در نشست فعالان محیط زیست گلستان عنوان شد؛

آغاز واکسیناسیون گونه های مختلف جانوری در استان و توجه به مساله فک خزری از مهم ترین محورهای سخنرانان نشست هم اندیشی با فعالان حوزه محیط زیست بود.

آغاز واکسیناسیون گونه های جانوری/ میانکاله و آشوراده بهترین نقاط استقرار فک خزری است

به گزارش خبرنگار گلستان 24، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در ابتدای نشست هم‌اندیشی با فعالان حوزه تنوع زیستی اظهار کرد: با توجه به اهمیت محیط زیست و تنوع زیستی استان گلستان، دو کارگاه مهم با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان و خانه طبیعت گرگان برگزار خواهد شد.

محمدرضا کنعانی افزود: در روز چهارشنبه کارگاه آموزشی اهمیت جنگل‌های هیرکانی، توسط سید محمد واعظ موسوی برگزار شده و پنجشنبه ۱۹ خردادماه کارگاه آموزشی تنوع زیستی جانوری گلستان با تدریس حمیدرضا رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برپا می‌شود.

در ادامه این نشست هم‌اندیشی که معضلات موجود در حوزه محیط زیست گلستان مورد بررسی قرار گرفت، یکی از فعالان محیط زیست در خصوص وضعیت فعلی فک خزری گفت: طی دو سال اخیر شاهد تلفات و همچنین تولید مثل زیاد این گونه جانوری بودیم.

امیر صیادشیرازی افزود: دو منطقه میانکاله و شبه جزیره آشوراده از بهترین نقاط استقرار فک خزری در دریای خزر هستند که چنانچه تمهیدات لازم برای حضور این گونه جانوری مهیا نشود، برای حفاظت از آن به مشکلات زیادی برخواهیم خورد.

مسئله دیگر مطرح شده در این نشست هم‌اندیشی تغییر اقلیم استان گلستان بود که به عقیده کارشناسان حوزه محیط زیست علاوه بر معایب، مزایایی داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این خصوص گفت: با توجه به تغییر اقلیم گلستان شاهد حضور برخی گونه‌های جانوری در استان هستیم که پیش از این تنها در مناطق جنوبی کشور حضور داشتند.

علیرضا رضایی ادامه داد: لازم به ذکر است که در اثر این تغییر اقلیم برخی از گونه‌های جانوری، علی‌الخصوص دوزیستان و خزندگان، و همینطور گونه‌های گیاهی نیز در آینده‌ای نه چندان دور منقرض می‌شوند.

همچنین در این نشست معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گلستان گفت: در سال گذشته بیش از یک میلیون رأس گوسفند در استان گلستان واکسینه شد و یکی از نقاط پرخطر استان در مقابل بیماری کنترل شده است.

محسن عبدالوند با بیان اینکه سال گذشته ۴۰ هزار سگ صاحب‌دار واکسینه شده‌اند، گفت: هم اکنون نیز واکسیناسیون گونه‌های جانوری آغاز شده و هیچ گزارشی از اعلام بیماری در بین حیوانات وجود ندارد.

در انتهای این نشست معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در خصوص احداث مرکز امداد و نجات فک خزری سخن گفت.

خیرآبادی همچنین یکی از معضلات موجود در حوزه محیط زیست را عدم بازسازی جاده پارک جنگلی گلستان عنوان کرد و گفت: پس از وقوع سیل دهه ۸۰ در جنگل گلستان این محور عبوری با معضلات زیادی روبرو شد که منجر به نابودی و تلفات بیش از ۲۰۰۰ گونه جانوری شده است.

وی افزود: جابجایی محور عبوری از محدوده پارک جنگلی گلستان از پیشنهادات ما برای حفاظت از این پارک بوده که اجرای طرح مستلزم اعتبار و زمان زیادی است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: پیش از این اداره کل راه و شهرسازی استان تعهد نصب دوربین کنترل سرعت، احداث روگذر و زیرگذر را داده بود که بنا به دلایلی این امر منتفی شد.

گفتنی است در جریان نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه تنوع زیستی گلستان که در محل خانه طبیعت گرگان برگزار شد از برگزیدگان جشنواره عکس سرخدار و عکاسان برگزیده روز جهانی حیات وحش تقدیر شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار