یکسال از فراغ استاد لطفی گذشت؛

مدیر کل ارشاد گلستان گفت: وقتی یک موضوع چندجانبه می شود تصمیم گیری و تصمیم سازی در مورد آن هم باید چندجانبه باشد،ساخت و ایجاد یک المان یا سازه در مزار استاد از نظر اعتباری در اختیار ما نیست.

 آرامگاه استاد لطفی و قراری که انجام نشد

به گزارش گلستان 24، فریده ستایشگر خبرنگار روزنامه خراسان در خصوص اولین سالگرد استاد لطفی نوشت: دوازدهم اردیبهشت سال گذشته، خبر تلخی در میان اهالی فرهنگ و هنر کشور پیچید و بسیاری از بزرگان عرصه موسیقی را داغدار کرد. غم از دست دادن استادی بداهه نواز و چیره دست، موسیقی دان و آهنگ ساز و استاد موسیقی سنتی ایران نه تنها برای دوستداران بلکه برای همه کسانی که روح موسیقی ایرانی را درک می کنند، بسیار سنگین بود.

استاد محمدرضا لطفی درگذشت هر چند هنوز نوای سازش در خاطر بسیاری از ما برجای مانده است.استاد در بافت تاریخی شهر گرگان و محله سبزه مشهد به خاک سپرده شد تا نمادی فرهنگی در دل بافت تاریخی گرگان باشد.غم از دست دادن استاد کم کم، یک ساله می شود اما هنوز تنها یک سنگ قبر و یک بنر در آرامگاه استاد وجود دارد.

قرار بود در محل آرامگاه استاد، مجتمعی فرهنگی هنری به نامش ساخته شود اما الان که یک سال از آن زمان می گذرد تنها کاری که صورت گرفته گذاشتن یک سنگ قبر و حصارکشی اطراف آرامگاه است.

حجت الاسلام علی اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این باره گفته 'تمامی صحبت هایی که در خصوص ساخت یک مجتمع، المان یا یادمان در آرامگاه استاد لطفی ایده یا ایده آل است که برای تحقق آن ها باید بسترهای مناسب فراهم شود.فرهنگ و ارشاد در راستای شرح وظایف خود آماده است تا وظیفه و سهم خود را ایفا کند، ولی وقتی یک موضوع چندجانبه می شود تصمیم گیری و تصمیم سازی در مورد آن هم باید چندجانبه باشد.ساخت و ایجاد یک المان یا سازه در مزار استاد از نظر اعتباری در اختیار ما نیست.

شاید یکی از دلایلی که هنوز اقدامی در این مکان صورت نگرفته به خاطر عدم اتفاق نظر دست اندرکاران برای جانمایی آرامگاه باشد. باید دید آیا دستگاهی تعهدی در این خصوص داده که انجام نشده است. اما آن چه که در استان مد نظر ما قرار دارد راه اندازی انجمن مفاخر استان است. ما به سهم خودمان برنامه ای در خصوص بزرگداشت استاد داشته ایم و امسال هم مراسمی خواهیم داشت'.

ناصر گرزین سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان هم اظهار کرده 'زمین آرامگاه متعلق به شهرداری و شورای اسلامی شهر بود، بعد از فوت استاد لطفی، دستگاه های فرهنگی با مرکزیت شورای شهر به دنبال یک مکان برای تدفین بودند که این زمین با متراژ بیش از 2 هزار مترمربع بالاتفاق برای این کار مصوب شد.

همان زمان هم قرار بود با همکاری خانواده استاد بخشی از خانه های اطراف خریداری و یک مجتمع فرهنگی در این مکان ساخته شود. از آن زمان تاکنون هم جلساتی برگزار شده اما منجر به نتیجه عملیاتی نشده است.

سال گذشته این اتفاق رخ نداد اما امیدواریم امسال بتوانیم شاهد کلنگ زنی یک طرح فرهنگی در داخل بافت تاریخی و مزار استاد لطفی باشیم.این که برخی می گویند جانمایی مناسب نیست، این حرف درستی نیست چرا که آن زمان همه اعضای شورا و دستگاه های فرهنگی با این جانمایی موافق بودند و این معنی ندارد که الان این سخنان مطرح شود.

بافت تاریخی گرگان شرایط مطلوبی دارد و از سویی مصلای بزرگ شهر و زورخانه پوریای ولی نیز در آن جا قرار دارد، در بافت تاریخی آن جا مرکز فرهنگی نداریم که ساخت یک مجتمع فرهنگی به نام استاد می تواند این خلأ را پر کند.حتی اگر خانواده استاد هم همکاری نداشته باشند، باید اتفاقی در آن جا بیفتد و از این شرایط خارج شود حداقل کاری که می توان انجام داد ایجاد پارک موزه است.

از همان اول هم بنا نبود که این زمین با این متراژ بالا، تنها برای ساخت آرامگاه باشد.با توجه به شرایط ایده آل بافت تاریخی گرگان، باید در این مکان مجتمع فرهنگی و هنری، پارک موزه و یا خانه فرهنگ ساخته شود که امیدواریم هر کدام از این طرح ها که تأیید و مصوب می شود امسال کلنگ زنی شود'./گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار