پس از گذشت سال‎ها از تجربه جابه‎جایی روستاهای در معرض سیل گلستان به نظر می‎رسد این طرح آن چنان کارآمد و موفق نبوده است.

جابه‎جایی روستاهای در معرض خطر گلستان طرحی ناکام در گذر زمان

به گزارش گلستان24، در اواخر دهه 70 زمانی که سیلاب‎های مرگ‎بار گلستان را تحت‎تاثیر خود قرار داد، طرح جابه‎جایی روستاهای در معرض تهدید سیلاب مطرح شد تا ایمن‎سازی روستاها بتواند دغدغه استان را در این بخش مرتفع سازد، عملیاتی که با وجود اجرایی شدن در برخی مناطق نتایج آنچنان مثبتی در‎پی نداشته است.

 روستاهای در معرض خطر گلستان

*تهدید هویت مناطق جامعه جابه‎جا شده

وقتی یک روستا به هر دلیل جابه‎جا می‎شود، موضوع تنها کوچ یک جامعه انسانی به یک نقطه دیگر نیست، بلکه با این جابه‎جایی علاوه بر هویت آن جامعه، منابع درآمد آن منطقه را نیز از آنان گرفته‎ایم.

در گذشته بسیاری از مردمان این نقاط که عموما از طبقه محروم و کم‎توقع محسوب می‎شوند با داشتن برخی حیوانات خانگی همچون گاو و گوسفند و یا داشتن مزرعه‎ای کوچک زندگی خود را اداره می‎کردند، اما در مکان‎های انتقال یافته دیگر خبری از این امکانات نبود و علاوه بر آن محل اسکان جدید عملا امکان نگهداری از  دام را از آنان دریغ می‎کرد.

با حذف منابع درآمد و خاطرات این جامعه انسانی، جدا از ایجاد بحران هویت، یک معضل اجتماعی به مشکلات جامعه اضافه کرده‎ایم و با پیامدی همچون بازگشت دوباره افراد منتقل یافته به محل سکونت سابق روبه‎رو شویم.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان ضمن تائید مشکلات در جابه‎جایی‎هایی که طی سال‎های گذشته با هدف پیشگیرانه در استان انجام گرفته گفت: به دنبال نقد اقدامات گذشته نیستیم، چرا که در آن مقطع تصور می‎شد این کار بهترین گزینه موجود است؛ اما پس از سال‎ها از این اقدام، تبعات منفی ناشی از این جابه‎جایی‎ها در گذر زمان خود را نشان داده است.

*بازگشت خانوار‎های جا به جا شده به محل سکونت قبلی

 صادق‎ علی مقدم در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در موضوعی چون حوادث طبیعی، نوع برخورد در وهله اول نسبت سازگاری روستاها با شرایط موجود است چون در جابه‎جایی‎ها نمی‎توان کل مباحث هویتی، معیشتی و اجتماعی را در حتی در بهترین شرایط تامین کرد.

وی خاطرنشان کرد: طی سنوات گذشته، طی تصمیماتی مدیریتی اقدام به جابه‎جایی یک‎سری روستاهای در معرض خطر کرده‎ایم که آسیب‎شناسی جابه‎جایی‎ها نشان می‎دهد، برخی روستاها به دلیل فقدان مطالعات ساخت‎گاهی موقعیت فعلی، در حال حاضر با خطراتی نظیر نشست زمین مواجه شده‎اند.

مقدم یادآور شد: در اکثر مناطق به دلیل آن ‎که تمامی جوانب از جمله معیشت و مباحث هویتی لحاظ نشده، بازگشت به مکان‎های قبلی انجام گرفته که این محیط‎ در معرض خطر، به دلیل فقدان برخورداری از امکانات حمایتی و رفاهی بسیار آسیب‎پذیر است.

وی ادامه داد: بررسی مشکلات اجتماعی این نوع جابه‎جایی‎ها در مناطقی مانند شهر تازه تاسیس فراغی گویای وجود مشکلات جدی در بطن جامعه است.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به تغییر سیاست‎های این اداره کل در زمینه جابه‎جایی افزود: بر این اساس با توجه به تجارب ناموفق گذشته در سیاست‎گذاری فعلی، جابه‎جایی آخرین گزینه برای کاهش خطرات احتمالی است و با انجام مطالعات همه جانبه سعی شد که روستاهای در معرض خطری همچون «کشکک رامیان»، «برنجوین»، «مینودشت»، «چشمه‎لی مراوه‎تپه» و «نرگس‎چال آزادشهر» مورد مطالعه قرار گیرند و با تعریف عملیات اجرایی علمی و تاثیرگذار، تثبیت روستاها محقق شود.

*مطالعات ساختگاهی حلقه مفقوده مکان‎های تعیین شده برای جابه‎جایی

مقدم تصریح کرد: با وجود تلاش‎های انجام گرفته به دلیل فقدان تحقق اعتبار مورد نیاز، این اقدام استان با چالش جدی مواجه شده، این در شرایطی است که در سنوات گذشته با صرف هزینه‎های گزاف، جابه‎جایی‎های ناموفق در استان طی بازه‎های زمانی کوتاه انجام گرفته است.

به گفته وی: طرح برنامه جابه‎جایی 50 روستا از جمله موضوعاتی است که می‎توان به آن اشاره کرد و باید گفت این جابه‎جایی‎ها نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه مشکلات ساختمان‎های جدید اضافه شده و روستاهای تخلیه شده دوباره محل اسکان ساکنان قدیمی آن شده است.

باید پذیرفت موضوع جابه‎جایی به عنوان یکی از گزینه‎های مدیریت مناطق پرخطر در گلستان، نتایج چندان مثبتی از خود به جای نگذاشته است و جدا از ایجاد مشکلات ساختاری در منطقه افراد کوچ یافته را از هویت تهی ساخته و نسبت به آینده مأیوس ساخته است.

طی این ‎سال‎ها افزایش افسردگی و حتی خودکشی در مناطق محروم به ویژه در بین افراد کوچ یافته نشان می‎دهد که این جابه‎جایی‎ها به شکل علمی پیش نرفته است و می‎توانست با مطالعات علمی مسیر بهتری را بپیماید و تنها صورت مسئله را پاک نکند.

با توجه به شرایط اقلیمی گلستان و وجود پدیده‎های طبیعی در استان، احتمال طرح ایمن‎سازی مناطق پرخطر با گزینه جابه‎جایی دور از انتظار نیست، گزینه‎ای که باید در پایان تمامی گزینه‎ها باشد نه این‎که به عنوان نخستین راهکاری پیش رو طرح شود، مسئولان گلستان نیز باید ضمن توجه به مشکلات گذشته در حوزه جابه‎جایی، در این عرصه نگاه علمی و و جامع‎تری از خود بروز دهند.

فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار