کاراته تمرین می کردیم تا در ضرورت با رژیم مقابله کنیم، شاید بگویم آن زمان مردم از انقلابیون جلوتر حرکت کردند و کار تمام شد.

یادم می آید در همین گنبدکاووس اولین اطلاعیه های امام(ره) را شبانه به همراه آقای نیاکان در زیر درب مغازه ها می انداختیم و صبح هم رصد می کردیم تا بازخورد آن را ببینیم.

و اما تلخ ترین؟

ارتحال امام (ره)، چون تصوری از ایران و انقلاب اسلامی بعد از امام(ره) نداشتیم، ارتحال امام(ره) از قطع نامه برایمان سخت تر بود؛ یادم می آید کل مسیر از مصلی تهران تا بهشت زهرا را پیاده حرکت کردیم و تمام پاهایم تاول زده بود.

راهکار تحقق" قرارگاه فرهنگی در نمازجمعه " به نظر شما چیست؟

من معتقدم محوریت اداره این قرارگاه خطبه هاست، یعنی خطبه ها با جریان فرهنگی شهر گره بخورد و از بدنه مردم و شهر جدا نباشند. برای مثال ممکن است من حرفهای خوبی در خطبه ها بزنم و انقلابی حرف بزنم اما ناظر به راه انداختن جریان در سطح شهر نباشد، این" فرماندهی" نیست. 

دو نگاه به قرارگاه فرهنگی وجود دارد: اول ) دیدگاه راه اندازی تشکیلات و دوم) نگاه به خطبه ها و کلام امام جمعه ناظر بر تحولات شهرستان باشد، یعنی خطبه ها ناظر بر شهر باشد که من چه چیز را می خواهم به جریان بیاندازم. وقتی امام جمعه خطبه می خواند یعنی تکلیف شهر معلوم باشد که اولویت های هفته چیست؟ مردم چه کار کنند. اتفاقا در همین خطبه ها پالایش انسان ها و حذف قدرت طلب ها با نشان دادن خط ها و جریان های سالم شکل می گیرد و این فرماندهی است.

این را هم بگویم که انقلابی ساختن عمیق تر از گفتمان سازی است. نگاه این است که فرماندهی انقلابی بالاتر از گفتمان سازی باید ایجاد حادثه کند و شور بسازد، نیروی انقلابی درست شود.

چند مورد از مهم ترین کارهایی که طی مدت امامت جمعه شما در گنبدکاووس شکل گرفت، را بفرمایید؟

یکی از شاخص ترین کارها ارتقاء جایگاه نهاد امامت جمعه بود، اینکه نهاد فعال و موثر به حساب بیاید و اگر انتقاد و ترغیبی می شود یعنی اینکه موثر است. از دیگر کارها، شروع جریان انسجام نیروهای انقلاب است که در حال شکل گیری است.

در قدیم فضاهای انسجامی وجود نداشت، اما حال پالایش جریان های غیرانقلابی و رهبری و مدیریت فرهنگی جریان های انقلابی در حال انجام است. از دیگر برنامه ها، احیاءو مدیریت فرهنگی در زمینه انسجام بخشی به مساجد سطح شهرستان است. 

از کارهای زمین مانده در گنبدکاووس چیست؟

برنامه های مناجاتی و پرورشی روح در گنبدکاووس کم است، برای مثال ایام شعبانیه چقدر ما مناجات در سطح شهرستان برگزار کردیم؟ آدمها با مناجات خودشان را پیدا می کنند، شهیدان از این مناجات ها بیرون می آیند و تعلق به دنیا کم می شود.

از دیگر کارها تجمع مداحان هیئات مذهبی است، اینکه مداحان خودشان جلسه هفتگی و روضه ای داشته باشند.

 از نظر شما اولویت های گنبدکاووس در زمینه سیاسی و اقتصادی چیست؟

یکی از مسائلی که در گنبدکاووس باید انجام بگیرد این است که جایگاه گنبدکاووس در نهاد ادارات استانی باید ارتقاء پیدا کند. این نیازمند تحول در ساختار اداری استان است. برای مثال گنبدکاووس در خیلی از مسائل در سطح استان اول است؛ مانند تولید گندم، چرا مرکز غله یا جهاد کشاورزی اینجا نباشد؟

در سالهای دور شورای جهاد گنبدکاووس قوی تر از شورای جهاد گرگان بود و اینجا مرکزیت داشت.

از سویی دیگر اگر قرار باشد از مرز تا شهرها که بیشتر روستاهای مستضعف وجود دارد را محرومیت زدایی کنیم، باید دراین مسئله گنبدکاووس دیده شود و در محوریت قرار بگیرد، این مستلزم این است که ظرفیت ها و استعدادهای شهرستان تقویت شود.

نگاه شما به وحدت شیعه و سنی چگونه است؟ 

وحدت و انسجام بخشی حول دو محور اساسی شکل و معنا پیدا می کند: 1) انقلاب اسلامی 2) نظام سیاسی.

وحدت پیرامون نظام سیاسی بخش مهمی است که هر کسی باید انجام دهد، یعنی اگر نظام سیاسی او را قبول دارد و به او اجازه داده است، ماهم از آن دفاع می کنیم.

از طرفی انقلاب اسلامی هم گفتمان مشترکی است بین مذاهب مختلف و هرکسی که به آن نزدیک باشد به ما هم نزدیک است، هر فردی جزء محور مقاومت باشد با ما است حالا چه جهاد اسلامی باشد چه حزب الله.

 انتصاب شما به امامت جمعه برای اولین بار چگونه آغاز شد؟ 

نیروهای انقلابی در استان گلستان احساس می کردند که نیاز به پناه دارند و فضای انحصاری در استان شکل گرفته است، برای همین من را برای امامت جمعه پیشنهاد دادند. آیت الله تقوی در معرفی من آمده بود و در سخنرانی خود اشاره کرد که "من در شورا به انتصاب حجت الاسلام ترابی رای منفی دادم" علت هم این بود که درس و تحصیل من خوب بود و ایشان معتقد بود من پیشرفت و آینده ای در این زمینه دارم. من برای اولین بار در منصب امام جمعه فاضل آباد در تاریخ 25 فروردین 1374 خطبه ها را ایراد کردم. 

خاطره ای از اوایل دوران امامت جمعه خود برایمان تعریف می کنید؟

شاید جالب باشد مطرح کنم اولین حضور من به عنوان امام جمعه در فاضل آباد حواشی هم داشت، چون برخی از مسئولین علی آبادکتول آن زمان مخالف انتصاب من بودند، این بود که طومار علیه من همراه با حکم انتصاب آماده بود! 

برای اقامه نمازجمعه مردم فاضل آباد فضا را در سالن دخانیات آماده کرده بودند و تلاش کردند تا نمازجمعه به خوبی برگزار شود، می توان گفت از همان هنگام نقطه عطف و تحول فاضل آباد آغاز شد. 

آن زمان از فاضل آباد بین مردم استان چهره منفی ساخته شده بود، هر کسی می خواست دعوا کند سرچهارراه فاضل آباد قرار می گذاشت، آن روزها نه بخش بود و نه شهر ولی تحول آغاز شد و امروز فاضل آباد دیگر مانند سابق نیست و پیشرفت زیادی داشته است.

فاضل آباد قبل و بعد از حجت الاسلام ترابی چگونه بود؟

الحمدالله تحول ایجاد شد، فاضل آباد بخش و بعد هم شهر شد و چندین سال بعد هم حتی نماینده مجلس هم از اهالی فاضل آباد بود.

از دیگر تحولات اساسی در فاضل آباد، پرورش 30 الی 40 طلبه موثر و جریان ساز، تقویت مساجد و پایگاههای انقلابیون بود. 

سنت های خوبی هم نهاده شد، خاطرم است آن زمان اختلاف بین محلی ها، سیستانی ها و شاهرودی ها تند و شدید بود ولی رفته رفته انسجام بین آنها شکل گرفت و تجمع های روز عاشورا با وحدت حداکثری برگزار می شد که شور زیادی حاکم بر مراسم بود.

در آزادشهر فعالیت های شما چگونه پیش می رفت؟

آزادشهر آن موقع بخش بود و انسجام آنچنانی نداشت. آن روزها یکی از بزرگان استان برای انتصاب من در آزادشهر مقاومت می کرد، ایشان تشخیصش این بود که من نمی توانم آنجا را مدیریت کنم! من هم به ایشان گفتم" سرباز را از جنگ نترسان"!

شاخص ترین اقدامات شما درشاهرود چه بود؟

در فاضل آباد و آزادشهر جمعا 9 سال امام جمعه بودم و بعد به شاهرود آمدم، در شاهرود فضای شهر قسمتی انقلابی و قسمتی غیرانقلابی تقسیم شده بود، یک مسجد میگفتن انقلابی و مسجدی غیرانقلابی و بین آنها مرزکشی شده بود، ولی الان شهر یکپارچه و انسجام خود را به دست آورده است. 

چالش های پیش رو ائمه جمعه چیست؟

مهمترین بخش امامت جمعه مدیریت فرهنگی است، بخش دیگری که بالاتر از آن است هم آرامش روانی مردم است که در رهبری فرهنگی می گنجد. اینکه توانایی داشته باشیم به مردم محوریت بدهیم، این جایگاه روحیات معنوی می خواهد. یعنی محوریت روحی مردم را داشته باشند و در تلاطم ها به امام جمعه تکیه کنند. 

یکی از بزرگترین چالش هایی که برای ائمه جمعه می تواند ایجاد شود، ضعف در "مدیریت فرهنگی" است، ضعف در اینکه نتوانند تحول فرهنگی ایجاد کنند، دستگاه تربیتی هم نداریم که مفاهیم کاربردی فرهنگی را آموزش دهد.

چه کتابی برای مطالعه به مردم پیشنهاد می کنید؟

"خاک های نرم کوشک" کتابی به واقع حمایت و همراهی خدا با رزمندگان در جنگ و حقانیت این انقلاب را به نمایش می گذارد و هرفردی مطالعه کند حس می کند خدا با ما بوده و است.

آیا نمازجمعه محدود به یک عده خاص است؟

خیر، نمازجمعه متعلق به همه اقشار جامعه است و بنا به روایات متعلق به فقیر، غنی، کوچک و یا بزرگ نیست، بلکه همه مردم از تمام قومیتها و سنین می توانند در نمازجمعه شرکت کنند و این ذهنیت نباید برای مردم تصور شود که نمازجمعه در اختیار یک عده یا گروه خاصی است.

 اگر امام جمعه نبودید....

من سالهای پیش از این هم به فعالیت های پژوهشی و حوزوی

در قم مشغول بودم، اگر امام جمعه نبودم، همان را ادامه می دادم. جالب است بدانید که چندین سال، محضر آیت الله بهجت (رض) استخاره می کردم تا برگردم به قم، هر بار هم بد می آمد.

 تمایلی به اعلام دارایی های خود دارید؟

بله، دارایی های من یک خانه ای تعاونی در قم به متراژ 90 متر، قطعه زمینی در یکی از روستاهای شاهرود که یک گوشه افتاده و خانه پدری در روستای میقان که به من ارث رسیده است، البته بزرگترین دارایی های یک امام جمعه مردم هستند، الحمدالله مردم خوبی در گنبدکاووس داریم. یکی از پرشورترین استقبال ها را از حضور من به عنوان امام جمعه توسط گنبدی ها برگزار شد و ستاد نمازجمعه گنبدکاووس از فعال ترین ستادهای نمازجمعه است که تا به حال تجربه کردم.

 سخنی با مردم ؟

مردم را دعوت می کنم به انسجام به محوریت امام جمعه، کارهای انقلابی و خیر باید با این جایگاه و محوریت امام جمعه هماهنگ باشند و گریز از مرکز را باید کم کنیم. این جایگاه محوریت دارد، جایگاه امام جمعه در گنبدکاووس جایگاه حفظ اقتدار انقلاب و جایگاه محوری است و دقت کنید که این دعوت به محوریت است نه دعوت به شخص.

گفتگو از محسن نادران

انتهای پیام/ندای جمعه

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار