به قلم خانم دکتر حسینی؛

فاطمه رهبرحتی با نصف این کارنامه کاری اگر اصلاح طلب بود عکس اول رسانه های جناحش می شد ودهها مطلب درموردش منتشر می کردند چرا زنان انقلابی ناشناخته اند؟واقعا بانوان انقلابی چرا اینگونه غریب وناشناس باقی می مانند؟

بانویی انقلابی که غریبانه رفت

به گزارش گلستان24؛خانم دکتر، سادات حسینی یکی از  فعالان سیاسی اجتماعی و فرهنگی استان گلستان طی یادداشتی نوشت:خبر بسیار کوتاه و دردناک است. خانم«فاطمه رهبر منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم بر اثر ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت.» درست است که همگی ما در چنبره تقدیر الهی گرفتاریم  ودیریا زود باید این دنیای فانی را بگذاریم وبگذریم. ولی آنچه بیش از هرجیز دراین دوره امتحان الهی وروحیه دادن به خود واطرافیان مهم است ، رفتن غریبانه این بانوی فعال انقلابی وخاکسپاری مظلومانه اووعدم برگزاری مراسم یادبود برای ایشان  بیش از پیش تالمات روحی مان را بیشتر می کند.یکی از بانوان فعال رسانه ای  در توییتی با عنوان «درسوگ یک زن قهرمان اما مظلوم وغریب» درباره خانم رهبر نوشتند: فاطمه رهبرحتی با نصف این کارنامه کاری اگر اصلاح طلب بود عکس اول رسانه های جناحش می شد ودهها مطلب درموردش  منتشر می کردند چرا زنان انقلابی ناشناخته اند؟واقعا بانوان انقلابی چرا اینگونه غریب وناشناس باقی می مانند؟

پرواضح است زنان، نیمی از جامعه بشریت، نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بزرگی ایفا کرده اند، بلکه در تثبیت نظام جمهوری اسلامی و تداوم انقلاب اسلامی با حضور در صحنه انقلاب اسلامی، توطئه های دشمنان را در عرصه های گوناگون فرهنگی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... نقش بر آب ساخته اند. مقام معظم رهبری در جایگاه والای زنان  فرموده اند: «نقش زنان در انقلاب زیاد بوده است. پس از پیروزی انقلاب تا امروز هم واقعاً بانوان کشور در همه صحنه‌ها خیلی نقش داشتند و این حادثه خیلی بزرگ و شگفت ‌آوری است. نقش زنان انقلابی و مسلمان در پیروزی و تداوم انقلاب بسیار مهم بوده است پس  از خانم حدیدچی (دباغ )جایگاه خانم فاطمه رهبر بسیارمهم والگویی مهم برای بانوان انقلابی است.

.با اینکه هنوز به طور کامل طعم شیرین انتخابات وبرگزیده شدن منتخبان شایسته شورای ائتلاف نیروهای انقلابی را  درک نکرده بودیم خبر فوت ایشان کام ها را بسیار تلخ نمود.این ضایعه بربانوان انقلابی ودلسوز انقلاب بسیار دردناک است. یکی ازآخرین صحنه های مجاهدتهای ایشان که زمانی زیادی نیز از آن نمی گذرد بیانات شجاعانه ایشان در مناظره با خانم سهیلا جلودارزاده نماینده زن اصلاح طلب است.خانم جلودارزاده به دلیل عدم گزارش درست از دوران نمایندگی خود در مجلس ونداشتن تحمل بالا، میز مناظره‌ را ترک کرد و جلسه مناظره را ناتمام گذاشت. خانم رهبر مطالبی گفتندکه باید تمام کسانی که نماینده می شوند مورد توجه قرار دهند و آن این است که شما دراین چهارسال نمایندگی چه کرده اید و باید به همه پاسخگو باشید.

در سوابق کاری خانم فاطمه رهبرآمده است که ایشان ۱۴ ساله بود که انقلاب اسلامی مردم ایران به پیروزی رسید و به این ترتیب دوران نوجوانی، جوانی و تحصیلاتش را در نظام جمهوری اسلامی سپری نمود. از معلمان آموزش وپرورش بودندو بامدرک فوق لیسانس ارتباط تصویری مدیر تولید شبکه اینترنتی جوان وابسته به سازمان صدا و سیما شدند. در سال ۱۳۸۳ به عنوان نماینده هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. دغدغه های فرهنگی ایشان سبب شد که به عضویت کمیسیون فرهنگی مجلس در آید. در مجلس نهم نیز رئیس فراکسیون زنان و خانواده و عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی بود. در سابقه فعالیت ایشان معاونت حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره)، دبیری شورای عالی سیاستگذاری اینترنت صداوسیما و نیز مدیر طرح و توسعه سیستم های رایانه ای این سازمان به چشم می­خورد.مختصری از فعالیت های بانورهبر در حوزه زنان وخانواده مجلس شامل موارد زیر می شود :

1-تساوی دیه زن و مرد درتصادفات

2-پرداخت تفاوت دیه زن ومرد از صندوق خسارت های بدنی

3-به ارث بردن زمین توسط زن،از اموال همسر

4-هرگاه ورثه از ادای قیمت زمین امتناع کنند زن می تواند حق خود را از عین اموال مطالبه کند.

5-افزایش مرخصی زایمان زنان از 6 ماه به 9ماه

6-اختصاص 2هفته مرخصی تشویقی به مردانی که صاحب فرزند می شوند.

7-تصویب  یبمه زنان خانه داربا اولویت زنان سرپرست خانواده

8-دریافت مستمری توسط افرادی که سابقه پرداخت 10 سال بیمه ویا کمتر از 10سال را دارند.

9-کاهش ساعت کاربانوان

10-پرداخت مستمری مادر پس از فوت به فرزندانش و چندین موارد دیگر...

خانم فاطمه رهبر ،فردی باشخصیت مثبت گرا ، مردم دار، مهربان، کاردان و باتدبیر بودند.ایشان در زمان نمایندگی مجلس خیلی به فکر مستضعفان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بودند. خانم رهبر یک نماینده ولایت مدار و باتجربه برای بانوان ، تمام عمر خود را صرف فعالیت های سیاسی و اجتماعی کردند. ایشان برای مصوب کردن قوانین مربوط به زنان نهایت تلاش خود را داشتند نگاهشان به بانوان نگاهی دینی و قرآنی بود و در این زمینه توانستند با پیگیری های مداوم قوانین بسیار خوبی را به تصویب برسانند.خانم رهبر همواره در تمامی برنامه ها با حضوری مفید و متواضعانه افراد را از خود بهره مند می کردند و ارتباط با ایشان کاری بسیاری ساده برای مراجعه کنندگان بود. ایشان در زمان مسئولیت در کمیته امداد امام خمینی هم خودشان شخصا به نقاط دوردست و محروم سفر می کردند و مشکلات مردم را از طریق مجاری قانونی پیگیری و حل می کردند.درخاطرات آقای جهانگیری با اشاره به خاطره ای از دوران حضور فاطمه رهبر در کمیته امدادآمده ایشان در آن زمان سفری به استان کرمان داشتند. منطقه‌ای که قرار بود بروند بسیارصعب العبور و به دلیل وجود اشرار نا امن بود به همین دلیل مسئولان استانی به ایشان توصیه می کنند به این سفر نروند اما ایشان برای پیگیری مشکلات به این منطقه سفر کردند. رسیدگی به مردم آن منطقه بعد از سفر ایشان انجام گرفت و مسئولان استانی از ایشان به عنوان یک شیرزن یاد کردند. ایشان سفرهای دیگری هم شخصا به چنین مناطقی می رفتند و کمک رسانی می کردند.دغدغه اصلی خانم رهبر وحدت نیروهای انقلابی حول محور ولایت بود و نگرانی ایشان همیشه از این بود که نکند کاری انجام دهند که مدنظر مقام معظم رهبری نباشد.

هنربزرگ انقلاب اسلامی این است که  زنان جامعه ما را متحول ساخته است و در مسیر اسلام و ارزشهای الهی هدایت کرده و از بی هویتی و بی بند و باری به سوی عزت ، عفاف، شخصیت و کمال جویی هدایت کرده و به اوج انسانیت ارتقا بخشیده است. دیدگاه های فاطمه رهبر در تمام امور اجتماعی و سیاسی و فرهنگی الگویی بسیار مناسب برای بانوان سیاسی ایران خواهدبود.

مسیر فعالیت سیاسی زنان در ایران با دشواری های بسیار همراه است. فقدان احزاب و تشکل های منسجم، ضعف سازمان های مردم نهاد ودربرخی موارد خارج شدن از موازین انقلاب اسلامی کاررا دراین حوزه با مشکلاتی فراوان روبه رو نموده است.حضور بانوان فرهیخته ای همچون بانو فاطمه رهبر زمینه را برای ایجادشاخص یک بانوی کامل انقلابی ایجادنموده است. فاطمه رهبر از نمونه های زنان کوشا ومجاهددر این حوزه بوده است.پیگیری ومصمم بودن تارسیدن به نتیجه نیز یکی دیگر از موارد بسیار مورد توجه بانوان انقلابی است.یکی از این موارد مهم که از آن به عنوان برجام زنانه یادشده است همان­ تفاهم‌نامه معاونت امور زنان ریاست جمهوری با صندوق سازمان ملل است.با پیگیری خانم رهبر وتیم رصدکنندهایشان ودرادامه آوردن استدلال های منطقی این تفاهم‌نامه خلاف قانون اعلام شد دراین تفاهم‌نامه متأسفانه مسئولان حوزه زنان قبول کرده بودند که در قبال دریافت پول دوربین‌هایی را در تمام مراکزی که آنها می‌خواهند نصب کنند و مدارکی را به آنها ارائه دهند که در مرحله اول 500 میلیون تومان پول گرفتند و آن را به چند NGO دادند این در حالی است که هر گونه قرارداد بین‌المللی باید در ابتدا به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. .با پیگیری های مجدانه خانم رهبر وتیم تحقیقاتی ایشان، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آن را خلاف قانون اساسی، امنیت ملی و سیاست‌های کلان نظام دانست و گزارش آن به قوه قضاییه و سازمان بازرسی نیز ارسال شد.

یکی از ویژگی های مهم بانوان انقلابی ولایی ،ایده پرداز وخلاق بودن آنان است.خانم فاطمه رهبر درمسولیتهای متعددی که برعهده داشته اند طرح های بسیاری را  ارائه داده اند.به طور نمونه طرحهای جدید لایحه قانون حمایت از خانواده ، قانون قاضی مشاور زنان و قرار دادن قاضی زن در کنار دادگاه خانواده ویا ایده‌ای درباره مهریه زنان که همانند صندوق دیه ای که تشکیل شده دولت صندوقی را برای مهریه تعبیه می کند و به زوجینی که توان پرداخت مهریه را ندارند وام می دهدنمونه هایی ازاین طرح هاست.

درگذشت ناگهانی خواهر انقلابی، مومن، متعهد، اخلاق مدار و دارای سوابق ارزشمند در عرصه خدمت صادقانه در نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیار تاثر انگیز است. نماینده کلیمیان درباره ایشان می گوید:«بانویی درستکار و وظیفه شناس ،نام کوچک و نام خانوادگی او هر دو به قامت او برازنده بودند که او شور و امید جوانی را با تجربه و متانت میانسالی و درایت پیرانه سری با هم داشت و به ویژه توجه او در مساعدت به نیازمندان غیر مسلمان در ایام حضور موثرشأن در کمیته امداد از یاد نخواهد رفت. »

یکی دیگر از ویزگی های  منحصر به فرداین  بانوی فرهیخته ،اخلاق مداری، اخلاق محوری و حرکت با اخلاق در جامعه اسلامی است وتاکید بسیار براجرای اخلاق وادب اسلامی است. . مرحوم فاطمه رهبر در آخرین یادداشت خود مانیفست اعتقادی اش را پس از پیروزی در انتخابات مجلس  نوشت: «با تمام وجود و ظرفیت در راستای احقاق حقوق هموطنان به ویژه در زمینه مبارزه با فساد، تبعیض و ناکارآمدی گام برداشته و همراه با سایر منتخبین گرانقدر در جهت رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه، تعمیق و تقویت عدالت اجتماعی و نیز کمک به تقویت حرکت های ارزشی و اعتقادی و به ویژه تحکیم بنیان خانواده گام برمی دارم. همچنین مفتخرم و متعهد می شوم به عنوان نماینده این مردم عزیز در این مسیر سخت تمام تلاشم را به کار گیرم تا انشاءالله هیچ گاه مصالح نظام و منافع ملی و مطالبات مردمی خدای ناکرده فدای خواسته های شخصی و یا منافع جناحی و مطامع سیاسی نشود.»

کلام آخر این است فقدان فاطمه رهبر نماینده منتخب دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی تهران  دلهای بسیاری از ارادتمندان ایشان را به درد آورده است .عمربا برکت ایشان در حفظ انقلاب ونظام وتبعیت از ولایت ورهبری سپری شده است.خودباوری و رسیدن به بلوغ فکری وحضور پرشور در صحنه های انقلاب اسلامی از افتخارات بزرگ این بانوی مسلمان ایران اسلامی بوده است. آنچه دراین عرصه برای بانوان انقلابی مهم است این است که مجاهدت های امثال خانم رهبر  درعرصه زنان وخانواده به وضوح الگویی ناب  برای تمام زنان آزاداندیش کشورمان است.تلاش ومجاهدت های خستگی ناپذیر این بانوکه با کلام وعمل جهادی اش درخدمت به­محرومان بوده است هرگزفراموش نخواهدشد. توجه به زندگی وتجربه باارزش بانوفاطمه رهبر چه درحوزه خانواده وچه درحوزه اجتماع الگوی بسیار خوب برای بانوان این سرزمین خواهد بود.براین اساس برعهده تمام بانوان انقلابی است که با شناخت هر چه بیشتر مرحومه فاطمه رهبر ،نمونه‌ای از الگوی زن تراز انقلاب اسلامی وسرمشقی والا از زنان فاطمی و زینبی در ایران اسلامی را به تصویر بکشند

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار