با آغاز فصل گرم سال مشکلات خدمات آب‌رسانی در استان گلستان تشدید می‎شود و این امر موجب شده که برخی از روستاها مانند روستای «نوده‌ملک» شهرستان گرگان در استان با مشکل آب آشامیدنی رو‌به‌رو شوند.

آب آشامیدنی روستای «نوده‌ملک» گرگان غیرشرب شد

به گزارش گلستان 24، استان گلستان جزء چهار استان بحرانی در مسئله آب در کشور به حساب می‎آید و 93 درصد مصارف آب استان مرتبط با بخش‎های کشاورزی بوده و تنها شش درصد آن به مصارف خانگی مربوط است.

میانگین مصرف آب در استان گلستان 17 هزار متر مکعب است که در روستاها به دلیل آنکه از آب شرب برای تامین مصارف غیر شرب از جمله دام بهره‎برداری می‎شود میزان مصرف بالاتر از این میانگین است.

با آغاز فصل گرم سال مشکلات خدمات آب‌رسانی در استان گلستان تشدید می‎شود و این امر موجب شده است که برخی از روستاها مانند روستای «نودهملک» در استان گلستان با مشکل آب آشامیدنی رو‌به‌رو شوند.

روستای نوده‌ملک امسال با آغاز ماه مبارک رمضان با آلودگی آب آشامیدنی مواجه شد و کماکان این آلودگی و کدر بودن رنگ آب وجود دارد و مردم این روستا برای تامین آب شرب از آب معدنی استفاده می‎کنند.

آفت شدید چاه تامین‌کننده آب روستای نوده‌ملک یکی از دلایل اصلی بروز آلودگی و کدر شدن رنگ آب است و در حالی که مردم این روستا از آب آشامیدنی سالمی برخوردار نیستند تنها به فاصله کمتر از یک کیلومتر از این روستا کارخانه‎ تولید آب معدنی و خط لوله تامین آب شهر گرگان قرار دارد.

آلودگی آب روستای نوده‌ملک و غیر شرب شدن آن در سال گذشته نیز با آغاز فصل گرم اتفاق افتاده است و در سال گذشته برای مرمت و بهسازی منبع آب آشامیدنی جمعیت پنج هزار نفری این روستا هفته‎ها با آلودگی آب و قطعی آب رو‌به‌رو بودند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان درباره اهمیت موضوع آب و بحران آب آشامیدنی در روستا‎های استان گفت: گلستان 931 آبادی دارد که از این تعداد 857 روستا دارای آب آشامیدنی سالم است و تنها به 74 روستا توسط تانکر آب‌رسانی صورت می‎گیرد.

مهدی شکیبافر تصریح کرد: 870 هزار نفر از جمعیت روستایی استان گلستان زیرپوشش حوزه آبخیزداری هستند که از سال 1385 که 62 درصد جمعیت زیرپوشش حوزه آبخیزداری بودند این آمار به 76.25 درصد رسیده و جمعیت بهره‎مند 13 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان ادامه داد: این میزان آب‌رسانی در حالی صورت گرفته که رشد حوزه آبخیزداری در کشور 4.7 درصد طی این سال‎ها رشد داشته است.

شکیبافر افزود: در 14 شهرستان استان گلستان 13 امور آب و فاضلاب روستایی وجود دارد و به شهرهای گمیشان و بندرترکمن یک مدیریت تعلق گرفته است.

وی ادامه داد: با ورود به فصل تابستان و با توجه به مصرف بی‌رویه و همزمانی پیک مصرف شرب و کشاورزی مشکلات آب‌رسانی در استان تشدید می‎شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد که حتی یک دهنه چاه تامین آب از مدار موجود استان خارج شود، خاطرنشان کرد: در راستای بهره‎برداری و پایدار بودن شرایط موجود اقدامات خوبی انجام می‎شود تا دهنه چاه از مدار موجود خارج نشود مگر اینکه شرایط اقلیمی و زمین‌شناسی مانند آفت شدید چاه‎ها به گونه‎ای باشد که دیگر شرایط در اختیار آب و فاضلاب روستایی نباشد.

شکیبافر به اعتبارات ملی و استانی در حوزه توسعه مجتمع‎هایی روستایی اشاره کرد و ادامه داد: در قسمت استانی در سال گذشته 38 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که از این میزان 21 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی گفت: این اعتبار نزدیک 54 درصد کل اعتبارات در نظر گرفته شده است و از اعتبارات ملی آب و فاضلاب روستای جز در بخش فاضلاب اعتبار دیگری نداشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان اظهار کرد: اعتبارات ملی در سال گذشته و امسال پایدار شده و یکی از اهداف آن تشکیل مجتمع‎های آب‌رسانی است که روستای نوده‌ملک که جزء مجتمع «پیرواش» است از این اعتبارات برخوردار خواهد بود.

شکیبافر با بیان اینکه در سال جاری 3 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار مصوب و تخصیص برای مجتمع پیرواش در نظر گرفته شده است، گفت: این در حالی است که میزان اعتبارات ملی استان 11 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود و بر این اساس تنها یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای این مجتمع محقق شده است.

*حفر چاه و مخزن 5 هزار متر مکعبی برای حل مشکل آب‌رسانی نوده‌ملک

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات آب‌رسانی در روستای نوده‌ملک حفر یک حلقه چاه در دستور کار است، تصریح کرد: احداث یک مخزن پنج هزار متر مکعبی در انتهای روستا به سمت روستای «حسین‌آباد ملک» نیز در دستور کار قرار دارد و امید است در مدت 9 ماه این مخزن آب به بهره‎برداری برسد.

شکیبافر با بیان اینکه تامین آب روستا از یک منبع یکی از مشکلات آب‌رسانی در روستاهای استان است، گفت: آب روستای نوده‌ملک به دلایل آفت آب و بهره‎برداری همزمان با مصارف کشاورزی با مشکل رو‌به‌رو‌ شده و به دلیل تک منبع بودن تمام منبع آب‌رسانی از دست رفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان اضافه کرد: در کوچک‌ترین‎ شهر‎های استان حداقل چهار حلقه چاه وجود دارد و اگر یکی از حلقه‎ها دچار مشکل شود با استفاده از منابع دیگر می‎توانیم مشکلات آب‌رسانی را مدیریت کنیم لذا باید در روستاها نیز به دنبال تامین منابع جایگزین باشیم.

شکیبافر ادامه داد: روستای نوده‌ملک چاه و شبکه مناسبی دارد، اما به دلیل آنکه از مخزن آب برخوردار نیست نمی‎توانیم پیک مصرف آب را در این روستا مدیریت کنیم و این موضوع باعث می‎شود در طول روز چاه با حداکثر فشار کار کند و آب گل‌آلود شود.

*احداث مجتمع آب‌رسانی برای حل مشکلات روستاهای گلستان

وی با بیان اینکه با احداث مجتمع‎های آب‌رسانی به دنبال حل مشکل پیک مصرف روزانه روستاها هستیم، ادامه داد: وجود مخزن باعث می‎شود که املاح آب در مخزن نشست کند و خروجی آب از نظر مطلوب بودن دیداری مناسب شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان با بیان اینکه از نظر بهداشتی آب روستایی مورد تأیید است، گفت: مراکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بر بهداشتی بودن آب روستا نظارت خواهند داشت.

شکیبافر با بیان اینکه روستای نوده‌ملک در سال گذشته با کدری آب آشامیدنی نیز رو‌به‌رو بود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 70 میلیون تومان در راستای لوله‌گذاری و لایروبی هزینه‎ شده است.

وی تصریح کرد: آب این روستا آلودگی ندارد و به لحاظ اصلاح اساسی و تامین آب پایدار اعتبار اخذ شده است و امیدواریم با حفر چاه مشکل مجتمع مربوطه را حل کنیم./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار