نماینده سابق شورای علی آباد کتول:

شوراهای امروز، شوراهای شهرداری ها و دهیاری ها هستند و برای آن ها تصمیم می گیرند. آن ها حقیقت نابی را که اسلام می طلبد ندارند.

«شوراهای امروز، حقیقت نابی را که اسلام می طلبد ندارند»

حاج علی اصغر زنگانه( مبین)، استاد دانشگاه، مدرس قرآن، برادر دو شهید و فعال فرهنگی شهرستان علی آباد کتول، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، درباره جایگاه شوراها در مدل نظام سیاسی مبتنی بر امامت و امت می گوید: جایگاه شورا به عنوان  معاونت و همکاری نمایندگان مردم و امت با امام جهت بر پایی همه جانبه احکام اسلامی، برای آحاد جامعه و در همه ارکان اجتماعی، ذیل فرامین و سیاست گذاری های امام امت قرار داده شده است.

وی ادامه می دهد: بحث شوراها در هشت اصل از اصول قانون اساسی آمده است و شوراها را از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور بیان می کند. این به معنی اهمیت این موضوع است. هدف از تشکیل شوراها بنا بر سفارش قرآن، اطاعت امر پروردگار است.

شوراها

 زنگانه معتقد است که در تعیین مصداق برای شوراها، باید گفت رئیس جمهور، نمایندگان خبرگان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا، همه وهمه به عنوان نمایندگان امت به طرف مشوریت با امام و رهبر جامعه برگزیده می شوند تا یاور او در تحقق امر ولایت و رهبری جامعه و احکام نورانی آن برای سعادت معنوی و رفاه جامعه باشند.

وی می گوید: این معنی، از قلب آیات 38 شوری و 159 آل عمران و همچنین اصول ششم، هفتم، و یکصد و ششم که جمعه هشت اصل می شوند، فهمیده می شود.

برای این که نظام اسلامی در جامعه پیاده شود، کمک آحاد مردم لازم است. لذا شورا ها از جمله ارکان جامعه اسلامی هستند.

زنگانه تاکید می کند که دو رکن مهم و اساسی این نظام، " مردم و امام" هستند که جمع بین آن دو در قالب بیعت و مشورت می  باشد، که به صورت انتخابات عملی می گردد که مردم به واسطه نمایندگانشان در ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا، مورد مشورت و همکاری با امام و ولایت فقیه قرار می گیرند.

حاج اصغر زنگانه

وی با بیان این که امام نیز به امت نیاز دارد، می گوید: حکومت ، اداره جامعه و سیاست گذاری ها با امام امت و اجرا با آحاد مردم است. بنابراین مردم نمایندگانی انتخاب می کنند تا این مهم اجرا شود و این به معنی این نیست که مردم از صحنه خارج می شوند. بلکه مردم نمایندگان خود را رصد می کنند تا مطمئن شوند آن ها به وظایف دینی، ارزشی و انسانی خود عمل می کنند.

زنگانه همچنین معتقد است که شوراهای امروز، حقیقت نابی را که اسلام می طلبد ندارند. شوراهای امروز، شورای شهرداری و دهیاری هستند و برای آن ها تصمیم می گیرند. در صورتی که شوراهای حقیقی باید اسلام را اجرا کنند و یار رهبر و امت شوند.

وی می گوید: امروزه نظام جمهوری اسلامی به عنوان " مدل حاکمیت و نظام اجتماعی" در جهان  مبتنی بر مفهوم امامت و امت مطرح و الگوهای حاکمیت غیر الهی غرب و شرق را به چالش کشیده است.

ارسال نظر

آخرین اخبار