کلاه قرمزی؛

کلاه قرمزی ابتدا با نام صندوق پست در اوایل دهه هفتاد مورد توجه کودکان آن دوره قرار گرفت و در سال 88 جانی دوباره گرفت تا کودکان دهه هشتاد نیز از این سریال استفاده کنند.

به نام کودکان به کام بزرگسالان/ چرا باید کودکان به کنایه‌های جنسی عروسک‌های این برنامه بخندند؟+تصاویر

به گزارش گلستان 24، در ظاهر برنامه ای است برای کودکان. آن هایی که عاشق عروسک های بی جان هستند. کودک هایی که دوست دارند به بازیگوشی‌های شخصیت‌های عروسکی این برنامه بخندند و در خیال خودشان، جای آن عروسک‌ها باشند اما در واقعیت اتفاق دیگری رخ داده است. این جوان ها هستند که پای این برنامه می‌نشینند و عکس‌ها و دیدئوهای این برنامه را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و تکه کلام های این برنامه را در ادبیات خود می‌گنجانند.

منظور از جملات بالا سریال کلاه قرمزی است. سریالی که ابتدا با نام صندوق پست در اوایل دهه هفتاد مورد توجه کودکان آن دوره قرار گرفت و در سال 88 جانی دوباره گرفت تا کودکان دهه هشتاد نیز از این سریال استفاده کنند.

اما در این سیاست‌گذاری درست سازمان صداوسیما برای احیای سریال کلاه قرمزی یک اشتباه صورت گرفت. به جای اینکه این سریال همانند سلف قبلی خود برای کودکان زمان خود باشد، بیشتر برای کودکان همان دهه 60 ساخته شد. تکه کلام‌ها و کنایه‌هایی که بعضا شخصیت‌ های عروسکی در این سریال می‌زنند برای یک کودک هیچ جذابیتی ندارد و کاملا مشخص است برای بزرگسالان تعبیه شده است.  به همین خاطر است کلاه قرمزی یک برنامه بزرگسالانه است تا کودکانه!

اما ایراد این نکته چیست؟ ماهیت کلاه قرمزی برای کودکان سیاست ‌گذاری شده است به همین خاطر کودکانی که پای این سریال می‌نشینند با مفاهیمی روبه رو می‌شوند که برای آن‌ها ایجاد سوال می‌کند. معنی این حرف کلاه قرمزی چی بود؟ دیبی توی این قسمت چرا اینجوری به مهمان زن این برنامه نگاه می‌کرد؟ و صدها چرای دیگر که باعث می‌شود این برنامه به جای اصلاح رفتاری کودکان، خود تله‌ای شود تا در ذهن کودکان سؤال‌هایی ایجاد شود که باید چندین سال بعد ب طور طبیعی در ذهن آن‌ها شکل بگیرد.

برای مثال، چندین نکته از موارد غیر کودکانه‌ای که در این برنامه وجود دارد برای در ذیل می‌توانید بخوانید:

در یکی از قسمتهای کلاه قرمزی ۹۴ دوره زن فامیل دور که برای عمل پولیپ بینی به بیمارستان رفت، با یک عمل زیبایی بسیار سنگین مواجه شد که باعث شد چهره اش به طور کامل تغییر کند ! طوری که همسرش یعنی فامیل دور هم او را نمی شناخت.

چهره شبه باربی زن فامیل دور حتی برای خود فامیل دور نیز غیر قابل باور بود. در ادامه زن فامیل دور از وی درخواست می‌کرد که وی را به پاریس ببرد.

چهره این زن و رفتار غربی وی برای یک کودک چه معناهایی دارد؟ آیا این ایده بیشتر به درد کودکان می‌خورد یا جوانان. وقتی یک کودک این صحنه را می‌بیند و نمی خندد اما اطرافش را می‌بیند که جوانان‌ها و بزرگ‌ترها از خنده ریسه می‌روند این سوال در ذهنش تداعی می‌شود که این‌ها به چه می‌خندند؟ داستان این خنده چیست و چرا من نمی‌خندم؟

شوخی کلاه قرمزی با نگارجواهریان در کلاه قرمزی 93 که به نوعی حتی خط قرمزهای صداوسیما را رد کرد نیز کی دیگر از موارد قابل تأمل در این برنامه بود.

در یکی از قسمت‌ها، خانم نگاریان (نگار جواهریان) رو به عروسک‌ها می‌گوید بچه ها من نوه دار شدم، که فامیا دور می‌پرسد مگر ازدواج کردید؟ که خانم نگاریان می‌گوید نه، بعد از آن کلاه قرمزی از خانم نگاریان می‌پرسد: خالی خالی!

این تیکه از برنامه به شدت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد تا یکی از عجیب‌ترین قسمت های کلاه قرمزی رقم بخورد.

یا برای مثال دیگر می‌توان به حضور مهناز افشار در برنامه کلاه قرمزی اشاره کرد که شخصیت‌های عروسکی به شدت از دیدن وی ذوق زده شدند و خود را به وی نزدیک می‌کردند. نگاه‌های فامیل دور نسبت به مهناز افشار و درخواست وی از آقای مجری برای عکس گرفتن از خودش با خانم افشار!

در همین رابطه در یکی از شبکه‌های اجتماعی یکی از کاربران نوشته است: «با سلام.اغلب اونایی که کلاه قرمزی نگا میکنن دوران بچگیشون کلاه قرمزی تماشا کردن و خاطره دارن.من خیلی کم بچه کوچیک میشناسم که کلاه قرمزی تماشا کنه.حتی بدشونم میا‌د! »

یکی دیگر از کاربران می‌نویسد: «بهتره توی این برنامه قید بشه که برای بزرگسال هاس. واقعا قراره بکودکان به کنایه‌های +18 کلاه قرمزی و دوستاش بخندن؟»

نسرین افضلی کارشناس مطالعات زنان نیز معتقد است:« ظاهر عروسکی و شعر و آواز برنامه، مخاطب کودک را جذب می‌کند و او را پای برنامه می‌نشاند؛ توضیح هفت سین و عیدی و عیددیدنی هم برای او جذاب است، اما ناگهان مراسم خواستگاری مداد از کاغذ سفید را مشاهده می‌کند یا خواستگاری گلدان از گل٬ که سعی دارد برخی مفاهیم جنسی و جنسیتی و عرف‌ها و هنجارها را نشان دهد که قطعاً این موضوعات هیچ مفهومی ‌برای کودک ندارد و ذهن او را مشوش می‌کند.

همین بلاتکلیفی سبب شده است تا هرگاه نقدی به بدآموزی‌های کلاه قرمزی برای کودکان می‌شود (رفتارهای خشن٬ تهدید به تنبیه بدنی٬ الفاظ خشونت‌آمیز) پاسخ داده می‌شود که این برنامه برای مخاطب بزرگسال است و قصد نقد اجتماعی و فرهنگی دارد٬ و هرگاه انتقاد می‌شود که پس این نقد و اجتماعی و طنز تلخ کجاست و چرا مرز تأیید و تقبیح دستمایه‌های این طنز تلخ مشخص نیست٬ جواب داده می‌شود که این برنامه برای کودکان است و قصد ندارد حرف‌های جدی و انتقادی مطرح کند.»

هر چند اشارات زیبای این سریال به مفاهیمی مثل گوش دادن کودکان به حرف والدین و توجه به محیط زیست محترم و در خور توجه است اما چرا باید بدون دلیل در ذهن کودکان ما علامت سوال ایجاد کنیم. از نظر نگارنده سازمان صداوسیما باید طرحی نو درباره کلاه قرمزی دراندازد. یا محتوا همراستا با کودکان باشد یا قید شود این برنامه عروسکی برای بزرگسالان است!

ارسال نظر

  • جواد
    0

    والا بچه های فامیل ما همه عاشق این مجموعه هستن.
    این هجمه وارد کردن های معنادار و هدفدار رو بس کنید

  • علی
    1

    آقا راست میگه دیگه حالا یه بارم یکی راست گفن شده هجمه هدف دار

آخرین اخبار