بررسی محتوایی روزنامه های سه شنبه:

همایش اصلاح طلبان در دانشگاه تهران با حضور حجاریان، عبدی و جلایی پور سوژه نخست روزنامه های اصلاح طلب است و از سوی دیگر مباحث هسته ای و نبرد علیه داعش مورد توجه روزنامه های اصولگرا قرار گرفته است.

مردان کتک خور و زنان قلدر!/ روحانی به خنداونه رامبد جوان می رود!

به گزارش گلستان 24، حواشی جلسه غیرعلنی یکشنبه مجلس همچنان ادامه دارد. انتشار فیلم درگیری لفظی ظریف و کوچگ زاده دیروز مورد توجه بود اما انتشار بخش های از گفتگوها جلسه غیرعلنی به سوژه برخی از روزنامه ها تبدیل شده است. هشدار سردار سلیمانی نسبت به خطر گسترش طاعون داعش در اطراف مرزها و همچنین عملیات آزاد سازی الرمادی عراق، در صفحه نخست روزنامه ها مورد توجه قرار گرفته است.

ذوق زدگی از همایشی با حضور چهره های اصلاح طلب در دانشگاه تهران

روزنامه اصلاح طلب آرمان در صفحه نخست خود به طور ویژه به حضور چند اصلاح طلب در همایشی در دانشگاه تهران پرداخته و به طور گسترده به پوشش آن پرداخته است. حضور شخصیت های اصلاح طلب در دانشگاه ها همواره باحاشیه و جنجال همراه بوده است: دیروز دانشگاه تهران سراسر شور بود و نشاط؛ دانشجویانی که سال‌های نخست حضور خود در دانشگاه را می‌گذرانند لبخندی متفاوت بر چهره داشتند چون در انتظار تجربه روزهای خوبی بودند که بزرگ‌ترهایشان برایشان تعریف کرده بودند؛ روزهایی که سایه اصلاحات بر دانشگاه‌ها سایه انداخته بود و حالا اعتدالی حکمفرماست که مسیر را برای حضور اصلاحاتی‌ها در دانشگاه گشوده است. دیروز مردانی به نام‌های عباس عبدی و سعید حجاریان و حمیدرضا جلائی‌پور پشت تریبونی رفتند. «دوم خرداد؛ تلاقی جمهوریت و مشروطیت» نام همایشی بود که سال 76 را به یاد همگان می‌آورد.سعید حجاریان دیروز با تبریک سالگرد دوم خرداد و احیای انجمن‌های اسلامی دانشجویان، به خاطره‌ای از زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 اشاره کرد و گفت: آن زمان شایعه شده بود که نام یک کاندیدا را بنویسید و ناطق بخوانید و حتی کاریکاتوری در همین راستا تهیه شده بود؛ بنابراین یکی از رفقای ما به من گفت که تو این شایعه را بین مردم انداخته‌ای و قصد جنگ روانی داری. من ضمن تکذیب این موضوع به او گفتم شما هم می‌توانید عکس این موضوع را در جامعه مطرح کنید و بگویید ناطق بنویسید و نام کاندیدای دیگر بخوانید و حتی برای آن کاریکاتور بسازید اما او در پاسخ گفت که این موضوع در بین مردم رواج نخواهد یافت. وی با بیان اینکه «جنگ روانی ابزار کمکی برای کارهای تبلیغاتی است» اعتقاد خود را اینگونه بیان کرد: اول باید در واقعیت چیزی وجود داشته باشد تا بتوان به آن بال و پر داد. یعنی باید آن‌چنانی باشد که بتوان آن را آن‌چنان‌تر کرد؛ بنابراین در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری سال 76 نیز اگر این شایعه رواج می‌شد کسی باور نمی‌کرد. همان‌طور که امروز هم این جناح بسیاری از رسانه‌ها را در اختیار دارد، اما کسی حرف‌شان را باور نمی‌کند.

عباس عبدی هم در این مراسم سخنرانی کرد. او گفت: مساله امروز اصلاح‌طلبان نگاه به آینده است تا بتوان بدون اشتباهات گذشته دوم خردادی جدید را بازسازی کرد. وی با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان در این مراسم درباره دولت‌های نهم و دهم اظهار کرد: در مورد دورانی که از آن یاد شد موضوع جوری نیست که سر و ته آن را هم بیاوریم. عبدی خاطرنشان کرد: باید به این موضوع دقت کنیم که دولت احمدی‌نژاد از تخم‌مرغ شانسی درنیامد و باید از آن دوران درس گرفت تا درنهایت فهمید که آینده‌مان را چگونه بسازیم تا به آن وضعیت نیفتیم.دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در این همایش گفت: جنبش دانشجویی از بین نمی‌رود و همیشه زنده است و از اشتباهاتش درس می‌گیرد. محمدرضا جلائی‌پور با تاکید بر تاریخی بودن انتخابات دوم خرداد خاطرنشان کرد: چند روز در تاریخ معاصر کشورمان مهم است یکی از آنها حماسه دوم خرداد است که پیامدهای زیادی داشته، یکی از آن‌ها رای غیرمنتظره 20میلیونی بود که هنوز برای خیلی‌ها جای بررسی و توضیح دارد به ویژه تندروها هنوز متوجه دلیل رخ دادن اتفاق دوم خرداد نشده‌اند. وی افزود: تندروها به این جنبش اجتماعی نام‌های بی‌ارتباط دادند. انتخابات آن دوران به شکلی بود که مردم برای رای دادن به کاندیدای موردنظرشان با هم مشارکت می‌کردند. این عمل از ویژگی‌های جامعه مردم‌سالار است.

آرمان به سراغ رئیس اسبق فدراسیون فوتبال رفته و از حال و روز این روزهای فوتبال کشور با محمد دادکان مصاحبه ای را ترتیب داده است: «گرز چشم همه خلق بیفتم سهل است/ تو مینداز که معذور تو را ناصر نیست». این شعر را می‌خواند و می‌گوید: «در هیچ باند و گروهی عضو نیستم و زیر«علم» هیچ کس سینه نمی‌زنم. «عزت» و«ذلت» دست خداوند است و از هیچ بنده خدایی باک ندارم. صراحت لهجه و صداقتش در بیان حقایق به مردم مثال زدنی است و اهل هیچ گونه مسامحه ومصلحت اندیشی نیست. می‌گوید: «دور شکم برخی مدیران از پول‌های مردم بیشتر شده است»، «فساد در فوتبال ما به حداکثر رسیده» و« برخی با پول بیت المال در فدراسیون به سفرهای خارجی می‌روند». دکتر محمد دادکان بازیکن قدیمی و رئیس سابق فدراسیون فوتبال که برخی از آن به «گرگ باران دیده» فوتبال ایران یاد می‌کنند در گفت‌وگو با «آرمان»به صراحت، بسیاری از پشت پرده‌های فوتبال ایران را بازگو کرد. مصاحبه‌ای که در ابتدا با اتفاقات ورزشگاه تبریز آغاز شد اما به حقایق تلخی در فوتبال ایران منجر شد که خواندش برای هر شهروند ورزش دوستی ایرانی لازم و ضروری است.در بخشی از مصاحبه دادکان از وزیر ورزش بابت اظهاراتش نسبت به کی روش انتقاد کرده است: به نظر من در مرحله اول آقای وزیر نباید در این مساله دخالت می‌کردند. آقای وزیر باید به صورت کلان به مساله نگاه کند و از فدراسیون که زیرمجموعه وزارت ورزش است بخواهد که در این زمینه رفتار خود را اصلاح کند. مساله‌ای که جای انتقاد دارد این است که مسئول اول ورزش کشور در حالی که بیست ماه از دوران مدیریتش می‌گذرد همه وقت خود را مشغول فوتبال کرده و از ورزش‌های دیگر غافل شده است. وزیر ورزش با توجه به این همه کارهای نیمه تمام، همه وقت خود رامصروف باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال و تیم ملی کرده است، که کار صحیحی نیست. بنده معتقدم آقای وزیر باید در کارهای هم شأن خود ورود پیدا کند و نباید به صورت مستقیم درباره یک فدراسیون اظهارنظر مداخله جویانه داشته باشد. در مرحله دوم باید عنوان کنم که آقای کی‌روش مربی کاربلد و با دانشی است. کسانی که با کی‌روش مخالفت می‌کنند با روند روبه رشد فوتبال کشور مخالف هستند.

گل به خودی تیم دیپلماسی دولت

روزنامه وطن امروز در شماره امروز خود، با مطرح کردن سوالِ چگونه خصوصی نگاه‌داشتن مذاکرات به «تراژدی اعتماد» ختم شد و دستیابی به «توافق مطلوب» را دشوار کرد به موضوع مذاکرات هسته ای ایران و طرف های خارجی پرداخته و تیتر آن را " گل به خودی دیپلماسی محرمانه" برگزیده است: یکی از مهم‌ترین علل علاقه شدید آمریکا به اشراف بر اطلاعات نظامی ایران که اخیرا تلاش می‌شود در زیر گفت‌وگوهای هسته‌ای با فشار تیم مذاکره‌کننده و دولت خودی، به نظام تحمیل شود، برآمده از بیگانگی ذاتی برنامه نظامی کشورمان با شوهای هالیوودی است. ایران هیچ‌گاه درصدد بزرگنمایی قدرت نظامی خود نبوده و همین موضوع بر شعف آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات به منظور تخمین قدرت ایران افزوده است، چراکه فرضا اگر آمریکا با هدف مدیریت و ساماندهی «جنگ‌های نیابتی»، بدون اطلاع از زوایای دقیق قدرت ایران، داعش را سوار بر پروپاگاندای امپراتوری وحشت به مرزهای غربی برساند و سپس با ورود یکپارچه ارتش و سپاه و بسیج در یک رویارویی مستقیم، داعش درهم شکند؛ نقشه آمریکا  بر باد رفته و ایران به‌دست بزرگ‌ترین دشمنانش تبدیل به ابرقدرتی بلامنازع و فرامنطقه‌ای خواهد شد.

وطن امروز در ادامه آورده: کنگره آمریکا در ژستی مضحک به منظور مدیریت افکار عمومی پس از افتضاح رمادی - سقوط بزرگ‌ترین مرکز آموزشی آمریکایی ارتش عراق- به واسطه رکب اطلاعاتی200 نفر از عناصر داعش و فرار 2000 نفر از نیروهای آموزش دیده ارتش عراق، طرح تحریم عربستان را ارائه کرده است. چرا که رمادی در شرایطی سقوط کرد که از جانب سیاسیون حامی آمریکا در عراق، به عنوان نمونه «همکاری مشترک ارتش عراق و نیروهای آمریکایی» تعریف شده بود! هم اکنون شکست رمادی به ضرب‌المثلی از عاقبت «توکل سیاسی- نظامی» بر آمریکا یا به عبارتی «کدخدا» در عراق تبدیل شده است. به این ترتیب در فضایی که تجربیات عراق ناامن و در خطر تجزیه، با اندک سیاسیون واداده و وابسته به آمریکا، مقابل چشمان ایران امن و قدرتمند قرار دارد باز هم عده‌ای در داخل علم  «توکل انتخاباتی و اقتصادی» بر آمریکا را بالا برده و مقابل چشمان بهت‌زده ملت رژه سیاسی  می‌روند که از جیب و جانب ملت صحبت نکنید! گویی آمریکا اصرار دارد ثروت و قدرتش را داوطلبانه و از سیر خیرخواهی با ایران تقسیم کند و این شیطان است که به جلد اوباما رفته و باعث خلف وعده مکرر و کارشکنی در اقتصاد و سیاست و امنیت جهان می‌شود! کدام عاقلی«اطلاعات نظامی محرمانه» کشورش را به امید «شکوفایی اقتصادی» و «رفع بی‌اعتمادی» با دشمنی غدار تقسیم می‌کند؟! بنا بر مستندات قوی منطقه‌ای چنین رویه‌ای با از دست رفتن امنیت و آرامش و یکپارچگی کشور برابری می‌کند!  به نظر می‌رسد جهت انگیزش‌های نهانی گروه معدودی که به‌رغم نهی شدید رهبر حکیم انقلاب و همه متخصصان نظامی، بدون هرگونه پشتوانه اجتماعی، تاکید بر اجرای چنین طرح هولناک و ضد امنیتی دارند به سمتی پیش می‌رود که قضاوت درباره آنها را در آینده‌ای نزدیک میسر می‌سازد.

"تکذیب ادعای دسترسی به دانشمندان و تأسیسات نظامی در دولت گذشته" عنوان خبر وطن امروز نسبت به اظهارات وزیر امور خارجه کشور مبنی بر اجازه دسترسی به دانشمندان هسته در دولت قبل است:  منابع مرتبط با موضوع هسته‌ای، ادعای تیم مذاکره‌کننده درباره دسترسی بازرسان آژانس به دانشمندان یا تاسیسات نظامی ایران در فاصله سال‌های 92-84 را – جز با یک استثنا- به طور کامل خلاف واقع می‌دانند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران دیروز دوشنبه 4 خرداد 1394، ادعا کرد آژانس در دولت گذشته به دانشمندان و تأسیسات هسته‌ای ایران دسترسی داشته است. گفت‌وگوی «ایران هسته‌ای» با منابع و مسؤولان مرتبط با موضوع نشان می‌دهد این مساله یک خلاف‌گویی آشکار صرفا با هدف توجیه توافق بشدت نگران‌کننده‌ای است که تیم فعلی در لوزان انجام داده و مطابق آن یک رژیم بازرسی بی‌سابقه و ویژه در ایران مستقر خواهد شد. دیپلمات‌های مطلع از این مساله به «ایران هسته‌ای» گفتند در دولت‌های نهم و دهم حتی به یک دانشمند نظامی هم دسترسی داده نشده است. درباره اماکن نظامی هم، آژانس تنها در یک نوبت پس از آغاز به کار دولت نهم –که دقیقا در ماه‌های اولیه استقرار دولت بوده- به پارچین دسترسی پیدا کرده و این امر دیگر هرگز تکرار نشده است. آخرین باری که آژانس از پارچین بازدید کرده، 10 آبان 1384/ اول نوامبر 2005 بوده است. در این تاریخ تنها 3 ماه از آغاز به کار دولت نهم می‌گذشت و استراتژی هسته‌ای این دولت هنوز تدوین نشده بود. پیش از آن هم آژانس یک بار دیگر، 24 دی 1383/ 14 ژانویه 2005 به پارچین دسترسی پیدا کرده بود که مربوط به ماه‌ها قبل از روی کار آمدن دولت نهم است. مطابق اعلام منابع مطلع، آژانس در هیچ کدام از این دو بازرسی هیچ آلودگی رادیواکتیوی در پارچین پیدا نکرده و این امر را در گزارش 27 آبان 1384 خود رسما اعلام کرده است.

گروه اقتصادی وطن امروز به نقدی پیرامون چرایی غافلگیر کردن مردم توسط دولت در افزایش قیمت نان و بنزین پرداخته است:  دولت بعد از اطلاع‌رسانی ناقص و غیرمسؤولانه درباره حذف سهمیه بنزین خودروها کار سختی در کنترل قیمت‌ها خواهد داشت. به گزارش «وطن‌امروز»، اطلاع‌رسانی ناقص و اقدامات غافلگیرانه مانند حذف سهمیه بنزین خودروها، قطع یارانه نقدی و گران شدن نان، اعتماد عمومی به دولت را کاهش داده و قطعا مسؤولان باید برای کنترل قیمت‌ها و عدم ایجاد موج گرانی انرژی بیشتری صرف کنند. سرگردانی‌ای که در پی عدم واریز سهمیه بنزین خردادماه به وجود آمده بود حتی دامن زیرمجموعه‌های وزارت نفت را هم گرفت تا جایی که رئیس انجمن جایگاهداران اعتراف کرد برای کنترل اوضاع مجبور به دروغگویی شده است. یکی از روزنامه‌های حامی دولت روز یکشنبه و زمانی که هنوز تکلیف سهمیه‌بندی بنزین روشن نشده بود از قول بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس انجمن جایگاهداران نوشت: «ما این دروغ (واریز سهمیه خرداد ماه در آینده نزدیک) را سر زبان‌ها انداختیم چون برخوردها تند شده بود و باید کاری می‌کردیم تا ماجرا بالا نگیرد.

انتشار محرمانه های نشست غیرعلنی مجلس

روزنامه اصلاح طلب اعتماد، به انتشار محرمانه های نشست غیر علنی مجلس پرداخته و در شماره امروز خود نیز به حاشیه های نشست یکشنبه مجلس با تیم هسته ای دامن زده است: یکی از نمایندگان مجلس دیروز بخش‌هایی از سخنرانی‌عراقچی در نشست غیر علنی را منتشر کرد . برخی حقوقدانان و نمایندگان مجلس انتشار این سخنان را غیر قانونی ارزیابی کردند. این گزارش بخش‌هایی دارد که قابلیت انتشار ندارد. انتشارش برخلاف سه قانون است. قانون مطبوعات، قانون اساسی و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان پس تنها آنچه قابلیت انتشار دارد در ادامه می‌آید: آنچه را که از جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلس دیروز به نقل از یکی از نمایندگان مجلس منتشر شد نمی‌توان منتشر کرد اما جزییات جلسه روز یکشنبه مجلس به واسطه برخی نمایندگان منتشر شده است. جزییات را کسی تایید نمی‌کند و مشخص نیست به آنچه از پشت درهای بسته مجلس برای نخستین بار با این جزییات صریح بیرون آمده است می‌توان استناد کرد یا نه؟ این مجلس رکوردهای زیادی داشته است. حالا حال و هوای جلسات غیرعلنی مجلس هم مثل سابق نیست. هم فیلم از آن بیرون می‌آید، هم صوت و هم جزییات آن به نقل از نمایندگان در رسانه‌ها منتشر می‌شود. جلسه غیر‌علنی روز یکشنبه، گام به گام علنی‌تر از قبل می‌شود. دیروز حمید رسایی در سایت شخصی خود مطلبی را منتشر کرد که کمی بعد در خبرگزاری فارس نیز منتشر شد. او مدعی بود که این متن از روی فایل صوتی سخنان عباس عراقچی در آن جلسه نوشته شده است؛ سخنانی درباره پذیرش پروتکل الحاقی و بازرسی از مراکز نظامی کشورمان؛ موضوعی که محور مناقشه‌های جلسه غیرعلنی روز یکشنبه بود. منتقدان مذاکرات مدعی هستند که عباس عراقچی در سخنان خود از پذیرش بازرسی از مراکز نظامی ایران سخن گفته بوده. طیف مقابل اما می‌گویند معاون وزیر امور خارجه در این جلسه تنها به تشریح سازوکار اجرایی پروتکل الحاقی پرداخته است.

هشدار مقامات امنیتی کشور نسبت به تحرکات داعش در اطراف مرزهای ایران مورد توجه اعتماد نیز قرار گرفته و علاوه بر پوشش اظهارات وزیر کشور نسبت به حضور داعش در 50 کیلومتری مرز با ایران، یادداشتی از سید حسین موسوی را در این زمینه منتشر کرده است: جریان داعش با بالابردن پرچم شیعه ستیزی، غیرمستقیم به جمهوری اسلامی ایران نیز پیام خصمانه ارسال می‌کند؛ اما درواقع بیش از آنکه این گروه به عنوان تهدیدی علیه ایران باشد، حاکمیت‌های فعلی جهان عرب را هدف‌گیری کرده است، دلیل امر هم روشن است؛ گروه داعش و امثال آن کوچک‌تر از آن هستند که قادر به قامت افرازی در مقابل کشورمان باشند؛ جمهوری اسلامی ایران  اهداف روشن و اعلام شده‌ای در منطقه دارد و از ثبات حکومت‌های قانونی و مشروع و جنبش‌های حق‌طلبانه حمایت می‌کند. بدیهی است جریان داعش به مثابه یک گروه تروریست خود را با چنین اهدافی در تقابل خواهد یافت.جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با این گروه تروریستی با وجود برخی شایعات که عمدتا از سوی محافل صهیونیستی مبنی بر ارتباط ترویج می‌شد همواره موضع قاطعی در نفی اقدامات آنان داشته و در عالی‌ترین سطح رهبری کشور این گروه به عنوان یک گروه تروریستی که حامیان صهیونیست دارد تلقی شده است، همچنین مصداقیت اسلامی آنان نیز حتی به عنوان یک جریان سلفی- سنی زیر سوال بوده است، گروهی که در قشر و پوسته اسلام نمایی کرده، اما عمیقا ضد اسلام رفتار می‌کند. افزون بر آن جمهوری اسلامی ایران با حمایت قاطع از دولت کنونی عراق برای بسط حاکمیت و ثبات این دولت همکاری‌های گسترده‌ای را در همه ابعاد و در قالب توافقات دو جانبه صورت داده است.

دبه ای که مزاح نبود

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان " دبه آمریکایی مزاح نبود"، به سوژه شدن این موضوع در میان کاربران شبکه های اجتماعی پرداخته است: کاربران شبکه‌های اجتماعی از تشابه لفظی «دبه» به معنای ظرفی شبیه بشکه که برای ترشیجات استفاده می‌شود، با «دبه‌در‌آوردن» به معنای زیر قول زدن، بهره‌ها برده‌اند و اوباما و دبه را حسابی به هم پیوند زده‌اند.دکتر علی‌اکبر صالحی قبل از عمل جراحی در مصاحبه‌ای گفت که «امریکایی‌ها روی برخی از مفاد توافق لوزان دبه کردند» اما پس از آنکه رئیس‌جمهور به عیادت او رفت، معلوم نشد آن عیادت، چه نوع عیادتی بود که دکتر صالحی را با حال نزار روی تخت بیمارستان مجبور به اظهارنظر دیگری کرد که «مسئله دبه‌کردن امریکایی‌ها را به مزاح گفتم»! اما آرام آرام معلوم شد که آن حرف اولی مزاح نبوده بلکه این دومی مزاح بوده است! چرا؟ چون امریکایی‌ها روی «دبه» پافشاری کردند و مسائلی از جمله کمتر کردن تعداد سانتریفیوژهای فردو و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای و مطالبات خرد و درشت دیگری را به میان آوردند. حالا کاربران شبکه‌های اجتماعی از تشابه لفظی «دبه» به معنای ظرفی شبیه بشکه که برای ترشیجات استفاده می‌شود، با «دبه‌در‌آوردن» به معنای زیر قول زدن، بهره‌ها برده‌اند و اوباما و دبه را حسابی به هم پیوند زده‌اند.

روزنامه جوان، نشست «مشق غیرت، بازرسی و بازجویی ممنوع» را که با حضور علیرضا زاکانی، سعید احدیان، مهدی فضائلی و محمد حسین صفار هرندی در خبرگزاری مهر برگزار شده بود را به صورت ویژه ای پوشش داده است:  نشست خبری«مشق غیرت؛ بازرسی و بازجویی ممنوع» با محور حمایت از تیم مذاکره‌کننده، تبیین توافق خوب و تأکید بر عدم بازجویی از دانشمندان و بازرسی از مناطق نظامی با حضور چهره‌های سیاسی برگزار شد. پس از سخنان مقام معظم رهبری درباره عدم‌اجازه نظام جمهوری اسلامی برای مذاکره با دانشمندان هسته‌ای و همچنین بازرسی از مراکز نظامی در قالب پذیرش پروتکل الحاقی موج وسیعی درباره مخالفت با این اقدام در محافل سیاسی و نخبگان کشور به راه افتاد؛‌ موجی که هر روز ابعاد آن بلندتر می‌شود و حتی برخی مقامات غربی را وادار به واکنش درباره آن کرده است که خط قرمز غرب برای پذیرش هر توافقی بازدید از مراکز نظامی ایران است.علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه مسئله فناوری هسته‌ای امروز و در آینده نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت کشورهای مختلف جهان دارد، اظهار داشت: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که مذاکره ما با 5+1، مذاکره بین دو اردوگاه «تفکر نوین اسلامی» و «جاهلیت مدرن» است که از زاویه نگاه خود، خودشان را آقا و دیگران را برده و نوکر می‌دانند.سعید احدیان مدیرمسئول روزنامه خراسان نیز در این نشست گفت: امروز در عرصه سیاسی بر مبنای آنچه در آزادسازی خرمشهر مورد استفاده قرار گرفت می‌توانیم عمل کنیم و در این صورت قطعاً به نتایج خوبی خواهیم رسید. وی با تأکید بر اینکه آرمان‌ها و شاخص‌های ما در مذاکرات هسته‌ای مشخص شود، گفت: شش آرمان و شاخص اصلی وجود دارد که باید هر توافق و بیانیه‌ای را با آن سنجید.

مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی در این نشست با اشاره به اینکه این روزها با نام مقاومت پیوند خورده است، گفت: این روزها تداعی‌کننده دوران دفاع مقدس است و همزمانی موضوع این نشست با این روزها می‌تواند برای ما الهام‌بخش باشد. وی افزود: باید تحلیل درستی از شرایط داشته باشیم و یک رفتار دقیقی را در نظر بگیریم. باید به این ۱۳ سال مراجعه کنیم و نباید بگوییم گذشته‌ها گذشته است چراکه آنچه امروز اتفاق می‌افتد همانند چیزی است که در گذشته تجربه کرده‌ایم.محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست، گفت: حقیقت امر این است که بنده در مباحث حقوقی نه به لحاظ حقوقی و نه فنی، تبحری ندارم و به همین دلیل کمتر به مباحث هسته‌ای ورود می‌کنم. وی با اشاره به دلواپسی برخی از آنچه در پرونده هسته‌ای کشورمان می‌گذرد، افزود: از این جهت که بنده تبحری در مباحث هسته‌ای ندارم، هیچ گاه در زمره کسانی که دغدغه و دلواپسی داشته‌اند نبوده‌ام، اما امروز می‌گویم بنده نیز دلواپس هستم و جزو آن دسته از مردمی خواهم بود که دغدغه هسته‌ای دارند.

"طرح آمریکا برای «خشونت‌های مرگبار ضدشیعه» در منطقه" یادداشتی به قلم دن گلیزبروک است که جوان آن را در صفحه نخست امروز خود منتشر کرده است: بمب گذاری های انتحاری روز جمعه (22 می 2015) داعش در یمن و عربستان سعودی - حداقل 43 نفر کشته شدند- میوه تلخ سیاستی است که توسط بریتانیا، فرانسه و آمریکا و متحدان خلیج فارس آنها در هشت سال گذشته دنبال می شد. این استراتژی – رشد خشونت فرقه ای علیه شبه نظامیان شیعه به منظور نابودی نظام سوریه و انزوای ایران – بخشی از جنگ گسترده غرب علیه تمام کشورهای جنوب با هدف تضعیف همه قدرت های مستقل منطقه ای، گروه بریکس و به خصوص روسیه است. این استراتژی اولین بار در مقاله سیمون هرش، با نام " تغییر مسیر" فاش شد که چگونه مقامات دولت جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا با سعودی¬ ها، میلیاردها دلار برای کسانی که می توانند در حمله به حزب الله، مقتدی صدر، ایران و سوریه نقش ایفا کنند، صرف می کنند تا خشونت های مرگبار فرقه ای را ایجاد کنند. اینها جملات به یادماندنی از یک مقام آمریکایی است.در ماه های اخیر، غرب و متحدان منطقه ای آن به طور گسترده از خشونت های مرگبار ضد شیعه حمایت کرده اند. در اواخر ماه مارس، عربستان سعودی باتوجه به دستاوردهای نظامی شبه نظامیان حوثی ( شیعه) در یمن، حمله هوایی به این را شروع کرد. حوثی ها، تنها نیروی موثر برای نبرد با القاعده در این کشور، از اواخر نوامبر 2014، بخش های مهمی از یمن را به ست گرفتند و سپس آنها برای باقی ماندن در پایگاههای تحت کنترل خودشان تهدید شدند. وقتی سعودی ها با حمایت آمریکا و انگلیس بمباران یمن را شروع کردند، جای تعجب نبود القاعده که در این مداخله ذی نفع بود با استفاده از ایجاد یک فضای تنفسی، قلمرو از ست رفته ارزشمند خود، یعنی بندر کلیدی "مکلا" را در عرض یک هفته از زمان شروع حمله سعودی ها، دوباره بازپس بگیرد. القاعده همچنین در ماه گذشته با حمایت نظامی ترکیه، قطر و عربستان سعودی دستاوردهایی را در دو شهر مهم استان ادلب سوریه کسب کرد.

مردان کتک خور و زنان قلدر

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد نیز از حضور چهره های اصلاح طلب در همایشی در دانشگاه تهران استقبال کرده و تیتر " دوم خرداد در آینده بار دیگر غافلگیر خواهد کرد" را برای این مطلب اختصاص داده است: «دوم خرداد؛ تلاقی جمهوریت و مشروطیت» نام همایشی است که روز گذشته در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد. عباس عبدی و سعید حجاریان نیز از سخنرانان این همایش مناسبتی بودند. همایشی که به مناسبت سالگرد دوم خرداد و به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران با همکاری انجمن اسلامی دانشکده‌های داروسازی و پزشکی برگزار شد. عباس عبدی در بخشی از سخنرانی خود گفته است:  این دولت هر کاری می‌خواهد بکند، بکند اما نباید زیر بار شکاف قدرت و مسئولیت برود و قطعا باید قدرت لازم برای سیاست خارجی وجود داشته باشد چرا که این فاجعه است که قدرت جایی باشد و مسئولیت جای دیگری قرار بگیرد. اگر مسئولیت وجود نداشته باشد یک نفر می‌تواند جلوی وزیر خارجه بایستد و عربده بکشد. دراین راستا دیدیم همان کسانی که می‌خواستند مدیریت جهانی را برپا کنند آخرش گفتند نمی گذارند ما پرونده هسته‌ای را حل کنیم و کنار کشیدند. وی در پایان خاطرنشان کرد: بگذاریم کلیشه‌ها شکسته شود و گذشته را بازنگری کنیم ما نه می‌خواهیم مدالی را از سینه کسی برداریم و یا اینکه به سینه کسی مدال بزنیم. مسئله امروز ما این است که نسبت به آینده چه نگاهی داشته باشیم و با این رویکرد است که می‌توانیم بدون اشتباهات گذشته دوم خرداد جدید را بازسازی کنیم.

دعوت رامبد جوان، مجری برنامه خندوانه شبکه نسیم از رئیس جمهور کشور، مورد توجه آفتاب یزد قرار گرفته است: رامبد جوان اما به لیست کسانی که دوست دارد به برنامه خندوانه دعوت کند یک نام دیگر را نیز اضافه کرد و آن نام کسی نبود جز نام رئیس دولت تدبیر و امید دکتر حسن روحانی. جوان در تازه ترین گفتگوی خود با باشگاه خبرنگاران در خصوص مهمانان سری دوم این برنامه گفت: «به طور جدی می‌گویم که «خندوانه» به هیچ وجه به سمت سیاسی شدن نمی‌رود این حرف سوء استفاده کسانی است که می‌خواهند تلویزیون را به جناحی بودن و جهت‌گیری محکوم کنند. واقعیت این است که ما در برنامه‌های تلویزیونی باید تابع یکسری قانون باشیم اما به نظر من سیاستمداران از هر دو گروه چپ و راست می‌توانند مهمان خندوانه شوند هر سیاست‌گذاری که به طور رسمی‌کار می‌کند باید در رسانه بیاید و از سبک زندگی به مردم بگوید من بارها از دکتر ظریف و دکتر هاشمی‌دعوت کرده‌ام که به برنامه بیایند.» وی افزود: من عاشق این هستم که از آقای روحانی به برنامه دعوت کنم و ایشان راجع به شادی با مردم صحبت کنند. تمام طیف‌ها، پزشکان ، هنرمندان و ... باید بیایند و در خندوانه از زندگی حرف بزنند. دعوت رامبد جوان از رئیس جمهور برای حضور در برنامه اش جالب توجه است. هرچند چنین حضوری دور از ذهن و در کشورمان مسبوق به سابقه نیست اما به خاطر داشته باشیم در کشورهای توسعه یافته و اروپایی مقامات ارشدشان همیشه در برنامه های خبری و جدی حضور ندارند و بعضا به شوهای فان دعوت شده و در چنین برنامه هایی حضور دارند. دعوت جوان از حسن روحانی را بایستی به فال نیک گرفت و امید داشت که رئیس جمهور با پذیرش این دعوت تابوشکنی نماید.

آفتاب یزد در گزارش اجتماعی خود به موضوع آسیب ها و خشونت های زندگی زناشویی پرداخته و عنوان گزارش خود را " مردان کتک خور، زنان قلدر" انتخاب کرده است: سیده رقیه موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و شاهد و روان‌درمانگر خانواده در گفتگو با آفتاب یزد در این زمینه اظهارات جالب توجهی را بیان کرده است. وی در ابتدا در واکنش به اظهارات اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مبنی بر اینکه در ایران در زنان بین 15 تا44 سال میزان مرگ ناشی از خشونت با میزان مرگ ناشی از سرطان برابر است، می‌گوید: من معتقدم امروز دیگر بحث خشونت مردان علیه زنان مطرح نیست بلکه براساس مراجعات و مشاهدات، این روزها به ویژه در طبقات اقتصادی و اجتماعی بالا خشونت زنان علیه مردان شدت گرفته است. موسوی می‌افزاید: از سوی دیگر، مشکل ما پیش از رواج و گسترش خشونت، افزایش سرسام آور خیانت زنان و مردان به همدیگر است. خیانت مردی 60 ساله به همسرش، خیانت زوجی که هنوز چندماهی از ازدواجشان نمی‌گذرد و ...به عبارت بهتر ما امروز شاهد همه مدل خیانت در طبقات و فرهنگ‌های مختلف هم در زنان و هم در مردان هستیم. این روان‌درمانگر در ادامه با بیان اینکه من معتقدم خشونت مردان علیه زنان در مقایسه با گذشته چندان فرقی نکرده یا افزایش چندانی نداشته، می‌افزاید: بلکه مدل خشونت عوض شده است. از سوی دیگر من معتقدم اگر هم خشونت مردان علیه زنان افزایش یافته این امر بیشتر در طبقات پایین جامعه صدق می‌کند. درحالی که موضوع خشونت زنان علیه مردان را در اقشار اقتصادی بالا و بعضا غرب‌زده و ولنگ و باز جامعه شاهدیم. این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: بهتر بگویم ما امروز شاهد مردان کتک خور و زنان قلدر و در معرض یک تحول فرهنگی بد هستیم. وی درباره علل این موضوع نیز می‌گوید: یکی از مهم‌ترین علل این موضوع تاثیر ماهواره و اینترنت و تنوع طلبی جنسی زنان و خیانت است. این نشان می‌دهد برخی زنان به شدت به دنبال زندگی غربی و آزادی‌های بیش از اندازه هستند. این به شاغل بودن یا نبودن زنان ربطی ندارد. موسوی با بیان اینکه نکته جالب آنکه در بین برخی اقشار امروز جامعه تنوع طلبی جنسی و خیانت نامش می‌شود شیطنت و جوانی کردن، ادامه می‌دهد: فضا کلا عوض شده است. من از کارشناسان و حقوقدانان بسیاری شنیده‌ام که می‌گویند همچنان در فضای حاکم بر طبقات پایین جامعه، خشونت علیه زنان جریان دارد اما هرچه به سطوح بالاتر حرکت می‌کنیم این موضوع برعکس می‌شود و اگر نگوییم در طبقات بالا خشونت زنان علیه مردان بیشتر از خشونت مردان علیه زنان در طبقات پایین است لااقل مساوی است.

رمز لبیک یا رسول الله برای آزدای الرمادی

روزنامه کیهان در تیتر نخست خود به عملیات آزادسازی الرمادی عراق به وسیله نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق پرداخته است: دیروز عملیات بزرگ پاکسازی مناطق باقی مانده از شمال «تکریت» و همچنین جنوب غرب شهر «سامرا» به سمت رمادی با رمز «لبیک یا رسول‌الله2» آغاز شد.نیروهای امنیتی و داوطلب مردمی برای آزادسازی کامل رمادی از دست تروریست‌های داعش وارد این شهر شده‌اند تا با کمک نیروهای ارتش کار پاکسازی بقیه مناطق این شهر را یکسره کنند. بسیج مردمی عراق در حالی برای آزادی این شهر وارد میدان می‌شود که پیش از این حملات ناجوانمردانه گسترده‌ای علیه این نیروهای موثر شده بود. عملیات «لبیک یا رسول‌الله2» در حالی آغاز شده است که استان الانبار در غرب عراق نیز شاهد تحولات امنیتی مهمی است.حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق چندی پیش از ورود نیروهای امنیتی به شهر تکریت و برافراشته شدن پرچم عراق بر بام استانداری صلاح‌الدین خبر داد و تاکید کرد که این دستاورد تنها با خون مردم عراق حاصل شده است. وی همچنین در واکنش به اظهارات دلسردکننده وزیر دفاع آمریکا وعده داد که طی روزهای آینده شهر رمادی را از تروریست‌های داعش پاکسازی کند.«اشتون کارتر» گفته بود، ارتش عراق ضعیف است و انگیزه جنگ با داعش را ندارد! عبادی در این باره گفت: «احتمالا به کارتر در مورد اوضاع عراق، اطلاعات نادرست رسانده‌اند.»عبادی گفت: آنها (نیروهای عراقی) اراده کافی برای نبرد دارند. اما حملات داعش به شکل معلوم و مشخص رخ نمی‌دهد، تروریست‌ها با کامیون‌های مملو از مواد منفجره حمله می‌کنند و انفجارهایی رخ می‌دهد که مشابه بمب هسته‌ای کوچک است. این حملات اثرات خیلی بدی بر (روحیه) نیروهای ما دارد. وی در پایان تصریح کرد رمادی ظرف چند روز آینده آزاد می‌شود.

حسین شمسیان در یادداشت روز کیهان با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهارات رئیس جمهور را مبنی بر آزادسازی خرمشهر اقتصادی مورد نقد قرار داده و تیتر "آداب نبرد اینگونه است" را برای مطلب خود برگزیده است: سی و یک سال از آن روزهای شیرین می‌گذرد.جنگ تمام شده و شهری زیر آتش و بمب نیست اما رئیس جمهور محترم کشورمان معتقد است که جنگ ادامه دارد و «خرمشهر اقتصادی ما در اشغال دشمن است.»در فتح خرمشهر،همه کوشیدند تا پای دشمن را از سرزمینمان قطع کنند و هیچ کس راضی به کوچکترین روی خوش نشان دادنی به دشمن نبود. آیا اینکه امروز تلاش شود پای دشمن- همان‌هایی که رئیس جمهور محترم به آنها اشغالگر اقتصادی می‌گوید- به بهانه‌های مختلف و تحت عناوین فریبنده به کشورمان باز شود،سنخیتی با روش شهدای خرمشهر دارد!؟ صرفنظر از همه موارد فوق ،ذکر این نکته هم ضروری است که سخنان رئیس جمهور محترم یک معنای احتمالی دیگر هم دارد و آن اینکه همه مشکلات ما بدست 1+5 است و لاجرم برای حل آن باید به نبرد دیپلماتیک با اشغالگران پرداخت  و به ناچار تعامل را باید پیشه کرد و...  اگر چنین باشد، این یعنی هنوز هم باور نداریم که مشکلات را باید در داخل حل و برای آن راهکاری پیدا کرد. یعنی بازهم معتقدیم که اگر با 1+5 بستیم، مشکل نفت و پول و بانک و... حل می‌شود و نیازی نیست که  نیم‌نگاهی هم به داخل کشور و استفاده از توان و ظرفیت داخلی کرد! با همه این حرف‌ها، دشمن، دشمن است و نمی‌توان دشمنی او را به شوخی گرفت.

کیهان در زمینه احتمال دسترسی آژانس به مراکز نظامی ایران به تهیه گزارشی پرداخته و در  همین رابطه با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصاحبه نیز کرده است: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با کیهان تاکید کردند که دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز نظامی جمهوری اسلامی ایران، مقدمه جاسوسی است.توجیه امکان دسترسی بازرسان آژانس به مراکز نظامی، با ادعای «مدیریت شده» بودن این دسترسی در حالی است که این مسئله جزو خطوط قرمز نظام بوده و به هیچ عنوان قابل گذشت نیست. نکته قابل توجه اینجاست که به محض پذیرش این موضوع، برخلاف اظهارات مذکور، مدیریت قضیه در دست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود و این نهاد نیز ارتباطی تنگاتنگ با سازمان‌های اطلاعاتی غرب داشته و با توجه به مستندات متعدد و اذعان مقامات غربی،آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نقش چشم کشورهای غربی عمل خواهد کرد. لذا به امید مدیریت این بازرسی‌های فراقانونی نمی‌توان دروازه مراکز محرمانه کشور را به سوی غرب گشود و امنیت ملی را به خطر انداخت./فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار